Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Låter rimligt. Jag hittade nästan inga mognadstoner i doften. Tyckte vinet hade en fantastisk balans, som säkerligen har mycket kvar att ge. Tror den skulle klara, och bara bli bättre av ytterligare 5-7 års lagring.

Ens personliga smak får ju avgöra om man vill ha den ung med lite ålder, eller åldrad med lite spänst kvar. :)
Kan bara hålla med @ChristianB : vilken schysst provning som herrarna @Matlen och @Grapeskull hängivit sig åt. Mums kardemumma!
Min fråga rör Priorat-vinet. Har druckit detta vin tidigare, en 2005:a i fjol. Den var förfärligt ung, men jag föll pladask för dess rena uttryck och återhållna soliga uttryck med bra suror och rejäla tanniner.
Var på åldersskalan hamnar 2007:an?
Jag råkar ju vara så oförskämt turlig att jag innehar en flaska av detta elixir. Fick en av brorsan, och vill ju tajma in förtäringen rätt! Nästa år? Om 10 år? Om 25 år?
Hade också varit kul att dricka din flaska tillsammans blint vid ett annat tillfälle. Själv så drack jag den oblint så de blinda vinerna fick avsevärt mer av mitt fokus. För mig vad det massor av kraft i extremt återhållen stil. Även om jag hatar uttrycket, så kan jag tänka mig att det var lite väl tajt, dvs slutet. Men jag spekulerar. Publikt var det inte.

Som sagt, låt oss dricka det tillsammans i framtiden, det hade varit kul. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Druckit några viner under veckan och försökte få ner intrycken från minnet, då jag inte skrev några noter.

2000 Rocca di Castagnoli Buriano
- Smak av svarta vinbär, mörka syrliga körsbär och tobak, helt ok syra. Gott. Kul att kunna köpa ett lite mer moget vin.

2008 Baigorri Reserva - smak av körsbär och björnbär, mycket syra. Jag tycker det här är väldigt gott och kan ligga ett tag då det har en bra syra. Ett riktigt trevligt vin till grillat.

2008 Roland Champion Champagne Special Club - Väldigt sluten flaska! Smak av äppelkart och bröd och avslutas med småbesk citrus. Med värme i glaset så smakar det av bröd och småsura äpplen och beskan har försvunnit och ersatts av ren citrus smak. Kommer garanterat vinna på lagring, men inget som jag kommer att dricka mer av. Jag var inte överväldigad av vinet och tycker jag druckit bättre 2008:eek:r.
Jag drack Buriano för Någon vecka sedan. Riktigt trevligt och prisvärt. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hade också varit kul att dricka din flaska tillsammans blint vid ett annat tillfälle. Själv så drack jag den oblint så de blinda vinerna fick avsevärt mer av mitt fokus. För mig vad det massor av kraft i extremt återhållen stil. Även om jag hatar uttrycket, så kan jag tänka mig att det var lite väl tajt, dvs slutet. Men jag spekulerar. Publikt var det inte.

Beror ju lite på vilken publik du syftar på. Men gemene man tror jag hade uppskattat det vinet betydligt mer än övriga viner i flighten. Mycket frukt, intensivt, åt det fylligare hållet. Förhållandevis mjukt, och en mycket bra balans. Men visst, Yalumban hade nog tagit hem första platsen :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Beror ju lite på vilken publik du syftar på. Men gemene man tror jag hade uppskattat det vinet betydligt mer än övriga viner i flighten. Mycket frukt, intensivt, åt det fylligare hållet. Förhållandevis mjukt, och en mycket bra balans. Men visst, Yalumban hade nog tagit hem första platsen :)
Vi är nog inte riktigt överens här, vilket är sunt. :) Jag behöver prova det blint känner jag...
 

Liselott

Medlem
Igår avnjöts 2011 Buchertberg weiss från Herrenhof Lamprecht (köpt hos @Peder ) gjort som en s k gemischter satz där en massa druvsorter växer tillsammans i vingården. Man kan ju gissa på grüner veltliner, weissburgunder, riesling, någon sorts muscat, rotgipfler kanske och chardonnay men hur kommer man upp i 25 druvsorter tro? Kryddigt, välbalanserat och mycket gott iallafall till kryddgrillad lax (mortlad fänkål, senapsfrön, lite råsocker mm) och tillika grillade primörmorötter på en bädd av rucola med yoghurtdressing.
Förfärligt sorgligt att inte kunna köpa fler.:(
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som sagt, låt oss dricka det tillsammans i framtiden, det hade varit kul. :)
Det kommer bli kul!
Det får bli i Yapan om ca 10 år. Vi får göra upp planerna i lagom god tid.
Fram till den dagen har vi ju mckt annat spännande, gott och bra att stå i. Inte minst i Tokyo.
Hoppas du kan ta dig till Umeå sista lördagen i augusti. Då rackarns! ;)
 
Dags att försöka sammanfatta förra helgen..

Då jag skulle bjuda på lite rätter från Mathias Dahlgrens kokbok "Det Naturliga Köket" under helgen så kändes det rätt i det fina vädret att ta en halvdag och en spontan långlunch på Dahlgrens Matbaren för att få lite inspiration

Lunchen inleddes med griskind, rödbetor och koriander som var ganska bra, men där de sista tuggorna tyvärr var väldigt salta. Sedan blev det pastej på kyckling- och kalvlever serverad med vattenkrasse, silverlök, champinjonskivor och tunna rågbrödskrutonger. Väldigt trevligt och gott med bra konsistenskontraster. Till detta dracks det:
2012 Champ Libres Lard Des Choix. Lite stängt, tunt och lite mycket tanniner för min smak. Det var tänkt som vin till griskinden, men jag tyckte det passade bättre till pastejen som hade lite mer syra från silverlöken(och kanske även bättre proteinsammansättning för att matcha tanninerna?).

Middag
Efter recept från Mathias Dahlgren där kötträtterna åts tillsammans med månadens vin Bellingham Pinotage(omdöme kommer senare i rätt tråd.

Variation på kammussla och blomkål
image.jpg
Stekt lammrygg med vit sparris, toppmurklor, ramslök och stuvad ruccola(i brist på nässlor)
image.jpg
Oxkind kokt i porter med potatiscréme(grädde och granbarksost), stekt lök, saltgurka i form av puré/gelé
image.jpg

Grillkväll
image.jpg
2013 Casa Alla Vache, I Macchioni Vernaccia Di San Gimignano.
Helt ok sommarvin med persika, en aning ananas och lite syra för att hålla ihop smakerna. Första vinet med Vernaccia, och även första gången jag dricker en vit toskanare. Dracks tillsammans med halstrade pilgrimsmusslor, grillade kungsräkor och grillad vit sparris.
image.jpg
2012 Felton Road Bannockburn Pinot Noir.
Doft av blommor, röda bär, grönsaker, svagt rökigt fat. Smakar framförallt jordgubbar, lite hallon. Runda, balanserade smaker. Riktigt bra enligt mig, i egenskap av relativ vinnovis. Vinet avnjöts med hemlagad pulled pork som fick gå klart på grillen, hemmaodlad färskpotatis, coleslaw med morot och äpple och en barbecuesås baserad på tomat, grillad paprika och lök(som fick smak av köttet under tillagning i ugnen på låg värme)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags att försöka sammanfatta förra helgen..

Då jag skulle bjuda på lite rätter från Mathias Dahlgrens kokbok "Det Naturliga Köket" under helgen så kändes det rätt i det fina vädret att ta en halvdag och en spontan långlunch på Dahlgrens Matbaren för att få lite inspiration

Lunchen inleddes med griskind, rödbetor och koriander som var ganska bra, men där de sista tuggorna tyvärr var väldigt salta. Sedan blev det pastej på kyckling- och kalvlever serverad med vattenkrasse, silverlök, champinjonskivor och tunna rågbrödskrutonger. Väldigt trevligt och gott med bra konsistenskontraster. Till detta dracks det:
2012 Champ Libres Lard Des Choix. Lite stängt, tunt och lite mycket tanniner för min smak. Det var tänkt som vin till griskinden, men jag tyckte det passade bättre till pastejen som hade lite mer syra från silverlöken(och kanske även bättre proteinsammansättning för att matcha tanninerna?).

Middag
Efter recept från Mathias Dahlgren där kötträtterna åts tillsammans med månadens vin Bellingham Pinotage(omdöme kommer senare i rätt tråd.

Variation på kammussla och blomkål
Visa bifogad bild 1593
Stekt lammrygg med vit sparris, toppmurklor, ramslök och stuvad ruccola(i brist på nässlor)
Visa bifogad bild 1594
Oxkind kokt i porter med potatiscréme(grädde och granbarksost), stekt lök, saltgurka i form av puré/gelé
Visa bifogad bild 1592

Grillkväll
Visa bifogad bild 1595
2013 Casa Alla Vache, I Macchioni Vernaccia Di San Gimignano.
Helt ok sommarvin med persika, en aning ananas och lite syra för att hålla ihop smakerna. Första vinet med Vernaccia, och även första gången jag dricker en vit toskanare. Dracks tillsammans med halstrade pilgrimsmusslor, grillade kungsräkor och grillad vit sparris.
Visa bifogad bild 1596
2012 Felton Road Bannockburn Pinot Noir.
Doft av blommor, röda bär, grönsaker, svagt rökigt fat. Smakar framförallt jordgubbar, lite hallon. Runda, balanserade smaker. Riktigt bra enligt mig, i egenskap av relativ vinnovis. Vinet avnjöts med hemlagad pulled pork som fick gå klart på grillen, hemmaodlad färskpotatis, coleslaw med morot och äpple och en barbecuesås baserad på tomat, grillad paprika och lök(som fick smak av köttet under tillagning i ugnen på låg värme)
Vilken trevlig kväll du verkar ha haft. Gôtt mos! :)
 
Vilken trevlig kväll du verkar ha haft. Gôtt mos! :)
Som tur var blev det tre olika dagar, det är bara jag som tar för lång tid på mig innan jag lyckas skriva ihop något. Men det är inte mycket som slår trevligt sällskap tillsammans med god mat och gott vin.

Och jag måste säga att eran provning häromkvällen ser ännu trevligare ut :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu har i alla fall flarrorna fått ligga i källaren i en vecka efter bilfärd på 200 mil:), nu ville jag öppna en av flera som satte spår av att vara ngt riktigt bra,
Fratelli revello vigna gianchini 2006 (94P)
Color: Deep red
Smell: peppermint, spicy, tobacco, mynta, red berries, vanilla in the background
Taste: medium tannic, little dry, vanilla, red berries, salmiak?, long long aftertaste.
Conclousion: Really good wine, remaining 5 bottles stays in cellar for at least 2 years if i can;)
Tålamod är en dygd.
Njutning är säkerligen en synd.
Att synda är ofta en njutning :cool:
Verkar som att du drygat ut källaren med rejäla doningar.
Great work, man!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1998 Rocca di Castagnoli Riserva Poggio a'Frati, Chianti Classico (91p)
Still youthful with a spark. Really wish we had more of this cheap, almost mature Chianti.
It's packed with cherries, great mature berries, mature tannin M+, great acids M+, a medium body that carries all the way to the finish. No bitter tinge tonight. Still early maturity.
Wife: 90p.
At home w/two kinds of fried chicken (shoyu and chilli), various japanese style salads and onigiri with umeboshi. Fit like a glove!
Last btl, too early... One of the more satisfying Chianti btls in our current Chianti race.
 

Mattias Schyberg

Administratör
1998 Rocca di Castagnoli Riserva Poggio a'Frati, Chianti Classico (91p)
Still youthful with a spark. Really wish we had more of this cheap, almost mature Chianti.
It's packed with cherries, great mature berries, mature tannin M+, great acids M+, a medium body that carries all the way to the finish. No bitter tinge tonight. Still early maturity.
Wife: 90p.
At home w/two kinds of fried chicken (shoyu and chilli), various japanese style salads and onigiri with umeboshi. Fit like a glove!
Last btl, too early... One of the more satisfying Chianti btls in our current Chianti race.
Du ser, med lite jakt så finner man guldkorn till slut. Är det slutklämmen på jakten nu, eller blir det mer?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du ser, med lite jakt så finner man guldkorn till slut. Är det slutklämmen på jakten nu, eller blir det mer?
Får se nu här på hyllan... *tittar oroligt*
Tre flaskor... Hmmmph...
Två Chianti av den lite finare sorten och en ... förlöpt '02 Montrose?!?
Hur hamnade DEN där?

Så, efter söndagens Chianti och nästa restaurangbesök efter dets Chianti, så är vi FRIA!
I planen står det att läsa att efter Chianti kommer: "PN"...
Ur askan i elden, så att säga.
Det är bara att gräva vidare, för det stundar betydligt mckt trevligare teman framöver. Som det särskilda ordet för japanskt tålamod heter: GAMAN :bäver:
 
Last edited:

Rexel

Medlem
Får se nu här på hyllan... *tittar oroligt*
Tre flaskor... Hmmmph...
Två Chianti av den lite finare sorten och en ... förlöpt '02 Montrose?!?
Hur hamnade DEN där?

Så, efter söndagens Chianti och nästa restaurangbesök efter dets Chianti, så är vi FRIA!
I planen står det att läsa att efter Chianti kommer: "PN"...
Ur askan i elden, så att säga.
Det är bara att gräva vidare, för det stundar betydligt mckt trevligare teman framöver. Som det särskilda ordet för japanskt tålamod heter: GAMAN :bäver:
Varför inte ett nebbiolo race
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Varför inte ett nebbiolo race
Faktiskt ett Nebbiolo-tema inplanerat H1 under 2015. Visst kan man önska att det skulle komma tidigare, men nu är den utarbetade läroplanen så som den är. Och de autistiska inslagen i min personlighet kan inte acceptera att man ändrar på lagda planer.
För hur skulle DET se ut? :eek:
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2010 Château La Tour de By
Trevligt stramt vin med rikligt av svarta vinbär, skogsbär, övermogna jordgubbar, björnbär och en subtil ton av ek, ceder och kanske en viss aning av korksmak (!?). Ganska enkel men schysst Bdx som jag intog tillsammans med lite lamm- och fläskkorv från Taylors & Jones som för övrigt var jäkligt goda! Gott vin och värt pengarna! =)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Faktiskt ett Nebbiolo-tema inplanerat H1 under 2015. Visst kan man önska att det skulle komma tidigare, men nu är den utarbetade läroplanen så som den är. Och de autistiska inslagen i min personlighet kan inte acceptera att man ändrar på lagda planer.
För hur skulle DET se ut? :eek:
Imponerande framförhållning!
 

ChristianB

DipWSET
Det blev en tämligen bra afton faktiskt, med torskrygg och en vit Bggne till detta, Christophe Cordier Bourgogne Blanc 2012. Inte alls ett dumt vin men utan den komplexitet jag söker i en vit Bggne. Doft och smak dominerades av gula plommon, vanilj och en dos mineral, men det fanns en liten ton fat också (var SB hittar "rostad fatkaraktär" förstår jag inte...). Det gick väldigt väl till en mathavresallad med fetaost och grönsaker, tillsammans med nämnda torskrygg. :)
 
Toppen