Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Var på Stefan Eriksson Matstudio igår och avnjöt restaurang nr 16. Med grönsaker från Stefans egen trädgård, fina råvaror, enkel och försiktig behandling av dessa , så blev det som vanligt en riktigt bra kulinarisk upplevelse

160wgup.jpg


Jag tog inte dryckespaketet utan började istället med en 1996 Billecart-Salmon Nicolas-François Billecart. Fin rostad doft med smörad brioche, vanilj, honung och lite nötter, bra mousse med fina bubblor, syran finns där men tar inte överhanden, lite bitterhet kan skönjas. Rent och bra vin. Tog denna mycket pga diskussionen kring Grande Cuvée kontra NF. Även om NF 96 är riktigt bra så når den inte upp i klassen av sin storebror. Saknar lite av den kristalklara skärpan och perfekta balansen som GC har , NF är inget dåligt vin men i jämförelse så bleknar det något.

Drack även en 2007 Pierre Morey Pommard 1er Cru Les Grands Épenots Mellanröd, söta körsbär med lite jordighet. Bra struktur med mineraler och syra. Lite kort i avslutet men gifter sig väldigt bra med svampen och den lite söta potatisen.

Eloge till Stefan Eriksson för kvällen, som alltid en upplevelse att gå dit och ta del entusiasmen hos honom och de andra som jobbar där.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Var på Stefan Eriksson Matstudio igår och avnjöt restaurang nr 16. Med grönsaker från Stefans egen trädgård, fina råvaror, enkel och försiktig behandling av dessa , så blev det som vanligt en riktigt bra kulinarisk upplevelse

...

Jag tog inte dryckespaketet utan började istället med en 1996 Billecart-Salmon Nicolas-François Billecart. Fin rostad doft med smörad brioche, vanilj, honung och lite nötter, bra mousse med fina bubblor, syran finns där men tar inte överhanden, lite bitterhet kan skönjas. Rent och bra vin. Tog denna mycket pga diskussionen kring Grande Cuvée kontra NF. Även om NF 96 är riktigt bra så når den inte upp i klassen av sin storebror. Saknar lite av den kristalklara skärpan och perfekta balansen som GC har , NF är inget dåligt vin men i jämförelse så bleknar det något.

Drack även en 2007 Pierre Morey Pommard 1er Cru Les Grands Épenots Mellanröd, söta körsbär med lite jordighet. Bra struktur med mineraler och syra. Lite kort i avslutet men gifter sig väldigt bra med svampen och den lite söta potatisen.

Eloge till Stefan Eriksson för kvällen, som alltid en upplevelse att gå dit och ta del entusiasmen hos honom och de andra som jobbar där.

Tack för förhandsrapporten, då får vi hoppas att han kan upprepa bravaden ikväll. Jag tycker nog att Stefans restauranger är bland det absolut bästa som erbjuds i Stockholm för närvarande - väl i klass med favoriter som F-L, Lux och Mistral. För catering är han definitivt i topp - har nog aldrig haft så nöjda matgäster som på vårt bröllop i somras - och hans kurser är på en nivå som man som matintresserad amatör sällan stöter på...

Stefan rules, helt enkelt - eller som Krug88 beskrev saken: "Det är en petig jävel".... ;)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi

Var där på lördagen och blev som vanligt fantastiskt nöjda, svårt att jämföra med något annat i stockholm där ägaren är så involverad i både kund och mat (bokstavligt pratat)
När vi kom dit tog vi ett glas Demarne-Frison Goustan Brut Nature.Skarp och mycket energi med lite vanilj och gröna äpplen.Kan nog bli bättre om den får ligga ett tag men ingen wow upplevelse
Tog sedan en flaska Cedric Bouchard La Haute Lemble 2005 Om Goustan va tråkig är det inget man kan anklaga den här för, en otrolig explosion av gula tropiska frukter,apelsin, physalis ,ananas. Just ananas tonen tycker jag kommer igen i alla hans viner.Ett roligt vin även om jag håller Les Ursules högre.
Till sista svamp rätten tog vi 2007 Pierre Morey Pommard 1er Cru Les Grands Épenots Ok vin ,inget mer . Lite kort i avslutet men gifter sig väldigt bra med svampen och den lite söta potatisen för att citera SHOREPOWER.
Nu längtar man redan till nästa besök hos Stefan
 
SV: Idag dricker vi

Även undertecknad besökte Stefan igår (så vi sågs alltså, Kostjan - kul att så många medlemmar har hittat dit! :) ), och med en gravid fru och ett övrigt sällskap som inte delade min faiblesse för Champagne blev det till att hålla tillgodo med vinpaketet som höll ihop bra även om topparna saknades.

Skumpan för kvällen var Demarne-Frison - en Côte de Bars odlare som för mig är en relativt ny bekantskap. Förutom nämnda cuvée Goustan Brut Nature 2007 (50 PN 50 CH) så hann jag även få några droppar från deras BdB Lalore Brut Nature 2007 med endast 300 flaskor på magnum producerade. Cuvéen är riktigt trevlig på näsan - lätt ekad och med massor av gul frukt och mogna äpplen i munnen, medan BdB:n tveklöst är det bättre vinet, men betydligt mer reserverad och sluten idag. Vill gärna dricka detta igen.

Förutom nämnda Bourgogne så bjöds på 2007 Fruendstück GG Riesling Magnum Georg Mosbacher - tyvärr inte lika bra som Ungeheuer från samma producent, men levererade trots allt en bra riesling-fond till den ovanliga blandningen av morötter och kungsräkor.

Som vanligt höjer Stefans energi och engagemang alltihopa ytterligare några snäpp - och visst längtar man redan till nästa gång!
 
SV: Idag dricker vi

Blev en kortare sejour på Eriks igår tillsammans med bland annat Jos. Några trevliga flaskor som dracks:

1998 Chapelle d'Ausone. Riktigt riktigt bra, Dekanterad men krävde mycket luft för att börja öppna sig. Fin jordig och fruktig doft med tydligt Bordeauxhärkomst. Merlot dominerar i doft , struktuerad och balanserad smak med antydan till sötma, tanniner som böjat mjukna något men som finns med hela tiden. Vad som jag verkligen gillar med det här vinet är den fina strukturen. Det kommer att utvecklas framåt men just nu dricker det väldigt bra. Dekanterara dock ett par timmar för bästa upplevelse.
33487eb.jpg


2001 Giovanni Corino Barolo Vigneto Arborina Även denna dekanterad, mörka bär (björnbär tyckte en av oss), plommon. Bra tryck i tanniner med mörk kraftig smak. Inital attack som hänger kvar och dominerar lång upp i gommen. 10 år har inte kuvat det här vinet utan det har väldigt mycket kraft kvar. Ett lättdrucket vin som lätt kan ligga 10 år till.
2hehf9g.jpg


Blev några smakprover till med bland annat 2000 Moët & Chandon Grand Vintage. Bra brödig/jästig doft med antydan till citrus och mineraler. Smaken är balanserad och krämig med fina små bubblor men för mig för mycket socker. Efter att ha druckit två balanserade rödviner så känns det här lite ostruktuerat och lite för mycket av allt. Inte dåligt men inte ett fantastiskt vin. Serverad på magnum

2005 Clos Les Lunelles. Mörk, mörk färg, en mycket mer ‘modern’ stil än Chapelle d'Ausone. Kändes som än mer Merlot med mycket intensiv doft och smak, väldigt koncentrerat.Strukturen är inte riktigt på plats och det känns något spretigt. Troligen ett vin som ska ligga föratt få balans men inget som man mår dåligt av att dricka idag dock

Avslutningsvis, blev anklagad för att ha vissa förutfattade meningar och att egentligen ha en fäbless för Rhoneviner, speciellt Châteauneuf-du-Pape Vill bara peka på noteringarfrån den provning som Jos hänvisade till , där jag ska ha utnämnt Château de Beaucastel till kvällens vin och låter resten vara osagt ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Som ni såg lite ovan så provade vi av en Dominus 1994 häromdagen, lite för att det behövdes lite motivation, lite för att det var helvetiskt länge sen som vi drack någonting roligt, och lite för att det var en hej då flaska för en polare som slutligen gick bort i onsdags.

Om man jämför 1994 med 1992 så är den en astronomisk skillnad mellan vinerna, -92 är ju fortfarande ung medan 94 verkligen är drick nu. Den kommer inte att hålla speciellt länge till, men det är verkligen ett snyggt vin. Väldigt moget nu, elegant och strukturerat men med det lilla problemet att smaken tar slut 'för fort'. Det finns ett litet kvalitetsspektrum som skiljer det från vinerna i Bordeaux. Men med det sagt så är nog Dominus en av de snyggaste Bx-vinerna som produceras i Kalifornien. Jag föredrar den verkligen före exempelvis Opus One. Iofs så böts det ut vinmakare och annat lattjo där i början, mitten på 90-talet hos Dominus.

Är det någon som har koll på yngre årgångar?

//J
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Avslutningsvis, blev anklagad för att ha vissa förutfattade meningar och att egentligen ha en fäbless för Rhoneviner, speciellt Châteauneuf-du-Pape Vill bara peka på noteringarfrån den provning som Jos hänvisade till , där jag ska ha utnämnt Château de Beaucastel till kvällens vin och låter resten vara osagt ;D
Nej nu är du ute och cyklar igen. ;) Och det var Hommage...

Innan Shorepower dök upp petade vi i oss lite bourgogne och en pava Clerc Millon -00. Kanonbra men behöver mer lagring. Håller med om övriga flaskor och Moet var som nämnt bra men inte lika torr som man skulle önska. Bäst var Ausones andravin. Otroligt kul att få en så ovanlig och häftig flaska vin serverad för i sammanhanget inte så farliga pengar.
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
shorepower skrev:
Avslutningsvis, blev anklagad för att ha vissa förutfattade meningar och att egentligen ha en fäbless för Rhoneviner, speciellt Châteauneuf-du-Pape Vill bara peka på noteringarfrån den provning som Jos hänvisade till , där jag ska ha utnämnt Château de Beaucastel till kvällens vin och låter resten vara osagt ;D
Nej nu är du ute och cyklar igen. ;) Och det var Hommage...
Nu är ju jag som sagt ingen Rhônekille men vilket vin drack vi då egentligen? Trodde vi pratade om Château de Beaucastel Hommage som jag ju bevisligen inte hade som bästa vin ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skön kväll med Shorepower och NonPlusUltra på Operakällarens bakficka och veranda. Vi drack:

Clos des Goisses 1991
Clos des Goisses 1979
Billecart-Salmon Grand Cuvée 1982

Vilka härliga champagner. Alla var bra men Clos des Goisses 1979 var... vad ska man säga... helt fantastisk!
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Skön kväll med Shorepower och NonPlusUltra på Operakällarens bakficka och veranda. Vi drack:

Clos des Goisses 1991
Clos des Goisses 1979
Billecart-Salmon Grand Cuvée 1982

Vilka härliga champagner. Alla var bra men Clos des Goisses 1979 var... vad ska man säga... helt fantastisk!
Riktigt bra champagnekväll . Vi gladde andra medlemmar på forumet med lite positiva SMS och fick spontana tack tillbaka.

1991 CdG var extremt ung för årgången , fortfarande bra syra, tryffel och friska mineraler i doften, strukturerad. en bra start.
2e21anb.jpg


1979 CdG, ett av de bätte vinerna som druckits under 2011. Perfekt mogen, honung, knäck, kaffe med en fortfarande kännbar syra och smörig mousse, Så bra vin. Tyvärr går detta inte att få tag i och mogna CdG påminner en alltid om att man har för få i källaren.
fvvapv.jpg
307ytkz.jpg


Bille GC kom lite oförtjänt efter CdG 1979, kändes yngre, lite lättare men ack så bra vin , brett, fina strukturer och ensamt ett riktigt stort vin. Stort tack till NPU och Elvis för en riktigt trevlig kväll
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
.......1979 var... vad ska man säga... helt fantastisk!

Tro fan det när otursfågeln inte var närvarande. Kul att alla var bra och tack för alla fina sms
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Skön kväll med Shorepower och NonPlusUltra på Operakällarens bakficka och veranda.
Vi fick också en rundvandring i Operakällarens vinkällare. Det är direkt inga dåliga viner som vilar där med vertikaler av DRC, La Tache, bordeauxer och en skön samling champagne. Inser vilken patetisk källare man har
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Skön kväll med Shorepower och NonPlusUltra på Operakällarens bakficka och veranda. Vi drack:

Clos des Goisses 1991
Clos des Goisses 1979
Billecart-Salmon Grand Cuvée 1982

Vilka härliga champagner. Alla var bra men Clos des Goisses 1979 var... vad ska man säga... helt fantastisk!

Ja, inte så mycket att tillägga - det var som sagt en av dessa kvällar då allt bara levererade, även om CdG 1979 som sagt levererade lite extra bra... :)

En sak kan tilläggas, och det är vilket fantastiskt trevligt ställe för denna typ av utsvävningar som OK ändå är! Unik miljö, kunnig och trevligt personal, bra kök, och en källare - som även den heter Nobis, förstås - som med rätta är berömd för fantastiska Bourgogne-vertikaler mm, men även innehåller ett Champagne-utbud som alls inte skäms för sig. Att vissa viner dessutom listas till rena fyndpriserna gör det riktigt roligt att bläddra i nådiga luntan... ;) Ser redan fram emot nästa besök!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
Att vissa viner dessutom listas till rena fyndpriserna gör det riktigt roligt att bläddra i nådiga luntan... ;) Ser redan fram emot nästa besök!

Ja, vi måste beta av resten av fyndchampagnerna!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi

Öppnade en Roagna La Rocca e la Pira 2003 till hemmagjorda pizzan,trevligt vin men jag håller hans Barbaresco Paje från samma år högre
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
NonPlusUltra skrev:
Att vissa viner dessutom listas till rena fyndpriserna gör det riktigt roligt att bläddra i nådiga luntan... ;) Ser redan fram emot nästa besök!

Ja, vi måste beta av resten av fyndchampagnerna!


Nästa gång vill jag vara med.
 
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
Den som satt priserna på Salon kontra VVF är ju uppenbarligen blindgalen.
Såja, såja.

Vi fick förklarat för oss att OK höll 5-6% av sina viner för sådana som oss, dvs, vi som vill komma in och hitta något riktigt bra för en trevlig penning. Jag gillar den strategin, billigt heroin ska inte underskattas. Att få dricka CdG 79 för ett bra pris är en ynnest och något som jag kommer komma ihåg länge.

För de av er som missade tillfället, jag är glad att ni inte kom och att vi bara var tre, hade inte velat delat med mig till fler ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
Den som satt priserna på Salon kontra VVF är ju uppenbarligen blindgalen.
Vissa priser är helt otroligt låga! Men vissa är helt otroligt höga! Olika årgångar av samma vin har också lite underlig prissättning. Men hursomhelst fynden för gästen är många ;D
 
Toppen