Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Idag ska det komma hit barn som är kompisar med min son, så det lär väl inte bli mycket vinpimplande, då de vill ha grillkorv med pommes de små liven.

Efter att snorhyvlarna gått tänkte jag knäcka en Graham' s Vintage Port 1980 som jag haft några pavor av sedan Hedenhös.

Igår var dock inte vinupplevelsen nåt vidare. Jag hade hjälpt grannen fixa med bilen, och som "tack" gav hon mig en flaska tyskimporterad överekad australisk C.S. med en otrevlig eftersmak av tandkräm. Nåja, livet går vidare...

Fy! Det är kommentarer som denna som ger oss dåligt rykte! ;D

Ge mig din adress, jag har en kopia av "Att Utvecklas Genom Möten" av Kay Pollack som jag vill skicka till dig. Du kommer att bli en fin och lyhörd person efter att ha läst den. Precis som jag!

Själv så tog jag ett glas av den biliga chablin igår till min hemjagade grönsakssoppa. Mycket gott och habilt!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

En liten genomgång av vad som dracks i helgen under en blixtvisit i Växjö och därmed PM.

I fredags började jag med att sänka en flaska skumpa vilket kommenteras här http://www.finewines.se/forum/index.php?topic=189.msg2564#msg2564

Jag fortsatte sedan med de två bourgognerna som kommenteras här http://www.finewines.se/forum/index.php?topic=225.msg2568#msg2568

Efter detta sänktes en Ch Palmer 95. Här snackar vi Bordeaux i koncentrerad form. Urtypisk och läcker.

Därefter var det dags för karafftömning så nu passerade både det ena och det tredje som jag har lite dålig koll på.
När jag och P vandrade iväg mot McD för hantering av fyllehunger så var vi inte helt stadiga på handen...

Lördag eftermiddag skulle innehålla en vinprovning. Hade väl förhoppningen om att det skulle finnas någon godbit och om inte annat skulle det bli en "återställare". ;) Vilka skitviner! Jag drack precis vad jag behövde för att kunna göra mina gissningar och sedan gick resten i vasken.

För att rätta till humöret beslöt jag mig för att kolla champagneläget. Jodå, M&C NV kunde åstakommas. Jag undrade om de inte hade något drickbart och fram ramlade en ny bekanting, Vranken Cuvee Demoiselle. Riktigt trevlig. M&C var dessutom 50 pix dyrare än denna och (behövs det sägas) är fasen så mycket sämre. Eftersom hungern gjorde sig gällande fick jag köket att göra pommes också. Inte på samma nivå som PM men är man hungrig så är man. Den här skumpan passade betydligt bättre i Happy Meal än M&C 2000. Lyckades också introducera denna finfina kombination för tre intet ont anande personer.

Till middagen så var det inget direkt exalterande i vinpaketet men jag lyckades övertyga sällskapet om behovet av en Ch Calon-Segur 82 till huvudrätten. Här snackar vi vattenslipade tanniner. Subtila toner lite varstans i både smak och doft.

Efter middagen så drog sig övriga sällskapet tillbaka men jag såg till att ta mig in till PM igen. Fortfarande purken över de usla vinerna i provningen så ville jag ha lite bra grejer.

Först en Puligny-Montrachet 1er Cru Clavoillon 04 från Domaine Leflaive. En ganska kraftig Chardonnay skulle jag säga med en hel del ek (om jag minns rätt, förde inte några direkta anteckningar).
Därefter en Viogner som jag tyvärr glömde skriva namnet på men den blåste hatten av Play Station, Clay ska det nog vara..., Viogner som stod i vinprovningen.
Så kom en Les Fortes de Latour 97. Elegant CB-näsa men jag tyckte att den saknade kraft och koncentration. Nu ska det sägas att den hälldes upp mot slutet av kvällen så det kan ha varit bättre krut i den när korken drogs. Funderar någon på att köpa ett parti kan det dock vara på sin plats att kolla en flaska först innan lådorna staplas in i källaren.
På detta följde en en Ch Gruaud Larose 98. Ganska stum när den kom ur den nyöppnade flaskan men den började blomma upp med lite luft. Kändes onekligen som att detta vin hade mer pondus än Les Fortes.
Kvällen avslutades med Knoll Grüner Veltliner Smaragd 06. Härligt vin. Friskt och rent. Vinprovningen tidigare på dagen innehöll en Grüner och jag tror att det var Schloss Gobelsburger. Buhu! Köp Knoll!

Jag har hålit mig nykter sedan dess.
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Du dricker ju nästan som ett proffs numera, du stiger i min aktning, från förvirrad ingenjör till sofistikerad fine-wine-drickare :D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det extremt sorgliga är att du inte bara har helt rätt i din beskrivning av en svensk ingenjör. Det är dessutom så att detta är den svenske ingenjörens ide om "representation".

Jag hade en chef, mycket trevlig sådan, på mitt förra löneslavsarbete. Jag lyckades så småningom lura med honom ut på en enstjärna och han fick då erkänna att det kanske ändå fanns en eller möjligtvis ett par luckor i representationskunskapen. Jag tog dessutom ett antal av mina (svenska) ingenjörskollegor under mina vingar och visade hur det ska gå till när det går till på riktig genom att ta med dem till en tresjärna strax norr om Düsseldorf.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår drack jag en Belle Epoque BdB 99, tror det är första årgången de gjort.
Den var lite märklig, från början hade den en fantastisk BdB näsa(lite som Roeder BdB) men efter 5 minuter kom det in mycket gröna toner.
Samma sak i munnen, härlig i gommen, frisk, fräsch bra kvalitetschardonnay.
Början på eftersmaken var också bra, sedan dyker en grön, bråkig ton upp och ligger kvar.
Under 2 timmar så ändrades den inte, kan vara att den var lite för ung.
Blir förmodligen mycket trevlig om 3-4 år skulle jag tro.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Idag blev det, Dom Perignon 1995 börjar att få aningens mognadstoner i sig, härlig nu ännu bättre om 1 till 2 år,Les Forts Latour 1986 full mogen kanske lite over the hill, skön Bordeaux, elegant och balanserad, lättdrucken ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår ramlade jag i vanlig ordning in på Lenbach, stället med bra kök och sena öppettider. En annan detalj som jag inte nämnt är att vinlistan lämnar en del att önska vilket gör livet på diet lite enklare. Det är inte svårt att tacka nej till undermåliga viner. Ett utdrag av champagnelistan:

Moet & Chandon Brut Imperial Glas 0,10l 12.50
Flasche 0,75l 80.00
Magnum 1,50l 155.00
Jeroboam 3,00l 310.00
Methusalem 6,00l 760.00
Salamansar 9,00l 1.150.00
Moet & Chandon Vintage 0,75l 85.00
Moet & Chandon Rose 0,75l 95.00
Moet & Chandon Rose Magnum 1,50l 180.00
Dom Perignon Vintage 0,75l 200.00
Dom Perignon Vintage Rose 0,75l 380.00
Veuve Clicquot Brut 0,75l 80.00
Veuve Clicquot LGD 0,75l 170.00
Veuve Clicquot LGD Magnum 1,50l 360.00
Lanson Black Label 0,75l 65.00
Lanson Rose Label 0,75l 75.00

Ren Vogonpoesi. Nu finns det tack och lov ett litet men spirande ljus i detta totala mörker:

Krug Grande Cuvee 0,75l 180.00
Krug Vintage Brut 0,75l 230.00

Nyfiken som jag ändå är så tänkte jag att jag frågar vilken årgång de har. Servitrisen hade ingen susing men hon gick iväg för att kolla. Samtidigt bongar hon in en misosoppa och en sashimi med ris vid sidan som jag beställt. Jag noterar att de rotar runt i vinskåpet och efter en stund har de fiskat fram en flaska och bär ut den till mitt bord. Jag hade räknat med att det skulle vara någon enklare årgång av nyare snitt men när flaskan ställs på bordet är det, trumvirvel tack, 1989. Inombords skriker jag nu som en stucken gris men jag lyckas ändå behålla en kall fasad så jag säger att "Jo, den ser ju trevlig ut. Jag tar den.". Uppenbarligen säljer de inte flaskan särskilt ofta för servitrisen dubbelkollar om jag menar allvar. Det kan jag lova att jag gör tänker jag tyst. I takt med kvällens framskridande blir det allt mer tydligt att de inte har någon som helst aning om vad de sålt och till vilket pris. Omräknat har de ett påslag om ca 200 kronor jämfört med priset hos frw (och då kommer frakten till), jämför det med påslaget för M&C och den övriga skiten. Jag tänker deklarera det här köpet som veckans Knüllerpreis.

Och det riktigt trevliga är att tjejen trodde att de hade fler flaskor och i Tyskland har man verklighetsanpassad lagstiftning kring alkohol vilket innebär att man kan köpa buteljer på restaurang och ta med sig hem. Resonemanget är att det är din flaska, du har betalat för den så du gör vad du vill med den. Det är till och med tillåtet att ta med sig flaskor till en restaurang, det är upp till haket att avgöra. Tar du med dig och de ger sitt ok så tar de en korkavgift som man kommer överens om.

Vinet så. Flaskan hade tappat en del kolsyra, jag fick vrida ca 1,5 varv på den när jag skulle öppna (Japp, jag öppnade flaskan själv. Servitrisen började hanteringen men jag gjorde en snabb bedömning av det riskerade slutresultatet och stoppade spektaklet).
I näsan hittade jag en anstrykning av grape och ananas. Och så smaken, den ljuvliga smaken. Vilket härligt vin, syran markerad men ändå slipad som en sten på en strand, moussen behagligt stor och en väldigt njutbar fruktighet. Skulle kalla den för en 88 light, men den ligger inte många snäpp efter.
Och till maten var den inte alls dum. Man fick naturligtvis låta bli wasabin och ingefäran men i synnerhet pilgrimsmusslan doppad i soja var en läckerbit till drickat.

Liket tog jag med mig hem och det står nu i hyllan vid fotändan av sängen. Det är nu det första och sista jag ser under dagen.

Vad säger du Myson, är inte detta ett lämpligt sätt att avsluta en afton i München? :)

Som en liten knorr så kan nämnas att restaurangen har de sju dödssynderna som sitt tema. Och efter denna redovisning av mitt frosseri så känner ni er nog avundsjuka. ;D
 

Joakim

Medlem
SV: Idag dricker vi

Varför inte börja se framåt lite längre än till idag. Mina vinvisioner sträcker sig till imorgon i varje fall. Så, under temat "Imorgon dricker vi" tänke jag mig ett vin jag aldrig druckit förrut, Clos Ste Hune, Trimbach, 1989, vendanges tardives. Blev inspirerad av Andreas vid en middag i lördags. Det är ingen hemlighet att den mannen föredrar viner gjorda på den druvan, dock helst från ett land som jag aldrig förstått mig på Österike. Är det någon som har druckit detta vin och vad kan Ni föreslå för matalternativ?

Till den tjuvskjutna morkullan tänkte jag mig Charmes-Chambertin, Faiveley, 1990. har inte druckit denna på väldigt länge. Är det någon som provat detta vin från den årgången eller något liknade från samma årgång? Alternativt kanske Clos de Tart samma årgång är ett bättre val.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Joakim skrev:
Till den tjuvskjutna morkullan tänkte jag mig Charmes-Chambertin, Faiveley, 1990. har inte druckit denna på väldigt länge. Är det någon som provat detta vin från den årgången eller något liknade från samma årgång? Alternativt kanske Clos de Tart samma årgång är ett bättre val.

Varför chansa? Ta båda.
 

Joakim

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bra idé. Enda haken är att det är jag och en till som ska "sörpla" i oss dessa viner och hon är måttlig i sitt vinintag som alla väluppfostrade damer. Detta har jag dock bara betraktat som en fördel genom åren, jag får dricka det mesta själv. Då man nått den ålder som jag är i, man liknas vid bergsgorilla med silvrigt bröst av damerna på stranden, eller de kaller en farbror i butiken, så pallar man inte lika mycket som tidigare. Dessutom måste jag bara ut på lördag och arbeta i parken och visa intresse för mina barns hejdlösa framfart på diverse motoriserade, stinkande och brölande maskiner. Två flaskor får räcka med andra ord.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Joakim skrev:
Varför inte börja se framåt lite längre än till idag. Mina vinvisioner sträcker sig till imorgon i varje fall. Så, under temat "Imorgon dricker vi" tänke jag mig ett vin jag aldrig druckit förrut, Clos Ste Hune, Trimbach, 1989, vendanges tardives. Blev inspirerad av Andreas vid en middag i lördags. Det är ingen hemlighet att den mannen föredrar viner gjorda på den druvan, dock helst från ett land som jag aldrig förstått mig på Österike. Är det någon som har druckit detta vin och vad kan Ni föreslå för matalternativ?

Till den tjuvskjutna morkullan tänkte jag mig Charmes-Chambertin, Faiveley, 1990. har inte druckit denna på väldigt länge. Är det någon som provat detta vin från den årgången eller något liknade från samma årgång? Alternativt kanske Clos de Tart samma årgång är ett bättre val.
Clos Ste Hune -89 och Clos de Tart -90 är riktiga rykarhöjdare.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Har börjat rensa lite smått i tramsträsket, borttagna poster hittas numera i chattråden i Loungen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

I går så var det en liten trevlig sittning på Grappe, någonting som vi brukar ha då Hoke (som han heter här på forumet) är hemma från diasporan. Efter en manlig frukost bestående av en Capriccosa och en mellis på Ciao Ciao så traskades det ned till Grappe för vidare konsumtion av godis. Vi äntrade lokalen vid 14.00 och lämnade den vid 23.00, något mer ostabila än då vi gick in. Listan för dagen och aftonen var som följer:

Launois 1996 (stendöd)
Clos st. Hune 1998
Domaine du Pegau 2003
La Conseillante 1999
Meo-Camuzet Vosne Romanee 2005
Palmer 1982
Allegrini Amarone 2000
d'Yquem 1999
Selosse Substance, deggad januari 2002
Bolly GA 1996 mgn
Leovilles Las Casses 2004
Cos d'Estournel 1995

Det mesta var riktigt gott!
 
SV: Idag dricker vi

Det blev en Palmer BdB -96 igår kväll. Hade trott att den skulle behöva ligga ett tag till, men måste säga att balansen var riktigt bra; härlig men inte överväldigande syra och både bra frukt och mineral. Vilket fynd för under 300 spänn (som man fortfarande kan hitta den för nere i Europa på sina håll)!
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Launois 1996 (stendöd)
Det låter ju inte så bra med tanke på att jag har några flaskor liggandes. Kan det ha något med lagringsförhållanden att göra för just den här flaskan, eller är det tid att börja korka upp? Någon annan som har provat nyligen?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Dejzan skrev:
Det låter ju inte så bra med tanke på att jag har några flaskor liggandes. Kan det ha något med lagringsförhållanden att göra för just den här flaskan, eller är det tid att börja korka upp? Någon annan som har provat nyligen?

Jo, det var lagringsförhållandena som spökade på det här vinet (och tyvärr även på Clos St. Hune) De hade lagrats i ett vindsförråd där det blir varmt som attans på sommaren tydligen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Dejzan skrev:
Det låter ju inte så bra med tanke på att jag har några flaskor liggandes. Kan det ha något med lagringsförhållanden att göra för just den här flaskan, eller är det tid att börja korka upp? Någon annan som har provat nyligen?
drack en för några veckor sedan, den är enorm utvecklad klart mera än dom flesta 96or,kommer att hålla ett antal år till men den snabba utvecklingen är lite oroveckande ???
Launois Champagner är normalt rätt tuffa och långsamma i sin utveckling, så nåt måste det vara som gick fel med 96orna.
Tycker 96 är en bra Champagne att dricka men tyvärr inget att spara alltför länge.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Jo, det var lagringsförhållandena som spökade på det här vinet (och tyvärr även på Clos St. Hune) De hade lagrats i ett vindsförråd där det blir varmt som attans på sommaren tydligen.

Lagringsförhållanden är A och O. Då vinproducenterna gjort sitt är det upp till oss konsumenter att förvalta pundet. Jag har druckit kanonviner från s.k. mediokra till dåliga år bara för att de vinerna varit ypperligt lagrade. Sedan har jag druckit t.ex. en del 1961 Bordeaux som varit fellagrade och som varit som att dricka ättika. Katastrofår kan dock ingen göra något åt, men numera har den moderna tekniken gjort att det som borde varit en katastrofal årgång reducerats till en medioker.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
I går så var det en liten trevlig sittning på Grappe, någonting som vi brukar ha då Hoke (som han heter här på forumet) är hemma från diasporan. Efter en manlig frukost bestående av en Capriccosa och en mellis på Ciao Ciao så traskades det ned till Grappe för vidare konsumtion av godis. Vi äntrade lokalen vid 14.00 och lämnade den vid 23.00, något mer ostabila än då vi gick in. Listan för dagen och aftonen var som följer:

Launois 1996 (stendöd)
Clos st. Hune 1998
Domaine du Pegau 2003
La Conseillante 1999
Meo-Camuzet Vosne Romanee 2005
Palmer 1982
Allegrini Amarone 2000
d'Yquem 1999
Selosse Substance, deggad januari 2002
Bolly GA 1996 mgn
Leovilles Las Casses 2004
Cos d'Estournel 1995

Det mesta var riktigt gott!
Hur var S Substance? mina flaskor från samma degorgering har varit magiska. LLC, köpte några flaskor för ett tag sen, inte provat, Bra? Pegau 03?
 
Toppen