Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Härligt Supra! Jag korkade upp en Cristal -99 i söndags för att fira att jag köpt ny kåk, nåja ny och ny ett jävla renoveringsobjekt... Så jag vet vad jag ska göra på semestern! Nej inte snickra utan dricka skumpa och titta på när hantverkarna jobbar ;D, kan bli en härlig sommar

Cristallen var naturligvis för ung men rejält med pondus, tror 99an kan blir riktigt trevlig i framtiden. Inte för att inte var trevlig nu, den var fantastiskt vass.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll blev det Leclapart Artiste 04 och Jerome Prevost le closerie 06.

Jag skulle precis i denna stund skriva exakt samma sak. :)

Svensk sommar blir inte bättre än så här! ;)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll blev det Leclapart Artiste 04 och Jerome Prevost le closerie 06.
Elvis skrev:
Jag skulle precis i denna stund skriva exakt samma sak. :)

Svensk sommar blir inte bättre än så här! ;)


Gottegrisar.

Hur var Leclapart?
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Kände på mig att jag glömt nåt, och det var nämligen Bruno Paillard 1996.

Jag har en laddning som ligger, därför är jag intresserad av när/var/hur med detta vin.

Dock blev jag inte så nycket klokare. Kan ju bero på att smaken av Krug satt kvar i hjärnan, men tyckte den var sämre än vad jag mindes från tidigare flaskor.

Vet inte alls om det är på gång att dricka nu, tror nämligen de klarar längre lagring.

Vilken Bruno Paillard?

Drack ett par när Millesimé släpptes på Systembolaget för ett par år sedan men bestämde mig för att spara resten då den knivskarpa syran behövde sällskap av utveckling. Tänkte först spara den i ytterligare tio år då Bruno i en intervju i Livets Goda beskrev mognadskurvan efter degogering: efter tio år skulle rostat bröd osv komma fram... Upptäckte senare att han beskrivit NPU...

SUPRA skrev:
Alldeles för nerkylt vitt till en laxpuck, nåt rött till grillad entrocote och sen Ron Zacapa XO till Tiramisu.

Attans vilken målande beskrivning! ;)

Alltid kul när man skriver ut namn och i alla fall gott eller inte så man kanske får några tips...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Gottegrisar.

Hur var Leclapart?

Det var min första erfarenhet av Leclapart och jag blev mycket imponerad! Underbar doft, mycket torr, väldigt rena smaker. En väldigt speciell champagne.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Vilken Bruno Paillard?

Drack ett par när Millesimé släpptes på Systembolaget för ett par år sedan men bestämde mig för att spara resten då den knivskarpa syran behövde sällskap av utveckling. Tänkte först spara den i ytterligare tio år då Bruno i en intervju i Livets Goda beskrev mognadskurvan efter degogering: efter tio år skulle rostat bröd osv komma fram... Upptäckte senare att han beskrivit NPU...

Attans vilken målande beskrivning! ;)

Alltid kul när man skriver ut namn och i alla fall gott eller inte så man kanske får några tips...

Brut Assemblage var det.

Skrev snarast min beskrivning på skoj i det fallet. Jag hade slängt flaskorna så jag kunde inte namnet. Nån halvflaska rött från systemets ordinarie. :)

Det vita var det som rekommenderades i SVD förra veckan, som gavs 6/6 p. Sökte, men hittade tyvärr inte mitt inlägg med namnet. Småpepprigt och helt okej tycker jag.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Brut Assemblage var det.

Skrev snarast min beskrivning på skoj i det fallet. Jag hade slängt flaskorna så jag kunde inte namnet. Nån halvflaska rött från systemets ordinarie. :)

Det vita var det som rekommenderades i SVD förra veckan, som gavs 6/6 p. Sökte, men hittade tyvärr inte mitt inlägg med namnet. Småpepprigt och helt okej tycker jag.

Det var Assemblage jag menade när jag svamlade om Millesimé. Hade den fått några mognadstoner? Rent teoretiskt håller jag med dig, den borde hålla för längre lagring även om sendegogerade champagner kan utvecklas fort.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Midsommarhelgen bjöd inte på någon snaps, men däremot på lite Palmer 2002 och en salig blandning röda "grillviner-för-dryga-hundringen-från-det-lokala-SS"...
Inga större överaskningar eller succéer, men däremot ett riktigt j*vla bottennapp, i form av nr 2558... En vidrig eftersmak av gödsel som övertygade mig om att vinet var defekt. Resten av sällskapet tyckte dock att det var gott och hällde glatt i sig. http://systembolaget.se/SokDrycker/Prod ... kStrangar=

Just det, ett bottennapp till var det, en Moscato d'asti.. Som att dricka sockerlag körd i sodastreamern.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Just det, ett bottennapp till var det, en Moscato d'asti.. Som att dricka sockerlag körd i sodastreamern.

Aromatisk sockerlag-i-sodastreamen passar utmärkt till jordgubbar eller sorbeér eller pannacotta...

Nivole tycker jag är utmärkt till glass eller sorbeér medan Prunotto var riktigt bra till en pannacotta med limemarinerad kiwi. De mousserande Astivinerna har väl sitt existensberättigande till just färsk frukt - kommer ni på något som passar lika bra?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Aromatisk sockerlag-i-sodastreamen passar utmärkt till jordgubbar eller sorbeér eller pannacotta...

Nivole tycker jag är utmärkt till glass eller sorbeér medan Prunotto var riktigt bra till en pannacotta med limemarinerad kiwi. De mousserande Astivinerna har väl sitt existensberättigande till just färsk frukt - kommer ni på något som passar lika bra?

Det var just till jordgubbar det här dracks, men det var på tok för sött... Nivole har jag kört vid ett par tillfällen och den är faktiskt helt okej, inte lika kvalmigt läbbig som den här i helgen var.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Det var just till jordgubbar det här dracks, men det var på tok för sött... Nivole har jag kört vid ett par tillfällen och den är faktiskt helt okej, inte lika kvalmigt läbbig som den här i helgen var.

Kommer du ihåg vilken det var så vi inte går på samma mina?
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Nope, men lite surfande och uteslutningsmetoden leder fram till att det var # 95187
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=95187

Antinori brukar ju göra hyggliga grejer... Är det så att vinet var för sött i förhållande till jordgubbarna kanske? Jag menar, dagens jordgubbar tenderar att vara syndigt vattenuppblåsta med smaklöshet som följd. Kanske sötare gubbar hade varit lösningen enligt teorin sötma dämpar sötma...?
 
Toppen