Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är det inte farligt för hjärtat att träna dagen efter att man har konsumerat alkohol? Jag har läst det i förbifarten.. men inte satt mig in i ämnet. Sitter just nu och funderar på om jag kan sticka ut på en löprunda eller inte. Vore skönt nu när jag är ledig på måndagar! :eek:
Varför skulle det vara farligt för hjärtat? Har farbror @Mats månne någon tanke kring detta?
Låter med min empiriska livserfarenhet som en IOGT-skröna.
Det är snarare själva att-dricka-så-mycket som är farligt: rätt vad det är råkar man ut för @Beo varningsetikett, ramlar och slår sig fördärvad. Eller blir överkörd.
Om bakisträning var farligt för hjärtat, så skulle iaf de flesta japanska kampsportsfarbröder och poliser varit döda för länge sedan. Rökning torde vara farligare för hjärtat, alla gånger. Både med och utan träning.

Faktiskt så att man känner sig som "mer" människa efter ett bakispass. Kanske man svettas ut lite extra mängder biokemi då man tränar?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Absolut!!
Skulle kunna tänka mig en "vad-fan-som-helst-nu-är-det-dags-att-visa-Gbg-att-vi-också-kan" BYOB i Stockholm!!!
Vi hade ju en BYOB i Stockholm så tidigt som i mars dock. En fantastisk tillställning med ett glatt gäng bestående av mig själv, @vintomas, @gece, @KockJohan, @Vino fino, @Gurto, @Mats, @MD och japanen @StefanAkiko

Tänk att det fick mig att på allvar få upp ögonen för röd Bourgogne dessutom, samt så fick vi uppleva rejält mogna NZ-viner som till viss del sopade banan med konkurrensen, en av dem hade till och med skruvkork (bara ett (1) av 24 viner ansågs defekt dessutom, i detta fall var det en maskäten kork som hade läckt). :eek:

Stockholm kan bevisligen få till det trots allt, åtminstone om ni får lite hjälp på traven. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Vino fino

Medlem
Tänk att det fick mig att på allvar få upp ögonen för röd Bourgogne dessutom, samt så fick vi uppleva rejält mogna NZ-viner som till viss del sopade banan med konkurrensen
Jaaaooo... vill inte vara petimeter här men att NZ sopade banan är väl lite grovt? Det var väldigt tätt i toppen. :)

För övrigt var det en briljant tillställning.

Här är iaf de viner som gruppen tyckte bäst om:
(inom parentes: flight och ordning på glaset)
OUTSTANDING VINNARE:
(B3) 2002 Block 3, PN, Felton Road 89,5p
STARK SILVERMEDALJ:
(A4) 2009 Friedrich Becker Pinot Noir 89,3p
samma vin på positionen (D1) fick 89,0p
BRONSMEDALJÖR:
(B6) 1997 Bonnes Mares Grand Cru, Louis Jadot 89,2p
OPLACERADE PÅ 89,1p:
(A1) 2011 By Farr Pinot Noir "Farrside"
(B2) 2005 Marsannay L'Ancestrale, Sylvain Pataille
(C3) 2008 Les Combottes, Gevrey-Chambertin, Gerard Raphet
(D3) 2005 Domaine Tortochot Gevrey-Chambertin, Les Champeaux
(D4) 2009 Sheridan Cabernet franc
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jaaaooo... vill inte vara petimeter här men att NZ sopade banan är väl lite grovt? Det var väldigt tätt i toppen. :)

För övrigt var det en briljant tillställning.
Inte för mig, bästa NZ fick 94p och bästa Bourgogne 92p, för om vi skall gå på totalen så ligger nog även Irony bra till på sina 87,6p i snitt. ;)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tycker absolut att en provning i Stockholm låter intressant! Trots att jag tackade nej sist.. Men med lite framförhållning så kanske jag kan schemalägga mig själv ledig dagen efter en provning!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tycker absolut att en provning i Stockholm låter intressant! Trots att jag tackade nej sist.. Men med lite framförhållning så kanske jag kan schemalägga mig själv ledig dagen efter en provning!
Jamen, faen osså!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton drack vi så trenne Barolo-viner, men bugade djupt efter hemkomst och oförhappandes över ett syd-Italienskt vin i välfylld flaska, som avrundade den (perverst) förväntade Piedmontesiska vinmakningens överhövdingsära.

Vi trilskades fram till att de stupstockslevererade vinerna nådde 94, 95 och 97 p enligt RP-skalan. Och jag kunde inte hjälpa mig, men att hemkomstens vin uppfattades som ett 95p vin... För den hade ju ålder, lämplighet och njutning på sin sida... Och jag kan inte annat än säga att då jag går till sängs, så är det just detta fruntimmer jag skulle vilja möta...
 

Livermore

Medlem
Nedan kommer ett axplock på det jag drack. Inte direkt något som stack ut utan det mesta var bra om än inte fantastiskt. Det jag tog med mig var att cava för runt 150-200 kan vara riktigt bra, och att naturviner är spännande och det jag provade var karaktärsfyllt och inte alls dåliga.
Noterna är på engelska då de lades in i CT på engelska.

  • 2013 Laboratorio Rupestre Bujes - Spain, Murcia, Vino de Mesa (5/9/2015)
    Well balanced and nice perfumy notes on the nose. Not overpowering in the mouth and went well with both foie gras and with red meat. It was surprisingly mellow for being made of mourverdre. (91 pts.)
  • 2007 Otis Kenyon Syrah - USA, Washington, Columbia Valley, Walla Walla Valley (5/9/2015)
    Pleasant new world Syrah. Memory is s bit hazy but I remember it i being very good and i think it's close to 90 pts. (89 pts.)
  • 2008 Domaine Denis Bachelet Côte de Nuits Villages - France, Burgundy, Côte de Nuits, Côte de Nuits Villages (5/9/2015)
    pleasant low value BGN with a subtle smokiness. Light and elegant but without being too thin. (88 pts.)
  • 2007 Ferrari Perlé - Italy, Trentino-Alto Adige, Trentino, Trento (5/9/2015)
    Medium-Bodied and with nice acidity. Certainly lacks complexity bur for the price it's very nice. (87 pts.)
  • 2012 Bodega Septima Gran Reserva - Argentina, Mendoza (5/9/2015)
    young and tough with the tannat grape sticking out in the tannins. Taste is bold but lacks any real complexity and doesn't deserve a higher score at the moment. (87 pts.)
  • 2009 Juvé y Camps Cava “Reserva de la Família” Brut Nature Gran Reserva - Spain, Cava (5/9/2015)
    This doesn't really deliver that much. Tasty sure, but lacks any oomph and was easy to forget. (86 pts.)
  • 2009 Torelló Cava Brut Nature Gran Reserva - Spain, Cava (5/8/2015)
    Sharp as steel and not an ounce of sweetness. Subtle nutty notes in the background. It holds up well and for the price it's a steal. Could have been a little more balanced, but I had expected it to be worse than it was. (88 pts.)
 

Larseman

Medlem
Lite rester från gårdagens druvkurs (ja, jag vet att jag inte har rapporterat enligt plan) då det mesta fick spottas :( Idag svaldes det desto bättre :D

2010 Livio Pavese Barbaresco (86p)
Kryddig (oregano) och lite parfymerad doft med lite snål frukt. Smultron och mandel. Syrlig och ganska stram med torra tanniner. Liten besvikelse även om jag inte vet vad jag egentligen hade för förväntningar.
Ingen succe på druvkursen heller även om någon placerade den som tvåa efter Couchereaux'en

2012 Louis Jadot Beaune 1er Cru Clos des Couchereaux (90p)
Den här gillar jag även om den var ännu bättre igår. Varm, kryddig, generös doft med mycket smultron och hallon. Snygg fatbehandling, vanilj och kokos. Lite rök och kanel. Underbar att bara sniffa på. Alla på kursen älskade den. Lång, lång smak, skön syra och alldeles lagom med silkiga fina tanniner. Konstaterade i CT att jag hade provat 2011 också men då kostade den 260kr mot 340 idag :-(

2012 Thörle Saulheimer Spätburgunder Kalkstein (88p)
Tyskarna kan också göra Pinot Noir. Multna jordgubbar, lövhög, örtkryddor och peppar. Gott!

2014 Akarua Pinot Noir Rua (88p)
Är det här verkligen en Pinot Noir? Ganska mörk med blå drag. Blommig, ganska kraftfull, mer skogsbär (lingon och blåbär) än hallon och jordgubb. Mycket frukt. En del gröna toner också. Skulle nog blint ha gissat Grenache eller något liknande. Bedömd som en PN så blir det inte så bra poäng, men på egna ben så är det faktiskt riktigt bra.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vilken kväll! Tre på papperet rejäla doningar som dessutom överleverade. Två surgubbar blev fromma som lamm och rent av saligt lyckliga. Det tredje vinet enades vi om att 97 p var precis på pricken. Vinet levererade ett trappsteg över Domenico Clericos båda monster, genom hela kvällen, till alla rätterna... Fantastiskt att det kan göras eleganta viner med full kraft, märg och umpa. Pellefants knakelibraksnabel har nog varit inblandad i produktionen, för detta var förvånansvärt bra viner. Vi beslutade oss också för att återbegå dessa tre viner 2025.

2007 Domenico Clerico Barolo Pajana, 95p

Upon opening:
nose: Lavishingly aromatic. Deep watermelon aromas and sporty male perfume towards Aqua di Gio. Decidedly fragrant and refined, however rather unusual from the wine POV. Wet cement and licorice as well.

Superbly balanced with M-body, lazer-sharp +++ tannins, licorice galore and still very young. There is a lot of unrealized potential just waiting to come out. Has enough umpa-umpa to develop for at least 10 more years and live long after that.

Adter 5 hrs decant, the aromatics refined themselves towards dried leaves, some smoked meat and away with the perfume. Palate stayed tight (Som hos flickan från Gränna) throughout the evening and married all foods.

2 more btls to go, next one ~2025.

At overperforming Restaurant Tani.

2007 Barolo Ciabot Mentin, 94 p
Nose: Red berries, rosehips, violets and freshly cut cucumber. Toffee with chocolate-like overtones. Some faint watermelon as well.

Taste: Not completely balanced as acids kick in and take over too much. Other than that, a screamingly young, solid 91p wine upon opening and 94p as the evening went by. There was no layering at the get go but after some hours of good treatment, it showed its BIG feet well. Have high hopes for this one for the future.

Compared to the other madly great Barolos tonight, this one performed as a GREAT but little bit bland wine.

2nd btl, only 1 more to go. Next one around 2025.
At fabulous Restaurant Tani (Tokyo).


2006 Giovanni Corino Barolo Vigna Giachini, 97p
Upon opening:
Nose: Amazing aroma that is huge and enticing. Brown bananas and brown apples galore with a distinct feeling of a wet autumnal day. Soot, smoke, wet cement and no sight of violets. Still very young but not without interest.
Palate: Intense, elegant and powerful M-bodied, super fit martial artist. Mouth-coating with M+++ tannins. Fruit and M++ acids cooperating perfectly. Some rubbery aromas in the aftermath. Long and VERY satisfying.

Still pre-window according to our books, but DARN delicious.

It was tonight's best wine and at the restaurant had lost the mushy fruit aromas and steadied its autumnal expressions. Absolutely FABULOUS.

4 btls to go. Next one post-2020 (if I can muster up some self-discipline).
At amazing Restaurant Tani.
 

Mats

Gone todash....
  • 2013 Laboratorio Rupestre Bujes - Spain, Murcia, Vino de Mesa (5/9/2015)
    Well balanced and nice perfumy notes on the nose. Not overpowering in the mouth and went well with both foie gras and with red meat. It was surprisingly mellow for being made of mourverdre. (91 pts.)
  • 2007 Otis Kenyon Syrah - USA, Washington, Columbia Valley, Walla Walla Valley (5/9/2015)
    Pleasant new world Syrah. Memory is s bit hazy but I remember it i being very good and i think it's close to 90 pts. (89 pts.)
  • 2008 Domaine Denis Bachelet Côte de Nuits Villages - France, Burgundy, Côte de Nuits, Côte de Nuits Villages (5/9/2015)
    pleasant low value BGN with a subtle smokiness. Light and elegant but without being too thin. (88 pts.)
  • 2007 Ferrari Perlé - Italy, Trentino-Alto Adige, Trentino, Trento (5/9/2015)
    Medium-Bodied and with nice acidity. Certainly lacks complexity bur for the price it's very nice. (87 pts.)
  • 2012 Bodega Septima Gran Reserva - Argentina, Mendoza (5/9/2015)
    young and tough with the tannat grape sticking out in the tannins. Taste is bold but lacks any real complexity and doesn't deserve a higher score at the moment. (87 pts.)
  • 2009 Juvé y Camps Cava “Reserva de la Família” Brut Nature Gran Reserva - Spain, Cava (5/9/2015)
    This doesn't really deliver that much. Tasty sure, but lacks any oomph and was easy to forget. (86 pts.)
  • 2009 Torelló Cava Brut Nature Gran Reserva - Spain, Cava (5/8/2015)
    Sharp as steel and not an ounce of sweetness. Subtle nutty notes in the background. It holds up well and for the price it's a steal. Could have been a little more balanced, but I had expected it to be worse than it was. (88 pts.)
Intressant, Bujes från Laboratorio Rupestre, samma producent som gör Escombro som @StefanAkiko gav 100p för något år sedan. Jag har en 2013 Bujes i källaren, hur länge tycker du man bör låta den ligga?
 

Livermore

Medlem
Intressant, Bujes från Laboratorio Rupestre, samma producent som gör Escombro som @StefanAkiko gav 100p för något år sedan. Jag har en 2013 Bujes i källaren, hur länge tycker du man bör låta den ligga?
Tanken var att ta en Escombro men den var tyvärr slut. Så tog denna istället.
Den är fullt drickbar nu men nog kan den bli bättre. Jag tror den kan ligga i några år till, men är lite osäker på hur naturviner åldras. Den var inte alls vresig och ingen komponent som jag tyckte behövde märkbart mycket mer tid.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Efter att ha huggit sönder en stubbe med yxa svalkar jag mig i vårsolen med en 2010 Schloss Johannisberger Riesling Trocken. Ruskigt trevligt vin, fullt av äpple, päron, aprikoser, petroleum, gummi och en härlig syra som sticker lite lätt på tungan. Efter en stund i glaset, mer petroleumtoner och mindre syrlig frukt. 89-90p
 
Toppen