Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

SUPRA

Bäst
Champagne, Orpale 1996.

Jag köpte 5 av 360 flaskor när de släpptes 2008, hoppas jag har fler än jag tror kvar...

Gillar den verkligen, den når väl inte allra högst upp men skulle utan problem ge den 92-93 p.
Komplex och frisk. Härlig mognad.

Märkligt nog verkar många vinkritiker inte riktigt hålla med mig.

Sen plockade jag fram en magnum blanc de blanc från 1996 också till midsommardagen, men kommer inte på namnet och flaskan är på landet.
 
Trådskapare
A
Midsommardagsuppföljning. Blev en hel del kul och annorlunda viner i helgen

PhotoGrid_1403515393395.jpg
 

Jos

Medlem
Poppade två st Chanoine 1995 i helgen och håll i er, - ingen var korkad! Fin syra, lagom mognadstoner med härligt knäckig sötma i doften. Riktigt mycket champagne för under trehundringen styck.
 

Mmm

Medlem
Inser att mitt tålamod med väldigt mogna viner snarare har minskat med åren.
I helgen öppnade jag en flaska Jadot Morey-St-Denis 1997 och en flaska Graillot Crozes-Hermitage 1995. Kan ju säga så här att de två flaskorna smakade helt identiskt. En lätt ljusbrun vätska med svag smak av katrinplommon. Fullständigt stendött. Egentligen inget obehagligt men så tråkigt och endimensionellt att man häller det i vasken.
Graillot var lite värre än Bourgognen. Tror aldrig jag har smakat en Graillot före 1999 som varit drickbar, de har ingen enorm lagringskapacitet.
 

Jos

Medlem
Inser att mitt tålamod med väldigt mogna viner snarare har minskat med åren.
I helgen öppnade jag en flaska Jadot Morey-St-Denis 1997 och en flaska Graillot Crozes-Hermitage 1995. Kan ju säga så här att de två flaskorna smakade helt identiskt. En lätt ljusbrun vätska med svag smak av katrinplommon. Fullständigt stendött. Egentligen inget obehagligt men så tråkigt och endimensionellt att man häller det i vasken.
Graillot var lite värre än Bourgognen. Tror aldrig jag har smakat en Graillot före 1999 som varit drickbar, de har ingen enorm lagringskapacitet.
Ajaj... Är hyfsat säker på att det finns nån sån Jadot liggandes. Har dock inget minne av att den var så tråkig men det blir väl till att öppna upp då.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Poppade två st Chanoine 1995 i helgen och håll i er, - ingen var korkad! Fin syra, lagom mognadstoner med härligt knäckig sötma i doften. Riktigt mycket champagne för under trehundringen styck.
Intressant.... kliar lite i köpfingret. Men, kan någon reda ut (pallar inte googla) relation/differens Chanoine vs. Tsarine?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söndagsmiddag med en god vän
Le Message, Gumyouji (Yokohama)
Tasted den 22 juni 2014

INTRODUCTION
Three persons enjoying great conversation on historic moments.

FLIGHT 1 - PLATE OF LIVER PATÉ AND A SEA FOOD DISH
The Blanc de Franc was a MUST HAVE from seeing the label. But naaah... Don't need it again.

  • 2011 Couly-Dutheil Blanc de Franc 83 Points
    France, Loire Valley
    Reading the label, I immediately wanted this.
    In the glass?
    Well, I can live without this blushed bagatelle.
    Behaves like a rosé in the mouth.
    Did well with liver paté.
    Half a glass at Le Message, Yokohama.

  • 2012 Abbaye de Marmoutier Vouvray Clos de Rougemont 83 Points
    France, Loire Valley, Touraine, Vouvray
    We really liked this one. Very youthful and fruity, just perfect for a summers day. A rather charming bagatelle.
FLIGHT 2 - SALAD PLATE AND LAMB W/ROSEMARY
Pin just simply stole the show. What a fabulous showing! Still has more to give...

  • 1999 La Spinetta (Rivetti) Monferrato Pin 94 Points
    Italy, Piedmont, Monferrato
    Perfect cork, other-worldly aromas of Shakespearian poetic qualities struck us as this was decanted. The small quality control sips confirmed us: this is a fantastic wine with few peers.

    Ruby red with hints of browning.
    Nose is rich, huge, mature: apple peel, sumi-ink, leather and very mature fruit/beriries.
    On the palate, this is distinctly fresh with tannins that make your mouth dry. The acids matched the first course well: liver paté w/pickled veggies. It absoultely married the lamb...

    Wife: 98p (precisely her taste.)
    Final btl in the next year.


  • 2010 Umathum Pinot Noir Unter den Terrassen zu Jois 86 Points
    Austria, Burgenland
    This is a rather peculiar wine that wifey gave 73 points because: "it has a strange smell and is watery."

    I kind of like the bitter PN quality.
    Already the pale red colour gives this grape away. This wine is intense, has intrusive acids, not much tannin and a light body with some mineral qualities. Still very young at age four. Reduced and caramelized strawberries with a wild bunch of herbal and vegetal qualities. Tastes just like an unoaked Grand Cru Bourgogne. Fabulous if you're in to that thing.

    Bought in Vienna. Will grow and evolve for many years. We just ran out of this wine and will not seek out more btls.
CLOSING
The 1999 Pin from La Spinetta clearly stole the show.
We enjoyed so much the owners had to (kindly) make us go.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Intressant.... kliar lite i köpfingret. Men, kan någon reda ut (pallar inte googla) relation/differens Chanoine vs. Tsarine?
Chanoine är producenten och Tsarine är namet på en serie olika champagner lite mer exklusiva än standarden alltså. :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Poppade två st Chanoine 1995 i helgen och håll i er, - ingen var korkad! Fin syra, lagom mognadstoner med härligt knäckig sötma i doften. Riktigt mycket champagne för under trehundringen styck.
Ja det är verkligen en bra skumpa för inga pengar alls.
Vet att det varit stort antal kork på dessa, har väl haft tur men dragit i mej 3 st utan någon defekt.
Måste vara Karma...
 

Rexel

Medlem
Äntligen på toskansk mark efter 220 mil, stannade till på val di suga för att ha ngt att smutta på ikväll. Snabb provade -06, -07 och 09 brunello spuntali och fastnade för -09 som kändes mest tillgänglig. Kommer ta en sväng förbi imorgon då dom hade samtliga ovan årgångar och -04 samt -97. Självklart plockades en yellow tail shiraz med på vägen ner pga @StefanAkiko rekommendationer för att ha ngt att jämföra med;).

Yellow tail shiraz 2013
Kraftig BiB smak och svarta vinbärssaft! Inte värd att silas via min lever (frun sa häll ut det eller använd det till matlagning:))

Val di suga brunello di montalcino spuntali 2009
Färg. Roströd
Doft, ganska tillbakadragen, lite frisk, lite mynta
Smak, lite torr, mjuka tanniner, peppar.....gott
Sammanfattning, mina smak och doftlökar är inte på topp efter 2 dgr i bilen med godis och skräpmato_O, men ett riktigt gott vin och extremt tillgänglig för att vara brunello.

Mer kommer i inköpstråden, kommer väl ha köpstopp fram till jul efter denna resan.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Äntligen på toskansk mark efter 220 mil, stannade till på val di suga för att ha ngt att smutta på ikväll. Snabb provade -06, -07 och 09 brunello spuntali och fastnade för -09 som kändes mest tillgänglig. Kommer ta en sväng förbi imorgon då dom hade samtliga ovan årgångar och -04 samt -97. Självklart plockades en yellow tail shiraz med på vägen ner pga @StefanAkiko rekommendationer för att ha ngt att jämföra med;).

Yellow tail shiraz 2013
Kraftig BiB smak och svarta vinbärssaft! Inte värd att silas via min lever (frun sa häll ut det eller använd det till matlagning:))

Val di suga brunello di montalcino spuntali 2009
Färg. Roströd
Doft, ganska tillbakadragen, lite frisk, lite mynta
Smak, lite torr, mjuka tanniner, peppar.....gott
Sammanfattning, mina smak och doftlökar är inte på topp efter 2 dgr i bilen med godis och skräpmato_O, men ett riktigt gott vin och extremt tillgänglig för att vara brunello.

Mer kommer i inköpstråden, kommer väl ha köpstopp fram till jul efter denna resan.
Det är Yellow Tail Pinot Noir du skall testa om du vill förstå japanens smaklökar. Har letat men den verkar inte finnas på våra breddgrader.

Men det lär vara saft i vilket fall som helst, även om det möjligen är god saft. ;)
 
Last edited:

mnor

Medlem
Har druckit en del champagne och vin, men jag har inte direkt gjort några djuplodade analyser då jag varit på fest varje gång.
NV Vilmart Grand Reserve Brut på Magnum. En riktigt bra apertifchampagne med trevlig syra. Trevligt att börja en fest eller middag med och jag funderar på att införskaffa mer magnumflaskor i framtiden och ha som sommarskumpa. Gott helt enkelt.

NV Pol Roger Brut på magnum som uppvärmningschampagne dagen innan midsommarafton. Som vanligt bra, köpte den som ett säkert kort för att dela med några kompisar.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det är Tellow Tail Pinot Noir du skall testa om du vill förstå japanens smaklökar. Har letat men den verkar inte finnas på våra breddgrader.

Men det lär vara saft i vilket fall som helst, även om det möjligen är god saft. ;)
-Skulle du råka hitta YTPN är det nog lika bra du köper ett par lådor och dela ut till diverse forummedlemmar när du kommer hem.

Sitter väl en och annan vinnörd i vårt avlånga land och kliar sig i huvudet och väntar på att få lösa mysteriet med detta magiska exelir...
 

Rexel

Medlem
Det är Tellow Tail Pinot Noir du skall testa om du vill förstå japanens smaklökar. Har letat men den verkar inte finnas på våra breddgrader.

Men det lär vara saft i vilket fall som helst, även om det möjligen är god saft. ;)
Missade det, tror faktiskt den fanns i matbutiken i Lubeck där jag köpte shirazen. Inte omöjligt att vi stannar till där på väg hem och då ska den inhandlas och testas, är dock tveksam till vineto_O
 

Mattias Schyberg

Administratör
-Skulle du råka hitta YTPN är det nog lika bra du köper ett par lådor och dela ut till diverse forummedlemmar när du kommer hem.

Sitter väl en och annan vinnörd i vårt avlånga land och kliar sig i huvudet och väntar på att få lösa mysteriet med detta magiska exelir...
Absolut! Då blir det till skicka runt lite flaskor och så kör vi lite låt-oss-dela-en-pava-aktiviter med dem. :D
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Grace Koshu 2012 (Japan)

Rökig doft, extremt ljus i färgen nästan som vatten.
En aning rök i smaken också med ett gäng citroner.
Väldigt speciell helt enkelt, men kul att prova.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Grace Koshu 2012 (Japan)

Rökig doft, extremt ljus i färgen nästan som vatten.
En aning rök i smaken också med ett gäng citroner.
Väldigt speciell helt enkelt, men kul att prova.
Äntligen! Som vi har väntat, dessutom verkar du hyggligt nöjd...eller...typ som Champagne? ;)
 
Last edited:
Toppen