Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Åkte förbi Grappe för att hämta hem lite inför julen.
Mötte upp med polaren Andreas och klippte några flaskor med personalen:

Selosse rosé - vad fan säger man, jag är svårt torsk på den här. Så jävla smutsigt gott bara ;D
Charles Heidseck Blanc de Millenaires 95 - har aldrig provat 95:an förut, men till allas förvåning plockade jag den faktiskt blint!!! Min med...
Smutsig, rökig och rostad i början, efter runt en timme kom en sval elegans som visar skön potential...

Krug 90 - tokoxiderad, vi hällde bara tillbaka det i flaskan så skulle Andreas reducera det till anklevern imorgon :'(

Krug 88 - vad säger man om den ???
De finns knappt en bättre skumpa än den här bebisen, den är så jävla komplett att jag inte vet vart jag ska ta vägen :eek: :eek: :eek:
Fokuserad, elegant, muskulös, kraft, ek, grädde, flytande guld, honung ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Bästa ever, måste ha fler!!!

Till det tog vi lite ankleverterrinne och Pata Negra. Bra kväll före julhelvetet!
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Åkte förbi Grappe för att hämta hem lite inför julen.
Mötte upp med polaren Andreas och klippte några flaskor med personalen:

Selosse rosé - vad fan säger man, jag är svårt torsk på den här. Så jävla smutsigt gott bara ;D
Charles Heidseck Blanc de Millenaires 95 - har aldrig provat 95:an förut, men till allas förvåning plockade jag den faktiskt blint!!! Min med...
Smutsig, rökig och rostad i början, efter runt en timme kom en sval elegans som visar skön potential...

Krug 90 - tokoxiderad, vi hällde bara tillbaka det i flaskan så skulle Andreas reducera det till anklevern imorgon :'(

Krug 88 - vad säger man om den ???
De finns knappt en bättre skumpa än den här bebisen, den är så jävla komplett att jag inte vet vart jag ska ta vägen :eek: :eek: :eek:
Fokuserad, elegant, muskulös, kraft, ek, grädde, flytande guld, honung ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Bästa ever, måste ha fler!!!

Till det tog vi lite ankleverterrinne och Pata Negra. Bra kväll före julhelvetet!


För mig var Selosse rosén höjdpunkten. Dels för att det var min oskuld som rök... dels för att det var så jäääävla gott.
CH BDM95 var spännande, kanske ännu bättre om 5 år. Men redan riktigt bra. Fin näsa.
Krug 88. I rest my case.

kokade ner Krug90:an när jag kom hem... helt gudomlig doft!!! 75cl blev 5 matskedar Krug sirap. Fantastiskt koncentrat. Kommer passa perfekt till anklevern i kväll. Riktigt kaxigt att servera sirapen ur flaskan. 3-stjärnigt.

Andreas
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Firade jesusbarnets födelsedag med 1990 Col d'Orcia Riserva.
Stor, utvecklad doft av svamp och jordgubbsmarmelad. Len, fruktig smak med härligt avrundade tanniner och aromer av svamp och jordgubb som i doften. Vansinnigt lättdrucket. En riktigt julklapp för gommen.
 
SV: Idag dricker vi

Gustibus skrev:
Firade jesusbarnets födelsedag med 1990 Col d'Orcia Riserva.
Stor, utvecklad doft av svamp och jordgubbsmarmelad. Len, fruktig smak med härligt avrundade tanniner och aromer av svamp och jordgubb som i doften. Vansinnigt lättdrucket. En riktigt julklapp för gommen.
Härligt. Jag tycker deras Olmaia är det bästa dom gör. Tyvärr lite svår att få tag på utanför italien verkar det som.

Själv har jag klämt Paul Bara Comtesse Marie de France 98, Detuz Bl d Bl 89, Dr Bürkling-Wolf Forster Pechstein 05, Zilliken Forstmeister Geltz 04, Domaine de Crista Ch neuf du Pape 05, Langlois-Chateau 96 bland annat. Allt skitbra men något för ungt.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Korkade upp två Pommery Cuvée Louise 1998 på julafton som aperitif tillsammans med anklever och fikonchutney. Fin doft och smak, påminde lite om Dom Perignon 2000. Mild citrus, honung, blommor, len och mjuk eftersmak. Lite för "inställsam" för min smak, men den imponerade på flera andra. En bra champagne, inte mer.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Härligt med rena smaker efter jul; till förrätt löjromtoast och André Clouet 2002 och till varmrätt oxfilé provencale och ch Baitelley 2001. Fan, vad gott det är när det bara handlar om bra råvaror och rena smaker. Och vad glad man blir när man dricker bx från 01 eller 99, känns att de hamnade i skymundan för haussade 00. När jag orkar resa mig upp från soffan, ska jag in i köket där Churchhill quinta do Foja från 1989 står och väntar.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Dom perignon 1996 med gåslever och Haut-Carles 2004 med Entrecôte, 4v, och bea från Östermalmshallen.
 
SV: Idag dricker vi

Ja helvete... idag klämde jag sista bulteljen 1993 Frescobaldi Brunello di Montalcino Frescobaldi Ferre Riserva magnum (den finns inte på annan storlek) med goda vänner.
Det var ett par år sedan förra flaskan drogs upp så jag var lite orolig för att den börjat stagnera. Men icke. Satan vad perfekt den var. Så går man in och kollar på vad en butelj går på hos handlarna i UK och Tysklad och inser att man måste pynta närmare 3000 buteljen om man vill ha fler. Jobbigt.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Åt lunch med Krug och keen idag på Sturehof. Vi delade på en Pol Roger BdB 1999. En riktigt bra skumpa som passade utmärkt till Skagen och sedan hummersoppa!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Åt lunch med Krug och keen idag på Sturehof. Vi delade på en Pol Roger BdB 1999. En riktigt bra skumpa som passade utmärkt till Skagen och sedan hummersoppa!

Jag har även stämt av med den förlorade sonen, Krug88, och enligt hans utsago så var det inte alls några gagballs och flörtkulor inblandade i hans försvinnande. Han hade "glömt". Jo serru!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Jag har även stämt av med den förlorade sonen, Krug88, och enligt hans utsago så var det inte alls några gagballs och flörtkulor inblandade i hans försvinnande. Han hade "glömt". Jo serru!
Men vad fan...
Det bokades för en vecka sedan, varit ledig några dagar på raken och inte kollat mailen eller varit inne på forumet.
Jag kom på det när jag såg ett missat samtal från Elvis lite efter lunch :p

Trist, men det lär väl bli av igen.
Om inte annat kan vi väl släcka lite flaskor på Grappe tillsammans den närmsta tiden :D
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår körde jag och CH ett spontant vininferno som känns idag.
Vi började med en Bollinger SC samt en Henriot Blanc de Souverain som dessvärre va korkskadad. Istället plockades snabbt en Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru fram.
Bollinger levererar alltid, Eglyn föll inte riktigt mig i smaken. Till dessa två käkade vi löjrom på smörstekt bröd.
När dessa två nästan va tomma tyckte vi det va dags för lite skönare dricka varför André Clouet Cuvée 1911 plockades fram. Helt underbar champagne, kanske kvällens bästa?
Någonstans här blev vi hungriga igen och smörstekte än en gång lite bröd som kröntes med en underbar skagenröra samt stenbitsrom.
När Cloueten började sina plockade vi fram två stycken 88or. Veuve Clicquot samt Jacquesson RD. Jaquesson RD va en stor besvikelse, tror en sådan flaska kostar 1300 kr och det är den inte alls värd. Deras 1997 är ett mycket bättre köp om man vill dricka Jaquesson. Däremot är Veuve -88 helt fantastisk.
Tror CH återkommer med utförligare beskrivningar senare när han vaknar. Han sa att han skulle gå på romen och ciggarren när jag gick vid tvåtiden. Han har nog mer huvudvärk än vad jag har idag. ;D
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Igår körde jag och CH ett spontant vininferno som känns idag.
Vi började med en Bollinger SC samt en Henriot Blanc de Souverain som dessvärre va korkskadad. Istället plockades snabbt en Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru fram.
Bollinger levererar alltid, Eglyn föll inte riktigt mig i smaken. Till dessa två käkade vi löjrom på smörstekt bröd.
När dessa två nästan va tomma tyckte vi det va dags för lite skönare dricka varför André Clouet Cuvée 1911 plockades fram. Helt underbar champagne, kanske kvällens bästa?
Någonstans här blev vi hungriga igen och smörstekte än en gång lite bröd som kröntes med en underbar skagenröra samt stenbitsrom.
När Cloueten började sina plockade vi fram två stycken 88or. Veuve Clicquot samt Jacquesson RD. Jaquesson RD va en stor besvikelse, tror en sådan flaska kostar 1300 kr och det är den inte alls värd. Deras 1997 är ett mycket bättre köp om man vill dricka Jaquesson. Däremot är Veuve -88 helt fantastisk.
Tror CH återkommer med utförligare beskrivningar senare när han vaknar. Han sa att han skulle gå på romen och ciggarren när jag gick vid tvåtiden. Han har nog mer huvudvärk än vad jag har idag. ;D

Och hur toppar ni detta på nyårsafton? *förundrad och avundsjuk*
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintjej skrev:
Och hur toppar ni detta på nyårsafton? *förundrad och avundsjuk*

Det är just det vi inte gör för då blir det helt plötsligt pärlor till svinen :D
Imorgon blir det antingen Pol Roger Bdb 1999 eller Jaquesson Avize Grand Cru 1997.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Igår körde jag och CH ett spontant vininferno som känns idag.
Vi började med en Bollinger SC samt en Henriot Blanc de Souverain som dessvärre va korkskadad. Istället plockades snabbt en Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru fram.
Bollinger levererar alltid, Eglyn föll inte riktigt mig i smaken. Till dessa två käkade vi löjrom på smörstekt bröd.
När dessa två nästan va tomma tyckte vi det va dags för lite skönare dricka varför André Clouet Cuvée 1911 plockades fram. Helt underbar champagne, kanske kvällens bästa?
Någonstans här blev vi hungriga igen och smörstekte än en gång lite bröd som kröntes med en underbar skagenröra samt stenbitsrom.
När Cloueten började sina plockade vi fram två stycken 88or. Veuve Clicquot samt Jacquesson RD. Jaquesson RD va en stor besvikelse, tror en sådan flaska kostar 1300 kr och det är den inte alls värd. Deras 1997 är ett mycket bättre köp om man vill dricka Jaquesson. Däremot är Veuve -88 helt fantastisk.
Tror CH återkommer med utförligare beskrivningar senare när han vaknar. Han sa att han skulle gå på romen och ciggarren när jag gick vid tvåtiden. Han har nog mer huvudvärk än vad jag har idag. ;D

Lät fantastiskt trevligt! :eek: Vilken bangare du är som inte stannade på cigarr och rom. :)
 
Toppen