Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår blev det, Diebolt 1976 på magnum, (deg ca 5 år sen) ännu piggare på magnum än flaska, smak och doft av torkade frukter tydligast var aprikos.Otroligt elegant, lång djup rund smak.

Alfred Gratien 1989, tydliga mognadstoner men fortfarande med en tydlig härligt kittlande syra. Klart bättre än förväntat!

Beauregard 1990, druckit massvis med ggr ett vin som alltid levererat dock dom senast tre åren har flaskvariation ökat,så slutet närmar sig... denna flaska var dock igen lysande, fyllig, fruktig rund smak, aningens kaffe. Grymt bra budget Pomerol
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår Perrier Jouet Rosé och Tokaji Oremus -00. Blir nåt enkelt rött ikväll till en blodig entrecote och sallad.
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Igår blev det, Diebolt 1976 på magnum, (deg ca 5 år sen) ännu piggare på magnum än flaska, smak och doft av torkade frukter tydligast var aprikos.Otroligt elegant, lång djup rund smak.

Intressant! Kändes magnumen fortsatt fräsch och lagringsbar ett par år till? Har en som jag inte tänkte öppna just nu. Eller peakar den nu?
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Duval-Leroy 1996 - än en gång, men det är ju gott.

Ja visst är den. Det är nån skön doft direkt som tonas ut men blir kvar, lite godisaktig nästan som gör den grym.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Intressant! Kändes magnumen fortsatt fräsch och lagringsbar ett par år till? Har en som jag inte tänkte öppna just nu. Eller peakar den nu?
Just den här kändes som den skulle kunna tillgodogöra sig mera lagring!! Ljust gul färg med grönt skimmer. Fantastiskt mycket bubblor. MEN variationen mellan olika flaskor/ magnum brukar vara rätt stor på dessa gamlingar ;) Detta var inte den bästa Diebolt 76a jag druckit men kanske den fräschaste ;D
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bollinger 2003.

Skrattade gott när 2003 kom eftersom importören betedde sig som Storebror i George Orwells "1984". Istället för att skriva att 2003 generellt var en skitårgång i Champagne försökte de i Orwellanda få negativa aspekter bli positiva - rätt är fel och fel är rätt. Kommer tyvärr inte i detalj vad de skrev men om sanningen var "negativt" eller "svår" skrev reklammannen "unik", de skröt om att skördarna var rekordtidiga istället för att skriva att druvorna höll på att grillas ute på fältet. De skrev något i stil med att Bollinger 2003 är så pass unik att Bollinger väljer att särskilja den från övriga Bollinger, genom att döpa den... osv...

Nåja, det är ju kanske trots allt deras jobb men vi vet ju alla att ärlighet vara längst...

I reklambladet skrev de att man gjorde ett undantag för Champagne 2003; man fick tillsätta syra något som Bollinger valde att inte göra till sin 2003. Med facit i hand hade det nog varit bättre. Champagnen var bättre en jag trodde, hade kraft, kropp, pondus och förmodligen en struktur som är typisk för året men hela champagnen faller på brist på syra. Tråkigt, men inte helt överraskande. Kanske en bra matchampagne?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Jag gillar också Bollinger 2003, men inte prislappen. Har några flaskor kvar, ska bli intressant att se hur de utvecklas även om vinets lagringsbarhet diskuterats.

Igår blev det, helt oplanerat, en flaska rött Mediterra.
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Jag gillar också Bollinger 2003, men inte prislappen. Har några flaskor kvar, ska bli intressant att se hur de utvecklas även om vinets lagringsbarhet diskuterats.

Igår blev det, helt oplanerat, en flaska rött Mediterra.

Bolly 2003 är inte prisvärd.:D
Den är ju god, men man kan ju få många godare champagner för dom pengarna.
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blir det en Pesquera 00, Alejandro fernandez...initiala intrycken är goda...får sällskap av en Tben-stek, sallad på grillade grönsaker och en rödvinssmör...sen lite ost från Androuet. Perfekt tisdagsmiddag ! :)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

weezer skrev:
Idag blir det en Pesquera 00, Alejandro fernandez...initiala intrycken är goda...får sällskap av en Tben-stek, sallad på grillade grönsaker och en rödvinssmör...sen lite ost från Androuet. Perfekt tisdagsmiddag ! :)

Trevligt! Blev sugen på en Pesquera nu, det var ett tag sen...
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

vintjej skrev:
Bolly 2003 är inte prisvärd.:D
Den är ju god, men man kan ju få många godare champagner för dom pengarna.

Jag har en pava liggandes i skåpet. Är det dags att klämma den?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en Pol Roger, samt nån chianti som hette Sanleoni (tror jag). PR bra som alltid, italienaren var sådär.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en Nicolas Feuillatte Réserve Particulière (reaköp) till en laddning sushi igår. Vinet är inget exalterande precis. Korrekt men på gränsen till för mycket socker i dosagen, temperaturen är viktig här för att undvika jolmig smak. Ingen direkt fruktighet men det funkar till sushi där wasabi, gari och soja lämnar en hel del skarpa smaker som jag tycker mår bra av syran i skumpan.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Fatlagrad Cadenhead´s Demerara Rum 18 år, cask strength, ofiltrerad, on the rocks.
Mer intressant än god. Doftar sött men smaken påminner om T-röd.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Är det någon som har någon erfarenhet av Domaine Santa Duc Gigondas 2005 och 2006 från Rhone?
jag drack den (2005) i går på krogen och jag blev så förvånad över hur pass bra den var, kostade bara 500 kr på krogen och 175 kr på systemet.

jag tänkte köpa några flaskor på systemet, då jag har mycket ont om vardagsviner hemma. Ska jag köpa 2005 eller 2006?
Tanken är att de ska drickas nu fast med en lång dekantering.
 
Toppen