Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Weeehaaaaa!!!! Let´s bring in the popcorn!!! ;D


MichealJacksonPopcorn.gif
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Men för tusan, läs mitt inlägg ordentligt innan du svarar. Jag har aldrig skrivit att det vinet du provade är en Vin Jaune. Jag skrev dessutom att jag förstår din reaktion då det är en vinstil man normalt antingen älskar eller hatar. Capice!

Du skrev att: " Fel. Dom där vinerna (Vita från Jura) smakar i allmänhet på ett sätt som för tankarna till torr sherry. Dom bör alltså mera jämföras med den typen av dryck än något annat."

Jag påpekade att detta var fel och det vinet som jag testade och skrev om är gjort som en vit bourgogne (enligt vinmakaren i alla fall). Förvisso har bourgogne haft problem med att vinerna oxiderar i förtid men jag tror knappast att det är vad han menar. Du har rätt i att många vita viner från jura görs i en väldigt oxiderad stil. Det görs dock viner som inte ska vara oxiderade och detta är ett sådant. Testa själv så får du se.

/D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I Arbois görs också någon historia som lagras i gamla whiskyfat så att en ganska markerad ton av rökighet uppstår, kan det vara sådana toner du kände?.
Tissot är biodynamisk så det kan också ha en inverkan på slutresultatet (de kan ibland dra ner på svavlingen och blir det för lite så kommer "intressanta" smaker direkt).
Man får dock fråga sig vad vinmakaren har för uppfattning om hur en vit Bourgogne ska smaka.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Medans ni håller på och kivas var jag på Sverigepremiären av Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder. En dröm i vitt!

Gratis italiensk buffé med massor av godsaker. Och så italienskt sprattelvatten och Chianti.

Stort tack till von Braun Sportscars! Tror det dyker upp nån stänkare på http://www.autolife.se om det också.

0811_01z+2009_lamborghini_gallardo_spyder_LP560-4+front_three_quarters_view_top_down.jpg
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
I Arbois görs också någon historia som lagras i gamla whiskyfat så att en ganska markerad ton av rökighet uppstår, kan det vara sådana toner du kände?.
Tissot är biodynamisk så det kan också ha en inverkan på slutresultatet (de kan ibland dra ner på svavlingen och blir det för lite så kommer "intressanta" smaker direkt).
Man får dock fråga sig vad vinmakaren har för uppfattning om hur en vit Bourgogne ska smaka.

Nu börjar vi nog närma oss vad det rör sig om. De ska tydligen vara låga svavelhalter i detta vin (SO2 minder än 40 mg/liter. Kan säkert vara detta som ställer till det. Vet inte om de använder whiskeyfat till detta vin, men det är möjligt då de främst använder sig av gamla fat.

/D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Medans ni håller på och kivas var jag på Sverigepremiären av Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder. En dröm i vitt!

Gratis italiensk buffé med massor av godsaker. Och så italienskt sprattelvatten och Chianti.

Stort tack till von Braun Sportscars! Tror det dyker upp nån stänkare på http://www.autolife.se om det också.

Lustig nog så ligger Von Braun i en skethåla utanför Göteborg.
Mina åsikter om det stället finns att läsa här

Tvingades åka igenom detta hemska stället till och från mitt gamla jobb. Mår illa bara av att tänka på det.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Lustig nog så ligger Von Braun i en skethåla utanför Göteborg.
Mina åsikter om det stället finns att läsa här

Tvingades åka igenom detta hemska stället till och från mitt gamla jobb. Mår illa bara av att tänka på det.

Skenebor. Italienare. Kommer osökt att tänka på ett engelskt uttryck. Same shit, different name. Med tanke på den genomgående kvaliteten i italienska produkter verkar man placerat butiken rätt. von Braun är säkerligen ett taget namn för att ge sken av tysk kvalitet. Antagligen heter butiksinnehavaren i själva verket Giovanni Skroti.
Motorn i den där lådan kan man anta orkar driva en hårfön så länge man inte önskar högre temperatur än fesljummet.

;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Snart börjar jag plocka bort inlägg igen. Håll skene och bilar i övrigt!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Då hade det varit mer rättfärdigat med en bild på vinflaskan.

Men det är det ju! Vinet var så dåligt att man tog till standardknepet att hälla det i en flaska som ska föreställa häftig. Jämför Black Tower och Blue Nun. ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Snackade med Vinosapien för en stund sedan och han nämnde att han dragit igång en vinkurs för nybörjare. För att demonstrera vad som är bra respektive dåligt vin körde han klassikern med två röda och två vita, ett med hög kvalitet och ett med låg kvalitet.
Eller ja, låg kvalitet är väl att ta i. Han hade nämligen kommit på den kanske inte helt briljanta ideen att låta de två lågkvalitetsvinerna utgöras av - trumvirvel tack - Gredos röd och vit!
Enligt rapport var de båda två fruktansvärda men den vita var ändå i särklass hemskast. Med inlevelse fick jag berättat för mig om att Vino hade fått kväljningar av bara lukten (notera att jag inte använder ordet doft här) medan han hällde upp. Med lite tur har nu i alla fall några människor till fått lära sig vad Gredos innebär.

Hatten av för självuppoffring på den här nivån. ;D ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Då hade det varit mer rättfärdigat med en bild på vinflaskan.

Det var min tanke faktiskt, men tyvärr glömde jag kameran i bilen i garaget och mindes inte exakt vad jag druckit.

Ni som klagar på att jag inte dricker det jag köper, jag vill bara meddela att jag nu dricker en Budweiser jag köpte idag, i väntan på att Lyxfällan ska börja. :)
Måste få upp lite WT-stämning ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Igår blev det förresten en Rainoldi Valtellina Superiore Inferno Reserva 2004. Det funkade naturligtvis bra till Bucatini all'Amatriciana.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Det var min tanke faktiskt, men tyvärr glömde jag kameran i bilen i garaget och mindes inte exakt vad jag druckit.

Ni som klagar på att jag inte dricker det jag köper, jag vill bara meddela att jag nu dricker en Budweiser jag köpte idag, i väntan på att Lyxfällan ska börja. :)
Måste få upp lite WT-stämning ;D

När jag träffade Lyxfällans Lasse H på Landvetter för ngr veckor sedan så frågade han mig hur mina affärer går - jag kollade snabbt om hans kamerakille som stod intill hade en dold kamera med sig :eek:
Kanske ska jag fråga nämde Lasse om hur finansiera mitt drickande...
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Hemska tanke, tänk om ens vinkällare blir ett fall för Lyxfällan. :'(

"Ajabaja! Ditt köpbeteende på eBay är direkt skadligt!"
Portad på Bolaget för evigt, och kontot på eBay raderat - hemska tanke!

PS Fick ett brev från tyska eBay idag, med en liten eBay-stjärna i plast och ett diplom där det står att jag har 10 st. "positiven Bewertungen".
Det är tyvärr inget skämt. :D Shit va WT jag känner mig... :-[
 
Toppen