Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Av en slump upptäckte jag att RJ tidigare gett vinet 93/95. (testat 0805)
Det har sina fördelar att skriva betyg från RJ på olika forum ;) så att man kan titta tillbaka.

Senaste noteringen (0810) säger 92/95, alltså ner ett poäng på mindre än ett halvår.
Lite av en Kronstammare alltså ;) ;) :D

Jag gillar skalan från 0-100p för att den har bättre upplösning, men tror inte jag kan ge det här över 90p.

Tyvärr. Kärleksaffären får komma vid ett senare tillfälle.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack en Drappier BdB till lunchmenyn på restaurang Moo på hotel Omm, trevligt bubbel, gick bra ihop med maten. Sommeliern där är grymt trevlig, berättade apropå Sverige att Herr Larsson är känd för att vara grym på att smaka av viner blint, speciellt Bordeaux. Nu dricker jag en cava, Jané Ventura, ska vara bra men faller när man druckit en champagne till lunch. Senare blir det sött och gåslever med vit sparris, efter det iberico, skinka och korv, med en flaska rött (Toro tror jag), och till slut blandade ostar och en Vi de Gel Gewurztraminer, kaffe och brandy. Det var min fredag...
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Öppnade precis en lagrad Krug GC, vet ej exakt lagringstid men korken var spikrak.

RJ brukar skriva att alla Krug får liksom en dusch av Krug-parfymen innan de levereras, stämmer bra det!

Salon, gå å lägg Dig! Fortsättning följer...
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Salon, gå å lägg Dig! Fortsättning följer...

Den enda Salon jag druckit var 95an för ett par år sen (drack den årgången vid två tillfällen), jag måste säga att jag inte var så imponerad som man trodde att man skulle bli, men antagligen måste den ligga ett bra tag för att komma till sin rätt. Dom tre 96or man har ska få ligga läääänge...
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Själv är jag besviken, Salon 1997 var inte vad jag hade förväntat mig.

Vi hade ett litet "moment" hon och jag, och det var underbart :-* men kort, precis när hon kommit upp i temperatur och den första alkoholen hunnit pumpa runt i kroppen.
Då smaken började komma fram bakom kylan.

Just nu smakar det som vilket enkelt vin som helst, nåja kanske något bättre men det kan vara inbillning eftersom jag vet vad jag dricker.
Bubblorna är många och vinet kristallklart, imponerande! Läge att inte röra de befintliga Salonerna på minst 10 år, fängslade och korkade ska de hållas!
Får prova med någon som är mer lagrad, eller så är det inte min stil helt enkelt.

Jag gillar mina "nya" glas från DP (1990?), små som de är får de vinet att räcka i en evighet.

Mitt sista av de (större) moderna glasen från DP dog förra veckan. Barn med paraply i ett kök är ingen bra kombination. ;D

Ruggit sugen på gåslever nu, varför köpte jag ingen? ???
SUPRA skrev:
Av en slump upptäckte jag att RJ tidigare gett vinet 93/95. (testat 0805)
Det har sina fördelar att skriva betyg från RJ på olika forum ;) så att man kan titta tillbaka.

Senaste noteringen (0810) säger 92/95, alltså ner ett poäng på mindre än ett halvår.
Lite av en Kronstammare alltså ;) ;) :D

Jag gillar skalan från 0-100p för att den har bättre upplösning, men tror inte jag kan ge det här över 90p.

Tyvärr. Kärleksaffären får komma vid ett senare tillfälle.
Håller inte med. Salon, både -96 och -97 var mycket rena, finstämda, eleganta och storartade champagner i tydlig egen stil. Jag gillade dem skarpt och det är definitivt bland de bästa jag druckit. En bra bit över 90 poäng är definitivt båda värda.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går blev det flaska Crozes-Hermitage -04 från Guigal. Trevlig bra doft (som alltid hos Guigals viner) med mycket mjuka björnbärstoner och förvånansvärt mogen. Smaken var väldigt mjuk och fruktsyrlig så summa summarum så ger det här vinet nog inte speciellt mycket mer. Drick nu och 1 max 2 år framåt. Bra enkelt stand-alone vin som jag köpte på Auchan i Frankrike i somras för under 100:-. Knappast värt så mycket mer än det.

Ikväll vankas lammstek och det blir nog en Domaine Santa Duc Cuvée Tradition 2005 + en Gran Clos 2004 (Priorat). Fingrar på en Ravenswood Belloni också men vi får se.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en La Cuvée Du Papet 2000, Clos Du Mont-Olivier från Chateauneuf du Pape.

Jag tyckte den var godis och passade perfekt till grillad oxfilé, chorizo, pompa och sås med franska örter.

wine_1015266_detail.jpeg


Från Jos tidigare inlägg:
Parker säger "The 2000 Chateauneuf du Pape La Cuvee du Papet (only made in 1998, 1990, and 1989) boasts a dense plum/purple color as well as a sweet bouquet of balsam wood, dried herbs, black cherries, currants, plums, and figs. Full-bodied, powerful, and tannic, it is not a Chateauneuf du Pape for those wanting immediate gratification as it requires 3-5 years of cellaring. I am not convinced it is a profound as the 1998 or 1990, but it is a top-flight effort that should age for two decades. Anticipated maturity: 2005-2020"

Hittade detta också ::) Innehållet i min flaska var långt ifrån frånstötande.
http://vinare.blogspot.com/2008/03/muns ... livet.html
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Chateau de Bonhoste, ska just knata iväg och hämta 2 pavor. Funderar på örtspäckade lamfärsjärpar därtill....
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Fan SUPRA, satte du i dig tre flaskor vin igår? ;D

Inte riktigt, rödvinet och Krugen finns det kvar av. Men närapå 2 flaskor blev det nog. ::)

Idag är det dubbelt 40-årskalas, börjar kl .18.00. Förfesten börjar 16.00...och jag tror det blir svårt att inte dricka lite Krug innan jag går dit...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Efter att så smått ha börjat vakna till liv igen efter gårdagens excesser så tänkte jag plita ned vad vi drack....

Henriot 1996
Raveneau Premier Cru montée de Tonnerre 2004
Cheval Blanc 1975, sjukt oväntat och jävligt bra!
Helvete, minns inte den röda bourgognen, men den var ruggigt bra!
Grange 1998
Bollinger 1988, grym att dricka nu. Ska inte ligga för länge till i min personliga åsikt.
Comtes de Champagne 1988

Sen blev det hof och TP och ett skumpaglas med Baileys.... Det var så här i eftertanke inte helt klipskt, Dock sött.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var tvungen att testa Fontanafreddas Barolo Serralunga 2004 och jag vettefan om den är så rolig. 2003 tycker jag var kass men vettefan om den här är så mycket bättre. Alltså, ett bra vin är det ju men den är rätt trist och, enligt min mening, inte särskilt ursprungstypisk. 03an bettedde sig i alla fall lite åt barolohållet.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Chateau de Bonhoste 2005 (best sort för 99 ynka balubas) tar sig efter 2 timmars luftning i glaset (har inte här tillgång till ngn karaff). Mycket prisvärd m sin örtiga och fylliga doft. Glad och tacksam jag reser med Riedelglas i handbagaget! *s*

Kommer hur bli hur bra som helst till ört/feta/vitlöks-kryddade lammfärsen från Österlen!!

Till havskräftorna blev det av en händelse bara (?) en Penfold Chardonnay
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Igår, besk-söt permanentvätska i form av nån Pinot Gris från Alsace. Jag har redan förträngt namnet.
Till dagens lunch, 2005 Comtes d'Isenbourg Riesling Schaenenbourg Grand Cru. Ett trevligt vin med härligt "spritsig" syra.
Nu, till Anträkårren, bidde det en 2006 Alto Cabernet från Sydafrika som sitter riktigt bra. Bärigt, lätt rökigt, nice ek och "lagom" lång eftersmak med juste strävhet. Prisvärt som BGK skulle sagt! ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Var tvungen att testa Fontanafreddas Barolo Serralunga 2004 och jag vettefan om den är så rolig. 2003 tycker jag var kass men vettefan om den här är så mycket bättre. Alltså, ett bra vin är det ju men den är rätt trist och, enligt min mening, inte särskilt ursprungstypisk. 03an bettedde sig i alla fall lite åt barolohållet.
Prova Fontanafreddas Barbaresco Coste Rubin istället. De gånger jag provat Fontanfredda har jag tyckt att den slår Serralunga alla gånger.
 

morgil

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blev det en André Clouet Millesime 96 till halstrade tigerräkor med ris och smörcitronsås.
Mums...
Tror dock att bubblet har ett antal år kvar till sin peak.

Därefter en Latte och två Laphroaig (7-årig sherrylagrad resp. 13-årig på bourbonfat). Ynglingen vann :)
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll hade vi en trevlig samling...
- Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 1996
- Comtes de Champagne 1996
- Bollinger RD 1996
- Bollinger GA 1999 (magnum)
- Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2000 (magnum)
- Femme de Champagne Brut 1995 (magnum)
- Gaston Chiquet Blanc de Blancs d'Aÿ (magnum)

Utan att ha rannsakat mig själv noga håller jag GA 99 som kvällens vinnare, tätt efter kommer Femme 95.
GAn på magnum är en helt annan sak än GA på flaska, fan vad god den va...
Även Comtes va helt suverän men var lite för "udda" för att falla mig riktigt i smaken.
 
Toppen