Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
försökte ringa dig igår... har du nytt nummer igen?

brorsAn
Yes bro
Skickar dig det nya.
Du har nog mitt Thai nummer, anvander ett nytt Viet nummer sedan ett par manader...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mycket marklig afton, men sjukt kul!!!
Var pa El Gaucho i Saigon for att ata en bra kottbit, tog med en Krug 96 jag haft liggande i evigheter kanns det som...

Bordet bredvid visade sig vara sommelierer fran Hong Kong och Singapore, alla 8...
De hade med sig en trevlig flaska var dessutom.

Krug 96, jag grat...For bra, var bara for mycket folk i restaurangen for att onanera. Men annars sa...
Lafite 99, Haut Brion 98, Margaux 96, Mouton 00, Krug 85, Bolly VVF 92, La Tache 95 samt en ordentlig slurk av Dompa 73 mag(org deg) lat mina trevliga grannar mig prova...

Later knepig, men Dompa 73 mag var kvallens vin!
Har provat sagolika flaskor av den tidigare, men endast pa halvmagnum.
Den har var perfektionen sjalv, magiskt...

Haut Brion 98 och Krug 96 hamnar pa delad andraplats...

Analyserade inte sa mycket, skrattade mest och njot min enorma tur...
For ovrigt sa rostade bordet bredvid Haut Brion 98 som kvallens vassaste, tatt foljt av Margaux 96 efter nagra timmar i karaffen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Krug 1995 - lite av en besvikelse. :-[
Massor av äppelmos, inget kola alls som jag kunde känna. Gott om syra, nästan för mycket för kvällens smak/inställning.
Flaskan verkar helt ok, inte defekt. Gott om bubblor.
Den förra GC jag drack tyckte jag var bättre.

Jag har provat Krug 1995 mot Grande Cuvée för ett halvt resp. ett år sedan, och båda gångerna har Krug 1995 haft en trevlig mognad och varit märkbart bättre än GC, så jag är lite förvånad över ditt intryck.

http://vintomas.wordpress.com/2012/10/2 ... ergs-lars/
http://vintomas.wordpress.com/2012/08/2 ... -decanter/

Mitt intryck är att mogna toppexemplar av Grande Cuvée kan prestera på ungefär samma nivå som Krug 1995, men det är verkligen undantagsfall. Sedan är Krug 1988 och 1996 tveklöst bättre än 1995, men Krug från verkligt syrastinna årgångar är inget för den som har bråttom och föredrar att vinerna når toppen innan man själv har blivit tandlös...
 

Bar57

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade följande på Max Winebar i Bordeaux idag:

Angelus 2003 - enligt mig det mest kompletta vin idag bland dessa viner. Fantastiskt efter ett 10min i glaset, precis frukt tillsammans med ett stänk franc och begynnande utvecklingstoner. Riktigt Gott!
La Mission 2003 - Knutet och lite tjurigt...gav inte riktigt med sig förrens efter 20-30min. Inte toppform idag
Ponnyn (aka Petit Cheval) 2005 - Gott och redo att dricka efter kort tid i glaset, bra drickglädje här!
Margaux 2006 - Oerhört mycket ek i början. La sig med tiden. Härlig struktur och längd - kommer bli riktigt bra.

Dricker just nu en Blonde Lager för 0.47 € - Pissigt, som sig bör :)
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Billecart-Salmon Brut Nicolas François 2000 blev det igår. Äpplen, citrus, brödig, smörkola, öppen. Jäkligt god och trevlig champagne. Har inte provat så många sorter från Billecart men nu får det bli en ändring på det :). Denna champagne kan jag absolut rekommendera
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Igår blev jag oemotståndligt sugen på skaldjur. Av någon anledning har det varit
dåligt med dem de senaste veckorna, senast blev det lite krabbklor. Hummerfisket
har ju startat och det blir nästan mer krabbor i tinorna än hummer. Nåväl, igår
fanns det dåligt med krabbklor och suget var stort så när jag såg att fiskhandlaren
hade räkor som fiskats av min polare Björn på "Gryning" så köpte jag ett kilo att
pilla med tillsammans med hustrun på kvällen. Den här gången hade Björn lyckats
ovanligt bra med räkkokningen så jag tyckte att vi borde prova något extra gott vin.
Det blev en flaska 2010 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Les Clos som jag
öppnade. Då jag hade fått för mig att Patrick Piuze använder ekfat till sina viner
blev jag lite förvånad av att inte hitta ett spår av ek. En mycket ren och frisk smak,
men alldeles för ungt. Det blev lite citronsaft över det hela.
Tyvärr hade jag bara en flaska, det skulle vara intressant att veta hur det här vinet
blir om 5-10 år.
 
Sv: SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Igår blev jag oemotståndligt sugen på skaldjur. Av någon anledning har det varit
dåligt med dem de senaste veckorna, senast blev det lite krabbklor. Hummerfisket
har ju startat och det blir nästan mer krabbor i tinorna än hummer. Nåväl, igår
fanns det dåligt med krabbklor och suget var stort så när jag såg att fiskhandlaren
hade räkor som fiskats av min polare Björn på "Gryning" så köpte jag ett kilo att
pilla med tillsammans med hustrun på kvällen. Den här gången hade Björn lyckats
ovanligt bra med räkkokningen så jag tyckte att vi borde prova något extra gott vin.
Det blev en flaska 2010 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Les Clos som jag
öppnade. Då jag hade fått för mig att Patrick Piuze använder ekfat till sina viner
blev jag lite förvånad av att inte hitta ett spår av ek. En mycket ren och frisk smak,
men alldeles för ungt. Det blev lite citronsaft över det hela.
Tyvärr hade jag bara en flaska, det skulle vara intressant att veta hur det här vinet
blir om 5-10 år.

Du håller stilen Per. Själv har jag inte vågat röra de få flaskor jag har. Hoppas på att Caviste kör en provning jag kan snylta mig in på :)
 

Caviste

Leverantör
Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Tyvärr hade jag bara en flaska, det skulle vara intressant att veta hur det här vinet
blir om 5-10 år.

Tack för att du tog en för laget Per. De ekfat som 2010 Clos har jäst och lagrats på har använts till 8 viner innan så några ekfatsaromer kommer du inte att hitta men däremot kan du aldrig få den densiteten på ståltank.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Tyvärr har jag varit dålig på att skriva om viner vi druckit. I och för sig vill man helst glömma
dåliga upplevelser och dessutom har jag bestämt mig för att försöka undvika negativa omdömen.
Det är ju positiva och entusiastiska recensioner som inspirerar. En av den senaste tidens
överraskningar var 2000 R&L Legras Cuvée St Vincent.
Lite mörkare i färgen och oerhört kraftfull skulle jag ha trott mer på en BdN än BdB om jag fått
den blint. Nästan alltid när någon beskriver en champagne så brukar de skriva doft och smak av
äpplen, antingen friska gröna eller röda eller ibland bokna när det gäller mer mogna champagner.
Här fanns istället en nyans av små gröna päron. Ingenting av den beska i eftersmaken, som man
ofta känner. Rejäl syra som balanserades perfekt av frukten. Syran talar för att det här vinet kan
lagras länge till.
Årgång 2000 är ju inte känt för att vara någon toppårgång så jag undrar hur 96:an är? Den finns
tydligen fortfarande till ett rimligt pris.
St Vincent verkar vara ett vin som har passerat under de himla champagneintresserades radar.
Priset är också bra så prova gärna själv.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev restaurangbesök idag - Shin Nori i Linköping. Väldigt bra sushiställe i Linköping.

Binz & Bratt, Riesling och Gewürztraminer, Rheinhessen, 2010 (Sushi - en väldig massa som jag ärligt talat inte orkar rada upp). Doftar gula äpplen, vita blommor, mandelnötighet och en petroleumanstrykning. Samma saker dyker upp i smaken i bra koncentration och ackompanjerad av en helt ok syra.

Ett riktigt trevligt vin. Antar att andelen Gewürz inte är så stor för det är inte så väldigt blommig doft utan finns bara där i bakgrunden. Rätt vettig idé att blanda Gewürz med Riesling kan jag tycka då ren Gewürztraminer lätt blir så mycket in-your-face och dessutom saknar syran som Riesling då bidrar med. Mandel-/nöt tonerna växte med luft och värme. Den relativa mognaden efter bara två år och den relativt låga syran gör att jag inte tror att det vinner på någon längre lagring (syran räcker dock till idag men kommer bli väl låg om några år tror jag) - är ju också ett enklare vin men det förtar inte att det är ett gott vin som jag gärna dricker igen. Passade också riktigt bra med sushin.

Prövade också lite sake efteråt. Slänger med några korta noter som extramaterial:
Taru (cederfatslagrad) - mycket citrustoner i form av grapefrukt och mandarinskal. Syrligt, ganska torr och lätt. Trodde det skulle vara fetare pga av fat. Har inte druckit något annat lagrat på ceder iofs. Helt ok.
Kishu Monogatari (plommonsake) - citrus och mycket mandel (amaretto) och pistage. En del sötma. Trevlig.
Hano Hato (ekfatslagrad) Mörk choklad, knäck, torkade fikon och lite spritade körsbär. Rätt lik en halvsöt olorosso-sherry. Trevlig.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Testade Andre Clouet Brut samt 2004 i lördags och tanken var att det skulle drickas till havskräftor men krabbklorna hos fiskehandlaren såg för goda ut så det blev ett gäng av dem också. Väldigt gott naturligtvis men inte i samma klass som spontan besöket hos Per Stade i somras: http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... istad-trad)/msg43807/#msg43807

Blev förvånad över hur bra Brut faktiskt var direkt från hyllan på SS efter att hört många säga att den tappat på sista tiden.
2004 var också bra och inte i närheten av så oxiderad som de andra årgångarna som jag provat. Väldigt ljus i färgen och en ung, pigg syra och mängder av tropisk frukt. Hade inte varit ledsen om jag haft några fler av denna hemma.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
St Vincent verkar vara ett vin som har passerat under de himla champagneintresserades radar. Priset är också bra så prova gärna själv.

Den har inte passerat under min radar. ;) Jag har alltid gillat R & L Legras, både deras ingångsvin som finns i beställningssortimentet för mycket rimliga 299 kr, och Cuvée St Vincent 1996. I vintras hade jag förmånen att prova den sendeggade varianten av St Vincent 1996, ett nytt vin från R & L Legras som heter l’Exceptionelle. Den var ett strå vassare än St Vincent men båda är väldigt bra.

Däremot ser jag i mina anteckningar att jag inte provat St Vincent 2000 än.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Den har inte passerat under min radar. ;) Jag har alltid gillat R & L Legras, både deras ingångsvin som finns i beställningssortimentet för mycket rimliga 299 kr, och Cuvée St Vincent 1996. I vintras hade jag förmånen att prova den sendeggade varianten av St Vincent 1996, ett nytt vin från R & L Legras som heter l’Exceptionelle. Den var ett strå vassare än St Vincent men båda är väldigt bra.

Däremot ser jag i mina anteckningar att jag inte provat St Vincent 2000 än.

Nu gillar jag ju den andra Legras bättre med sendegade varianten av 1996 är riktigt bra. Har har lite variation på den normaldeggade 1996 Cuvée St Vincent. Tyckte också att priset på sB var väl högt för den.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Nu gillar jag ju den andra Legras bättre med sendegade varianten av 1996 är riktigt bra. Har har lite variation på den normaldeggade 1996 Cuvée St Vincent. Tyckte också att priset på sB var väl högt för den.

Den andra?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Prisutveckling på Cuvée St Vincent 1996 är lite intressant. Den har funnits på Systembolaget i sex-sju år, har jag för mig. Jag tror att den kostade runt 400-450 kr från början för jag minns att personalen på Regeringsgatan suckade över priset när den släpptes för andra gången för runt 520 kr. Nu kostar den 749 kr och jag håller med om att det känns dyrt - den är inte i samma klass som Fleur de Passion precis. Samtidigt kan jag tycka att det är charmigt att en årgångschampagne som funnits så länge fortfarande finns att köpa på Systembolaget och den som köper den idag får en mogen och mycket bra champagne.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Prisutveckling på Cuvée St Vincent 1996 är lite intressant. Den har funnits på Systembolaget i sex-sju år, har jag för mig. Jag tror att den kostade runt 400-450 kr från början för jag minns att personalen på Regeringsgatan suckade över priset när den släpptes för andra gången för runt 520 kr. Nu kostar den 749 kr och jag håller med om att det känns dyrt - den är inte i samma klass som Fleur de Passion precis. Samtidigt kan jag tycka att det är charmigt att en årgångschampagne som funnits så länge fortfarande finns att köpa på Systembolaget och den som köper den idag får en mogen och mycket bra champagne.

2009-11-02 kostade den 699 SEK på Systembolaget. Köpte ett gäng för att prova då men har avyttrad alla flaskor. De anteckningar jag har är (den sista är för den sendegade som jag tror jag drack samtidigt med Elvis vid detta tillfälle)

2012-02-17: Smörig fin chardonnaynäsa. Jag tyckte den här var så tydligt mogen chardonnay som man bara kan få. Doftar av mogna äpplen med den medföljande sötman,, eller som en deltagare sa, fallfrukt, fuktigt gräs. Fortfarande en del mineral och från tiden på jäst ganska brödig. Vi drack alla viner blint och denna ska ha legat länge hos odlaren så blev lite lurad då näsan var väldigt mogen men smaken var mer syrarik. Smörig smak med kanske lite grov mousse. Ett riktigt bra vin. Så här i efterhand och med facit från Winston 96 så är denna en tydlig 96a som jag tror kommer att få problem längre fram med allt för mogen ton och en syra som fortfarande hänger kvar. Idag och 2-3 år framåt så dricker den väldigt väldigt bra.
2011-03-26: Mineralig, lite sötma i doften. Som många 96or lite för hög syra som gör att det inte blir helt balanserat även om frukten finns där. Känns som det är ett bra druvmaterial så kan nog utvecklas framåt. (3930 views)
2010-07-07: En bra BdB men för priset så finns det mycket annat att köpa. Ganska mycket frukt för en 96a och med bibehållen syra så får de flaskor jag har kvar nog ligga ett tag för att se om något bättre kommer fram (4718 views)
 

perpro

Medlem
SV: Idag dricker vi

Smuttar på en 2006 Poderi Aldo Conterno Barolo Cicala för andra kvällen. Härligt vin. Ungt (som hela min källare) men redan njutningsbart. En härlig generös doft i glaset, mörka bär, mineraler (krossade stenar?), marmelad och lite kryddighet. Smaken är sträv, men elegant och integrerad - ingenting som sticker ut åt något håll. Frisk. Lång eftersmak. Smakens. Finns på systemet http://www.systembolaget.se/99124

Skål!
 
Toppen