Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tjafs i en annan tråd har gett mig huvudvärk.. Inte tråden i sig utan all Champagnen som jag drack efter att ha blivit lite inspirerad ;D

Efter att fått kommentarer som "fan inget gott det där(med efterföljande svepning av grogg)" samt " det smakar ju fan punch" så drack jag allt själv vilket alltså kanske inte var så smart..

Blev Pol Roger 98, Grongnet Special Club 98 och Duval Leroy Fleur de Champagne -96. Grongnet var riktigt bra och Duval bra men ska ligga lite till. Även Pol Roger.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Ch Plince 1998 - mogen, perfekt balans mellan ceder och frukt, ytterligare ett vin från högra stranden som ger skäl för uttrycket "silkeslena tanniner". Underbar! Påminner om anledningen till att jag valde Pomerol som namn... Upptäckte att årgången dessutom finns i beställningssortimentet för ungefär samma pris som jag köpte det för.

Wunderbar, jag inställer mig i skaran som ska lägga en beställning imorgon ;D

Vinner den på ytterligare lagring tror du?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Tjafs i en annan tråd har gett mig huvudvärk.. Inte tråden i sig utan all Champagnen som jag drack efter att ha blivit lite inspirerad ;D

Efter att fått kommentarer som "fan inget gott det där(med efterföljande svepning av grogg)" samt " det smakar ju fan punch" så drack jag allt själv vilket alltså kanske inte var så smart..

Blev Pol Roger 98, Grongnet Special Club 98 och Duval Leroy Fleur de Champagne -96. Grongnet var riktigt bra och Duval bra men ska ligga lite till. Även Pol Roger.

Nu fattar jag intet :-\
Sa dina vänner så om nämnda champagner ???

Vänner?

Hmm, här dricks det Henriot 1990, hade aldrig gissat den hade så många år på nacken och är förvånad över den rackarns korta eftersmaken.
Tur jag ska ha en del i såsen, så den gör ngn nytte ;D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Nu fattar jag intet :-\
Sa dina vänner så om nämnda champagner ???

Vänner?

Hmm, här dricks det Henriot 1990, hade aldrig gissat den hade så många år på nacken och är förvånad över den rackarns korta eftersmaken.

Yepp, det gjorde de faktiskt! Några av dem dricker(vet med säkerhet) ibland Icas cider till maten på fredagar och lördagar.. :'(
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Yepp, det gjorde de faktiskt! Några av dem dricker(vet med säkerhet) ibland Icas cider till maten på fredagar och lördagar.. :'(

Vänner till dig??
Har du valt dem för att få champagnerna för dig själv? Jag hade en polare en gång som på fullaste allvar brukade ge gästerna äcklig mousserande fr Italien och sig själv vintage champagner, hällde upp så de inte såg flaskorna.
När det kom till mig så lyckades han bara tappa 3 av mina bästa kap från 1976 i betonggolvet :'(
...vilket han aldrig ersatte....
 
SV: Idag dricker vi

Jacquesson Rosé 1996. Ville överraska flickvännen, men hon tog bara ett glas då hon skulle hem till mor och far (som jag naturligtvis glömt bort).

Bra med pinot, fin färg. Mineral från chardonnay-druvorna. Mycket frukt. Får nog lufta lite till. Känns som vinet ligger nära sin top.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Varför inte Plince 2005 på magnum? Enkelflaska kostar 518 kr, magnumen 799 kr. Så om du köper magnumen har du tjänat 237 kr som du kan köpa annat för, för att följa kvinnlig handväskelogik. Och för den summan kan du köpa Château Siaurac 2005, en trevlig, Lalande de Pomerol för 199 kr. Nu blev det bara unga tips, men du behöver ju ha något i framtiden också...

Gjutet, tack! :) Börjar med 98an tror jag och om jag gillar den, blir det ett par magnum av 2005an som kan få ligga. Flummigt att magnumen är så mycket billigare än 2 vanliga flaskor, synd att det inte är så jämt.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Ch Plince 1998 - mogen, perfekt balans mellan ceder och frukt, ytterligare ett vin från högra stranden som ger skäl för uttrycket "silkeslena tanniner". Underbar! Påminner om anledningen till att jag valde Pomerol som namn... Upptäckte att årgången dessutom finns i beställningssortimentet för ungefär samma pris som jag köpte det för.

Sällar mig till skaran som kommer att beställa några flaskor imorgon.
Kan den lagras ytterligare tror du eller bör den drickas bums?
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Vinner den på ytterligare lagring tror du?

Nja, i min mun var den helt perfekt nu. Jag kommer att dricka återstående i år, men som vanligt är ju mognad en smaksak.
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Yepp, det gjorde de faktiskt! Några av dem dricker(vet med säkerhet) ibland Icas cider till maten på fredagar och lördagar.. :'(

Oj, vad ycket skit du kommer att få för det där.:D
Själv har jag återigen druckit Alion 1999. Öppnade en tveksam flaska i fredags, så var tvungen att öppna en till.
Och den första var smygkork som jag trodde.
2 av 4 hittills som är kork. Inget bra tecken.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Helgens höjdare var när jag strax innan tre på lördagen körde längs Folkungagatan. Jag undrade vad har nu hänt, är det Söders bönder som är ute och demonstrerar nu igen men
det var bara kön för att få komma in till Bolaget. Sanslöst! :eek:

I helgen blev det som sagt Dom Perignon 1996. Frisk och god som alltid. Smak och eftersmak tycker jag är väldigt lika, fint vin.
Jag anar en svag kolaton. Går alldeles utmärkt att dricka nu, men jag är säker på att den kommer utvecklas bra. Blir nog till att snåla lite på de kvarvarande flarrorna.

Till förrätten (sparris med parma och hasselnötter) blev det Palmer Co. Vi var fem personer på två Magnumflaskor, varav merparten drack under matlagningen, och det kändes "lagom". :D

Till hjorttacksen blev det en Barolo. Inte något dåligt vin, men inget som imponerade tyvärr.

Till semifreddon blev det en Sauternes 1994 med historia. Inköpt på 24h LeMans och riktigt söt, fruktig och smarrig.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Vänner till dig??
Har du valt dem för att få champagnerna för dig själv? Jag hade en polare en gång som på fullaste allvar brukade ge gästerna äcklig mousserande fr Italien och sig själv vintage champagner, hällde upp så de inte såg flaskorna.
När det kom till mig så lyckades han bara tappa 3 av mina bästa kap från 1976 i betonggolvet :'(
...vilket han aldrig ersatte....
Nja.. jag gick som sagt runt och promotade bumpan men gav upp efter de svaren...
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Nja, i min mun var den helt perfekt nu. Jag kommer att dricka återstående i år, men som vanligt är ju mognad en smaksak.

Då var 4 flaskor beställda, ska bli spännande. Hoppas jag får dom innan helgen.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Yepp, det gjorde de faktiskt! Några av dem dricker(vet med säkerhet) ibland Icas cider till maten på fredagar och lördagar.. :'(

"Keep your friends close, and your enemies closer" - Sun-tzu
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
"Keep your friends close, and your enemies closer" - Sun-tzu

Sa han det verkligen på engelska? Det där är någonting jag alltid undrat över, och missförstå mig inte nu jag gör det lika ofta själv, att när man tar ett citat som är på ett språk annat än engelska eller svenska så väljer man av någon outgrundlig anledning att skriva ut den engelska översättningen istället för den svenska...

Varför är det så? Låter det coolare på engelska?

Sorry för passusen, men det var tvunget att sägas!

Personligen så drack jag en väldigt smarrig pommac i söndags.
 
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Sa han det verkligen på engelska? Det där är någonting jag alltid undrat över, och missförstå mig inte nu jag gör det lika ofta själv, att när man tar ett citat som är på ett språk annat än engelska eller svenska så väljer man av någon outgrundlig anledning att skriva ut den engelska översättningen istället för den svenska...

Varför är det så? Låter det coolare på engelska?

.

Anders hade helt rätt att säga det på engelska. Se följande från Wikipedia

Keep your friends close, and your enemies closer.

This has often been attributed to Sun Tzu and sometimes to Niccolò Machiavelli or Petrarch, but there are no published sources yet found which predate its use by "Michael Corleone" in The Godfather Part II (1974), written by Mario Puzo & Francis Ford Coppola: My father taught me many things here — he taught me in this room. He taught me — keep your friends close but your enemies closer.

Eller som Sun Tzu skulle ha sagt:

古之所善戰者,勝於易勝者也。
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev bjuden på Graham Beck The Joshua 2003 i samband med visningen av Magnussons vinkälllare ikväll. En kraftig sydafrikan (drygt 90 % Shiraz, resten Viognier), helt i min smak.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Ch Plince 1998 - mogen, perfekt balans mellan ceder och frukt, ytterligare ett vin från högra stranden som ger skäl för uttrycket "silkeslena tanniner". Underbar! Påminner om anledningen till att jag valde Pomerol som namn... Upptäckte att årgången dessutom finns i beställningssortimentet för ungefär samma pris som jag köpte det för.

Beställde bara tre flaskor men blev lovade dem till på torsdag.

Tack för tipset!

En reflexion: för oss fullständiga amatörer är det här forumet
rena guldgruvan. Att läsa dagspressens vinrecensioner är ju helt
ointressant. Billiga viner går att hälla ut om de smakar illa. Det
svider mer att köpa ett dyrt vin och behöva göra sås på det.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
En reflexion: för oss fullständiga amatörer är det här forumet
rena guldgruvan. Att läsa dagspressens vinrecensioner är ju helt
ointressant. Billiga viner går att hälla ut om de smakar illa. Det
svider mer att köpa ett dyrt vin och behöva göra sås på det.

Instämmer till fullo, vet inte hur många vintips och vinupplevelser som jag fått från finewines på mindre än ett halvår. När man är total nybörjare som jag är det dessutom sjukt mycket enklare att förstå vad man gillar när man provar saker som andra tyckt vara bra, gillar man det inte då kan man leta efter en ny stil! Önskar bara att man själv kunde bidra mer till forumet, men det kommer kanske efter några års mer seriöst drickande.. :)
 
Toppen