Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

520 skall jag testa ska ner i April som vanligt. Dock blir det med fru denna gång så det lär väl inte bli lika mycket provat. Åker jag alltid till P. Peters om dom har möjlighet att ta imot, vilket är trevligt då Rodolph alltid är mycket gästvänlig och bjuder på allt de har och utan att sälja ngt själv. Sen åker jag alltid till Michel Arnould då jag tycker deras ultra brut är den absolut bästa BdN i prisklassen och slår lätt Cluet´s silver brut.

Några tips på bra odlare/producenter som är måsten, gärna lite mindre. Ngn som har tips hur man får Krug att öppna dörrarna?
 
SV: Idag dricker vi

MasterMarc skrev:
520 skall jag testa ska ner i April som vanligt. Dock blir det med fru denna gång så det lär väl inte bli lika mycket provat. Åker jag alltid till P. Peters om dom har möjlighet att ta imot, vilket är trevligt då Rodolph alltid är mycket gästvänlig och bjuder på allt de har och utan att sälja ngt själv. Sen åker jag alltid till Michel Arnould då jag tycker deras ultra brut är den absolut bästa BdN i prisklassen och slår lätt Cluet´s silver brut.

Några tips på bra odlare/producenter som är måsten, gärna lite mindre. Ngn som har tips hur man får Krug att öppna dörrarna?
Läs den här tråden så får du lite tips http://www.finewines.se/resor/nasta-tri ... champagne/

Vad gäller Krug, det enklaste ,förutom rätt kontakter, är att köpa en Krug Collection. Då får du en inbjudan i boxen. Skicka in och du kan ordna ett besök den vägen (gällde iallafall 1985 collection). Naturligtvis bör du köpa den direkt och inte i andra hand då kanske någon redan tagit inbjudan :)

Michel Arnould är bra även om deras 2005 Mémoire de vignes inte alls var i klass med 2002an som var helt fantastisk. Prova Paul Dethune och Marie Ledru är två andra tips om du gillar BdN från odlare.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Läs den här tråden så får du lite tips http://www.finewines.se/resor/nasta-tri ... champagne/

Vad gäller Krug, det enklaste ,förutom rätt kontakter, är att köpa en Krug Collection. Då får du en inbjudan i boxen. Skicka in och du kan ordna ett besök den vägen (gällde iallafall 1985 collection). Naturligtvis bör du köpa den direkt och inte i andra hand då kanske någon redan tagit inbjudan :)

Michel Arnould är bra även om deras 2005 Mémoire de vignes inte alls var i klass med 2002an som var helt fantastisk. Prova Paul Dethune och Marie Ledru är två andra tips om du gillar BdN från odlare.

Stort tack
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Michel Arnould är bra även om deras 2005 Mémoire de vignes inte alls var i klass med 2002an som var helt fantastisk. Prova Paul Dethune och Marie Ledru är två andra tips om du gillar BdN från odlare.

Memoire de Vignes 2005 var riktigt bra senast vi drack den för ett tag sen. Inte i klass med 2002 men verkar gå åt rätt håll med stora steg.
Håller med om Dethune, som jag köpte efter att shorepower tipsat om l'Ancienne i det här forumet, och som tillhör de bästa champagnerna jag druckit.
En annan av de bästa som jag druckit är Clos Cazals 1996, som vi drack senast för någon månad sedan. Någon annan årgång har jag aldrig provat men jag skulle otvivelaktligen försöka besöka dem och prova så många som möjligt om jag åkte till Champagne.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Ayala Zéro Dosage Degg 2010 oktober
Doften rätt generös med nougat, massor av bröd och insmickrande frukt, doften har viss egen Pinot-ton, jag kan inte beskriva det mer än "Aÿ-Pinot"
Vinet ger ett bra spektra av fräsch mineral i läskande skaldjursstil, toner av röda äpplen lägg där till en en mousse som ger riktigt bra textur. Det är givetvis ett ungt vin med väldigt tydlig och livlig syra vi har att göra med. Med det är en riktigt skön harmonisk balans över det hela i finfin standard-stil. Finishen är inte allt för lång och här lyser Chardonnay´n starkt med massor av mineral och tydliga gröna äpplen, detta är inte på något sätt komplext, men jag är positivt överraskad över Ayala´s standard-verk.

André Clouet Silver Brut Nature
Färgen är otroligt blek. Doften är mycket knuten, små toner av livligt syrliga o friska rödaäpplen.
Vinet är skönt krämigt, Krispig skal-beska Mineralen är fräsch men förhållandevis liten. Överlag är det bra balans.
Hadde större förväntningar, visst det är klart bättre än standard cuvéen. Men jag föredrog nästa vin mer

André Clouet Millésime 2002
Doften är långt ifrån öppen, med lätta toner av jäst, mörka druvskal, mogna röda äpplen och en viss egen ton som jag inte kan förklara bättre än "Bouzy-Pinot"
Här är syran påtagligt ung. Vinet sköljer igenom bra med förhållandevis uttrycksfull-stil, där varma frukter dominerar tillsammans med bra mineral.
"Precis sådär lagom inställsamt" - löd en kommentar.
Det ända man känner av 2002 är den påtagliga syran. Vinet är ändå i sin helhet ganska harmoniskt

Jag Föredrog Clouet´s 02a , kanske för att denna passade bäst till Gåslevern vi åt till.
 

KimHartman

Medlem
SV: Idag dricker vi

1990 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Vintage Cave Privée

Mogen, med en del oxiderade toner. Nötter, mörkt bröd, torkad frukt, choklad, mörk sirap. Syrligt, något obalanserat slut. Försiktig, men tillräcklig, mousse. Bra, men mer intressant än jättegott.
 
SV: Idag dricker vi

KimHartman skrev:
1990 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Vintage Cave Privée

Mogen, med en del oxiderade toner. Nötter, mörkt bröd, torkad frukt, choklad, mörk sirap. Syrligt, något obalanserat slut. Försiktig, men tillräcklig, mousse. Bra, men mer intressant än jättegott.
Intressant, verkar vara en bättre flaska än den jag drack igår. Håller med om din sista mening, mer intressant än jättegott.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henriot Enchanteleur 1988
Blev förvånad över att en oväntad hög syra trängde igenom emellanåt. Har svårt beskriva smakerna, har lagt av totalt mig inser jag, men det kändes verkligen som antingen tunnel eller over the top. Liten mousse, knapp nämnbar men med fin bubbelpelare.


Roligt var att jag hittade ett gäng 96:eek:r och 90:eek:r av olika slag i gömmorna. De kan ju ligga i princip hur länge som helst. Men när dricka vad?

Pol Roger bl de bl 1996
Pol Roger 1996
Bollinger Grand année 1996
Bollinger Grand anée rosé 1996
LP Grand Siécle 1990
Philipponnat Clos des Goisse 1990
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Henriot Enchanteleur 1988
Blev förvånad över att en oväntad hög syra trängde igenom emellanåt. Har svårt beskriva smakerna, har lagt av totalt mig inser jag, men det kändes verkligen som antingen tunnel eller over the top. Liten mousse, knapp nämnbar men med fin bubbelpelare.


Roligt var att jag hittade ett gäng 96:eek:r och 90:eek:r av olika slag i gömmorna. De kan ju ligga i princip hur länge som helst. Men när dricka vad?

Pol Roger bl de bl 1996
Pol Roger 1996
Bollinger Grand année 1996
Bollinger Grand anée rosé 1996
LP Grand Siécle 1990
Philipponnat Clos des Goisse 1990
Drack en CdE 88 med NpU för ett tag sedan, den var fortfarande väldigt bra. Håler dock med om att en del 88or börjar se slutet på sin sköna resa (oklar kring CdE baserat på vad du skriver) medan toppvinerna har en lång tid framför sig. Finns en anledning till att Krug släppte 89 Collection innan 88an :)

När ska man dricka de andra flaskorna du listar? Vad gäller 1990 CdG så är det ett väldigt speciellt vin. Det var Philipponnats riktigt första försök med biodynamiska viner och man jobbade mycket med månkalendern och skapade en druvsammansättning som var avsedd att peaka ett matematiskt perfekt datum, 3-2-2012. Efter det så kommer vinet att förlora sin spänst och lyster

De "svagaste" är väl LP Grand Siécle 1990 och Pol Roger 1996. Av de skulle jag vara mest "orolig" för den första, 90-or kan vara så skumma. Har druckit några av Grand Siécle 1990 och tyvärr inte varit imponerad. Det var ett par år sedan så kanske den har kommit ut ur "tunnel."

GA96 , mums, den kan nog ligga ett tag till :). Samma för Pol Roger BdB som jag gillar mycket.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Drack en CdE 88 med NpU för ett tag sedan, den var fortfarande väldigt bra. Håler dock med om att en del 88or börjar se slutet på sin sköna resa (oklar kring CdE baserat på vad du skriver) medan toppvinerna har en lång tid framför sig. Finns en anledning till att Krug släppte 89 Collection innan 88an :)

När ska man dricka de andra flaskorna du listar? Vad gäller 1990 CdG så är det ett väldigt speciellt vin. Det var Philipponnats riktigt första försök med biodynamiska viner och man jobbade mycket med månkalendern och skapade en druvsammansättning som var avsedd att peaka ett matematiskt perfekt datum, 3-2-2012. Efter det så kommer vinet att förlora sin spänst och lyster

De "svagaste" är väl LP Grand Siécle 1990 och Pol Roger 1996. Av de skulle jag vara mest "orolig" för den första, 90-or kan vara så skumma. Har druckit några av Grand Siécle 1990 och tyvärr inte varit imponerad. Det var ett par år sedan så kanske den har kommit ut ur "tunnel."

GA96 , mums, den kan nog ligga ett tag till :). Samma för Pol Roger BdB som jag gillar mycket.

Du är mer än ett uppslagsverk Shorepower - finns du som app?? ;-)

Låter som om 1990 CdG tajming, om nu det med 3 feb 2012 stämmer. Då är jag bara ngr dgr efter, finns utrymme för den i kalendern nästa helg.
LP GS 90 låter ju som om ... det är som det är... varken bättre eller sämre nu eller senare. Kanske värd att få följa med på infernot så får vi testa av den.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Du är mer än ett uppslagsverk Shorepower - finns du som app?? ;-)

Låter som om 1990 CdG tajming, om nu det med 3 feb 2012 stämmer. Då är jag bara ngr dgr efter, finns utrymme för den i kalendern nästa helg.
LP GS 90 låter ju som om ... det är som det är... varken bättre eller sämre nu eller senare. Kanske värd att få följa med på infernot så får vi testa av den.
Vore bra om ni gjorde det :) har själv inte provat på mycket länge och har ett gäng i källaren på Grappe
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Du är mer än ett uppslagsverk Shorepower - finns du som app?? ;-)

Låter som om 1990 CdG tajming, om nu det med 3 feb 2012 stämmer. Då är jag bara ngr dgr efter, finns utrymme för den i kalendern nästa helg.
LP GS 90 låter ju som om ... det är som det är... varken bättre eller sämre nu eller senare. Kanske värd att få följa med på infernot så får vi testa av den.

hade en TomTom app i Iphonen tidigare... funkade sådär...
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Du är mer än ett uppslagsverk Shorepower - finns du som app?? ;-)

Låter som om 1990 CdG tajming, om nu det med 3 feb 2012 stämmer. Då är jag bara ngr dgr efter, finns utrymme för den i kalendern nästa helg.
Jag är en app, inställd på amerikanskt tidsformat :)

På infernot kör vi väl blint, du kan berätta för mig vad du tar med, inte de andra ::)



magnum skrev:
Vore bra om ni gjorde det :) har själv inte provat på mycket länge och har ett gäng i källaren på Grappe
Håller helt med. CdG 1990 måste provas

Andreas skrev:
hade en TomTom app i Iphonen tidigare... funkade sådär...

Iphone, funkar det överhuvudtaget?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Jag är en app, inställd på amerikanskt tidsformat :)

På infernot kör vi väl blint, du kan berätta för mig vad du tar med, inte de andra ::)


Håller helt med. CdG 1990 måste provas

Iphone, funkar det överhuvudtaget?
Grand Siecle 1990 ;D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Väldigt, väldigt mycket..

Dagen började med oxkind på kötbaren och en vaniljig spanjor. Följdes upp med löjrom och blini samt kungskrabba som skjöldes ner med Krug GC och Krug -98. Fan va 98an blivit bättre än bara för ett år sedan. Efter detta blev det anklever och en brutal tryffel och ankleverCarpaccio som vi körde en jävligt bra Gevrey Chambertin till. Sen 5 olika gindrinkar.. Och några glas Crozes-Hermitage och Napa-Cab. Nu en Bloody Mary på Sturehof.


Magen är fullllllllll
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Väldigt, väldigt mycket..

Dagen började med oxkind på kötbaren och en vaniljig spanjor. Följdes upp med löjrom och blini samt kungskrabba som skjöldes ner med Krug GC och Krug -98. Fan va 98an blivit bättre än bara för ett år sedan. Efter detta blev det anklever och en brutal tryffel och ankleverCarpaccio som vi körde en jävligt bra Gevrey Chambertin till. Sen 5 olika gindrinkar.. Och några glas Crozes-Hermitage och Napa-Cab. Nu en Bloody Mary på Sturehof.


Magen är fullllllllll

Jos också fullllllllll?
 
Toppen