Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Håller med dig! Är alldeles för trött för att göra några större utlägg men jag kan väl iallafall säga att EN av anledningarna tycks vara att det är för vanligt. Det är inte tillräckligt "unikt" och "subkultiverat"(?), finner inte de rätta orden, är för trött haha :) . Det är ju ett Svensson - vin. Publikt.

Jag minns när man var lite yngre och fick nys om en ny artist/band som man tyckte var så fruktansvärt bra, ingen hade hört talas om dem och man kände sig lite speciell när man pratade om dem och lät folk lyssna. En månad senare visste alla vilka/vem de var och helt plötsligt så tyckte man inte att de var så bra längre. De var för populära. Eller som min svåger, som är en renodlad friluftsmänniska som vandrar i fjäll och skog flera gånger om året. För 5-6 år sedan var varumärket "Fjällräven" det ända han använde. Det var the shit! Idag går vart enda hipster runt med en konken väska och en Fjällräven jacka och helt plötsligt har han slutat köpa saker av märket och kallar det för "Fjollräven". Nu är det andra lite mer okända varumärken som gäller. Sen har man ju såklart olika tycke och smak, man måste ju inte tycka om Amarone viner. Vet inte om jag gör mig förstådd, jag kanske bara svamlar hehe!

Dags att sova, en hård arbetsdag väntar! :rolleyes:
Helt sant, tycker själv sällan att det är så kul med sånt som alla andra gillar oavsett hur bra det kan vara. Man vill ju vara unik. :rolleyes:
 

kayaker

Cyklist
Eller som min svåger, som är en renodlad friluftsmänniska som vandrar i fjäll och skog flera gånger om året. För 5-6 år sedan var varumärket "Fjällräven" det ända han använde. Det var the shit! Idag går vart enda hipster runt med en konken väska och en Fjällräven jacka och helt plötsligt har han slutat köpa saker av märket och kallar det för "Fjollräven".
Även känt som Fjollröven.
Det var ute redan för 15-20 år sedan bland oss mer luttrade friluftsnördar. :)
 

Karl

Medlem
Efter Cuvee du Papet 2010 blev jag sugen på en till C9DP. Efter att ha läst vinpunkarens blogg så bestämde jag mig för att korka upp en Clos des Papes 2007. Personligen hade jag gissat att det är för tidigt och i bästa fall var det riktigt.
Doften är kraftig och koncentrerad men frågan är om den är så behaglig. Doftar mer som körsbärslikör med en hel del alkohol. När man för näsan närmre glaset ryggar man nästan tillbaka. Smaken är likaså alkoholdominerande, sådär så det hettar till på bakre delen av tungan.
Det finns ingen drickglädje i detta. Det är inte behagligt att dricka eller ens dofta på. Jag undrar verkligen om det är "bara" 15,5% i denna flaska? Dag två, efter kylskåp, så kommer lite mörkare toner fram och den klassiska salmiaken, aningen mer sötma. Allt som allt maskeras väl alkoholen lite bättre nu men riktigt gott blir det aldrig.
Det man slås av här är hur olika vi tycker om vin. Att det satts toppbetyg på det här vinet förstår jag inte. För mig så skulle jag nog sätta detta vin i "starkvins hyllan" och använda det som en torrare körsbärslikör. En flaska kvar av denna och 3 av 09:an och fler lär det nog inte bli. De C9DP jag har i minnet har alla vara mkt bättre.
Jag kan bland annat nämna Pegau 2011 eftersom den släpps idag: Fantastiskt god nu. Jag har sett recensioner av den 2011 som släpps på SB och den beskrivs som lite brettig och funkig. Jag tycker inte denna årgång var detta. Uppfattade den som ren. Men Pegau kan ha olika tappningar av årgångarna och stor variation på flaskorna.
20140905_113633.jpg
 

chambertin

Medlem
La Cuvee du Papet, Mont Olivet 2010. Frisk doft av de klassiska rhone-örterna, lite renare än många andra viner på något sätt, körsbär, biggaråer. Inte sådär mörkfruktig och flabbig och för söt som vissa viner. Det finns någon form av slankhet, även om man kanske inte kan benämna ett vin som slankt med den här massiva koncentrationen. Med bara någon timme luftning är det nästan jobbigt i eftersmaken. Det behöver lite tid att komma ihop. Dagen efter med resterande halvan(i kylskåp) så avslöjar det en aning sötma i eftersmaken. Men salmiaken kommer aldrig och tar över så jag tror det här vinet har lång tid framför sig. Mycket bra vin. Jag förstod att det var för tidigt men ville testa en flaska för att se hur det såg ut i sin ungdom eftersom jag hade 12. Jag har bara druckit 2007:an av detta vin tidigare och kanske inte som någon större överraskning var det mycket mer framfusigt men det här är ännu bättre på sikt. Visa bifogad bild 2091

Låter som ett riktigt gott vin !
2010 C9dP verkar rent generellt tilltala mig mer än 2007 (som du ju provade Clos de Papes av ovan såg jag och med inte så gott intryck).

Har druckit några 2003 av La Cuvée du Papet och dom har alltid varit sköna upplevelser (bl.a här: http://www.finewines.se/threads/idag-dricker-vi.34/page-142#post-23466 ) och även 2004 (här: http://www.finewines.se/threads/idag-dricker-vi.34/page-284#post-37864 ).
 
En aning sen sammanfattning från sommaren
Improviserad Biff Rydberg
image.jpg
Med 2010 Buena Vista Carneros Pinot Noir
Körsbär, svarta vinbär. Lite tungt men ganska trevligt. Vissa likheter med en Cabernet Sauvignon enligt mig vilket kändes lite underligt.
Och fransk kalventrecote med dijonsenap, grädde och ugnsrostad timjanpotatis.
image.jpg
Med 2012 Terres Dorées Fleurie
Hallon och björnbär? En aning bittert
image.jpg
Lamm med ugnsrostade rotsaker, chevrékräm och balsamicoreduktion.
image.jpg
Med 2011 Leon Barral Faugéres Jadis.
Väldigt jordig, juliga kryddor och körsbär. En aning för kraftig just nu. Kanske blir bättre med lagring.
image.jpg
Senare under samma kväll blev det även
2011 La Pousse d'or Volnay Premier Cru
image.jpg
Konstig lukt(svavel) som delvis försvann under kvällen. Och då tittade lite jordgubbar och lakrits fram. Behövs antagligen några år till.
Och 2012 Molly Dooker Carnival of Love
image.jpg
Barnarov. Men ändå riktigt trevlig redan nu. @Matlen hade provat "lillebror"(Blue eyed boy) tidigare. Jag har inte provat den själv, men enligt kompisarna var denna ännu bättre.
En hel del svarta vinbär, blommor och peppar? Lite för mycket hetta från alkoholen.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    103,3 KB · Visningar: 252
  • image.jpg
    image.jpg
    94,1 KB · Visningar: 397

Mattias Schyberg

Administratör
En aning sen sammanfattning från sommaren
Improviserad Biff Rydberg
Visa bifogad bild 2098
Med 2010 Buena Vista Carneros Pinot Noir
Körsbär, svarta vinbär. Lite tungt men ganska trevligt. Vissa likheter med en Cabernet Sauvignon enligt mig vilket kändes lite underligt.
Och fransk kalventrecote med dijonsenap, grädde och ugnsrostad timjanpotatis.
Visa bifogad bild 2097
Med 2012 Terres Dorées Fleurie
Hallon och björnbär? En aning bittert
Visa bifogad bild 2099
Lamm med ugnsrostade rotsaker, chevrékräm och balsamicoreduction.
Visa bifogad bild 2100
Med 2011 Leon Barral Faugéres Jadis.
Väldigt jordig, juliga kryddor och körsbär. En aning för kraftig just nu. Kanske blir bättre med lagring.
Visa bifogad bild 2102
Senare under samma kväll blev det även
2011 La Pousse d'or Volnay Premier Cru
Visa bifogad bild 2103
Konstig lukt(svavel) som delvis försvann under kvällen. Och då tittade lite jordgubbar och lakrits fram. Behövs antagligen några år till.
Och 2012 Molly Dooker Carnival of Love
Visa bifogad bild 2104
Barnarov. Men ändå riktigt trevlig redan nu. @Matlen hade provat "lillebror"(Blue eyed boy) tidigare. Jag har inte provat den själv, men enligt kompisarna var denna ännu bättre.
En hel del svarta vinbär, blommor och peppar? Lite för mycket hetta från alkoholen.
Härligt ser det ut, rejäl mix av vin dessutom. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Efter Cuvee du Papet 2010 blev jag sugen på en till C9DP. Efter att ha läst vinpunkarens blogg så bestämde jag mig för att korka upp en Clos des Papes 2007. Personligen hade jag gissat att det är för tidigt och i bästa fall var det riktigt.
Doften är kraftig och koncentrerad men frågan är om den är så behaglig. Doftar mer som körsbärslikör med en hel del alkohol. När man för näsan närmre glaset ryggar man nästan tillbaka. Smaken är likaså alkoholdominerande, sådär så det hettar till på bakre delen av tungan.
Det finns ingen drickglädje i detta. Det är inte behagligt att dricka eller ens dofta på. Jag undrar verkligen om det är "bara" 15,5% i denna flaska? Dag två, efter kylskåp, så kommer lite mörkare toner fram och den klassiska salmiaken, aningen mer sötma. Allt som allt maskeras väl alkoholen lite bättre nu men riktigt gott blir det aldrig.
Det man slås av här är hur olika vi tycker om vin. Att det satts toppbetyg på det här vinet förstår jag inte. För mig så skulle jag nog sätta detta vin i "starkvins hyllan" och använda det som en torrare körsbärslikör. En flaska kvar av denna och 3 av 09:an och fler lär det nog inte bli. De C9DP jag har i minnet har alla vara mkt bättre.
Jag kan bland annat nämna Pegau 2011 eftersom den släpps idag: Fantastiskt god nu. Jag har sett recensioner av den 2011 som släpps på SB och den beskrivs som lite brettig och funkig. Jag tycker inte denna årgång var detta. Uppfattade den som ren. Men Pegau kan ha olika tappningar av årgångarna och stor variation på flaskorna.
Visa bifogad bild 2095
Kul! Jag drack Clos de Pape 2007 tidigare i år och uppfattade det som väldigt välbalanserat och utan någon störande alkohol. Och då är jag inte den som är sen med att klaga på alkohol! Tänk vad olika vi kan tycka...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul! Jag drack Clos de Pape 2007 tidigare i år och uppfattade det som väldigt välbalanserat och utan någon störande alkohol. Och då är jag inte den som är sen med att klaga på alkohol! Tänk vad olika vi kan tycka...
Jag var ju också med och gillade den som tusan jag också. Ett höjdarvin vill jag minnas. :)
 
Trådskapare
A
Plockade fram en Comtes 86 igår. Som alltid lite nervöst när man korkar upp en flaska som har många år på nacken. Men den var perfekt :). Mörk guldfärgad med små små bubblor. Smak av päron, äpple och en stänk citrus. Väldigt fruktig. Krämig och med lång mineralaktig avslutning. Syran väldigt integrerad. Dock tror jag att denna årgång av Comtes har nått sin topp och är påväg neråt men den var en trevlig upplevelse :)
. Visa bifogad bild 2062
En av de årgångarna av Comtes jag aldrig provat. Kul och grattis. Just 86 som årgång ligger lite i skuggan av 85 men levererar oftast mycket bra viner
 

Laserapa

Medlem
Blev inspirerad av @Matlen 's gårdag, så jag öppnade en Latium Morini Campo Léon Amarone della Valpolicella 2009. Kom för första gången i kontakt med den här 2012, då årgång 2008, vid en exklusiv amarone provning som Munskänkarna anordnade tillsammans med Vinupplevelser. Minns att Campo Léon lämnade ett stort intryck på mig. Till största delen berodde det på priset. Då var inte de andra några dussin viner, i samma provning fanns bla. Terre di Leone Amarone, Ferragu Amarone och Quintarelli IGT Alzero med. Det sistnämda är dock gjort som ett Amarone fast på Cabernet Franc & Cabernet Sauvignon. Ändå var det kanske Campo Leon som jag mindes mest, med ett stort leende.

DSC_0499.jpg


Luftad en timme, till en början väldigt mycket ekfat. Brännt fat. Det är eldigt. Man har mosat körsbär och russin, blandat ihop och slängt ut röran i solen en het sommardag, sedan har man smetat in ett fat med blandningen. Hittar snabbt även en, vad jag upplever nästan lite rökig ton som övergår till någon slags chark/rökig korv doft. Jag lämnar vinet en stund. Det öppnar upp sig, fatet lugnar ned sig och släpper fram härliga varma körsbär, russin, vanilj, lakrits. I karaffen doftar det smågodispåse, mycket Ferraribilar. Även choklad och pepparkaka. Käftsmäll i mun, mycket frukt och ganska hög syra, man känner hur alkoholen kommer underifrån som en sprutande vulkan. Väldigt lång och värmande. Jag gillar verkligen det här, hade ju självklart haft mindre alkohol, men bortsett från det är den här riktigt, riktigt bra. 299kr?!?, som hittat! Mycket vin för pengarna. 93/100p
 

Mats

Gone todash....
Jag kan bland annat nämna Pegau 2011 eftersom den släpps idag: Fantastiskt god nu. Jag har sett recensioner av den 2011 som släpps på SB och den beskrivs som lite brettig och funkig. Jag tycker inte denna årgång var detta. Uppfattade den som ren. Men Pegau kan ha olika tappningar av årgångarna och stor variation på flaskorna.
Visa bifogad bild 2095
Vet inte hur du ser på Pegau och brett osv men tyvärr var jag upptagen och missade dagens släpp men ville ha Pegau just för at det bästa som finns med vin är ju brett, funk, korumpa och stall och det sas ju att denna skulle ha massor av det! Har den inte det kan jag sova lugnt men är den brett-galore deppar jag länge.....
 

Karl

Medlem
Vet inte hur du ser på Pegau och brett osv men tyvärr var jag upptagen och missade dagens släpp men ville ha Pegau just för at det bästa som finns med vin är ju brett, funk, korumpa och stall och det sas ju att denna skulle ha massor av det! Har den inte det kan jag sova lugnt men är den brett-galore deppar jag länge.....
Pegau är en av mina favoriter. Men som jag sa tror jag det är stor variation på flaskorna. Jag tror dom gjorde någon renovering av källaren efter årgång 2009. Och som jag uppfattar det är nog de senare årgångarna renare. Altså mindre brett.
 
Trådskapare
A
2009 Jules Desjourneys Fleurie La Chapelle des Bois. Beaujolais och Gamay när det är som bäst. Kryddig doft med mycket bär och trä. Bra balans med skön syra, örtig och bärig smak. Kombination av lättdrucket och komplexitet med lång eftersmak. Ett vin för källaren men mycket gott att dricka nu.
2014-09-05 22.08.19.jpg
 

Sörplarn

Medlem
Varning för bilder som kan ge en underbar känsla (även starka).
Ikväll var det fest! Riktigt bra fest faktiskt och vildsvin på menyn med goda tillbehör, grillat såklart!

Förs ut var ett vin provar kit från Chile, Casadonoso på halvflaskor, dessa var det lite si och så med.
  1. Bicentenario Gran Reserva Cabarnet Sauvignon 2009 (3 av 5).
  2. Bicentenario Gran Reserva Carmenérè 2009 (2,5 av 5).
  3. Evoluciòn Reserve Merlot 2010 (2 av 5).
  4. Evoluciòn Reserve Malbec 2010 (2 av 5).
Sen var det dags för Louis Jadot att få flexa sina muskler lite.
  1. Louis Jadot Morey-Saint-Denis 2007 (3,5 av 5).
  2. Louis Jadot Pommard Premier Cru 1997 (4 av 5).
För att krydda och sparka igång smaklökarna till "svinet" och såklart lite efterrätts vin kom det två glada spanjorer.
  1. Allende Rioja Calvario 2005 (4,5 av 5), fick tag i en extra flaska från min kontakt i Spanien.
  2. Agusti Torello Mata Kripta Gran Reserva 2007 (4 av 5), var lite sämre flask variation på denna om jämför med tidigare erfarenhet.
För att skölja ner allt detta så kom något sjungande från Italien.
  1. Gaja Ca' Marcanda Promis 2011 (3,5 av 5).
Sen lite grappa för sångens skull såklart!

2.jpg




(Hona precis nyskjuten)

3.jpg



Testat (mask) och det är redo för kökets magiska krafter!
5.jpg
 
Långhelg i San Sebastian, ganska fullspäckad långhelg. Akelare på torsdag. Arzak på fredag. Och Mugaritz idag. 95+% spanska viner trots att jag sa att jag önskade lite variation idag på Mugaritz.

Akelare
image.jpg image.jpgimage.jpg
Höjdpunkterna var rött sött gjort på grenache, Moscatel från Jorge Ordonez och en alldeles för ung Gran Reserva från 2006 från El Puntido.

Arzak
image.jpg image.jpg
Ytterligare en bra Moscatel, men även bra Txakoli och en ekad spansk Chardonnay.
Mugaritz
image.jpg image.jpg
Samma Txakoli som på Arzak, trevlig Finca från Rioja samt lite söta viner till desserterna. Bland annat en riktigt bra spätlese från Dönnhoff, en god 100% Pedro Ximenez, och en fino med en aning Pedro Ximenez.
 

Skrutt

Medlem
2009 Fontodi Chianti Classico: Respekt för detta vins rena uttryck (efter minimal luftning), även om det inte riktigt är mitt favorituttryck. Jag upplever fräsch syra, dominans av tranbär eller annan röd frukt, och något lite varma bigarråer. Det sistnämnda berikar också doften.

Edit: Vi har också försökt trycka i oss Plán Pegau från ett SB-släpp i våras. Det negativa intrycket består. En ganska kemisk, obalanserad smak och en löddrig, obehaglig eftersmak gör detta till årets bottennapp i 100kr-klassen. Med tanke på vilka som står bakom vinet vill man nästan begära en utredning, som det heter i politiska sammanhang...

Tur att det var sista flaskan.
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Conde de Valdemar Gran Reserva 1994, Rioja (magnum)

Ett runt, medelfyllig vin med amerikansk ek, solmogen frukt. Vinet är rubinrött, lite stramt men med lång kärning eftersmak. Det känns att vinet är 20 år gammalt för det har tydlig mognad. Smaken är mjuk, har frisk syra och viss strävhet. Vinet har bra balans men det finns viss syrlighet (körsbär) som jag inte tycker gör vinet bättre. Viner från Rioja från den tiden som man drack, för si sådär 10 år sedan, hade lite mer vaniljtoner än denna. Tror att om man har denna i källaren, så är det redo att drickas. Vinet blir bättre i glaset och då framträder inslag av russin, fikon, plommon, hallon, karamell. Mat är ett måste och en entrecote eller oxfilé med vitlök eller en fläskfilégryta som vi åt var perfekt. 87-89p
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
2009 Fontodi Chianti Classico: Respekt för detta vins rena uttryck (efter minimal luftning), även om det inte riktigt är mitt favorituttryck. Jag upplever fräsch syra, dominans av tranbär eller annan röd frukt, och något lite varma bigarråer. Det sistnämnda berikar också doften.

Edit: Vi har också försökt trycka i oss Plán Pegau från ett SB-släpp i våras. Det negativa intrycket består. En ganska kemisk, obalanserad smak och en löddrig, obehaglig eftersmak gör detta till årets bottennapp i 100kr-klassen. Med tanke på vilka som står bakom vinet vill man nästan begära en utredning, som det heter i politiska sammanhang...

Tur att det var sista flaskan.
Jag är en Grenachelover av rang och jag kan bara att hålla med Plán Pegau var botten. köpte 6 st. pga. hypen. Har inget att göra med deras övriga viner.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
En mycket trevlig kväll, med trevliga människor och goda viner!

Flight 1 - MAIN (9 Notes)
  • 1976 Couly-Dutheil Chinon La Baronnie Madeleine 87 Points
    France, Loire Valley, Touraine, Chinon


    Lots of mushrooms, freshly picked porcini, dirt and pine forest undergrowth. High acidity, ok fruit with a dry finish. Impressively alive for its age, but painfully lacking both length and complexity.



  • 2010 Antonin Guyon Aloxe-Corton 1er Cru Les Fournières Domaine Hippolyte Thevenot 92 Points
    France, Burgundy, Côte de Beaune, Aloxe-Corton 1er Cru


    Lovely, quite accessible Burgundy. Nose is dominated by oak, but refined oak. Coffee and toasted bread. There is plenty of light red berries, but just a hint of spiciness. Light body, with good intensity and high acidity. Finish is slightly tannic and raw.



  • 2001 Château Montus Madiran Cuvée Prestige 89 Points
    France, Southwest France, Madiran


    Lots of fruit, cassis, plums, butterscotch and oak, but also a quite unpleasant tone of band aid and nail polish remover. High acidity, intense fruit with distinct tannins and a really good length. A high quality wine, but not really in my taste.



  • 2010 K Vintners The Creator 91 Points
    USA, Washington, Columbia Valley, Walla Walla Valley


    Heavy nose with tons of fruit, plums, blackberries. Smoky tar aroma reminiscent of ashtray, and lots of vanilla and liquorice. Even though the wine is packed with fruit there is a fresh acidity and a dry, just slightly tannic finish. Full bodied, with high intensity and good length. A slight alcoholic warmth, but not enough to bother me. A really impressive wine! Had us fooled for a modern style Spanish wine.



  • 2004 Tahbilk Cabernet Sauvignon Eric Stevens Purbrick 93 Points
    Australia, Victoria, Central Victoria, Nagambie Lakes


    Absolutely fabulous wine! Ceder, cigar box, some spices, orange peel, cool mint and red fruit. Very tasty, mature fruit on the palate. Medium bodied with a very balanced acidity. Distinct dry tannins on the long finish makes my mouth salivate!



  • 2006 Bodega Benegas Cabernet Franc Benegas Lynch 87 Points
    Argentina, Mendoza


    Had heard very good of this wine, and it was utterly disappointing to learn what I had in the glass. Nothing on the nose that I usualy associates with CF, only lots of oak, candy-ish fruit, cherries, raspberries, and canned corn. Better on the palate with a clear acidity and decent intensity. Fruit feels very young, and there is a bitter astringency in the tannins. At first it felt unbalanced, but it got better during the night.
    But the ridiculously heavy bottle just feels like a bad joke.



  • 2006 Errazuriz Founder's Reserve Don Maximiano 90 Points
    Chile, Aconcagua Valley


    overpowering nose of creme de cassis. Some other dark, red berries, blackberries and plums but having trouble getting past the intense blackcurrant. Good acidity, young slightly rough tannins, full bodied and good length. Well made, but feels slightly one dimensional and to be honest very boring.



  • 2009 Bodega Catena Zapata Malbec Adrianna Vineyard 92 Points
    Argentina, Mendoza


    Very fruity nose, inky almost. Blackcurrants, but not as much and as one-sided as the Don Maximiano that came later in the flight, but slightly more refined with some earthy notes. There is also lots of oak, roasted oak and tar. Impressive concentration and length. Medium acidity and nice grippy tannins. Undoubtedly a grand wine. And would be fun to try in 5-7 years.



  • 2002 Heitz Cellar Cabernet Sauvignon Trailside Vineyard 87 Points
    USA, California, Napa Valley, Rutherford


    This really was a disappointment as well. Lots of dried, sweet fruit on the nose. Raisins, chocolate, punschpraliner (Arrack Punch candy) and blueberries. Distinct alcohol aromas as well. Full bodied, with a sweet fruit, slightly matured, Medium acidity and good length. Warm finish, with moderate, but present tannins. Had this for a Amarone. Slightly better on day 2.


Flight 2 - BONUS (5 Notes)
  • 2006 Château Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape 86 Points
    France, Rhône, Southern Rhône, Châteauneuf-du-Pape


    Slightly cooked nose, with sour cherries, oak, light VA, and dried fruit. Medium body, with a really dry and tannic finish. Good acidity and decent length. Nothing wrong with it, just lacking a bit in complexity and intensity and had probably fared better without the superb competition.



  • 1995 Sarget de Gruaud Larose 93 Points
    France, Bordeaux, Médoc, St. Julien


    WOTN! Nose is archetypical mature Bordeaux. Cedar, tobacco, leather, bretty barnyard, outhouse, slight coffee. A real sniffer, and one of the few bottles that were completely empty at the end. Good, high, but round acidity. Great mature fruit, light body, and a nice fresh dry finish. A true relief among the nights very powerful fruit dominated reds.



  • 2012 Giant Steps Pinot Noir Sexton Vineyard 90 Points
    Australia, Victoria, Port Phillip, Yarra Valley


    Big, fruity nose, but rather red than black berries. Some spiciness, pepper, black tea, and cinnamon. Distinct, but well balanced oak. Good acidity, generous fruit and good length. A dry, but not astringent finish.



  • 2007 Bernard Levet Côte-Rôtie Améthyste 93 Points
    France, Rhône, Northern Rhône, Côte-Rôtie


    A close second tonight! I love this style of Syrah! Black pepper, white pepper, barnyard, manure, sausage, steak tartare and dark but cool fruit.
    On the palate the wine is absolutely outstanding. High acidity, inky, almost salty fruit, round, but with a dry finish. High intensity and a length to die for.



  • 1999 Domaine Machard de Gramont Nuits St. Georges 1er Cru Les Damodes
    France, Burgundy, Côte de Nuits, Nuits St. Georges 1er Cru


    Very divided on this wine. First impression is awfull. over-ripe nose of mainly cooked cabbage and funk. Palate is raw and unbalanced, high acidity, tart tannins and short on fruit. But with time and temperature the wine starts to grow on me. Very good length and out comes more fruit that gives an overall better balance. Will try tonight for a day 2 evaluation.
 
Toppen