Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Gosset Rose, ja jösses vad god den är.

Egly-Ouriet Rose, hittar den inte hos SB. Var får man tag på den? Blev lite sugen, och jag är inte ens kvinna...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Skumpatorsk skrev:
Krug Rosé - Som SUPRA sa, hade även jag för höga förväntningar på denna, dock fortfarande bästa(?) rosén jag druckit. Måste lagras.
Dom Ruinart Rosé 1996 - Nästa bästa(?) rosén jag druckit, måste dock även den lagras längre. Har tyvärr insett att rosé skumpa är överreklamerad...
Prova vid tilfälle, Selosse Rose, William Deutz 1996, Dom Perignon 1988 och 1985, Jacquesson Signature 1990, Dom Ruinart 1988, Roederer 1996 och 1988, Bollinger 1996 dessa har aldrig gjort mig besviken tvärtom. Krug Rose behöver nog minst 5 helst 10 år innan den levererar
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Prova vid tilfälle, Selosse Rose, William Deutz 1996, Dom Perignon 1988 och 1985, Jacquesson Signature 1990, Dom Ruinart 1988, Roederer 1996 och 1988, Bollinger 1996 dessa har aldrig gjort mig besviken tvärtom. Krug Rose behöver nog minst 5 helst 10 år innan den levererar

Glömde Selosse. Den är också bra direkt. Skulle säga att den ligger mellan Egly och Gosset i karaktär.

maxistockholm2 skrev:
http://www.winzerchampagne.de/ Kanonbra företag och han har ibland godsaker som inte "annonseraras" på web-sdian; fråga!

Kan bara hålla med. Därifrån har jag beställt hela uppsättningen av Egly. Tilläggas kan att de ger 10% rabatt på första pavan av varje sort. En prova-på-rabatt alltså.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

I min jakt på viner från världens alla hörn så måste man ju prova en sådan här också:
palmwine-350.jpg

Några provningsanteckningar blir det inte.

Den här Chardonnayn från Serbien var däremot riktigt god:
Tillverkaren är Kovacevic Winery i Fruska Gora (längs Donau i norra Serbien) och vinet var en Barrique-lagrad Chardonnay från 2007.
Började väldigt slutet med lätt frisk citrus-frukt och lite fat men öppnade upp sig effter 30 min med mer exotiska frukttoner.
Smaken var ganska bred och rik och med tillräckligt god syra för att utvecklas 1-3 år till.
Inget att privatimportera kanske men kul att se att vinmakandet går framåt på flera fronter.
imc19_020Chardonnay%20Kovacevic.jpg


Provade även Kovacevic röda Aurelius (60% Merlot 40% Cabernet.S) men det var inte speciellt bra.
Vinerna kostade runt 120-130:- i Serbien.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev så sjukt sugen på en bra entrecote så jag plockade upp en fet hängmörad skiva som jag ska slå ihop lite egen bearnaise till. Korkade en Castello di Fonterutoli 04 som jag smuttar lite på och faan va god den är ändå!
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Blev så sjukt sugen på en bra entrecote så jag plockade upp en fet hängmörad skiva som jag ska slå ihop lite egen bearnaise till. Korkade en Castello di Fonterutoli 04 som jag smuttar lite på och faan va god den är ändå!

Sangiovese & en skvätt Cab. Sauvignon va ??? Låter helt tokgott!!! :p Måste nog hitta på något gott att käka jag med. Var får man tag i den?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Revol Ajoir skrev:
Sangiovese & en skvätt Cab. Sauvignon va ??? Låter helt tokgott!!! :p Måste nog hitta på något gott att käka jag med. Var får man tag i den?

Just i dag kändes det inte som den gick helt hundra ihop med bean(blev sjukt god) och entrecoten men den var kanon innan maten! Finns på de flesta system som har i alla fall lite mer än standardsortiment.
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Just i dag kändes det inte som den gick helt hundra ihop med bean(blev sjukt god) och entrecoten men den var kanon innan maten! Finns på de flesta system som har i alla fall lite mer än standardsortiment.

Okey! Jag får väl gå förbi SB i morrn, alltid kul att testa nåt nytt som man inte druckit!
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag gillar den där Castelo di Fonterutoli 2004 också.
Ikväll hade jag en "provning" (allt var sjukt roddigt) med riesling vi provade: Hiedler Riesling Heiligenstein 2006,
Plantagenet Riesling 2001 och Comtes d'Isenbourg Riesling Grand Cru Schoenenbourg 2005.
Jag fick knappt något att prova, för allt var totalt felberäknat. Men jag gillade iaf det lilla jag fick sniffa av Hiedler Riesling Heiligenstein 2006. Den blev dock toksågad av provarna. Men jag tror att julen har satt sina spår. Riesling känns så rätt nu.
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Castelo di Fonterutoli 2004 här åxo, tillsammans med en sjyst osso bucco med en risotto milanese och gremulata. Yummi. Smakar ännu bättre när lillkillen sover gott.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mas la Plana 1996; tydlig tegel i färgen, något anonym doft som domineras av rostade fat, någon ceder, svart vinbär och mognadstoner. Tappat mycket frukt men bra matvin, fungerar perfekt till en oxfilépasta med mycket kantareller i tomatsåsen. Drick nu - eller helst förra året...
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Blev en Hof och en Brooklyn Lager till en hamburgare på Mäster Anders. Nu en lagavulin framför datorn.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

weezer skrev:
Castelo di Fonterutoli 2004 här åxo, tillsammans med en sjyst osso bucco med en risotto milanese och gremulata. Yummi. Smakar ännu bättre när lillkillen sover gott.

Gjorde Osso Bocu med Risotto Milanese och pinjenötsgremolata som huvudrätt på nyår, men drack 1997 Radici till. Dekanterade i två timmar, smakade precis innan jag skulle servera och vinet var defekt! Som tur var hade jag en flaska till i källaren och den var sjukt god (om än ett par grader för kall, men det ordnade ju sig snart)! Drack Fonterutoli, fast 2006, till första förrätten, Två Bruscettor med tomat och Aubergine och det funkade faktiskt riktigt bra.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Billecart-Salmon - nja.
Pol Roger 1999 - Mmm
Palmer Co - För varm, men okej ändå. Kanske förrätten som trollband mig?
Okänd Bordeaux, men gott
Bollinger SC - Mums, kvällens bästa i konkurrensen
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

weezer skrev:
en halvflarra Pierre Peters NV för att göra nattningen av lillkillen enklare.
ja det är kul så länge dom små liven nöjer sig med en kvarts magnum. Är PP hans favorit? ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Först en Pouilly-Fumé 07 från Grebet Père & Fils följ av kvällens behållning: Châteauneuf-du-Pape Côte-Ronde -03 från Paul Autard !
Mäktigt vin med mycket muskler, russinaktig mörkt Grenache-frukt men inte överalkoholiserat, drickbart och njutbart redan nu men inga problem att ha detta i källaren +5 år.
Avslutade med en enkel Sauternes till osten men kan inte släppa Côte-Ronde riktigt. Måste ha mer av detta....
 
Toppen