Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Lät fantastiskt trevligt! :eek: Vilken bangare du är som inte stannade på cigarr och rom. :)

Va precis hemma hos CH och hämtade cigarr till nyår och jag är rätt glad att jag inte va i samma kondition som honom ;)
Nu ska vi ses på det lokala bolaget, tydligen va det kaos.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Igår körde jag och CH ett spontant vininferno som känns idag.
Vi började med en Bollinger SC samt en Henriot Blanc de Souverain som dessvärre va korkskadad. Istället plockades snabbt en Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru fram.
Bollinger levererar alltid, Eglyn föll inte riktigt mig i smaken. Till dessa två käkade vi löjrom på smörstekt bröd.
När dessa två nästan va tomma tyckte vi det va dags för lite skönare dricka varför André Clouet Cuvée 1911 plockades fram. Helt underbar champagne, kanske kvällens bästa?
Någonstans här blev vi hungriga igen och smörstekte än en gång lite bröd som kröntes med en underbar skagenröra samt stenbitsrom.
När Cloueten började sina plockade vi fram två stycken 88or. Veuve Clicquot samt Jacquesson RD. Jaquesson RD va en stor besvikelse, tror en sådan flaska kostar 1300 kr och det är den inte alls värd. Deras 1997 är ett mycket bättre köp om man vill dricka Jaquesson. Däremot är Veuve -88 helt fantastisk.
Tror CH återkommer med utförligare beskrivningar senare när han vaknar. Han sa att han skulle gå på romen och ciggarren när jag gick vid tvåtiden. Han har nog mer huvudvärk än vad jag har idag. ;D

Tycker du sammanfattade det hela bra.
Anteckningarna är väldigt kladdiga och när sista glaset av de 2 88orna beskrevs så ballade det ur ordentligt.
bumbibjörnsaft, aprikos, dagg, blött gräs, lackat trä
kullagerfabrik, tång & saltvatten, hyrfilmskola, julbakande
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Det är just det vi inte gör för då blir det helt plötsligt pärlor till svinen :D
Imorgon blir det antingen Pol Roger Bdb 1999 eller Jaquesson Avize Grand Cru 1997.

Haha, bra tänkt där. Och kanske en smördegsbakad fläskfilé och after eighträton? :D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Lite Madeira, bolagets billigaste tror jag, har redan slunkit ner till fikat.

Ikväll blir det en Gosset Rosé tror jag och färsk gåslever.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintjej skrev:
Haha, bra tänkt där. Och kanske en smördegsbakad fläskfilé och after eighträton? :D

Hehe, skulle man kunna tro. Men det blir faktiskt samma sak som vi käkade igår. Kalixlöjrom på toast samt skagenröra på toast. Till huvudrätt blir det en enkel potatisgratäng och en härligt röd oxfile. Efterrätt blir det hemgjord hallonglass. Gud va gott, nu ska jag käka räkor men hoppas nog över skumpan idag. Får bli vatten.
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Hehe, skulle man kunna tro. Men det blir faktiskt samma sak som vi käkade igår. Kalixlöjrom på toast samt skagenröra på toast. Till huvudrätt blir det en enkel potatisgratäng och en härligt röd oxfile. Efterrätt blir det hemgjord hallonglass. Gud va gott, nu ska jag käka räkor men hoppas nog över skumpan idag. Får bli vatten.

Låter ju som du inte anpassar dig alltför mycket då efter "svinen" (starkt jobbat att du kunde tyda "träton").
Har precis inhandlat färska räkor och färsk, kanadensisk hummer på PrisXtra. 99 styck spänn kostar hummern där. Det kan jag rekommendera såg den för 199 kr styck på NK.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintjej skrev:
Låter ju som du inte anpassar dig alltför mycket då efter "svinen" (starkt jobbat att du kunde tyda "träton").
Har precis inhandlat färska räkor och färsk, kanadensisk hummer på PrisXtra. 99 styck spänn kostar hummern där. Det kan jag rekommendera såg den för 199 kr styck på NK.

Nu har det visat sig att det inte blir några svin till nyårsmiddagen, inga fler än jag själv iaf. Det blir lugnt och stilla tillsammans med min ammande flickvän. MEd andra ord en massa gott bara till mig :D
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Va precis hemma hos CH och hämtade cigarr till nyår och jag är rätt glad att jag inte va i samma kondition som honom ;)
Nu ska vi ses på det lokala bolaget, tydligen va det kaos.

På tal om kaos, jobbat 8-22 idag och igår, och kört ut allt vi har från lagret. dock har vi har helt slut på det mesta av intresse(utom krug och gosset rose).
Folk är som galna, fattar inte att alla är så dumma och handlar i sista minuten jämt.
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Nu har det visat sig att det inte blir några svin till nyårsmiddagen, inga fler än jag själv iaf. Det blir lugnt och stilla tillsammans med min ammande flickvän. MEd andra ord en massa gott bara till mig :D

Jaså? Synd att du brände av allt krut innan då. Men jag misstänker att du har en del annat på lut. Och din flickvän vet väl att hon kan dricka några glas med gott samvete?;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Jag kan meddela att Gosset Rosé var precis så god som den brukar, dessutom fick jag större delen av flaskan helt själv. :D

Ang. folk som handlar i sista minuten på bolaget, samtliga gäster som kommer ikväll pratade jag med igår och de hade inte handlat ännu. WTF? ::)
Det är tur man har ett litet lager att ta av.
 

Comtes85

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tror visst det blev en Clos de Pape 03 uppfölt av en mindbending Comtes 96, också tror jag visst det slank ner en Dr Losen 06 treppchen kabinett och en Chateu de Fesles 97. En låda Hof gick åt också så det va en törstig liten trio runt matbordet.
Dan innan nyår såklart ;D. Ikväll ska det dock inte kastas några pärlor till svinen
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Comtes85 skrev:
Tror visst det blev en Clos de Pape 03 uppfölt av en mindbending Comtes 96, också tror jag visst det slank ner en Dr Losen 06 treppchen kabinett och en Chateu de Fesles 97. En låda Hof gick åt också så det va en törstig liten trio runt matbordet.
Dan innan nyår såklart ;D. Ikväll ska det dock inte kastas några pärlor till svinen

Psht! Du gick ju och lade dig som en liten skolflicka! Det var som vanligt jag och K88 som fick hålla fanan högt!

Kom ihåg att plocka undan sällskapsspelen samt att du har kryddor i frysen, så att du inte glömmer menar jag!

Tack för en trevlig kväll! Jag tror att jag var hemma runt halv fem. Jag vaknade klockan 8.45, pigg som en lärka...
 

MD

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har korkat upp en Henriot 95 RD plus ett litet gäng ostron från Omaha Beach, har två halvor hummer som ska gratineras snart och sen väntar en karaff med Guidalberto 04:a till köttet... lugn hemmakväll med sambon gjorde att jag inte tänkte ta fram några riktiga dyrgripar men henriot var långt mycket bättre än jag väntat mig. Suget att hämta upp ett 6-pack på bolis infann sig i samma stund som jag tog första klunken. Gott Nytt År!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det middag hemma hos brorsan:

Selosse extra brut, deg 041202
Pol Roger PR 88
Pichon Comtesse 88
Cheval Blanc 95
Selosse rosé

Till det åt vi Skagen med löjrom, färsk hummer, oxfilé med råstekt.
Var för mätta för dessert...

Gott nytt alla ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Igår blev det ganska mycket Champagne, folk drack som galningar.

1996 De Saint Gall Orpale, Grand Cru - Oj oj vilken höjdare! Verkligen bred och god! Stark rekommendation!
1999 Gosset. Totalt annorlunda, betydligt mer syra
1999 Pol Roger. Oj, betydligt godare än jag förväntat mig.
Lanson Rosé, tog en slurk ur tjejernas skumpa. Slank ner bra. :)
André Clouet Brut Rosé, Magnum. Tanken var att denna skulle drickas upp också men någonstans där verkade folk ha fått nog
så det finns en ganska stor dos kvar i kylen.

2004 Haut-Carles Magnum. Fungerade utmärkt till oxfilén. Helt okej vin, utan att nå upp till högsta höjden.
1999 F de Fesles / Bonnezeaux , fruktigt dessertvin.
 
SV: Idag dricker vi

Många verkar ha haft fokus på bubblet igår som sig bör. Trevligt.

Här blev det följande:
Veuve Cliquot Rare Vintage 88 - Lika bra som vanligt. Perfekt till ankrilletten.
Pierre Gimmonet Oenophile 99 - Kruttorr, begynnande mognad, markerad syra. Riktigt god. Perfekt till hummern och löjromen.
Efter en Rochemorin 06 som extra tillbehör i glasen kändes det inte nödvändigt att slå på stort så vi korkade upp en Lanuois NV som var helt ok. Det var bra länge sedan jag drack den senast men den håller fortfarande stilen. Lätt, ren, frisk utan obehagliga bitter eller tvåltoner som jag allt som oftast hittar i enklare champagne.
Till tolvslaget knäcktes en 0-gradig Moet. Enda sättet att dricka denna dryck på utan att irritera sig för mycket på innehållet. Smaklökarna var dessutom tillräckligt bedövade för att överhuvudtaget känna några aromer.
Första vinerna som dracks 09 var en Gewurtztraminer SGN 02 från en mycket trevlig producent i Alsace och därefter ett sista bubbel i form av Gratien-Meyer Flamme d'Or Cremant de Loire. Trots 100% Chenin Blanc en förvånansvärt låg syra. Lite hög dosage för att passa min gom har jag också för mig.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sitter och smuttar på ett andravin från Bordeaux som blev över från gårdagen. Mins ej vad det heter och det kom inte alls till sin rätt igår, men efter 24 timmar i karaff är det avsevärt bättre utan att imponera.
Igår blev det som sagt Jacquesson Avize Grand Cru 1997. Riktigt torr, hyffsat utvecklad. Frågan är om den kommer bli bättre än så här. Känns att den kommer från ett sämre år utan att för den delen vara dålig. Skulle inte köpa fler och lägga i källaren.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite tungt idag men det var det värt.
Började med Bernard Hatté Rosé som jag tycker är en bra aperitif liksom deras vanliga Brut.
Sedan tilll förrätten (som var hummer sallad) blev det Diebolt-Vallois, Fleur de Passion -02. Magnifik men mkt ung.
Snabbt ut till grillen och på med oxfilén, samt rostade rotsaker. Till det en Shiraz -01 från Warrenmang Vineyard, Victoria Australien (vinet heter Black Puma Shiraz). En riktigt stöddig Shiraz med massor av peppar, björnbär, svarat vinbär och eucalyptus. Lite som en nerskalad Penfolds Grange i stil. Första gången jag provar det här vinet men sannolikt inte den sista.
Ostbricka med Château Lafaurie-Peyraguey -90. Kvällens höjdpunkt för mig och en av mina favorit-Sauternes. Aldrig för mycket fatton här utan fokus på frukt och botrytis. Perfekt att dricka nu om man inte vill ha den i nektarstadiet.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Duval Leroy och Henriot från -96 var båda bra i går. Clos Des Papes -01 stod också ut som ett riktigt skönt vin men som jag tycker bör drickas nu.
 
Toppen