Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Leclerc Briant Divine 2002. Det här var ett betydligt bättre vin än väntat. Har inte druckit 2002 förut men det är ett riktigt lyft i jämförelse med 1996. På uppstuds, vinet kan ligga ett par år till men den är helt enkelt skitgod just nu.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Leclerc Briant Divine 2002. Det här var ett betydligt bättre vin än väntat. Har inte druckit 2002 förut men det är ett riktigt lyft i jämförelse med 1996. På uppstuds, vinet kan ligga ett par år till men den är helt enkelt skitgod just nu.

Alltid kul med olika åsikter. Jag provade den för någon vecka sedan och upplevden den tyvärr som väldigt tråkig.
http://www.finewines.se/index.php?topic ... n#msg14260

Kan det varit en dålig flaska jag öppnade tro?
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Alltid kul med olika åsikter. Jag provade den för någon vecka sedan och upplevden den tyvärr som väldigt tråkig.
http://www.finewines.se/index.php?topic ... n#msg14260

Kan det varit en dålig flaska jag öppnade tro?
Verkligen!, helt annan åsikt. Blir ju lite osäker nu :D . Får öppna en flaska till senare i veckan. Kan ju också vara att alkoholen efter att ha druckit runt 6 flaskor på 4 personer igår var något min kropp längtade efter.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Verkligen!, helt annan åsikt. Blir ju lite osäker nu :D . Får öppna en flaska till senare i veckan. Kan ju också vara att alkoholen efter att ha druckit runt 6 flaskor på 4 personer igår var något min kropp längtade efter.

Jag med, det får nog öppnas en igen bara för att dubbelkolla.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Leclerc Briant Divine 2002. Det här var ett betydligt bättre vin än väntat. Har inte druckit 2002 förut men det är ett riktigt lyft i jämförelse med 1996. På uppstuds, vinet kan ligga ett par år till men den är helt enkelt skitgod just nu.

Har en 1989:a liggandes. Den sista av ett dussin. Var härligt mogen för något år sedan. Hoppas den håller.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kan bara hålla med CH, drack 2002:an i höstas och tyckte att den gjorde ett rejält magplask. Kanske en dålig flaska eller så var det för att vi drack på på en liten miniprovning tillsammans med Comtes -96, Veuve -88 och Diebolt -76. Hade dock klart större förväntningar på Divine än vad den levererade
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Kan bara hålla med CH, drack 2002:an i höstas och tyckte att den gjorde ett rejält magplask. Kanske en dålig flaska eller så var det för att vi drack på på en liten miniprovning tillsammans med Comtes -96, Veuve -88 och Diebolt -76. Hade dock klart större förväntningar på Divine än vad den levererade

Jag tror ditt startfält hade en hel del med saken att göra snarare än flaskvariation.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Jag tror ditt startfält hade en hel del med saken att göra snarare än flaskvariation.
Flaskan jag drack var inte köpt på Systembolaget utan hemplockad (fick den som gåva). Tyvärr finns det ingen märkning på den eller de som ligger i källaren så det går inte att identifiera något specifikt. Min erfarenhet av Divine har varit att de inte är så långlivade men leverar tidigt. Detta gällde iallafall för 1990 och 96 (som jag har tre kvar av). 96an har de senaste två gångerna varit en stor besvikelse, platt och livlöst. Känns som utförsbacken gick igång för ett antal år sedan.

Sedan är ju startfältet av betydelse. Lite som att köra in toppmodellen av sin Skoda Octavia och på banan möter man Ferrari F40, Porsche 911 GT3 och en Shelby Cobra. Inte ens i Trafikmagasinet vinner Skodan det testet.
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Ska inte RD ligga 8 år eller så på jäst? Öppnade själv en 96, RD igår och den var degorgerad Juni 2006.



Min flaska gav inte stöd till Davids syn att RD-96 ska drickas snart. Den kommer att mogna de 5-10 framåt i tiden och jag får lite samma känsla av den som min favorit-RD 1982 som jag hade min sista flaska av för 4 år sedan. 1982 var tidigt ett väldigt bra vin men växte till en avde bästa champagner jag druckit. Vi får se hur den här resan går. Alla höll RD som det klart bästa vinet i sällskapet. Fortfarande mycket äpple även om chokladtoner börjar komma
faktiskt lite Krug. Lite sämre mousse men fortfarande friskt med fina citrussmaker. Önskar jag köpt mer än bara tre flaskor.

Jag skrev visst fel, det var en 1990a jag drack, ack så bra även om man kan tycka att den borde haft lite mer syra, men det är finlir...
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Inte ens i Trafikmagasinet vinner Skodan det testet.

Jodå, man premierar ekonomi, säkerhet samt lastutrymme (i synnerhet barnvagnar) så de andra bilarna kommer så långt ner på testet att man får bläddra till sidan tre för att hitta dem.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Trist är jag bara så länge frugan är med. När hon försvinner på ett eller annat vis kryper Mr Hyde fram... ;D Och när Mr Hyde har druckit lite finns det inte ett uns av hämningar kvar... ;D ;D

I söndags var jag alltså på stor baluns här i M, Davidoff Tour Gastronomique. Jag hade iskallt räknat med ett antal matglada suputer men icke. Eftersom en av arrangörerna var Jaguar Owners Club så verkade partajbesökarna mest bestå av Jaguarförare och halvkändisar. Nåja, det positiva var att de åt och drack som fröknar hela högen så mer till lilla mig. Det var ett fast entrepris och fri tilldelning av alkohol. Började bra med Louis Roederer magnum. Servitrises fick strickta order om att passera förbi minst var femte minut för toppning av glaset. Därtill ett antal olika amuser. Bra början.

Sedan fortsatte kvällen på samma sätt. Tyskarna uppvisade sitt vanliga dåliga alkoholsinne och började bli lite halvlulliga.

Vid mitt bord satt en söt liten sak och hon snackade o-av-brutet, det var ingen annan som fick en syl i vädret. Skit samma, det var på tyska. Hur som helst hamnade vi i baren framåt tvåsnåret och då var onyktre Mr Hyde på plats. Efter ca 30 sekunder hade bruden tystnat och satt bara och gapade som en tom fågelholk. ;D Sedan övergick det till en immitation av en fisk på torra land. ;D Till slut lyckades hon klämma fram ett "hä". ;D Efter cirka en timme började de små tyskarna, inklusive tjejen som jag fortfarande samtalade med, tycka att det var sent och ville bryta lägret. Tråkmånsar. Det underströk vad jag sa till tjejen, "you can get a Ger-man or a real man". :D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Sanslös prisfest kallade restaurangen det, när "guldbordet" var fullt med vin för 249 DDK per styck.

Blev rekommenderad nån italienare, men den går man ju inte på, så det blev en Ch. Leydet-Valentin, St.-Emillion Gr. Cru 2003.

Det är ju inte så jag trillar av stolen över hur gott det är, men det var iaf det godaste restaurang Propeller kunde uppbringa till mitt bord denna kväll.
Man vill ju inte verka kräsen, men undrar om inte min Carlsberg från minibaren gjorde mig bättre?

Jag förstår inte hur man kan servera rätter med sådana motpoler på samma tallrik, anklever med typ ättiksmorötter och nästan well done oxfilé (beställd medium rare) med
en bea som inte smakar bea, och en del småråa pommes. Man borde gå en kurs i hur man klagar och slipper betala.

DP kostade 1400 DDK. Ta det ggr. 1.5 för SEK. Källaren verkade med andra ord sakna fynd.
 
SV: Idag dricker vi

God kväll.

Börjar bli människa efter lördagens övning nu, först. Då dracks det Cristal 2000, Louis Roederer 1996, ett par flaskor årgångs-Moët, samt ett par flaskor vitt - nåt spanskt samt nån Loire-historia. Satan vilken baksmälla...

Ikväll är det Bordeaux som gäller till osten.

LB
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på sturehof på Rhôneafton med Jean Abeille från ch. Mont-Redon igår. Till förrätt blev det grodlår med en skön majolhistoria, till det hans vita chateauneuf. Riktigt bra match.
Till varmrätt blev det högrev med tryfferad potatispuré. 3 årgångar Chateauneuf: 1999 2001 och 2005.
1999 var superbra, 2001 kändes övermogen men slöt sig på nått sätt för att en timme senare bli super snygg.
2005 är ju ung men riktigt bra.

Efter maten blev det en JL Chave tror det var st joseph. Järning och stram men super elegant. Efter denna blev det Alain Graillot "Le Guiraude" 2006. Så j--a gott.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår fick jag äntligen tummen ur och pös iväg till ett ställe som jag hört skulle ha ett bra champagnesortiment: Bar München. Jodå, listan var omfattande och priserna kändes helt ok. Vad sägs om Krug 88 för 380 euro på restaurang? Ok, Krug 89 på Lenbach för 230 är bättre men det får väl nästan anses att de sålde den till det priset mot bättre vetande... Numera är det Krug 95 som gäller men det är fortfarande samma pris.
Hur som helst hamnade jag i roseavdelningen och satt i valet och kvalet om jag skulle ta Louis Roederer Rose 2000 eller Selosse Rose NV, prisskillnad 30 euro. Valet föll på Roederer eftersom jag inte kunde påminna mig att ha provat den. Servitrisen pös iväg och kom tillbaka med 2003. Blev lite fundersam till om jag skulle byta till Selosse då men tänkte att 03:eek:rna börjar väl så smått komma ut på marknaden nu så det är lika bra att kolla läget.
Tyckte faktiskt att vinet inte levererade för 155 euro som det ändå kostade. Ganska anonymt på det hela taget. Blev också lite för syrligt till jätteräkorna med tryffel (det var riktigt gott!). Man tycker ju att med det varma året borde man ha fått ut mer frukt i slutresultatet. Kan kanske vara så att man har tillsatt friska mängder syra och detta maskerar frukten. Eller också är vinet lite slutet för ögonblicket. Sammantaget hade det dock lönat sig att slanta upp till Selosse här.

Tyckte att en kvarting på slutet skulle runda av aftonen på ett trevligt sätt så listan fram igen och då fanns Selosse rose... men bara i listan. Slut. Fan. Snabb slagning igen och hittar istället Egly-Ouriet NV. Samma femma där. Slut. Servitören försökte då en "fuling" och frågade om jag var intresserad av ett helrör istället. Jag körde en "fuling" tillbaka och sa till honom att visst, får jag den till priset av kvartingen så kör i vind. Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att han skulle gå på detta då jag sa det mest på skämt men killen klämmer ur sig att han inte får sådana beslut men han skulle fråga bossen och så pep han iväg. Kommer tillbaka med beskedet att för priset av en kvarting kunde jag inte få helröret men han erbjöd ett pris mitt emellan kvartingen och helröret. Det är taget sa jag och garvade åt det hela.
Egly var föga förvånande ett mer intressant vin är Roederern. Tyckte mig hitta plommon samt en ton av toffee i bakgrunden.

Det finns risk att jag kommer att hamna på det här stället fler gånger, tack och lov ligger det lite avsides så latmasken i mig håller mig tillbaka. Får se om jag kan förhandla fram ett bra pris på Krug 88 nästa gång... :D
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bourgogneprovning på Regeringsgatan ikväll, provade 6 viner:

1. 2002 Volnay 1er Cru Le Fremiets, Marquis d'Angerville

2. 2001 Château de la Tour Grand Cru, J Labet & N Déchelette

3. 2005 Pommard 1er Cru Pezerolles, Domaine Hubert de Montille

4. 2005 Corton Clos du Roi Grand Cru, Domaine de la Pousse d'Or

5. 2005 Ruchottes-Chambertin Grand Cru, Nicolas Potel

6. 2004 Chambertin, Armand Rousseau

Sex mycket bra viner, det enda som inte föll mig helt i smaken var Pommarden, men även den var helt ok. Armand Rousseau var helt i en klass för sig för mig, evighetslång smak, elegant och i full balans, hade hoppats att jag skulle gillat något billigare bättre men den var helt makalöst god! :p La Tour gled in på en andraplats för mig, en helt annan stil, mycket mer tanniner, säkert mycket bra till mat. Jag trodde det var det yngsta vinet vi provade men det visade sig vara det äldsta, där ser man..
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Måste nästan hitta en ursäkt för att besöka Munchen, provköra nån Beemer, och hjälpa Anders lite :)

Käkade på CustomHouse (tänk Tullhuset) i Köpenhamn ikväll.

Drack gjorde jag:

Bollinger SC 105 DDK per glas - balla glas! Verkligen bra skumpa alltså, kan inte gå fel.

Gåslever, med Riesling, Urziger Wurzgarten, S A Prum 2006. Sött och gott.
Per glas från två olika flaskor. Den nyöppnade var verkligen annorlunda mot den öppnade från början, att dricka vin är som att spela tärning man vet aldrig vilken
siffra som kommer upp.

Tuna med Rueda, Verdejo (druvan), Palacio de Pimentel 2006.

Rieslingen tyckte jag var så god, så det blev 3 glas. Minst ett för mycket, jösses sötman kommer efter.

God mat med vissa brister (vinägerchock), supertevlig personal med stora leenden. Nöjd.

http://www.customhouse.dk/ De har även en japansk restaurang i huset, kanske blir där imorrn.

Av någon anledning fick jag för mig att de trodde att jag var en resencent, och mycket riktigt när jag beställde in min tredje
sötvinsdricka sa servetören att nu vet jag att du inte är en journalist, för de beställer aldrig så många på raken :D
Jag skrattade och sa att jag bara är en glad och go amatör som gillar smaken.

Har varit på CH förut, så deras nivå är i nivå med sist. Kanske frågade de lite extra och bad om ursäkt för nån miss i tron att
ett eventuellt betyg skulle gå upp.
 
Toppen