Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

MasterMarc skrev:
Ikväll blev till att öppna en Pierre Peters Les Chétillons 2005.

I näsan mycket ung grape, gröna äpplen och fräschör samt tydliga autolystoner.

I munnen en mycket tydligt för att inte säga dominerande syra med ungdomliga toner av citrus och äpple. Dock hittas i bakgrund och eftersmak en början till mognadstoner med nöt och smörighet.

Fortfarande ett mycket ungt vin och jag tror de pavor jag har kvar får bädda ner sig ett bra tag till, men ändock en mycket trevligt upplevelse och väl att rekomendera.

Någon annan som druckit? Åsikter? När tror ni en vettig horisont för att få mognad kan vara?

Allt gott
Tyvärr inte provat den. Var har du köpt den? Med andra PP och några 05 i bakhuvudet så skulle jag låta ligga åtminstone 5 år.
Har inte sett 04 släppt ännu så kul att du har 05, Skippar PP 04 eller?`

Välkommen till forumet förresten
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

MasterMarc skrev:
Ikväll blev till att öppna en Pierre Peters Les Chétillons 2005.

I näsan mycket ung grape, gröna äpplen och fräschör samt tydliga autolystoner.

I munnen en mycket tydligt för att inte säga dominerande syra med ungdomliga toner av citrus och äpple. Dock hittas i bakgrund och eftersmak en början till mognadstoner med nöt och smörighet.

Fortfarande ett mycket ungt vin och jag tror de pavor jag har kvar får bädda ner sig ett bra tag till, men ändock en mycket trevligt upplevelse och väl att rekomendera.

Någon annan som druckit? Åsikter? När tror ni en vettig horisont för att få mognad kan vara?

Allt gott

Välkommen till forumet och tack för en bra beskrivning av en skumpa som jag inte hunnit prova ännu.
 
SV: Idag dricker vi

Var nog lite förvirrad när jag skrev. Ska vara 02:a och inget annat.

Flaskorna inköpta på Brasserie La Banque i Epernay ett i övrigt mycket trevligt Brasserie med bra mat.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

MasterMarc skrev:
Ikväll blev till att öppna en Pierre Peters Les Chétillons 2005.

I näsan mycket ung grape, gröna äpplen och fräschör samt tydliga autolystoner.

I munnen en mycket tydligt för att inte säga dominerande syra med ungdomliga toner av citrus och äpple. Dock hittas i bakgrund och eftersmak en början till mognadstoner med nöt och smörighet.

Fortfarande ett mycket ungt vin och jag tror de pavor jag har kvar får bädda ner sig ett bra tag till, men ändock en mycket trevligt upplevelse och väl att rekomendera.

Någon annan som druckit? Åsikter? När tror ni en vettig horisont för att få mognad kan vara?

Allt gott
Hej, drack den förra helgen. Håller med i din beskrivning, uppfattade det som att vinet inte var släppt till marknaden än! Upplever PP 2005 som mera elegant och betydligt lättare än tex 2004 som är ruggigt bra, även bättre än 2002!! Trodde nog att 2005 skulle bli mera kraftfull, får se om den ändrar sig med tiden. Min gissning är att 2005 om sisådär 2 år borde vara fullt drickduglig ;) men kommer nog utvecklas under många år
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Hej, drack den förra helgen. Håller med i din beskrivning, uppfattade det som att vinet inte var släppt till marknaden än! Upplever PP 2005 som mera elegant och betydligt lättare än tex 2004 som är ruggigt bra, även bättre än 2002!! Trodde nog att 2005 skulle bli mera kraftfull, får se om den ändrar sig med tiden. Min gissning är att 2005 om sisådär 2 år borde vara fullt drickduglig ;) men kommer nog utvecklas under många år
Det händer mycket här på morgonen.....Skulle nog säga att 2002 för tillfället har en enorm sträv syra och att vinet för tillfället är mycket slutet, var mera öppet och tillgängligt i somras, PP 2002 kommer behöva ordenligt med tid i källaren
 
SV: Idag dricker vi

Stämmer att 05 inte är ute på marknaden än, 04 är den som fortfarande ska gälla som senaste årgång har dock hört att det börjat pytsats ut 05 lite grann i smyg. Någon som vet mer?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

MasterMarc skrev:
Stämmer att 05 inte är ute på marknaden än, 04 är den som fortfarande ska gälla som senaste årgång har dock hört att det börjat pytsats ut 05 lite grann i smyg. Någon som vet mer?
Har du provat PP 2004?
 
SV: Idag dricker vi

Förra våren på plats den var oxå väldigt syra driven och ungdomlig ganska lik 02, jag tror den kan bli mycket bra med lagring. Jag har bara själv så svårt att avgöra hur länge viner ska ligga och vill gärna på dem lite för tidigt. Även om jag gillar unga viner så finns det ju gränser.... :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

MasterMarc skrev:
Förra våren på plats den var oxå väldigt syra driven och ungdomlig ganska lik 02, jag tror den kan bli mycket bra med lagring. Jag har bara själv så svårt att avgöra hur länge viner ska ligga och vill gärna på dem lite för tidigt. Även om jag gillar unga viner så finns det ju gränser.... :)
Hmm, här tycker vi olika! Tycker att 05,04,02 alla är unga men att 02an är den som är absolut tuffast förutom syran också sluten och otillgängling, 04 tycker jag är härlig att dricka nu ung men inte besvärlig eller tuff :D
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Hmm, här tycker vi olika! Tycker att 05,04,02 alla är unga men att 02an är den som är absolut tuffast förutom syran också sluten och otillgängling, 04 tycker jag är härlig att dricka nu ung men inte besvärlig eller tuff :D

Det var iof ett år sedan jag provade den men mitt intryck var att den var för ung. Tycker inte att den var lika hård som 02 men liknande. Men sen drack jag 02:a igår och 04 för ett år sedan så minnet kan mkt väl spela mig ett spratt.

Var fick du tag på 05? Själv sugen på ngr pavor.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

MasterMarc skrev:
Det var iof ett år sedan jag provade den men mitt intryck var att den var för ung. Tycker inte att den var lika hård som 02 men liknande. Men sen drack jag 02:a igår och 04 för ett år sedan så minnet kan mkt väl spela mig ett spratt.

Var fick du tag på 05? Själv sugen på ngr pavor.
Jag drack den med Rodolph Peters, enligt honom var det bara en provflaska kommer släppas senare under våren. Drak ett annat bra vin Leclapart Apotre 2005 finns på butik 520 :)
 
SV: Idag dricker vi

b372012112644c9d5.jpg


Trevlig spontankväll på Grappe med bland annat Elvis, Andreas, 501 och Mesnil från forumet. Ni får gärna fylla på och kommentera. Endast champagne denna kväll vilket var ett tag sedan (förutom att vi avslutade med hamburgare och en öl på PA & co). Kvällens vin blev klart Winston 1996 följt av Krug 1998 och sedan Krug rosé

2003 Moët & Chandon Dom Pérignon. Upplevs på samma sätt som senast, Rostade toner med mycket citrus och citrus beska. Ganska låg syra, samma beska som blir mer tydlig med värme, Inte helt integrerad smak utan lite spretig och sötman flyter ovanpå som ett lager. Denna gång får vinet stå längre i glaset och det förvandlas på ett väldigt negativ sätt som jag aldrig upplevt av en så pass ung champagne. Vinet blir ett ganska smaklöst sockervatten, spänst, frukt försvinner och lämnar endast ett vattnigt intryckt. Doften är dock fortsatt bra. Jag blir väldigt tveksam till om det här vinet kommer överleva och än mer tveksam till hur det lyfts av vissa champagnekännare.

Denna kväll , upp mot ett antal kompetenta champagner så kommer DP 2003 ut som det svagaste vinet. Ni andra får gärna fylla på med synpunkter

0272012113051b502.jpg


1996 R. & L. Legras Cuvée St. Vincent. Smörig fin chardonnaynäsa. Jag tyckte den här var så tydligt mogen chardonnay som man bara kan få. Doftar av mogna äpplen med den medföljande sötman,, eller som en deltagare sa, fallfrukt, fuktigt gräs. Fortfarande en del mineral och från tiden på jäst ganska brödig. Vi drack alla viner blint och denna ska ha legat länge hos odlaren så blev lite lurad då näsan var väldigt mogen men smaken var mer syrarik. Smörig smak med kanske lite grov mousse.
Ett riktigt bra vin. Så här i efterhand och med facit från Winston 96 så är denna en tydlig 96a som jag tror kommer att få problem längre fram med allt för mogen ton och en syra som fortfarande hänger kvar. Idag och 2-3 år framåt så dricker den väldigt väldigt bra. Köpt direkt på huset med annorlunda etikett än de som såldes på SB

1998 Krug. Väntar på avbön från Elvis här
Elvis skrev:
Jag är inte särskilt imponerad av 98:an så min röst hamnar på 00:an utan att jag ens har provat den. Allt annat som Krug gör och har gjort är fantastiskt så jag betraktar 98:an som ett undantag från regeln. Dessutom tycker jag att de flesta 00:eek:r varit trevliga redan som unga.

Drack denna senast i november 2011 och då jag stod i källaren för att välja dryck till kvällen så var det med Elvis citat i färskt minne som denna åkte ner i kassen (mitt andra val var Winston 96 vilket hade blivit intressant med två flaskor av denna i en blindprovning :) ) Jag måste säga att jag blir allt mer imponerad av detta vinet. Det utvecklas väldigt postivt och den chardonnaydominerade cuvéen blir allt mer integrerad och öppen. Jästigt fin ton som innehålller brioche , en hel del citrus , mandel och lite kryddor. Tar plats i munnen, bra balans. Lite ”fet” smak som säkert kommer från den smöriga ekade (postivt ekade) chardonnayinnehållet. Håller väldigt länge i glaset. Gott, gott vin. Se fram mot en trevligt 10-årig resa. Blir att köpa lite till källaren och prova mot bland annat 2000.

NV Cuvee Du Bonheur, Jeannine & Eric. Troligen gjord på sent 70-tals bas. Ingen riktig bedömmning av vinet görs . Väldigt oxiderad, inte otrevligt att dricka om det hade haft lite mousse. Var tyvärr helt borta, mörkt , mörkt vin, troligen inte helt korrekt lagrat men kul att ha druckit denna unika cuvee som inte gjorts i så stor utgåva. Blir att leta efter ett bättre exemplar.

1982 Perrier-Jouët Belle Epoque. Fin gyllende färg. Mycket mogen champagne på näsan , ingen oxidation utan mer honung, vanilj och smörat , rostat böd. Bra friskt smak för åldern. Var lite fel ute på det här vinet men då facit kom så var det en tydlig Belle Epoque. De tidigare Belle Epoque är oftast bra och med ett år som 82 är det ett säkert kort. Inte lika stark som 1985an men bra syra kopplat med en ganska frisk och bred bas levererade ett trevligt och bra vin

2672012113202055c.jpg


Krug Rosé. Gå på första känslan är väl alltid ett bra råd i blindprovning. Mitt första omdelbara känsla när jag doftade på vinet var Krug men sedan resonerade jag mig bort från det och hamnade i Aÿ hos Deutz. Det här var en tidig flaska av Krug Rosé men lite mer blyg än de jag druckit den senaste tiden. Fruktigt, bärig doft med exotiska undertoner. Ganska ljus färg, initalt lite vek i smaken (för att vara en Krug) men med värme så balanseras vinet upp, bra syra och smaken hänger kvar. En av provarna tyckte vinet var grovt vilket jag inte alls håller med om, istället är det elegant och har väldigt fin mousse med kittlande små bubblor. Väldigt bra men inte den starkaste av de äldre Krug rosé jag druckit. Nu är vi på finlir med väldigt höga krav dock

1996 Pol Roger Winston Churchill. Kvällens vin. Otroligt mineralitet i doften. Jag gör samma misstag som jag gjort med Bollinger RD, tror att vinet är chardonnaydominerat. Doften drar i viss mån åt Comtes , utan den lite påträngande sötman som Comtes kan ha, mer en av de moderna odlarna som levererar ett kristallklart vin. Brödigheten finns dock under de initiala lagren och mer och mer pinot kommer fram. Balansen i vinet är otroligt bra, syran , som är klart närvarande tar inte över och dominerar utan kombineras bra med frukten som fortfarande är mer tydlig än de initiala smakerna av mognad , vilka börjar skönjas med lite sötma, honung. Lång, lång eftersmak. Detta vin har en lång framtid framför sig.

1990 Veuve Clicquot Cave Privée. Hmm, för mig är det här vinet inte värt sitt pris. Det är inte nydegat utan har legat perfekt hos producenten.Först luktar vinet nästan ingenting men sen kommer lite sherrytoner i doften. Syran är påträngande och vinet verkar lida av de typiska 1990-problemen. Antingen är det i en ”tunnel” som en del hävdar att många viner från 1990 är eller så är det helt enkelt en årgång som leverera denna typ av viner. Grand Dame har dock levererat så jag tror på det senare, vissa viner från 1990 har inte klarat åren. Smaken innehåller en del brända toner, lite mer sherry, väldigt , väldigt torr smak med en del karamell. Har ett par flaskor till samt också några magnum så jag får anledning att återkomma om denna flaska var normen eller ett undantag. Vinet var inte dåligt, men speciellt och wow-faktorn saknades. Kanske är man färgad av de 88or som släpptes och hade för höga förväntningar.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja, Krug 1998 imponerade verkligen den här gången. Den där spretigheten som stört mig tidigare gånger jag druckit vinet var helt borta, och det var väldigt bra. Jag tycker också att Winston har kvällens vinnare men Krug 1998:an var inte långt efter.

shorepower skrev:
1990 Veuve Clicquot Cave Privée. Hmm, för mig är det här vinet inte värt sitt pris. Det är inte nydegat utan har legat perfekt hos producenten.

Jo de är nydegade. Enligt etiketten på baksidan degorgerades 16.388 flaskor av Veuve Clicquot i oktober 2008. Enligt samma etikett är dosagen är 4 g/l.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Ja, Krug 1998 imponerade verkligen den här gången. Den där spretigheten som stört mig tidigare gånger jag druckit vinet var helt borta, och det var väldigt bra. Jag tycker också att Winston har kvällens vinnare men Krug 1998:an var inte långt efter.

Jo de är nydegade. Enligt etiketten på baksidan degorgerades 16.388 flaskor av Veuve Clicquot i oktober 2008. Enligt samma etikett är dosagen är 4 g/l.
Är verkligen 3,5 år sedan nydeggat...?
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Ja, Krug 1998 imponerade verkligen den här gången. Den där spretigheten som stört mig tidigare gånger jag druckit vinet var helt borta, och det var väldigt bra. Jag tycker också att Winston har kvällens vinnare men Krug 1998:an var inte långt efter.

Jo de är nydegade. Enligt etiketten på baksidan degorgerades 16.388 flaskor av Veuve Clicquot i oktober 2008. Enligt samma etikett är dosagen är 4 g/l.
Tack, korken var väldigt rak, kollade inte degdatum vilket var slarvigt. Får skylla på att det var sista flaskan för kvällen Skulle varit intressant att dricka vinet närmare degdatum. Sendegade viner tappar ibland snabbare efter deg än de normaldegade.
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Jag drack den med Rodolph Peters, enligt honom var det bara en provflaska kommer släppas senare under våren. Drak ett annat bra vin Leclapart Apotre 2005 finns på butik 520 :)
Leclarpart Apotre är riktigt bra, så är också 2006.

Vad menar du med butik 520 förresten?

PS. Du får för f-n uppdatera oss om din senaste trip till Champagne, mellan raderna så förstår jag att du varit åtminstone hos Selosse , Pierre Peters och Leclapart
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Leclarpart Apotre är riktigt bra, så är också 2006.

Vad menar du med butik 520 förresten?

PS. Du får för f-n uppdatera oss om din senaste trip till Champagne, mellan raderna så förstår jag att du varit åtminstone hos Selosse , Pierre Peters och Leclapart
Det var en riktig snabbvisit! inte mycket provat faktiskt, höjdpunkten på resan var tänkt att bli middag på IL VINO i Paris tyvärr underpresterade dom grymt denna gång!! 520 är en vinbutik i Epernay mest Champagne från odlare -Selosse Lieux Dits bl a-, som får betalt när dom sålt flaskorna!?!
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Det var en riktig snabbvisit! inte mycket provat faktiskt, höjdpunkten på resan var tänkt att bli middag på IL VINO i Paris tyvärr underpresterade dom grymt denna gång!! 520 är en vinbutik i Epernay mest Champagne från odlare -Selosse Lieux Dits bl a-, som får betalt när dom sålt flaskorna!?!

Spännande, Magnum - har sneglat lite på denna:

http://www.ot-epernay.fr/520-Champagnes ... teurs,8433

Aldrig varit där dock, men efter din beskrivning så låter den definitivt besöksvärd!
 
Toppen