Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Satte även i mig det som blev över från gårdagens Bollinger RD -96 nu på kvällskvisten.
Ojoj, denna champagne har många fina år framför sig. Helt underbar på näsan så här 24 h efter att korken åkte ur och inte helt bortgjord i gommen heller.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Shorepower och jag körde en liten spontanare på Grappe ikväll.

David Leclapart l´Artiste 05
Krug NV(runt början till mitten av 90 tal)
Selosse Initial deg april 98
Leoville Poyferre 04
Ch de Fesles 97
Och en del annat vi fick prova av sällskapet som jag inte har koll på....
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Shorepower och jag körde en liten spontanare på Grappe ikväll.

David Leclapart l´Artiste 05
Krug NV(runt början till mitten av 90 tal)
Selosse Initial deg april 98
Leoville Poyferre 04
Ch de Fesles 97
Och en del annat vi fick prova av sällskapet som jag inte har koll på....
Kanonkväll, i tillägg drack vi Henriot rosé 96 och Billecart Salmon NV av äldre årgång.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Shorepower och jag körde en liten spontanare på Grappe ikväll.

David Leclapart l´Artiste 05
Krug NV(runt början till mitten av 90 tal)
Selosse Initial deg april 98
Leoville Poyferre 04
Ch de Fesles 97
Och en del annat vi fick prova av sällskapet som jag inte har koll på....

Hur bra blir Initial efter några år i källaren?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det en trevlig 5 rätters hemma hos lite vänner i Stocksund.
Som fördrink en Krug NV med 5 år på nacken.

Svenska Belon ostron och krabblår.
Till det skulle vi ha en Pierre Péters Cuvee Special 95, men den hade tappat all frukt typ.
Så istället en Selosse Initial deg 06, fantastisk!

Pasta med tryffel och knaperstekt bacon.
Serverades med Raveneau Monte de Tonnerre 04.

Smörstekt hälleflundra med basilikahollandaise. Samma vin.

Oxfilé med potatiskaka, rvs och smörstekta kantareller.
Cos d´Estournel 95 och Vieux Chateau Certan 04.

Sen blev det raketer och fyrverkerier till en Discobitch från Tarlant(?) ;D

Avslutade med en chokladganache och en Österikisk beerenauslese.

Bra kväll!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Medhavd Palmer mg 96 tänkt till förrätt fick vid ankomst veta den även var fördrink ::)
Snabb omstrukturering så det bara hann bli ngr få klunkar utan förrätten som var serranoskinka, anklevermosse på syrligt äpple och toast, laxröra på endivesallad, hoummos i paprika.
Många uttryckte nöje med Palmer, "tänk att champagne kan smaka så här, brukar den inte vara surare?"

Sedan 2 okända, oviktiga viner till varmrätten, efter det en Tokaij av okänd sort. Vid 12-slaget Cremant men jag drack istället slutet på Palmer med en polare i en fönsternish.
 
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Hur bra blir Initial efter några år i källaren?

Intressant kväll kan man säga, det blev tre lagrade NV champagne lite oplanerat

Selosse Intiale deg 98 var kvällens bästa champagne.. Bättre än Krugen som tappat lite frukt (krug höll dock längre i glaset). Nötter, choklad, jordtoner i doften, inte alls den vanliga blommiga selossen (gick att ana dock). lång eftersmak, fina mogna toner av chardonnay.

Krug Grande Cuvée var lite av en besvikelse, kanske läckt lite i korken, lätt oxiderad i smak och lukt, frukten vara borta dock en krämig mousse, blev lite bättre under kvällen och fick in ingerfära, apelsin och andra dofter. Troligen var den från mitten/tidigt 90-tal.

Billecart-Salmon, NV, Flinta , tidig mogna dofter, fortfarande ljus i färgen, måste legat max 4-5 år (gamla etiketten, någon som vet när de bytte?) jag gillade den här skarpt och fick lite Comtes associationer men surkarten Krug88 höll inte med och började yla om nybörjarsmak..

David Leclapart l´Artiste 2005 ung , samma banantoner som finns i många ekologiska men inte överväldigande, ingen dosage och ändå sötma, för ålderna ett balanserat vin, lite smör. citrustoner. Låt ligga.

Henriot Rosé 1996 Fina mineraler och elegant på Henriots sätt med toner av bröd, röda äpplen, choklad och citrus. Bra syra och lång eftersmak.

Leoville Poyferre 2004 Gillade också den här budget-bordeaux (enligt Krug88) vi drack, läder, mycket tannier, den struktuerade stilen som finns i bordeaux. Kanske man ska köpa till källaren.

Chateau de fesles 1997 Det söta vinet var en liten överraskning. Otroligt mörkt men ännu så ungt, frisk, fruktig med honung ädelsötma.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja, jag förstår inte alls vad ni gick igång på av Billecarten.
Gick alldeles utmärkt att dricka, men inget speciellt alls...

Leoville Poyferre ska man fylla upp källaren med, sjukt bra för runt 450kr!
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll blev det en trevlig 5 rätters hemma hos lite vänner i Stocksund.
Som fördrink en Krug NV med 5 år på nacken.

Svenska Belon ostron och krabblår.
Till det skulle vi ha en Pierre Péters Cuvee Special 95, men den hade tappat all frukt typ.
Så istället en Selosse Initial deg 06, fantastisk!

Pasta med tryffel och knaperstekt bacon.
Serverades med Raveneau Monte de Tonnerre 04.

Smörstekt hälleflundra med basilikahollandaise. Samma vin.

Oxfilé med potatiskaka, rvs och smörstekta kantareller.
Cos d´Estournel 95 och Vieux Chateau Certan 04.

Sen blev det raketer och fyrverkerier till en Discobitch från Tarlant(?) ;D

Avslutade med en chokladganache och en Österikisk beerenauslese.

Bra kväll!

Trevlig kväll verkligen, Hade för mig att du inte var någon fantast av Initale men då de legat ett tag levererar de verkligen (tack för 98an, den var magisk)

Hur var Dischobitchen ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Trevlig kväll verkligen, Hade för mig att du inte var någon fantast av Initale men då de legat ett tag levererar de verkligen (tack för 98an, den var magisk)

Hur var Dischobitchen ;D
Vi hade en saffransaioli till skaldjuren som verkligen höjde upp Selossen ett snäpp till.
Hade kanske inte haussat den utan maten till...

Vi drack Discobitchen utomhus medans vi sköt raketer och rökte garre, så jag vet faktiskt inte.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Intressant kväll kan man säga, det blev tre lagrade NV champagne lite oplanerat

Selosse Intiale deg 98 var kvällens bästa champagne.. Bättre än Krugen som tappat lite frukt (krug höll dock längre i glaset). Nötter, choklad, jordtoner i doften, inte alls den vanliga blommiga selossen (gick att ana dock). lång eftersmak, fina mogna toner av chardonnay.

Krug Grande Cuvée var lite av en besvikelse, kanske läckt lite i korken, lätt oxiderad i smak och lukt, frukten vara borta dock en krämig mousse, blev lite bättre under kvällen och fick in ingerfära, apelsin och andra dofter. Troligen var den från mitten/tidigt 90-tal.

Billecart-Salmon, NV, Flinta , tidig mogna dofter, fortfarande ljus i färgen, måste legat max 4-5 år (gamla etiketten, någon som vet när de bytte?) jag gillade den här skarpt och fick lite Comtes associationer men surkarten Krug88 höll inte med och började yla om nybörjarsmak..

David Leclapart l´Artiste 2005 ung , samma banantoner som finns i många ekologiska men inte överväldigande, ingen dosage och ändå sötma, för ålderna ett balanserat vin, lite smör. citrustoner. Låt ligga.

Henriot Rosé 1996 Fina mineraler och elegant på Henriots sätt med toner av bröd, röda äpplen, choklad och citrus. Bra syra och lång eftersmak.

Leoville Poyferre 2004 Gillade också den här budget-bordeaux (enligt Krug88) vi drack, läder, mycket tannier, den struktuerade stilen som finns i bordeaux. Kanske man ska köpa till källaren.

Chateau de fesles 1997 Det söta vinet var en liten överraskning. Otroligt mörkt men ännu så ungt, frisk, fruktig med honung ädelsötma.
Var inte ni på Le Rouge??
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Var inte ni på Le Rouge??
Det här var provningsanteckningarna från den 30e.

Dock var jag inte på Le Rouge, istället körde jag gustavsbergslinjen från ca klockan 16 igår så det bidde ingen skumpa eller mat under kvällen.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Var köper du den till det priset?
I London, då är det ink skatter , moms och transport.
Förutsätter naturligtvis att du skeppar 200 flaskor åt gången...

Kolla på wine-searcher, där får du nog ett antal träffar runt det priset.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Det här var provningsanteckningarna från den 30e.

Dock var jag inte på Le Rouge, istället körde jag gustavsbergslinjen från ca klockan 16 igår så det bidde ingen skumpa eller mat under kvällen.

Åhh, en välgörare för samhällets svaga individer som inte kan kosta på sig taxi?! (eller, som jag, har en polare som tar bilen, så jag både får mer champagne samt skjuts till och från nyårsfirande ute i villasamhället långt ute i hodden!)
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Åhh, en välgörare för samhällets svaga individer som inte kan kosta på sig taxi?! (eller, som jag, har en polare som tar bilen, så jag både får mer champagne samt skjuts till och från nyårsfirande ute i villasamhället långt ute i hodden!)
Nja, snarare ett stockholmsuttryck, köra buss=stor bakelitratt, gustavsberg=association
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Nja, snarare ett stockholmsuttryck, köra buss=stor bakelitratt, gustavsberg=association
Ja, du pratade i den stora vita telefonen från 16.00 alltså...
Kul sätt att ringa in det nya året!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Nja, snarare ett stockholmsuttryck, köra buss=stor bakelitratt, gustavsberg=association

Jag som trodde du var en volontär, ska tydligen vara fint att ha med det i sin CV ::)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Fiskarpojken var på semester. För första gången köpte jag färdigkokt hummer på
Laholmens fisk igår till nyår. Kan bara rekommendera den. Men eftersom de bara
hade 1/2 kgs hummrar så köpte jag för säkerhets skull några extra. Så idag blev det
hummer till lunch med Kalix-löjrom som förrätt. Maten sköljdes ner med Ayala Zero
Dosage, som vi haft liggande här i vårt fritidshus. Doftade bröd och lite kloak men
syran i smaken gick bra till sältan i maten. Laholmen gör också en hetsås som är
mycket god till skaldjur. Precis lagom mycket chili i den. Om ni har vägarna förbi
Strömstad - missa inte Laholmens fisk!
 
Toppen