Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
Chateau Maucaillou-2010
Har provat 96:an av detta vinet för några år sedan och blev förvånad över hur bra det var. 2010:an gjorde mig inte heller besviken blev kanske snarare förvånad över hur öppet vinet var idag och hur lite tanniner det fanns. Den har allt man kan begära av ett vin i denna prisklassen tycker jag. Balanserat med ekfaten, frukten och de jordiga tonerna på plats.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag drack lite Chenin Blanc i helgen: 2007 Domaine des Baumard Savennières "Clos du Papillon" och helvete vad jag gillar't. På nosen har vi lite sötaktig gulgrön frukt (äpplen och galiamelon, mest) som med lite luft släpper fram en komplex mineralitet av lerjord, blöt sten och krita, plus en liten ton av barbecuerök. Dessa härligheter fortsätter i munnen och får sällskap av en liten hint av honung och vispgrädde; vi bjuds även på bra syra och en fet, oljig munkänsla som får mig att tänka på Sémillon. Någonstans långt i bakgrunden av alla dessa härligheter detta finns även en liten, aningens oangenäm ton (den klassiska blöta yllet?) som dock bara höjer helhetsintrycket.
 

Silex

Medlem
Öppnade en Chateau du Glana 2006, en Cru Bourgeois från Saint-Julien. Plockade upp det på en flygplats för några år sedan. Ett fantastiskt trist vin. De lyckades verkligen underprestera det året. Lite tunn frukt och ek längst fram i gommen vilket sedan följs av en total brist på djup, frukt, fyllighet och kropp och en kort eller obefintlig eftersmak. Glad att detta var min enda flaska!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag drack lite Chenin Blanc i helgen: 2007 Domaine des Baumard Savennières "Clos du Papillon" och helvete vad jag gillar't. På nosen har vi lite sötaktig gulgrön frukt (äpplen och galiamelon, mest) som med lite luft släpper fram en komplex mineralitet av lerjord, blöt sten och krita, plus en liten ton av barbecuerök. Dessa härligheter fortsätter i munnen och får sällskap av en liten hint av honung och vispgrädde; vi bjuds även på bra syra och en fet, oljig munkänsla som får mig att tänka på Sémillon. Någonstans långt i bakgrunden av alla dessa härligheter detta finns även en liten, aningens oangenäm ton (den klassiska blöta yllet?) som dock bara höjer helhetsintrycket.
Visst är det fint, drack själv 09:an i onsdags. Massor av flinta och lite drag av honung, varm filt och avslaget öl. Smått magisk. :)

Din beskrivning låter dock fullkomligt fantastiskt trevlig - blir sanslöst sugen!
 

Karl

Medlem
Drack denna, Roagna Montefico 2004 (tillägget vv kommer numera på alla Montefico men fanns inte 2004 även om det är samma stockar) under två dagar. Det har sagts att det kan vara ok att dricka dessa redan nu. Men jag måste säga att jag inte riktigt håller med. God naturligtvis men kommer garanterat bli mycket bättre. Jag har också hört snack om funkiga animaliska toner. Det håller jag inte heller riktigt med om. Tycker det är relativt rent vin. Mörkt vin, särskilt för att vara barbaresco. Jag antar att det är de långa macereringsperioderna som Roagna använder sig av som ger färgen. Och det känns också på den kraftiga strävheten som finns idag. Först väldigt sluten i doften aningen oxidativa toner med balsamico men efter ett par timmar så kommer menthol, mörka bär aningen lösningsmedel fram och även rosor och viol men kanske inte så floral som andra barabaresco. Kraftig klassisk nebbiolo men jag hade nog varit i barolo på en blindprovning. Längden är kanske inte superbra just nu men andra dagen mjuknar det av och en aning sötma kommer fram i slutet. Låt ligga flera år om ni har några. Jag har 7 kvar så det var därför jag nallade en redan nu.
 

Attachments

  • 20140829_070534.jpg
    20140829_070534.jpg
    23,2 KB · Visningar: 202

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visst är det fint, drack själv 09:an i onsdags. Massor avlinta och lite drag av honung, varm filt och avslaget öl. Smått magisk. :).


Din beskrivning låter dock fullkomligt fantastiskt trevlig - blir sanslöst sugen!
Då ska ni båda pröva 82an :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Selosse Substance deg -13
Jäkligt gott men ungt men förvånandsvärt mogen i doften.

Henriot Enchanteleur 1996
Mogen doft och mogen i smaken, tycker denna dricks bra nu och kanske inte ska ligga 50 år till.

Krug Grande Cuvée deg -12
Ung men jäklar va bra den här va.
Kanske ett bra basår?

Alla champagner njöts till de söta tonerna av Pink Floyd :) oslagbar kombination.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Selosse Substance deg -13
Jäkligt gott men ungt men förvånandsvärt mogen i doften.

Henriot Enchanteleur 1996
Mogen doft och mogen i smaken, tycker denna dricks bra nu och kanske inte ska ligga 50 år till.

Krug Grande Cuvée deg -12
Ung men jäklar va bra den här va.
Kanske ett bra basår?.
Alla champagner njöts till de söta tonerna av Pink Floyd :) oslagbar kombination.
Trevliga flaskor!:)
Krug kan du väl se info om på deras hemsida. Gissningsvis skulle basåret kunna vara 2003, som är en fantastisk GC.
 

jocke

Medlem
Plockade fram en Comtes 86 igår. Som alltid lite nervöst när man korkar upp en flaska som har många år på nacken. Men den var perfekt :). Mörk guldfärgad med små små bubblor. Smak av päron, äpple och en stänk citrus. Väldigt fruktig. Krämig och med lång mineralaktig avslutning. Syran väldigt integrerad. Dock tror jag att denna årgång av Comtes har nått sin topp och är påväg neråt men den var en trevlig upplevelse :)
.
Comtes 86.JPG
 

vininfo.nu

Medlem
Två 2002'or blev det i helgen.

En petroleum stinn Mosel med precis lagom med ox för att göra vinet än mer intressant. Lite för torr för min smak, men visst den var god ändå.
image.jpg


Och en papppprika- och fruktladdad Gassac. Förvånansvärt ungdomlig och ren. Inga skit toner här inte. Dessutom blyertspenna, svarta vinbär och torkad frukt.
image.jpg
 

matage

Medlem
Testade en Vilmart Coeur de Cuvee 06 igår. Mycket intressant om än ung där vi hittade doft och smakreferenser jag inte upplevt i någon annan champagne. Relativt hög syra som drog åt färska hallon (en smak jag aldrig stött på i skumpa utanför rose-varianter) som balanserades upp av en marshmallowliknande vaniljtonad fetma från faten.

Ett glas glömdes bort i nån timme och doften av den då varma och ganska avslagna slatten var klockren Umami/Herbamare Örtsalt/Aromat

Som sagt - ett intressant vin men jag är lite osäker på om det är värt prisskillnaden mot Vilmarts standardårgångsbubbel.
Följde upp det med en stendöd Montirus Terre des Aines 07 där frukten torkat ut totalt... Lite förvånad över detta, men det kan ju vara flaskvariation

Den ersattes av en riktigt trevlig Dominius Napanook som jag dessvärre inte tog några noteringar på.
 

Larseman

Medlem
Äntligen!
En månad efter tidernas tarminfektion så börjar äntligen doft- och smaksinnet normaliseras. Käkar fortfarande antiiflammatoriskt mot artriten i knät, en för mig tidigare helt okänd följdeffekt av den typen av bakteriella infektioner som jag drabbades av. Misstänker starkt att medicinerna har påverkat doft- och smaksinnet, allt har smakat mer eller mindre defekt, metalliskt och beskt.
Igår var vi på kräftskiva mm hos vårt gamla Älta-gäng varav inga är särskilt vinintresserade. Fick i uppdrag att ta med en flaska rött (inte till kräftorna, men till övriga rätter i form av pajer, ostar och sallader). Man försöker ju alltid att uppfostra omgivningen lite utan att krångla till det, så jag tog med en...
WP_20140831_11_52_03_Pro.jpg


2011 Campogiovanni (San Felice) Rosso di Montalcino
Det smakade riktigt bra! Dessutom tyckte övriga det också, så jag lyckades att sprida lite upplysning också ;)
Doft av söta körsbär, andra röda bär och en liten angenäm fatton. Bra drag i syrorna, fina tanniner och bra längd. Men framförallt så är känslan ATT JAG ÄR TILLBAKA!
Har en flaska kvar i källaren, tyvärr verkar det slut i övrigt på SB. På fredag kommer dock en Brunello från samma producent, kanske något att prova. Generellt så gillar jag nog RdM bättre än BdM, tycker ofta att Brunello blir lite "to much".
Eftersom det var lite BYO så fick jag också prova en enkel (som sagt var, inga vin-människor precis) Riesling från Penfolds, Rawson's Retreat 2013. Absolut drickbart för 75kr, faktiskt bättre än den 2009 Schloss Schönborn Erbacher Marcobrunn Riesling Erstes Gewächs som jag försökte mig på i fredags. Den kom jag inte alls överens med, mest bara krut och brända tändstickor som dolde alla tendenser till frukt. Men kanske var jag fortfarande inte riktigt tillbaka....
 
Toppen