Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

2009 Domaine du Petit-Barbaras Selection, nja, blir nog att ligga till nästa sommar, perfekt båtvin då det går till ett hyfsat brett matsortiment.. Tyckte nog bättre om 2007. Inte dåligt eller så men kanske lite platt. Men det funkar nog för många inte så vinintresserade. Har ni köpt, bli inte oroliga (men låt det ligga ett tag) det är inget fel på vinet men inget att skriva långa sagor om heller. . Skriver nog en recension mest för att jag förstår att även på området röda viner så har min smakskala rört sig rätt ordenligt.
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Jimmy Forsman skrev:
Den som satt priserna på Salon kontra VVF är ju uppenbarligen blindgalen.
Vissa priser är helt otroligt låga! Men vissa är helt otroligt höga! Olika årgångar av samma vin har också lite underlig prissättning. Men hursomhelst fynden för gästen är många ;D

OK är tydligen nära bekanta med just Salon genom ägarfamiljerna, vilket kanske förklarar en del av både bredd och prissättning, som annars kan te sig en smula mystisk. Å andra sidan borgar detta för att man ibland kan ordna fantastiska vertikalmiddagar av sällan skådat slag - vem hade t.ex. inte viljat sitta med på deras legendariska DRC-middag i november 1999 då man till åttarättersmenyn bl.a. serverades Echèzeaux 1982, La Tâche 1991 och Richebourg 1971 för facila 5.500 kr per person. :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
magnum skrev:
Jimmy Forsman skrev:
Den som satt priserna på Salon kontra VVF är ju uppenbarligen blindgalen.
Vissa priser är helt otroligt låga! Men vissa är helt otroligt höga! Olika årgångar av samma vin har också lite underlig prissättning. Men hursomhelst fynden för gästen är många ;D

OK är tydligen nära bekanta med just Salon genom ägarfamiljerna, vilket kanske förklarar en del av både bredd och prissättning, som annars kan te sig en smula mystisk. Å andra sidan borgar detta för att man ibland kan ordna fantastiska vertikalmiddagar av sällan skådat slag - vem hade t.ex. inte viljat sitta med på deras legendariska DRC-middag i november 1999 då man till åttarättersmenyn bl.a. serverades Echèzeaux 1982, La Tâche 1991 och Richebourg 1971 för facila 5.500 kr per person. :)


Definitivt. Den middagen hade varit legendarisk! Men jag tycker fortsatt att Salon är på tok för dyra och VVF extremt mänskligt prissatta! Kalla mig konstig. ;)
 
SV: Idag dricker vi

Jimmy Forsman skrev:
NonPlusUltra skrev:
magnum skrev:
Jimmy Forsman skrev:
Den som satt priserna på Salon kontra VVF är ju uppenbarligen blindgalen.
Vissa priser är helt otroligt låga! Men vissa är helt otroligt höga! Olika årgångar av samma vin har också lite underlig prissättning. Men hursomhelst fynden för gästen är många ;D

OK är tydligen nära bekanta med just Salon genom ägarfamiljerna, vilket kanske förklarar en del av både bredd och prissättning, som annars kan te sig en smula mystisk. Å andra sidan borgar detta för att man ibland kan ordna fantastiska vertikalmiddagar av sällan skådat slag - vem hade t.ex. inte viljat sitta med på deras legendariska DRC-middag i november 1999 då man till åttarättersmenyn bl.a. serverades Echèzeaux 1982, La Tâche 1991 och Richebourg 1971 för facila 5.500 kr per person. :)


Definitivt. Den middagen hade varit legendarisk! Men jag tycker fortsatt att Salon är på tok för dyra och VVF extremt mänskligt prissatta! Kalla mig konstig. ;)

Sssch - inte så högt, vi vill ju att de finns kvar tills nästa besök! ;)
 
SV: Idag dricker vi

Var på restaurang Bon Bon igår. Nytt koncept Personalen är väldigt bra och entusiastisk,Rätterna är små och man ska få en full smakskala. Tyvärr håller inte alla rätter hela vägen. Några som, Vildand, pepparrot, kapris, anklevermousse och Rimmad hälleflundra, vildlaxrom, grillad citron, äggula var bra men att man misslyckas med anleverterrien (smaklös och lite för degig) samt wagyukött (nu tog de bort den utan kostnad ) är tråkigt.

Till detta drack vi champagne och började med en 1996 Henriot Millésimé Den gula etiketten. Näsan känns mer mogen än på någon annan flaska jag druckti med en fin smörighet, kola, mycket mogna solvarma röda äpplen. Syran från 96 finns där, bra mousse och en hel del frukt, Väldigt bra flaska men som sagt, kanske den mest mogna. De med den gula ettiketten bör nog böjar konsumeras nu.

Nästa vin blev en 2004 Diebolt-Vallois Fleur de Passion Sluten till att börja med, kanske den mest slutna 04 FdP jag druckit. Kräver mycket luft och värme för att börja öppna upp sig och får efterhand den otroligt krämiga och mineraliga smaken som denna årgång har. Det är lite som att ha en söt, smakrik brustablett i munnen. Cramant gör en helt annan Chardonnay. Inte fullt så vass som Mesnil, mycket mer tillgänglig tidigt och på något sätt mer förfinad. Gillar det här vinet

Som sista flaska på Bon Bon tog vi en ytterligare 1996 Henriot också denna med gula etiketten. Lite mindre mogen, mer mineraler, kändes ett par år yngre. En del citrus i doften. Smaken är inte like attraktiv som föregående flaska mer mineralig och syran tar lite för mycket överhand.

Ett litet gästspel på Eriks avslutade kvällen, tog in en 2008 Domaine des Lambrays Clos des Lambrays Behöver mycket luft och tid. Trevlig doft full med små fina röda bär, lite kanel, jordighet. Strukturerad , balanserad smak med flera lager av frukt allt med fina tanniner och mineralitet. Ett vin som ska lagras, har bara börjat visa sin potential men det känns som allt finns där för framtiden. Var nog kvällens vin trots allt
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gårdagens flaskor

Trimbach Clos ste Hüne 2004
Pierre Montcuit Vielle Vigne 2002
2x Bollinger GA 2002
Lanson Noble Cuvee 1989
Cristal 1993
Louis Roederer Brut 2004
Eric Rodez bdb NV ~1970
Jacquart Brut NV ~1970
SQN The Line 2008
Cos d´Estournel 1985
Adolfo Hurtado Cono Sur 2010
Paul Bara Brut 1990
Walter Hansel Chardonnay 2006

Plockade även fram dessa 3 som blev över från en provning i torsdags
Daniel Crochet Sancerre 2010
Ettore Germano Binel 2009
Ettore Germano Barolo 2007

Sedan var det ett riktigt idiotköp ute på krogen efter också.
Veuve Clicqout Brut NV

och sedan blev vi hungriga så det blev lite mat och mera vin på Hello Monkey
Kuentz-Bas Riesling 2009
Torre del Falasco Ripasso 2009

och idag har jag en fruktansvärd bakfylla. Förde anteckningar men de är knappt läsbara så jag hoppas Chambertin eller Orpale kan fylla på med sina istället.
 

tobbe81

Medlem
SV: Idag dricker vi

igår hade jag å min flickvän lite sent kvälls mys
141sjdt.jpg


lite mäktig smak utav jäst/bröd å mycket tung sa min flickvän. Jag bara älskade allt rakt igenom spänstig med bra syra å mineraltoner, men det var förväntat. ska nog spara den andra flaska i 10 år innan den öppnas.
 
SV: Idag dricker vi

tobbe81 skrev:
igår hade jag å min flickvän lite sent kvälls mys
141sjdt.jpg


lite mäktig smak utav jäst/bröd å mycket tung sa min flickvän. Jag bara älskade allt rakt igenom spänstig med bra syra å mineraltoner, men det var förväntat. ska nog spara den andra flaska i 10 år innan den öppnas.

Mysigt! Själv skulle jag kanske inte vänta fullt så länge med att öppna andra flaskan - men jag avundas dig din disciplin... :)

Som Shorepower redan har påpekat så är jordgubbar ett mycket svårmatchat tillbehör till Champagne - se bl.a. följande underhållande dialog där frågeställaren undrar om det är ok att lägga en jordgubbe som dekoration i glaset vid en provning ;) http://chowhound.chow.com/topics/535728
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

NonPlusUltra skrev:
tobbe81 skrev:
igår hade jag å min flickvän lite sent kvälls mys
141sjdt.jpg


lite mäktig smak utav jäst/bröd å mycket tung sa min flickvän. Jag bara älskade allt rakt igenom spänstig med bra syra å mineraltoner, men det var förväntat. ska nog spara den andra flaska i 10 år innan den öppnas.

Mysigt! Själv skulle jag kanske inte vänta fullt så länge med att öppna andra flaskan - men jag avundas dig din disciplin... :)

Som Shorepower redan har påpekat så är jordgubbar ett mycket svårmatchat tillbehör till Champagne - se bl.a. följande underhållande dialog där frågeställaren undrar om det är ok att lägga en jordgubbe som dekoration i glaset vid en provning ;) http://chowhound.chow.com/topics/535728

Hahaha vart hittar ni alla dessa underhållande diskussioner :) ?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Var ni tre på de flaskorna :)

Trevliga var de iallafall (kanske de på slutet inte riktigt häll samma klass dock ;D )

Någon favorit?

Nej vi var några fler och precis som du säger så peakde vi ganska tidigt eftersom Chambertin var tvungen att gå tidigare.
Kvällen favorit för egen del var SQN. Det är så gott så man saknar ord att beskriva den med.
Av champagnerna så var det Cristal och Bollinger som gjorde bäst ifrån sig.

Cristallen var riktigt bra och förvånansvärt långt gånget i mognaden så ingen av oss var inne på 90-talet i första gissningarna. Grym balans och perfekt att dricka nu.

Bollingern var lite kul då vi hade 2st att prova men med olika deg datum. Första var väldigt olik en vanlig bollinger och kändes betydligt mognare än en -02. Andra flaskan däremot var en klassisk Bollinger som verkligen visade hur bra deras GA är.
Har ju tidigare bara provat GA -02 på champagnedagen och var inte speciellt imponerad då. Nu däremot känns det som man fått se en helt annan sida av den och kan bara hålla med alla som hyllar den. Vansinnigt bra redan nu är lär bli riktigt bra med några år i källaren.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Gårdagens flaskor

Trimbach Clos ste Hüne 2004
Pierre Montcuit Vielle Vigne 2002
2x Bollinger GA 2002
Lanson Noble Cuvee 1989
Cristal 1993
Louis Roederer Brut 2004
Eric Rodez bdb NV ~1970
Jacquart Brut NV ~1970
SQN The Line 2008
Cos d´Estournel 1985
Adolfo Hurtado Cono Sur 2010
Paul Bara Brut 1990
Walter Hansel Chardonnay 2006

Plockade även fram dessa 3 som blev över från en provning i torsdags
Daniel Crochet Sancerre 2010
Ettore Germano Binel 2009
Ettore Germano Barolo 2007

Sedan var det ett riktigt idiotköp ute på krogen efter också.
Veuve Clicqout Brut NV

och sedan blev vi hungriga så det blev lite mat och mera vin på Hello Monkey
Kuentz-Bas Riesling 2009
Torre del Falasco Ripasso 2009

och idag har jag en fruktansvärd bakfylla. Förde anteckningar men de är knappt läsbara så jag hoppas Chambertin eller Orpale kan fylla på med sina istället.
Det här var ju en riktigt trevlig e.m.
Skall försöka reda ut mina anteckningar ikväll och lägga upp dem då.
Var bara med t.o.m Paul Bara -90 så resten av vinerna har jag inget på.

Kvällens största vinupplevelser för min del var nog Clos Ste Hüne -04, Bollinger GA -02 och SQN The Line -08.

Avlsutade sedan hemma med familjen med en Felix Callejo Seleccíon de Vinedos de la Familia -05 som inte analyserades speciellt bra efter sittningen innan men den var alldeles utmärkt till lammet.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Eftersom det är piglördag så passar det bra med en flaska Henriot 1996. Hustrun
köpte ett kilo färska räkor (och då menar jag färska, de fiskar räkor här i Strömstad där vi bor numera)
och beställde en flaska champagne till dem per telefon. Och eftersom shorepower
tidigare har skrivit en del om Henriot -96an här på forumet så tyckte jag att det skulle passa bra.
Mycket riktigt, de har mognat förvånansvärt snabbt, doftade och smakade mycket mer mogna
röda äpplen än vad jag kom ihåg sen senast. Bra mousse och mycket fyllig smak med lång eftersmak.
Som shorepower skrev bör resterande flaskor nog drickas snarast innan de får för mycket oxiderade toner.
Vitt vin som smakar Fino är inte riktigt "My cup of Tea".

De flaskor jag har och den vi drack ikväll hade den "gamla" etiketten enligt tidigare inlägg på
forumet:



Jos skrev:
 

pln

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drog en Amarone 06 från Bertarole i onsdags. Den var jäkligt god. Tyckte att alla smaker kom fram mycket bra redan nu.. andra amarone jag druckit, har såklart smakat bra mycket bättre när dom legat i 10år, men denna var redan på den kvaliteten så att säga vilket jag inte upplevt förut. Skönt att man har några till som ska få ligga ;D
Någon som testat Allegrinis 06 amarone ?
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jacquesson 1996 rose: fortfarande full av syra, färska jordgubbar och vinbär. knastertorr, kan nog ligga ett tag till.

Bollinger GA -95: Saknade lite syra, men annars trevligt krämig med lite kaffetoner, tryffel och en aning champinjon.

Portvin (kom ej ihåg namn) 1980: Perfekt balans och bara god.

Måste sluta vara lat börja skriva ned omdömen oftare, så man kommer ihåg vad man druckit....
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Eftersom min hustru inte kan dricka rödvin utan att få migrän,
så dricker jag sällan rött. Kan med andra ord nästan ingenting
om rött och ser det inte som något större lyte eftersom det
finns så mycket vita viner, läs champagne, som jag ännu inte
har hunnit smaka.
Nåväl igår kväll blev jag bjuden på lite mat och till denna dracks
det Tommasi Amarone della Valpolicella Classico.
Alla älskar ju Amarone nuförtiden men jag har bara druckit
det en gång tidigare och då hade vi druckit en del champagne
och annat godis innan så jag tyckte väl inte så mycket, varken
bä eller bu, den gången.
Så det var ju lite spännande att dricka detta svenskarnas nya
finvin. Glasen var kanske inte de bästa att dofta ur, ni vet de
där lika populära Chateau-glasen, som är enormt vida upptill
så att doften försvinner i rymden.
Smaken då? Mitt första intryck var sötma och sedan alkohol.
Tanniner som var så mjuka att de inte kunde förnimmas.
Gott med ett glas eller två men sen blev det för mycket. Men
jag förstår mycket väl varför det är populärt, det är lika
insmickrande som en Svensktoppslåt.
Lättbegripligt om ni förstår vad jag menar.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Gott med ett glas eller två men sen blev det för mycket. Men
jag förstår mycket väl varför det är populärt, det är lika
insmickrande som en Svensktoppslåt.
Lättbegripligt om ni förstår vad jag menar.
En sammanfattning bra som någon. Nu ska det finnas lite amarone med mer karaktär. Bland annat ska Djuret köra det till sin julegris i år. Vet att de har mycket kul åt att de ska servera ett sådant vin vilket inte är fint i vinkretsar. Får se vilka viner de häller upp.

Själv öppnade jag precis en Paul Déthune Cuvée à l’ancienne. Bulteljerad Maj 2005 och degad Mars 2011. Så gjord på 2004-bas kontra den jag drack senast som var på 2002-bas. 50/50 Pinot och Chardonnay men vinet känns mer pinotdominerad. Smörig , brödig doft med lite trä och röda bär. Väldig gräddig i smaken med lite smör och lime. En hel del syra men vinet ska ligga ett tag. Riktigt bra vin. Kräver en hel del luft. Får ni tag i så köp (årets utgåva är slut men 2012 bör det komma mer, då på 2005 basen)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Benoit Lahaye cuvée Prestige NV är en 100% Pinot noir, Deggad 2009/okt...aldrig prövat eller ens hört talas om denne producent, men o andra sidan va denna inköpt på plats för riktigt bra pris:)

Doften är slående ung, fylld med massor av jäst, aprikos, rabarber och en väldigt stark ton av tranbär.
i gommen blir det inte helt överraskande, väldigt skarpt. Massor med syra, väldigt ung frukt.
helhets-upplevelsen blir en allt för ungt öppnad blanc de noirs som faktist lurar på mycket nyanser i bakrunden, låter man glaset stå och tempen komma upp blir vinet mer balanserat troligtvis även så med lagring?
kanske man skulle testa husets senaste Millésime (2005) som även är från Bouzy
 
Toppen