Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Ovanligt mycket, bläckig fällning. Ofiltrerad?
Svar JA. Farsan, Pesquera, var första spanska rödvinet på export (alltså om vi undantar lokala häxbrygder) som inte filtrerades. Råbert fick omedelbart kåtslag och hjärtklappning och deklarade 1985 att "detta är Spaniens Petrús", 90 p, priserna steg med 400%, osv osv. Sedan sent 70-tal är samtliga Fernandez röda viner ofiltrerade. Grannarna tyckte att han var fullständigt från vettet, Ribera skulle vara kliniskt filtrerat, långlagrat i stora fat, stabilt och färdigt när det släpptes på marknaden.

Man får med facit i hand ändå säga att Alejandro Fernandez gjorde stort avtryck i vinvärlden. Och det var ganska många som slutade filtrera... :) Nu har väl pendeln svängt en del, drygt trettio år senare.
 

Jerobaum

Medlem
Med "luftning" menas dekantering men kan hålla med om att det är ett lite förvirrat uttryck. Drar du bara korken ur ett vin så har den syresättning som blir då ingen inverkan på vinet under lång lång tid. Enda sättet att "lufta" (dvs syresätta) på rimlig tid är att dekantera (en eller flera gånger).
Nyhet för mig. Tack. Trodde dekantering var själva luftandet men det är själva hällandet
 

Jerobaum

Medlem
Menade i detta fallet, otydlig som jag brukar kunna vara, att rätten man har på tallriken inte bildar ett lyckligt äktenskap med vinet. Gott exempel på bra äktenskap är tex en grillad stek med rejält med vitlök och ett muskulöst, strävt rödvin.
Bra exempel på ett riktigt dåligt äktenskap: stekt fisk och ett vin med hög halt järnjoner.

Hoppas det blev klarare :)

När jag läste en gång till förstår jag
 

Åskar

Medlem
Återblick:
Det ropades från vardagsrummet när skruvkorken gnisslade diskret.
-"Åsse" jag vill också ha!
- hmm, ok, men kan du skriva några noter då?
-Vaa? måste jag skriva på vinkatten (skämtsamt namn på detta forum som min käresta använder)
- Det räcker om du kluddar ner några ord bara, skriv det du tänker på bara, men säg inget för jag vill inte råka ut för några villospår. :raseri:
Jag hugger in direkt:
Mandelbiskvier, kolakaka gjord på lättgrädde, blåbär och syrliga vinbär. Syrlig yoghurt och svag surkål (mjölksyra?). Integrerat fat, lite träigt, men inte de vanliga ceder eller ek, det påminner mig om eneträ. Lite skön försiktig besk eftersmak och en kvist nyplockad bladdill. Men bara en liten. Säkert har man bekämpat bladlössen med ekologisk såpa därav smaken av mandelmassa. Tungan blir skönt sträv och det känns som något försiktigt hällt finkornigt halvtvättat grus i storleken av en Ångström i gommen. (pling -- nytt SMS). En yttepytteliten uns av jordkällare. Det finns något där som bör komma ur vaniljsläktet. Fin syra och fina tanniner, en gnutta fetare frukt hade inte skadat, mer funk vill jag ha. Men ett mycket trevligt vin.

SMS:

Doft: Svarta vinbär, ekblad och vårdagg.
Smak: Vaniljblomma, lakrits, ek.
Andra smak: Jordgubbar. Apelsin och jordgubb.
:blyg:

Realtid:
- Har du något mer att säga innan jag postar på "vinkatten"?
- Lite som sangria. Kryddigt.
- Nåt mer?
- Integrerad ek.
- Nää! Jag sa ju det precis när jag läste upp mitt, du får inte stjäla mina noter.
- Du hade lärt mig integrerad eksmak, den liksom ligger innanför inte utanför. Det är inte fusk.
:rolleyes:

Glömde säga vad det var för vin -- Roda Reserva 2010.
Poäng: 88 fajnvajns.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Återblick:
Det ropades från vardagsrummet när skruvkorken gnisslade diskret.

Jag hugger in direkt:
Mandelbiskvier, kolakaka gjord på lättgrädde, blåbär och syrliga vinbär. Syrlig yoghurt och svag surkål (mjölksyra?). Integrerat fat, lite träigt, men inte de vanliga ceder eller ek, det påminner mig om eneträ. Lite skön försiktig besk eftersmak och en kvist nyplockad bladdill. Men bara en liten. Säkert har man bekämpat bladlössen med ekologisk såpa därav smaken av mandelmassa. Tungan blir skönt sträv och det känns som något försiktigt hällt finkornigt halvtvättat grus i storleken av en Ångström i gommen. (pling -- nytt SMS). En yttepytteliten uns av jordkällare. Det finns något där som bör komma ur vaniljsläktet. Fin syra och fina tanniner, en gnutta fetare frukt hade inte skadat, mer funk vill jag ha. Men ett mycket trevligt vin.

SMS:


:blyg:

Realtid:


Glömde säga vad det var för vin -- Roda Reserva 2010.
Poäng: 88 fajnvajns.
Underbar not, men inte är det väl skruvkork på 2010 Roda Reserva? ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ikväll blir det laxfjäril med avokadosallad kryddad med koriander, chili och några droppar lime med en hygglig Pinot Gris från Clos Windsbuhl. Kan mycket väl bli riktigt jäkla trevligt. Har i alla fall stora förväntningar på vinet och kombinationen till skillnad mot min neandertaliska matlagning. ;)
En liten rapport kan nog vara på sin plats. Läckert vin, men inte mer än hyfsat till maten. Den syrliga salladen fick vinet att kännas aningen trött och nästan platt medan det lirade störtskönt till laxen. Med både lax och tillbehör i munnen så blev det helt ok men inte mer. Tror det hade behövts lite tyngre/mindre syrliga tillbehör för att uppnå en mer optimal matchning.

Vinet då?

2013 Zind-Humbrecht Pinot Gris Clos Windsbuhl
Klart fruktigare än vad jag förväntade mig med en rejäl dos av persika, torkad aprikos och päron samt små stråk av kokos, honung och skogsvegetation i bakgrunden. Fyllig och fet munkänsla med hög viskositet, koncentration och intensitet. Bra längd och fin balans med en liten antydan till restsötma.

Ett kanonvin idag men det skulle mest troligt lyfta några snäpp med aningen mognadskomplexitet. 90p
 
J

Joakim Staf

Ikväll dricker vi Feyles Barolo Ris 2006. Funkar super till pastan ikväll
image.jpeg
 

gece

Man vänjer sig.
Måndagmys med klassiska svenska tacos och gewurtz igår...

Visa bifogad bild 5953
2010 Zind-Humbrecht Gewurztraminer Herrenweg de Turckheim

Min andra flaska på relativt kort tid. Klassisk gewurtz i halvsöt och fyllig kostym med mycket fethet och lågmäld syra. En hel del söt blommighet åt rosenblom, tvål och liljekonvalj samt mängder av tung tropisk frukt med inslag av litchi, persika, honung och aningen antydan till marsipanliknande botrytis. Enligt en puritan så anses det säkert som väl sött till tacos, men jag håller i så fall inte med i detta fall; en fullständigt lysande kombo är min slutsats. 90p
Tacos + halvsött aromatiskt vitt är ju en mina viktigaste comfort foods. Såklart det är lysande! :) Tycker man att det är för sött har man haft för lite chili i (går också att reglera med extra jalapeños i efterhand). Det enda jag kan reflektera över är att tacos kan vara ganska syrliga (iaf om man smetar på med salsa, som jag brukar) i vilket fall Gewürz kan vara lite klent. Av den anledningen föredrar jag Riesling som tacovin över Gewürztraminer (även om det också funkar bra). Även Pinot Gris är rätt bra, speciellt när den är sådär oljig och kryddig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tacos + halvsött aromatiskt vitt är ju en mina viktigaste comfort foods. Såklart det är lysande! :) Tycker man att det är för sött har man haft för lite chili i (går också att reglera med extra jalapeños i efterhand). Det enda jag kan reflektera över är att tacos kan vara ganska syrliga (iaf om man smetar på med salsa, som jag brukar) i vilket fall Gewürz kan vara lite klent. Av den anledningen föredrar jag Riesling som tacovin över Gewürztraminer (även om det också funkar bra). Även Pinot Gris är rätt bra, speciellt när den är sådär oljig och kryddig.
De flesta brukar nog dock nöja sig med halvtorra viner, du vet någonstans mellan 7-10 g/l socker, men jag håller med dig om att det funkar bra även när man har lite mer umpf i sötman!
 

Rexel

Medlem
Idag provades två olika viner till oxfilé provencale, men oxfilé utbytt till entrecote av bättre slag (black angus)
image.jpg

Ursäkta dålig bild, men kameran i ipad är inte vad den borde vara.
2012 oddero langhe nebbiolo(90P)
Klassiska old school nebbis-toner med rosor, lakrits, blommor lite tjära.
Kraftiga tanniner som funkar bra till maten med mycket smält vitlökssmör och stekt skivad potatis i olivolja. Vinet klarar maten bra, men detta är en väldigt kraftig tannin-nebbis som behöver några år för att mjukna och blir slagen av vin nr 2.
2010 Fuligni Brunello di montalcino(95p)
Doft av torkad frukt, körsbär, lakrits, örter, lakrits.
Gifter sig till maten på ett alldeles underbart sätt, torkad frukt kommer fram och tanninerna blir sådär lagom mjuka och längden finns där en bra stund även tillsammans med maten.
Detta vinet är riktigt riktigt bra och blir kul och vad det blir med några år på rygg, just nu finns det en liten alkoholhetta (inte mkt) som helt försvinner tillsammans med maten.

Kanske inte helt rättvist att jämföra dessa viner då klasskillnaden är relativt stor och ser man till priset är odderon ett grymt bra vin till denna maten.
 

Vino fino

Medlem
För er som inte bor i stan så kan jag berätta att idag var Stockholms första riktiga vinterdag med rikligt snöfall. Vilket bl.a. innebar att jag slapp slänga in dagens nödköp i frysen.

Hade en hummer som behövdes ta om hand och så den avhandlades som förrätt. Tillagningssätt bestämdes av Kajsa Varg. Utgångspunkten var att också nacka en för mig ny Chardonnay från Yarra, men eftersom Kajsa valde bort smörsåser och andra tyngre klassiker köpte jag också en riesling som gardering ifall australiensaren var för sirlig. Inte för att riesling är bra till hummer (riesling är ganska usel till det mesta från havet, i alla fall om det smakar hav) men därför att det fanns en del fruktsötma i salladen.

Oakridge 864 Chardonnay 2012 är rätt så tajt och nytappat, märks en hel del ek trots att etiketten säger bara 30% nytt. Lite ungt och stelt, men jag tror att det kan lösa sig med ett halvdussin år i källaren. Kanske lite väl stumt för att vara ett premiumvin men det händer säkert saker med lagring. 90+ p
Hugel Riesling 2013
börjar stumt, sterilt, men vecklar snabbt ut sig. Päron i början, sen mer grapefrukt, skalsyra och vita blommor, mer beska och mer sötma. Bara 3 gram socker men mot slutet tyckte jag att det var lite sött mot salladen (min miss, jag ville matcha mot något som inte var för torrt, tur att man inte tog något ännu sötare…). Som de flesta viner från Alsace så finns det en kraftighet och mättnad som smyger sig på en ju mer man dricker. Men ett bra vin, seriöst, inget snack. 87 p

Dracks till hummer de la Madeleine, avocado-mango-pepparot-syrad grädde-legymer. Funkade rätt bra till bägge vinerna, men Oakridge lockade ut de där mer exotiska parfymerade nyanserna som jag alltid tycker att dyr Chardonnay gör. Rieslingen gifte sig mer med mangon och senapen och honungen (som sig bör).

IMG_9793.JPG

IMG_9804.JPG

IMG_9802.JPG
 

Åskar

Medlem
Pio Cesare Langhe Nebbiolo 2011
Jag: Ljusbrunt läder, mocka, krut, mörkrosa blomster, pust av nagellack, tanniner som finkornig vit sand. Fräsch syra, tänker på minismå gula omogna tomater.
Gott ihop med en gräddig pasta med skogssvamp och tomat.
88 poäng

Jessie: Inoljat läder, nougat, rosiga geléhjärtan. Så integrerad ek så det bara känns som en strävhet på tungan. Gott vin. Inte så "Funky" som det vi druckit på senaste tiden.
86
 

Erica L

Medlem
Jag har suttit med en artikel om nya stilen på Blaufränkisch i veckan (två år efter att jag pitchade den till Allt om Vin men den faller tydligen ändå under kategori "trendrapport"). Så har har blivit insnöad (no pun intended) på den druvan nu.
Dricker en grymt fräsch, blåfruktig och lätt kryddig Blaufränkisch från Hirsch, Österrike. Deras basvin på druvan, inte lika elegant som den vingårdsbetecknade Leithaberg men kanske charmigare i dagsläget och i BS för väl under 200 spänn.

Kan annars tipsa om att veckans husvin på Gaston är just en klart trevlig Blaufränkish från Ungern (här kallad kekfrankosh om jag har stavat rätt). På bilden.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    46,2 KB · Visningar: 182
Toppen