Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack Louis Roederer Brut Premier igår. Har druckit för länge sedan och hade för mig att den var ok. Den här var helt död. Smakade inget och doftade inget. Brukar väl normalt vara en ok standardskumpa eller hur?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

I lördags hade vi barnvakt och passade på att ta en runda i stan...
Vi började på Primewine bar där vi klämde några glas;
Launois GC BdB 2002 - doftlös, äppelsyrlig och ingen favorit alls,
Gonet Special Club 98 - helt ok med härliga mognadstoner men på väg utför,
Costers del Siurana 04 Priorat
Domaine de la Mordorée 05 Lirac

Därefter, middag på Bistro Jarl som startade med Ostron och ett glas Billecart Salmon. Men näe.... Besvikelse! Billecarten som tidigare varit en favorit kändes nu bara "jolmig", karaktäslös och slibbig...
Till Wagyuoxbringa ”Sous Vide” med gödkalvbräss och Ravioli med tryffel drack vi en Chateau Mont Redon Lirac 2006. Vinet var gott men hamnade helt i skymundan bakom maten som var hiskeligt smarrig.
Efter några ostar bidde det Crème brûlé och en okänd Sauternes på glas...

Kvällen fortsatte med drinkar på Zink. Bla. en portvin sour (!!) och absinthedoftande Sazerac.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har haft en skön helg i London med besök på två riktigt bra restauranger, bl.a. Hibiscus som just fått sin andra stjärna.

Har druckit några riktigt bra rödviner men jag gör bara anteckningar för champagner och det blev tre stycken under helgen:

Jacquart La Cuvée Nominée du Millénaire 1990 på magnum
Gul till mörkgul färg, nötig, lätt oxiderad, rostad smak kombinerad med fin syra. Balanserad och perfekt att dricka nu. Mycket bra!

Jacques Selosse Rosé
Degorgerad i november 2007. Färgen var svagt orange och den var sluten, nästan helt utan doft, från början. Den tog en timme innan den öppnade upp och då var den helt underbar. Mycket torr och frisk smak. Härlig champagne. Den här fanns att köpa på Fortnum & Mason för någon månad sedan men den var tyvärr slut när jag gick förbi där.

Pol Roger Chardonnay 1998
Det här valde jag till förrätterna (pilgrimsmussla och sedan marulk) på Hibiscus. Jag provade 1999:an för någon månad sedan och det var intressant att jämföra. Den här var mycket mer öppen och hade verkligen allt en bra Pol Roger har. Den här skulle jag gärna ha ett gäng av hemma!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår tror jag att jag drack Bonnaire 98, men det stod inget årtal på pavan och den kändes betydligt äldre då den var på utförslut och hade ett uns av sherry i sig i doft och smak. Ingen mousse, ngra enstaka utspridda bubblor.
Färgen, i den klarglasiga buteljen, var åt bärnstenshållet, korken satt stenhårt och var extremt svart när den till slut kom ur pavan.

Undrar om det verkligen var en 98:a???
Ngn av er som har en aning?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Undrar du om vi vet vilken champagne du tror att du drack?

Överskattar du inte vår kompetens bara en aning nu? ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Förvisso sant. Den mannen är ett unikum i branchen. Han står i ständig telepatisk kontakt med alla vänner samt vinerna de dricker vart de eller han än befinner sig i världen.

Lite läskigt är det dock!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Undrar du om vi vet vilken champagne du tror att du drack?

Överskattar du inte vår kompetens bara en aning nu? ;)

Såklart ni vet det! Men jag tänkte mest på det här med ovanligheten att det var transparant glas i pavan. Vet att Magnum har en del av Bonnaire och kanske kan ha en aning.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Såklart ni vet det! Men jag tänkte mest på det här med ovanligheten att det var transparant glas i pavan. Vet att Magnum har en del av Bonnaire och kanske kan ha en aning.

Jag har haft Bonnaire -86 och 88/89 i klar flaska utan årgångsetiketter. Dock osäker på andra årgångar i samma flasktyp.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Igår tror jag att jag drack Bonnaire 98, men det stod inget årtal på pavan och den kändes betydligt äldre då den var på utförslut och hade ett uns av sherry i sig i doft och smak. Ingen mousse, ngra enstaka utspridda bubblor.
Färgen, i den klarglasiga buteljen, var åt bärnstenshållet, korken satt stenhårt och var extremt svart när den till slut kom ur pavan.

Undrar om det verkligen var en 98:a???
Ngn av er som har en aning?
Om man köper äldre årgångar av Bonnaire brukar årgången sitta baktill på flaskan, jag tror det var en 88a du drack, dom såldes för några år sen i klara flaskor. Vet att du köpte av dom då! ;)
Den vanliga 88an är väldigt utvecklad (stor flaskvariation) till skillnad från Special Cluben som behöver några år till för att öppna upp sig
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Om man köper äldre årgångar av Bonnaire brukar årgången sitta baktill på flaskan, jag tror det var en 88a du drack, dom såldes för några år sen i klara flaskor. Vet att du köpte av dom då! ;)
Den vanliga 88an är väldigt utvecklad (stor flaskvariation) till skillnad från Special Cluben som behöver några år till för att öppna upp sig

Där ser ni, det finns de som vet bättre än jag själv vad jag dricker! Tack Magnum! Ser i mina anteckningar att du rått mig att korka upp den före 2010. Det var onekligen dax att dricka den stackaren.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Min back-log för oredovisat pimplande börjar bli väl stor så jag får ta tag i det hela nu.

Vi börjar för några helger sedan när jag var kvar i M.
Startade upp dagen med frukost bestående av ett glas Pommery Louise 89 och inget mer i baren på Galleria Kaufhof. Bra början. Vinbutiken har dock väldigt märklig prissättning så inga inköp där.
Vidare istället till Karstadt med något mer sansade priser. Fyllde på Bordeauxförrådet med bl a några Pontet-Canet (årgångar glömda just nu), Ch d'Armailhac 06 och Ch Montrose 01. Traskade sedan över gatan till ett av mina lokala häng där jag lärt känna sommelieren. Noterar att husskumpan bytts från tidigare någon obskyr producent till Henriot BdB. Beställer naturligtvis ett glas medan menyn konsulteras. Henriot BdB är en riktigt bra sak för nybörjare vill jag påstå. Ställer inte så stora krav på drickaren utan det är bara till att hälla i sig. Maten beställs och jag undrar om Herr Sommelier möjligen skulle vara intresserad av att provsmaka något gott. Jodå, inga protester, så korken åker ut Montrosen. Mycket skönt att kunna helt öppet kunna hantera en medhavd pava utan att riskera diverse påföljder från diverse Stasiliknande organisationer.
Doft känns relativt odistinkt, tänk tonerna av en Pauillac fast murrigare. Smaken är åt det eleganta hållet, ingen fruktbomb. Vinet var väldigt trevligt till maten, gillar 01:eek:rna.

På kvällen bar det av till Tantris för svullebulle. Maten var helt ok i vanlig ordning.
Intressantast att notera var att jag till huvudrätten tog La Mouline 94 och Ch Cantenac-Brown 01. Mouline drack jag även innan jul men nu upplevde jag vinet mindre fruktigt och inbjudande, trots det fortfarande mycket gott. Brown blev ju intressant iom pannan jag knäckte innan på dagen. Här var det minsann inga tvivel om ursprung, cabernet av Bordeaux-modell slår emot näsan. Smaken var också lite tuffare än Montrose men till rådjuret var det inga problem att få i sig. På det hela taget en trevlig afton.

Någon vecka senare slet hungern i mina tarmar efter gymmet. Listig som jag är hade jag bokat bord på Königshof. Ett synnerligen lysande initiativ av mig och som belöning slog jag bl a till på en riktig bra variant av gåslever. En tjock skiva lever flyter i en soppa av consommetyp gjord av lök bränd till karamelliseringsnivå. Suverän kombination. Till maten plockar man fram en Chardonnay från Rully, producent glömd. Första intrycket är en riktigt aromatisk ekton, känns nästan överekad. Men ihop med maten slipas eken ner ordentligt och vinet får en elegant fruktighet som är riktigt trevlig. Spitze! Till huvudrätten öppnar man en pava Ch Lacoste-Borie 04, andravinet till Ch Grand-Puy-Lacoste. Helt ok till maten som bestod av något stekt kadaver.

Nu i veckan som gick samverkade ett antal faktorer till en trevlig lunch. På tisdagen hade folket inom kommunaltrafiken bestämt sig för att strejka. Medan folket på kneget under måndagen gjorde upp planer för hur man skulle ta sig till och från kneget på tisdagen ruvade jag på betydligt roligare idéer. Jobbet kunde jag ta med mig hem på måndagen och jobba från lägenheten. Eftersom jag hade lyckats glömma mitt ex av Livets goda på Tantris vid förra besöket bokade jag bord där för lunch, läs frukost. Tisdagen visar det sig vara en strålande vårdag och medan mina kollegor har suttit i bilköer till jobbet utanför stan tog jag istället en uppfriskande promenad i solskenet. Väl på plats klipper jag in en Cristal 00 för att verka vaken och menyn sticks i min hand. Snart faller mina falkögon på stora lunchmenyn. Fiskvarianten ser lite lättare ut än köttet och med vårsolen ute känns hummer, lax och dess gelikar helt rätt. En av fiskrätterna innehöll en Sauce Mignonette så förslaget var ett glas Ch Grand-Puy-Lacoste 01. Underliga sammanträffanden ibland. Hur som helst märkte man ändå klart skillnaden mellan första- och andravinet. Mer koncentration och mer frukt. In alles tog lunchen fyra timmar inklusive traskandet i en timme. Jag gillar mitt jobb. ;D
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

Inte idag men väl igår.

Beslöt mig för att testa en ny bekantskap så jag öppnade en flaska 2005 Domaine Tissot Arbois Les Graviers. Slog upp lite i ett glas för att smaka av. Tänkte först OK det här var annorlunda men det kanske funkar. Doftade på det ett tag till och blev allt mer skeptisk och tänkte att det här är någon slags defekt jag inte känt tidigare samtidigt som jag letade efter ord för att beskriva odören. Mot bättre vetande valde jag dock att smaka på vinet, och ja vad ska man säga det smakade som det luktade, inte trevligt alls. Kom sedan på att doft och smak var en lite åt jäst hållet, vinet luktade som guinessbryggeriet i Dublin och säker som många andra bryggerier. Var vid det här laget helt säker på att vinet var defekt så jag satte korken i flaskan och gick ner i källaren för att hämta en till. Tyvärr smakade den precis lika illa som den första flaskan. Idag gick jag tillbaa till bolaget med dem och fick tillbaka pengarna.

Nu ska jag villigt erkänna att jag inte är någon hejare på chardonnayviner från Jura men det här var faktiskt inte gott, ja det var riktigt äckligt. Tror det är som Sinfelt säger "när man fyllt trettio hittar man inte längre några nya vänner, man får dras med dem man har."

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

David W skrev:
Inte idag men väl igår.

Beslöt mig för att testa en ny bekantskap så jag öppnade en flaska 2005 Domaine Tissot Arbois Les Graviers. Slog upp lite i ett glas för att smaka av. Tänkte först OK det här var annorlunda men det kanske funkar. Doftade på det ett tag till och blev allt mer skeptisk och tänkte att det här är någon slags defekt jag inte känt tidigare samtidigt som jag letade efter ord för att beskriva odören. Mot bättre vetande valde jag dock att smaka på vinet, och ja vad ska man säga det smakade som det luktade, inte trevligt alls. Kom sedan på att doft och smak var en lite åt jäst hållet, vinet luktade som guinessbryggeriet i Dublin och säker som många andra bryggerier. Var vid det här laget helt säker på att vinet var defekt så jag satte korken i flaskan och gick ner i källaren för att hämta en till. Tyvärr smakade den precis lika illa som den första flaskan. Idag gick jag tillbaa till bolaget med dem och fick tillbaka pengarna.

Nu ska jag villigt erkänna att jag inte är någon hejare på chardonnayviner från Jura men det här var faktiskt inte gott, ja det var riktigt äckligt. Tror det är som Sinfelt säger "när man fyllt trettio hittar man inte längre några nya vänner, man får dras med dem man har."

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Väl medveten om att min smak för viner kan vara lite kinky; den där lät intressant! Måste provas. :)
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gustibus skrev:
Väl medveten om att min smak för viner kan vara lite kinky; den där lät intressant! Måste provas. :)

Finns på regeringsgatan kostar 220 kr. Korka upp ta en klunk lämna tillbaka flaskan och få tillbaka pengarna.

/D
 
SV: Idag dricker vi

David W skrev:
Finns på regeringsgatan kostar 220 kr. Korka upp ta en klunk lämna tillbaka flaskan och få tillbaka pengarna.

/D
Fel. Dom där vinerna (Vita från Jura) smakar i allmänhet på ett sätt som för tankarna till torr sherry. Dom bör alltså mera jämföras med den typen av dryck än något annat. Perfekt till lufttorkad gris eller Comté eller liknande ostar. Orsaken till detta är att man medvetet oxiderar vinerna under jäsning och lagringsprocessen. Underbara exempel på detta är Vin Jaune. Extremt bra lagringspotential dessutom. Områdets söta varianter som normalt görs som Vin de Paille är också helt fantastiska överlag.

I Sverige är väl Arbois tradition det som är mest känt som görs enbart på Savagnin, men Chardonnay kommer allt mer då man sett att den uppträder liknande ,men i en fruktigare och något fylligare stil.

Det är viner man antingen älskar eller hatar, så jag förstår reaktionen nedan.
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Fel. Dom där vinerna (Vita från Jura) smakar i allmänhet på ett sätt som för tankarna till torr sherry. Dom bör alltså mera jämföras med den typen av dryck än något annat. Perfekt till lufttorkad gris eller Comté eller liknande ostar. Orsaken till detta är att man medvetet oxiderar vinerna under jäsning och lagringsprocessen. Underbara exempel på detta är Vin Jaune. Extremt bra lagringspotential dessutom. Områdets söta varianter som normalt görs som Vin de Paille är också helt fantastiska överlag.

I Sverige är väl Arbois tradition det som är mest känt som görs enbart på Savagnin, men Chardonnay kommer allt mer då man sett att den uppträder liknande ,men i en fruktigare och något fylligare stil.

Det är viner man antingen älskar eller hatar, så jag förstår reaktionen nedan.


Fel och fel, tror att det är du, i ditt tvärsäkra uttalande som har fel, detta vin är inte ett vin jaune. Vin jaune lagras i fat utan lock, på det sättet får de sin oxiderade karaktär. Detta vin är dock lagrat i helt förslutna ekfat, enligt producenten själv ska vinet påminna om en vit bourgogne till smaken och passa utmärkt till fisk, men han kan ju ha fel...

/D
 
SV: Idag dricker vi

David W skrev:
Fel och fel, tror att det är du, i ditt tvärsäkra uttalande som har fel, detta vin är inte ett vin jaune. Vin jaune lagras i fat utan lock, på det sättet får de sin oxiderade karaktär. Detta vin är dock lagrat i helt förslutna ekfat, enligt producenten själv ska vinet påminna om en vit bourgogne till smaken och passa utmärkt till fisk, men han kan ju ha fel...

/D
Men för tusan, läs mitt inlägg ordentligt innan du svarar. Jag har aldrig skrivit att det vinet du provade är en Vin Jaune. Jag skrev dessutom att jag förstår din reaktion då det är en vinstil man normalt antingen älskar eller hatar. Capice!
 
Toppen