Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ställde två Riesling i samma prisklass (ca 12€) mot varandra igår, en från Penedes (Torres) och en från Alsace (har inte namnet på den just nu). Alsace sopade iaf banan med den stackars Penedesen. Till detta krämig laxpasta.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Malbec-provning i går och detta slank ner:
2006 Viu Manent Malbec Reserva
2004 Catena Malbec
2005 Catena Malbec
2007 Elsa Bianchi Malbec
2007 Alamos Malbec
2003 Viu Manent Single Vineyard Malbec
2004 Viu Manent Malbec Reserva
2006 Chakana Reserve Malbec

Båda Catena-vinerna var helt ok liksom Chakana. Viu Manents prestige-Malbec Single Vineyard var en sönderekad historia som påminde mer om bourbon-whisky än vin. Alltför kraftig garvsyra och för lite frukt för att balans skall infinna sig någonsin. Kanske användbart till riktigt fet och kraftig mat men jag tvekar.

Efteråt langade fiskhandlarn fram en Château de Fargues -05 till min stora glädje. Vilket vin !
Massiv ung botrytis parat med balanserad ny ek, frisk sprittig syra i en sötma som jag inte smakat sedan möjligen ngn av de bättre årgångarna av Yquem.
Det fantastiskt med dessa viner är att dom inte blir jolmigt söta utan behåller sin friskhet i denna "feta" sötma.
I morse var det tomma odiskade glaset fortfarande en fröjd att dofta ur.
Skall bli kul att smaka Rieussec och Guiraud senare från samma årgång och se hur dom är ( fiskhandlarn gillar Sauternes...).
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Wither Hills Pinot Noir 2006. Michel Jamais har bloggat om den två gånger på kort tid så jag kände mig "tvungen"...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Det jag vet om nu är:

Bolly GA 1988
Cheval Blanc 1975

Sen får vi se vad det blir! Värden rabblade upp ett tiotal flaskor som han var sugen på att öppna, men vi är bara tre så vi måste nog kontrollera våra lustar en aning!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Har lagt en lagrad Krug GC på kylning, brevid en Salon 1997.

Är sjukt sugen att testa Salon, och 1996 är aja-baja säger alla. 1997 ska tydligen vara mer lättillgänglig, så det lutar åt den.

Ska gå och stoppa in lite fler flaskor så man har lite alternativ om andan faller på.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Det jag vet om nu är:

Bolly GA 1988
Cheval Blanc 1975

Sen får vi se vad det blir! Värden rabblade upp ett tiotal flaskor som han var sugen på att öppna, men vi är bara tre så vi måste nog kontrollera våra lustar en aning!
Jag skulle gissa på att Anders korkar upp en Prieur Musigny 00...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jo, han verkade lite Bourgogneig när jag pratade med honom.

Men det blir nog bra, han pep om d'Yquem också.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Jo, han verkade lite Bourgogneig när jag pratade med honom.

Men det blir nog bra, han pep om d'Yquem också.
Hmmm, vad har han där då...
88, 90, 95 vet jag. Och 99 på halva.
Sjukt avundsjuk om han korkar 88:an!

Fan att jag inte kan ikväll! :mad:
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Handlar inte om att du inte kan... Det handlar om skeva prioriteringar... Undrar om man ska ta med en da Capo som en bonusflaska...
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Handlar inte om att du inte kan... Det handlar om skeva prioriteringar... Undrar om man ska ta med en da Capo som en bonusflaska...

Sluta nu! ;D

Själv är jag gravt törstig efter en ångestladdad dag på jobbet. :-\
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Handlar inte om att du inte kan... Det handlar om skeva prioriteringar... Undrar om man ska ta med en da Capo som en bonusflaska...

Oooooo.... en sån skulle jag vilja pröva.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Då var min första Salon uppkorkad. Det blev en 1997.

Än är jag inte så himla imponerad, vi får se om jag kommer igång. Torr och kristallklar, med lime.

Efter det tror jag det blir en Krug, alt. en Veuve 1985 Rosé.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Firar min första arbetsvecka på nya jobbet med en Fritz Haag Riesling. Nu har jag egentligen ingen erfarenhet av riesling men detta va gott. Tydliga toner av fläder och viss pretrolium. Senare åker nog någon skumpa fram, men något enkelt. För imorgon plockas de tunga prylarna fram.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Själv är jag besviken, Salon 1997 var inte vad jag hade förväntat mig.

Vi hade ett litet "moment" hon och jag, och det var underbart :-* men kort, precis när hon kommit upp i temperatur och den första alkoholen hunnit pumpa runt i kroppen.
Då smaken började komma fram bakom kylan.

Just nu smakar det som vilket enkelt vin som helst, nåja kanske något bättre men det kan vara inbillning eftersom jag vet vad jag dricker.
Bubblorna är många och vinet kristallklart, imponerande! Läge att inte röra de befintliga Salonerna på minst 10 år, fängslade och korkade ska de hållas!
Får prova med någon som är mer lagrad, eller så är det inte min stil helt enkelt.

Jag gillar mina "nya" glas från DP (1990?), små som de är får de vinet att räcka i en evighet.

Mitt sista av de (större) moderna glasen från DP dog förra veckan. Barn med paraply i ett kök är ingen bra kombination. ;D

Ruggit sugen på gåslever nu, varför köpte jag ingen? ???
 
Toppen