Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

vintjej skrev:
Kul att höra. Det går ju illasinnade rykten om den.

Haha... jag skulle gå in och göra en ändring i mitt inlägg och såg din kommentar... Den var jättefin i början men nu kom precis en stark stall-, gödsel- och urindoft... Inte alls kul. Gick precis in och kollade Cellartracker och jag orkade inte läsa så grundligt men tyckte det var mest positivt.

Hmm... den skiftar. Man tycker ju att de borde vara lite vassar på att svänga ihop ett vin än detta men men.. vad vet jag.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Kan annars rekommendera Gosset Grand Réserve på halvflaska (finns i beställningssortimentet). Man blir lycklig bara av att titta på den snygga flaskan! :)

Ja, det är A-lagarnas Bolag främst.

Lackade ur så det blir ingen skumpa i ren protest, kanske får ta igen det imorrn :D

Däremot kunde jag inte kompromissa på gåslevern, så det blev en liten bit som jag sköljde ner med Budweiser. ::)

STORT tack till påminnelsen på Gosset på halva, flaskan är verkligen "gullig". Finns Rosén också? :p
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
STORT tack till påminnelsen på Gosset på halva, flaskan är verkligen "gullig". Finns Rosén också? :p

Den finns inte i Sverige och jag såg den inte i Champagne i höstas heller.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Rosén ska mig veterligen finnas på halvflaska också, men inte mig veterligen i Sverige. Kontakta Divine och fråga!
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

2006 Torii Mor Pinot Noir, Oregon.
Stor, fruktig "pinotnäsa" med mycket jordgubb, rosor och lite kanel. Inte komplex, men charmig.
Medelfyllig, mycket frisk syra, låga tanniner, silkig fruktkaraktär av jordgubb och lingon. Lite bitterhet i eftersmaken som är ganska lång. Ganska elegant pinot.
Definitivt inte en bourgogne men trevligt sällskap och långt ifrån de svulstiga exemplen man kan få från NZ och Kalifornien.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

En Bruno Paillard öppnad. Bättre än förväntat, tror det blir bra det här.

Var det Elvis som sa att den passar bra till gåslever? Snart får vi se.
 
SV: Idag dricker vi

Belle Epoque 1988. Helt fantastiskt och en av de godaste champagner jag någonsin druckit, med en underbar blommighet men samtidigt mognad med toner av nougat och honung. PERFEKT!!! Vilken lyckokänsla! Gratinerade havskräftor och Toast Skagen passade perfekt som "tillbehör"! Har druckit Belle Epoque -83, -85 och -89 tidigare utan att vara så jätteimponerad; det är först nu jag förstått att detta verkligen kan vara en stor champagne.

Tur att inte Supra verkar så inriktad på Belle Epoque när han "raidar" tyska Ebay, så att jag kanske kan ropa hem några fler 88:eek:r framöver! ;)
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

GC Corton från Tollot-Beau till en super krämig risotto med confiterade körsbärs tomater.
Satt som en smäck, med en super elegant bourgogne
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Tur att inte Supra verkar så inriktad på Belle Epoque när han "raidar" tyska Ebay, så att jag kanske kan ropa hem några fler 88:eek:r framöver! ;)

Hmmm...

Kanske får slå på min Champagne-raidar, den har tappat lite i kraft den senaste veckan.

radar.gif
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Belle Epoque 1988. Helt fantastiskt och en av de godaste champagner jag någonsin druckit, med en underbar blommighet men samtidigt mognad med toner av nougat och honung. PERFEKT!!!
Har druckit Belle Epoque -83, -85 och -89 tidigare utan att vara så jätteimponerad; det är först nu jag förstått att detta verkligen kan vara en stor champagne.

....eller så är det årgången som gör den så fantastisk!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Bosquet de Papes A la Gloire de mon Grand-Père 2005. Morfar/farfar behöver inte vara ledsen. :)

Sweet! Drar till Åre nu och packade ner ett gäng vinare så att man inte får tuppjuck där uppe på all afterski-öl och den slank ner i pjäxbagen.. Kul att den går att dricka!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Just ja.. en Bad Boy 2005 hann jag klämma i kväll också på Imperiet. Vettefan om jag tyckte den var så kul..
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Det blev en Veuve Clicquot Rosé Rare Vintage 1985 igår också.

Den passade inte alls till maten, om den ens passar till mat öht.

En riktig jordgubbsbomb var det.
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
....eller så är det årgången som gör den så fantastisk!

Visst är -88 en bra årgång, men även -85 och -89 som jag druckit tidigare är ju bra årgångar och borde väl inte ligga så långt ifrån, egentligen?! Jag har druckit 5-6 andra champagne 88:eek:r tidigare och bara Krug (om än i en helt annan stil) kom i närheten av Belle Epoque -88 så här långt för min del!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Visst är -88 en bra årgång, men även -85 och -89 som jag druckit tidigare är ju bra årgångar och borde väl inte ligga så långt ifrån, egentligen?! Jag har druckit 5-6 andra champagne 88:eek:r tidigare och bara Krug (om än i en helt annan stil) kom i närheten av Belle Epoque -88 så här långt för min del!

Av 85, 89 och 88 tycker jag 88 har varit en helt klart bättre årgång. Men det är svårt att jämföra årgångar, för min del baserar jag det på att jag testat ett antal champagner från olika bya, druvor, producenter.
 
Toppen