Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Provar ett glas av Chinon Les Varennes du Gran Clos 2011:

Appearance: Clear, pale intensity purple colour, thin slow legs, some pieces of cork.
Nose: Clean, medium intensity aromas of flowery perfume, raspberry, lilac, toasted notes of oak and a somewhat stony mineral touch. Subtle notes of green bell pepper.
Palate: Wine is dry, medium (+) acidity, medium tannins, medium alcohol and medium (-) body. Medium (-) intensity flavours of raspberry, lilac flower, toasted oak, blackcurrent leaf, green bell pepper, stony mineral. Finish is medium (+).
Conclusion: Wine of very good quality, high-priced. Soft, velvety tannins and no unripe flavours. A cool, mineral, minty note in the background. Can drink now, but has potential for ageing.

Som vanligt lite fusk när man kan vinet på förhand. ;) Väldigt trevligt vin faktiskt, utan några som helst jobbiga omogna tanniner utan snarare så att den är generös och balanserar precis på gränsen innan den är för mogen i frukten! Serverad direkt ur flaskan, precis som @Vino fino föreslog, och jag gissar att den bara kommer bli mer öppen och rolig under kvällen!
-Det där lät ju så trevligt att jag var tvungen att beställa några flaskor...
-Får snart hämta ut mina beställningar med gaffeltruck... :nagelbitare:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter att ha avslutat Grekland-semestern med en rejäl tarm-infektion baserad på Campylobacter, så börjar jag äntligen återvända till ett mer normalt liv. Gjorde ett seriöst försök att dricka vin nu i helgen, men för säkerhets skull så valde vi budgetalternativ och det var nog tur. Vet inte om det är sjukdomen i sig eller antibiotikan, men lukt- och smaksinne är inte riktigt som det ska.

Visa bifogad bild 1896

2012 Arnaldo-Caprai Montefalco Rosso
Doftade inte mycket alls, kanske lite läder och kryddor. Smakade beskt och bittert. Frugan hävdade dock att den var bra, så det blir till att prova den på. nytt om några veckor.
2012 Geheimrat Wegeler Riesling Charta
Enkel men bra Rheingau-riesling och den här funkade även för mig.
Gyllengul klar med helt färglös kant.
Doft av halm, lite fudge, tropisk frukt och småcitrus. Ingen fotogen
I munnen lite spritsig, rejäla syror och en ganska tydlig grapebeska. Lite fruktsötma men helt torr.
Bra längd, gott slut.
2012 Innocent Bystander Chardonnay
Initialt väldigt mycket svavel och reduktiva aromer. Skruvkork.
Försvinner med lite luft, men kvar finns en omisskännlig doft av krut och mineral. Så småningom även gula äpplen och ananas.
I munnen, mer gula äpplen men också blodgrape. Ganska bra längd, men jag gillade den inte riktigt.

På torsdag är antibiotika-kuren slut, hoppas doft- och smaksinne är tillbaka fullt ut då.
Välkommen tillbaka efter sjukdom. Kan bara hålla med om att lukt- och smaksinnet är lite trögt efter diverse mag- och tarmbesvär. Det tar några pavor innan kalibreringen blir rätt. :)

Tur att det är så kul att få igång vindrickandet igen...;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
NV Bourgogne Passetoutgrains, Louis Latour
According to the seller this is from the 50´s. The bottle shape and the content strongly suggest that that would be the case.
The nose is medium deep, ripe and mature with notes of dried strawberries, a lot of mushrooms, old tobacco and some barnyardy aromas. With air it gets more harmonious and sweeter with a lovely rhubarb scent. Very good.
The taste is mature, round and dry with notes of cool strawberry fruit, undergrowth, old leather and dried herbs. A fine acidity that cuts through the creamy mushroom sauce like a sword. A medium long, balanced finish. During the hours it takes to finish the bottle in doesn´t budge a bit. Not great, but very good, and just what I needed.
86p (tasted 2014/08)
Vilket osannolikt vin att dessutom vara gott! Ett av världens lättaste viner och (i min vinatlas) mest undvikna vintyperna. Sannolikt ett misstag som jag skall se till att rätta till.
Skulle du kalla det "advanced" som säljarna på Christies gör?
Eller uppfattade du det helt enkelt som fullmoget?
Önskar jag hade fått smaka en slurk...
 
Bra början på söndags kväll...:)

image.jpg
 

Skrutt

Medlem
2010 Mas de Boislauzon Côtes du Rhône Villages kan ni gäspa åt medan ni väntar på grandiosare info från annat håll. Den dracks över två dagar. Tanninerna är påtagliga, lika med osockrad rabarberkräm. Men de är inte lika bistra och uttorkande som för ett år sedan, nej, här finns nu manöverutrymme. Smaken är tämligen fruktig, med inlagda körsbär, fastän torra förstås, hyfsad intensitet, och med tiden tilltagande lingon. Rökt kött mullrar i bakgrunden.

Över medel på maffighetsskalan men inte så särpräglat. Gäspningen kan kanske kvävas av att man får snegla på 2010 Tradition och Cuvée Quet, men dem rör jag definitivt inte i år.

Ca 88-89p.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2010 Mas de Boislauzon Côtes du Rhône Villages kan ni gäspa åt medan ni väntar på grandiosare info från annat håll. Den dracks över två dagar. Tanninerna är påtagliga, lika med osockrad rabarberkräm. Men de är inte lika bistra och uttorkande som för ett år sedan, nej, här finns nu manöverutrymme. Smaken är tämligen fruktig, med inlagda körsbär, fastän torra förstås, hyfsad intensitet, och med tiden tilltagande lingon. Rökt kött mullrar i bakgrunden.

Över medel på maffighetsskalan men inte så särpräglat. Gäspningen kan kanske kvävas av att man får snegla på 2010 Tradition och Cuvée Quet, men dem rör jag definitivt inte i år.

Ca 88-89p.
Ditt vin läser godare. ;)
 

Skrutt

Medlem
Ditt vin läser godare. ;)
Det kan du ha rätt i. Men jag tror att jag har gett många viner 90 lite för lättvindigt, så det aktar jag mig för. Det vore snopet om skalan inte räcker till i framtiden. Jag vill också poängtera att vinet inte är jättemaffigt även om det är maffigt och stort för sin klass.
 

Vino fino

Medlem
Makarna Guffens-Heynen har mig veterligen aldrig varit särskilt väl representerade i Svedala men jag började dricka viner från Maison Verget i UK i slutet av 90-talet. Verget är väl mest känt för vingårdarna i Maconnais och det var också dessa som först imponerade på vinvärlden (och mig). På 00-talet utökades portföljen med både egna vingårdar och inköpta druvor från Chablis, Cote d’Or, och numera även Luberon.

Under en bilresa i oktober 2010 som började i containerhamnen i Barcelona och slutade i Stockholm hade jag med anledning av Verget siktat in mig på att stanna en natt i Sologny. Dels för att fylla bilen med vin, och dels fylla magen till brädden på Maison Lameloise, en av de två restauranger jag rankar högst i världen.

Det hade varit svårt att få till ett besök på Verget, vilket jag antog berodde på arbetsbördan i skördetider. Först långt senare fick jag reda på att de franska myndigheternas trakasserier av Maison Verget hade nått sin kulmen under sommaren 2010 (domstolen friade till slut Guffens-Heynen från alla misstankar och lade ned fallet i november 2010). Det finns en film tillgänglig på vimeo om någon är intresserad, och Jim Budd har också på sin blogg tagit upp denna otroliga historia om maktmissbruk och korruption. Hursomhelst: jag fick inga bra svar när jag i september försökte boka ett besök hos Verget. De kunde absolut inte ta emot besökare och vägrade lova att dörren skulle öppnas. Allting lät märkligt i mina öron.

Efter femtioelva vändor av korrespondens och böner på mina bara knän föreslog fru Guffens till slut att vi kunde träffas på borgmästarens kontor (!?). Jahåpp, tänkte jag. Domänen verkade fortfarande vara avspärrat område för mig, åtminstone kändes det så. För att försäkra mig om att det ändå skulle bli av bad jag om två blandlådor för strax under 1000 euro och jag föreslog att hon debiterade kortet omedelbart (1 månad innan köp…). Sen öste jag tårdrypande på med att Verget var bäst i världen, att livet nog inte var värt att leva om jag inte fick med mig deras viner upp, att jag levde i misär i ett land där Verget inte fanns att köpa, att detta kunde bli droppen som ledde till självmord, osv osv. Väl på plats, i det lilla stadshuset prick på utsatt tid, fick jag ett väldigt trevligt möte med Maine Guffens och Solognys kvinnliga borgmästare, oerhört charmanta damer bägge två. Vi provade lite vin på tjänsterummet och jag försökte försvara mig på knagglig franska mot damernas glada staccato.

Efter denna något långa babblande inledning så har jag nu äntligen kommit fram till att idag dricker vi Verget Chablis GC Les Clos 2007, ett av de viner jag fick med mig från det oförglömliga mötet. En rimlig matchning, prismässigt, och samma druva fast i kontrasterande stil, hittade jag i Vasse Felix Heytesbury Chardonnay 2012, ett av augustisläppen. Vasse Felix är också en av mina favoriter, skall tilläggas.

Les Clos
Medelålders guldfärg. Bouqueten går direkt på knock med en salig harmoni av djup torr Chardonnay-arom (a la Comtes de Champagne), honung, saffran, flinta, kanel, solmogen gul persika, vita blommor också… det tar aldrig slut. Fyllig, faktiskt, i gomen, med den där svindyra Champagne-smaken, persika, salt mineral. Säger hejdå med en en ruskigt kompetent syra som ilar ända upp i hjärnbarken, lång lång lång salt mineral-rök ligger kvar. Löjligt bra. Hur kunde man göra ett sådant vin 2007?? Sannolikt den bästa oekade Chardonnay jag druckit, utanför Champagne. 94p

Heytesbury
Grönskimrande vitguld. Popcorn, lite mer popcorn, sedan rostad majs, sedan arepas, sedan grillad choclo…jag hittar alla kokbokens varianter av upphettad majs i boqueten, som att vara tillbaka i Sydamerika. Paraffin, lite estrar, och långt därunder finns grön tropisk frukt. Fyllig i gomen, rik lite smörig frukt, parfymerad. Bra balans, håller ihop helheten. Bra syra i slutet, fin tonklang. Jag tror den här kommer växa en del och få fram lite mer nyanser om några år. 91p +

Mat:
Vi provade till färska räkor med en stegrande skala av smakgivare, klunk för klunk. Först bara räkor, sedan med citron, sedan med hemsnickrad majonnäs, sedan en extra tesked senap i majonnäsen, och sist tillsammans med rostat bröd (och majo).

Vinerna var bägge för kraftiga till nakna räkor, här skall man nog hålla sig till enklare viner. Först med majonnäsen med extra senap blev det riktigt briljant, och det fanns bara en segrare. Tyvärr var fransmannen så överlägsen att australiensaren nog fick lite oförtjänt stryk. Men det var inget snack.

verg.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det kan du ha rätt i. Men jag tror att jag har gett många viner 90 lite för lättvindigt, så det aktar jag mig för. Det vore snopet om skalan inte räcker till i framtiden. Jag vill också poängtera att vinet inte är jättemaffigt även om det är maffigt och stort för sin klass.
Ah, jag tror du missförstod mig lite. Jag syftade inte till din text kontra betyg utan att du ursäktade ditt "mediokra" vin, samtidigt som du åtminstone gav oss lite omdömen till skillnad mot inlägget innan.. Jag var nog lite otydlig, sorry. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Precis som Bambi så provar även jag isen med små stapplande steg. Jag dricker alltså lite Champagne ikväll. En dryck jag sällan köper av kostnadsmässiga skäl. Befinner man sig i Vegas så känns det dock rätt att åtminstone dricka ett bubbel...

image.jpg


NV Veuve Clicquat Ponsardin Champagne Brut
Bokna äpplen, citrus, järn och hasselnöt möter näsan direkt. En frisk början med viss mognad (?). Redan efter ett par sippar dyker lite angenäma drag av varm filt upp tillsammans med drag av blöt hund och rågbröd. Ganska komplext och klart över förväntan. I munnen känns det inte riktigt lika bra. Aningen trött syra (saknar krisp) och något låg intensitet. Saknar lite umph och jävlar anamma.

Riktigt gott, inget snack om saken. Fina aromer, trevlig karaktär men lite för vekt. Högre syra och mer stramhet hade gett högre poäng. (87p)

Kan man tyda ålder med hjälp av denna så får ni gärna hjälpa mig?

image.jpg
 

Skrutt

Medlem
Ah, jag tror du missförstod mig lite. Jag syftade inte till din text kontra betyg utan att du ursäktade ditt "mediokra" vin, samtidigt som du åtminstone gav oss lite omdömen till skillnad mot inlägget innan.. Jag var nog lite otydlig, sorry. :)
Nu förstår jag, tack ska du ha.
 
Toppen