Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis

Medlem
NV André Clouet Champagne Grande Réserve Brut Grand Cru (92p)
Japp, lika bra som sist. Jag är ju ingen champagne-expert, men den här gillar jag i all sin enkelhet. Smultron, röda äpplen och mariekex i
doften. Gräddig, fin mousse, smultron, frisk syra och bra längd. Varför lägga mer pengar än så här på skumpa?

Om du gillar André Clouet borde du definitivt prova hans Silver Brut. Kostar 40 kr mer men är ett betydligt bättre vin.
 

chambertin

Medlem
Sitter just nu med ett glas 2008 Ch. Ducru-Beaucaillou. :)
Hade INTE satt den i Medoc blint utan snarare i Napa eller Bolgheri/Toskana men väldigt bra är det i alla fall.
Initialt svarta vinbär "en masse" men med tid i glaset mer och mer korinter och lite söt- och mörkfruktig känsla. Det kommer svagt med paprika-toner också så man kan nog lockas långt söderöver eller lite norrut också i gissningsleken. Struktur och munkänsla är dock långt ifrån Loire med hög koncentration. Ganska hög syra och lite snipiga och unga tanniner i nuläget. Gillar mat som behöver syra i vinet.93p (men potential uppåt med lagring)

Häromdagen blev det även 2010 Ch. Brane-Cantenac vilket var ngt mer i min smak (i alla fall just nu).
En riktig ceder-bomb på nästan och fantastiskt bred och intressant doft med rosor, röda vinbär och plommon. Satt och sniffade på den länge och väl (för länge visade det sig för under tiden så tog Krohn Colheita -74 slut). Smaken gjorde ingen besviken heller med lätt sandiga men utvecklade tanniner, bra koncentration och superb längd. Begynnande mognad här och var kändes det som men med den stoppningen som fanns så är det nog ingen brådska att dricka upp. Detta borde man ha några flaskor av i källaren helt klart. 95p
 

chambertin

Medlem
Sitter just nu med ett glas 2008 Ch. Ducru-Beaucaillou. :)
Hade INTE satt den i Medoc blint utan snarare i Napa eller Bolgheri/Toskana men väldigt bra är det i alla fall.
Initialt svarta vinbär "en masse" men med tid i glaset mer och mer korinter och lite söt- och mörkfruktig känsla. Det kommer svagt med paprika-toner också så man kan nog lockas långt söderöver eller lite norrut också i gissningsleken. Struktur och munkänsla är dock långt ifrån Loire med hög koncentration. Ganska hög syra och lite snipiga och unga tanniner i nuläget. Gillar mat som behöver syra i vinet.93p (men potential uppåt med lagring)

Häromdagen blev det även 2010 Ch. Brane-Cantenac vilket var ngt mer i min smak (i alla fall just nu).
En riktig ceder-bomb på nästan och fantastiskt bred och intressant doft med rosor, röda vinbär och plommon. Satt och sniffade på den länge och väl (för länge visade det sig för under tiden så tog Krohn Colheita -74 slut). Smaken gjorde ingen besviken heller med lätt sandiga men utvecklade tanniner, bra koncentration och superb längd. Begynnande mognad här och var kändes det som men med den stoppningen som fanns så är det nog ingen brådska att dricka upp. Detta borde man ha några flaskor av i källaren helt klart. 95p
Skall vara Kopke Coheita -74 och inget annat. Får se om den finns på hemvägen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tror att du sätter i dig bra mkt mer gott vid bordet och på provningar sett under ett år så räkna inte med att jag tycker väldigt synd om dig.;)
Äsch, nu är du blygsam och orättvis. Kvalitet går före kvantitet vanligtvis. Det är stor skillnad på att dricka en skvätt DRC på en provning och att njuta av en flaska fin bdx med nära och kära i rätt sammanhang! Men visst så försöker jag både äta och dricka gott så ofta som jag har råd. Det haltar dock uppbyggnaden av min framtida "vinkällare" har jag märkt. Jag har ju aldrig några pengar över till att investera i varken vin eller vinförvaring långsiktigt; alla pengar rinner mellan fingrarna och hamnar i krögarnas händer istället. :nagelbitare:

För övrigt så är det nästan ett ämne i sig, alltså just skillnaden att PROVA vin och att DRICKA vin, rent upplevelsemässigt!
 

Daniel A

Administratör
Hörrni, det här med gamay av högre kvalité. Varför har jag missat att det kan vara fantastiskt? Har jag gått hela mitt vinösa liv utan det här?

2013 Jean Foillard, Morgon Côte du Py
Wow! Alla röda bär i hela världen. Först dominerande lingon och röda vinbär. Efter 2-3 timmar dyker mycket behagliga jordgubbar upp. Elegant på tungan, och så den där röda bärhögen som nosen lovar ska finnas där. Hög syra, viss stramhet i avslutet. Så djävulskt gott och lättdrucket... 90p.

Och så säger CellarTracker att den behöver några år på att lugna ner sig? Bah! Det kommer ju verkligen inte hända. Tänker köpa ett gäng till och blir förvånad om de håller fram till jul. Frukost, lunch och middag med den här pavan alltså (= 3 pavor).
 

Elvis

Medlem
Marc Colin et Fils Chassagne-Montrachet Les Encégnières 2011 på restaurang Wild Honey i London. Utan att vara någon expert på bourgogne kändes den som en väldigt typisk Chassagne-Montrachet och ett vin jag skulle vilja ha i källaren.

Ni bourgogne-experter: Hur var 2011 i Bourgogne? Och vad borde jag köpa på Systembolaget i liknande stil?
 

epeb

Medlem
Pinot Noir som jag hittills tycker absolut inte kan leverera...
SchlossStaufenberg2005.jpg

och ändå så kommer det helt plötsligt något gott ur flaskan.

Lätt och trevligt i munnen. Jordgubbar visar sig. Blir lite mineralig mot slutet som stramar upp sig med en trevlig medium syra och tanniner som håller ihop det hela.
Med andra ord mycket gott, till min stora överraskning.
Kanske inte 90p, men bra nära.
Tüsken kan...!
 

gece

Man vänjer sig.
Hörrni, det här med gamay av högre kvalité. Varför har jag missat att det kan vara fantastiskt? Har jag gått hela mitt vinösa liv utan det här?

2013 Jean Foillard, Morgon Côte du Py
Wow! Alla röda bär i hela världen. Först dominerande lingon och röda vinbär. Efter 2-3 timmar dyker mycket behagliga jordgubbar upp. Elegant på tungan, och så den där röda bärhögen som nosen lovar ska finnas där. Hög syra, viss stramhet i avslutet. Så djävulskt gott och lättdrucket... 90p.

Och så säger CellarTracker att den behöver några år på att lugna ner sig? Bah! Det kommer ju verkligen inte hända. Tänker köpa ett gäng till och blir förvånad om de håller fram till jul. Frukost, lunch och middag med den här pavan alltså (= 3 pavor).
Bra där - du har upptäckt en av Bourgognes lite mindre kända sidor, nämligen förmågan att göra bra rödvin! :) Fint att höra att den levererar, jag har några i källaren som inte riktigt hunnit provas än...
 

Alter Ego

Medlem
Hörrni, det här med gamay av högre kvalité. Varför har jag missat att det kan vara fantastiskt? Har jag gått hela mitt vinösa liv utan det här?

2013 Jean Foillard, Morgon Côte du Py
Wow! Alla röda bär i hela världen. Först dominerande lingon och röda vinbär. Efter 2-3 timmar dyker mycket behagliga jordgubbar upp. Elegant på tungan, och så den där röda bärhögen som nosen lovar ska finnas där. Hög syra, viss stramhet i avslutet. Så djävulskt gott och lättdrucket... 90p.

Och så säger CellarTracker att den behöver några år på att lugna ner sig? Bah! Det kommer ju verkligen inte hända. Tänker köpa ett gäng till och blir förvånad om de håller fram till jul. Frukost, lunch och middag med den här pavan alltså (= 3 pavor).

Så djävulskt god, dags att börja bunkra.
 

Gurto

Medlem
Marc Colin et Fils Chassagne-Montrachet Les Encégnières 2011 på restaurang Wild Honey i London. Utan att vara någon expert på bourgogne kändes den som en väldigt typisk Chassagne-Montrachet och ett vin jag skulle vilja ha i källaren.

Ni bourgogne-experter: Hur var 2011 i Bourgogne? Och vad borde jag köpa på Systembolaget i liknande stil?

Jag är ingen expert och har inte heller provat just det vinet men här är mina 5 öre:

Vita 2011 har jag generellt tyckt bra om. Inte lika bra som 2010 men en årgång som känns tillgänglig tidigare. Av det som finns på bolaget skulle jag nog gå på Vincent Girardin C-M 1er Cru Morgeot:
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chassagne-montrachet-7200501
Har inte provat det i årgång -11 men gillade -07 och en del hävdar att det finns många likheter mellan dessa årgångar.
 

Oggy

Medlem
Wow! Alla röda bär i hela världen. Först dominerande lingon och röda vinbär. Efter 2-3 timmar dyker mycket behagliga jordgubbar upp. Elegant på tungan, och så den där röda bärhögen som nosen lovar ska finnas där. Hög syra, viss stramhet i avslutet. Så djävulskt gott och lättdrucket... 90p.
Gott! Drack det i lördags, men ställde Côte du Py 2013 mot Corcelette 2011 av samma producent (som vilat i källaren) och det äldre vinet var bättre. Inte samma fräscha frukt, men lite ökad komplexitet (andra flaskan av Corcelette, den här var bättre, så lagring är nog inte så dumt).
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hörrni, det här med gamay av högre kvalité. Varför har jag missat att det kan vara fantastiskt? Har jag gått hela mitt vinösa liv utan det här?

2013 Jean Foillard, Morgon Côte du Py
Wow! Alla röda bär i hela världen. Först dominerande lingon och röda vinbär. Efter 2-3 timmar dyker mycket behagliga jordgubbar upp. Elegant på tungan, och så den där röda bärhögen som nosen lovar ska finnas där. Hög syra, viss stramhet i avslutet. Så djävulskt gott och lättdrucket... 90p.

Och så säger CellarTracker att den behöver några år på att lugna ner sig? Bah! Det kommer ju verkligen inte hända. Tänker köpa ett gäng till och blir förvånad om de håller fram till jul. Frukost, lunch och middag med den här pavan alltså (= 3 pavor).
Ja det är verkligen ett väldigt trevligt vin och en ruggigt bra producent. Missa inte hans Beaujolais Noveau som kommer nästa veckan den 19/11.
 

Sörplarn

Medlem
Tjo, fredag den 13 hälsar på och hemma i Svedala är man igen.

Enkel "snabb mat" för kaggen ikväll, det vankades parmesan kycklingfilé med ugns bakad potät och hemknåpat arom-smör.
Bilden kanske inte ser så trevlig ut då bilden togs efter man började våldföra sig, men eh smaken är väl det som räknas.
  • Riven lagrad parmesan 36 månader, vispat ägg så det fäster och ett par kronfågel kycklingfilé delad i två delar.
  • Ugns potät av valfri kaliber.
  • Arom-smöret, består av smör, pressad vitlök, chiptole, timjan och lite paprika pulver.
Vinet då? Skulle serverat valfri NV Champagne, men började grubbla pga osten i maten. Tanken föll på att lite rött bör stå sig, så efter lite brainstorm poppade ur minnet att i Tyskland denna sommar som var hittade jag ett gäng billiga GR 2004 från Spanien, inget märkvärdigt vin igentligen förutom ett fantastiskt vin år i just Spanien. Varför jag köpte dessa budget GR är endast pga av namnet som fick mig att flina lite, kul är att vi har flera rara gossar på forumet med detta urtjusiga namn så var det ett självklart köp av denna ensamma låda, och för att outa mig själv lite så bär även jag namnet.

Valdepeñas Castello Don Daniel GR 2004 100% Tempranillo.
Pigga tanniner som är inbjudande och mjuka, fat, vanilj, lite russin är det man märker av, rätt bra struktur överlag och tanten var positiv då lådan redan var stämplad "användas till gryta, såser samt osnytna gäster", man undrar ibland hur dessa små producenter får ekonomin att gå runt, då det står "60 months on oak barrels, and 60 months in bottle". Vinet är ju ingen dräpare precis, men gör bra ifrån sig för att vara i sin pris-klass och visade sig vara ett bra val så att maten och framför allt osten kan dominera.

Dessert fick bli en Château Piada 1998 Barsac, var lite sugen på Marsala från samma årtal, men valde att spara istället. Klassisk Barsac, haft med denna tidigare på en av GBG provningarna, har för mig att den gjorde bra ifrån sig.
Härlig doft, intensiv av tropikerna och honung, mjuk smak där en struktur avslöjar aprikos, vanilj och lite apelsin skal, saknas lite mörk choklad endast.

Ha en trevlig helg!

2.jpg 1.jpg 5.jpg
 
Toppen