Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Bourgogneprovning på Regeringsgatan ikväll, provade 6 viner:

1. 2002 Volnay 1er Cru Le Fremiets, Marquis d'Angerville

2. 2001 Château de la Tour Grand Cru, J Labet & N Déchelette

3. 2005 Pommard 1er Cru Pezerolles, Domaine Hubert de Montille

4. 2005 Corton Clos du Roi Grand Cru, Domaine de la Pousse d'Or

5. 2005 Ruchottes-Chambertin Grand Cru, Nicolas Potel

6. 2004 Chambertin, Armand Rousseau

Sex mycket bra viner, det enda som inte föll mig helt i smaken var Pommarden, men även den var helt ok. Armand Rousseau var helt i en klass för sig för mig, evighetslång smak, elegant och i full balans, hade hoppats att jag skulle gillat något billigare bättre men den var helt makalöst god! :p La Tour gled in på en andraplats för mig, en helt annan stil, mycket mer tanniner, säkert mycket bra till mat. Jag trodde det var det yngsta vinet vi provade men det visade sig vara det äldsta, där ser man..

Ha! Jag var också där. Mkt goda viner överlag. Klart förvånad över kvalitetsnivån. Trodde det skulle vara lite mer generiska bourgogner och villageviner.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

ae skrev:
Ha! Jag var också där. Mkt goda viner överlag. Klart förvånad över kvalitetsnivån. Trodde det skulle vara lite mer generiska bourgogner och villageviner.

Vad kul, undrade just om det var någon från forumet där! Jag blev också helt paff över nivån, stor applåd till Systemet där faktiskt.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Måste nästan hitta en ursäkt för att besöka Munchen, provköra nån Beemer, och hjälpa Anders lite :)

Du är varmt välkommen. Jag hade Myson på besök förra året, innan han gick upp i rök... ???
Blev bl a just en Krug 89 då. :)

SUPRA skrev:
Av någon anledning fick jag för mig att de trodde att jag var en resencent, och mycket riktigt när jag beställde in min tredje
sötvinsdricka sa servetören att nu vet jag att du inte är en journalist, för de beställer aldrig så många på raken :D
Jag skrattade och sa att jag bara är en glad och go amatör som gillar smaken.

Känner igen det där. :D I mitt fall blir misstankarna extra omfattande eftersom jag emellanåt för anteckningar vid bordet. Fast de brukar "avslöja" mig relativt tidigt eftersom jag inte är fullt så seriös som en recensent normalt är. ;D
 
SV: Idag dricker vi

St Gall 2002. Jävlar vilken syra. Visste att det var tidigt att öppna flaskan men den här måste ligga till sig. Strävt långt bak i gommen. Kan inte bestämma mig om den blir bra eller dålig om ett par år men definitivt ett vin man ska bjuda Wannabee champagneexperter och med stål i blicken hävda att det här är en typiskt mogen champagne (bara för att ha lite kul).

I jämförelse med exempelvis Deutz BdB 2002 så har den här betydligt fler år innan den levererar och då kanske med en besvikelse. Helt enkelt inte tillräckligt erfaren för att göra den bedömningen men köper nog på mig ett par flaskor till bara för skojs skull.

Flickvännen kan inte ge några synpunkter dock då hon somnat i soffan. Vi är ett roligt gäng på det här forumet. ;D
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kunde inte låta bli att gå på Regeringsgatans Champagneprovning idag. Vi drack:

1. Deutz Brut Classic

2. André Clouet Silver Brut Nature

3. 2004 Larmandier Bernier Grand Cru Vielle

4. 1989 Henriot Millésimé Brut 1989

5. Gosset Celebris Blanc de Blancs Extra Brut


Henrioten och Gosset var riktigt goda, Henrioten tog förstaplatsen för mig. Den var den första mogna champagnen jag provat, det var nästan lite chockartat att bara dofta på den och sen känna alla komplexa smaker. Måste vara grymt god till mat. Larmandier var också god, kändes ganska kraftig och blir säkert grym med lite lagring. Andre Clouét Silver var extremt torr, vilket jag också gillade, 100% PN, kul och lite annorlunda för bara 269 kr men ingen smaksensation direkt. Deutz kändes söt och trist, lite frisk men inte så intressant.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Kom precis hem från Era Ora, helt utslagen - på ett positivt sätt.

Har mina noter som stöd, återkommer troligen i början på nästa.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på bröllop i helgen, höjdpunkten var Alto, inte alls dum för den lilla peng man får ge för den. Förra veckan testade jag för första gången Torres vinbar, drack Mas La Plana, Mas Borras och avslutade med en ostbricka och Vendimia Tardia. Mas Borras var inte dum men Mas La Plana vägrar växa på mig, ett helt ok vin men lite tråkigt och stelt, känns som det är genomgående för Torres. Bra kvalité men sällan överraskande. Vendimia Tardia, söt trevlig Riesling. Bra vin till ost.
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kom igen nu det är fredag, vad ska ni korka upp i helgen? Själv har jag identifierat ett gäng flaskor i min källare som egentligen inte har där och göra så nu börjar utrensningen. Första offret blir en Planeta Burdese från 2000. Kan misstänka att vinet gjorde sig bättre i sin ungdom men vi får se. Om planeta gör sina röda viner på samma sätt som de gör sina vita så borde detta vin vara en riktig ekbomb. Återkommer med en rapport.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Tror en Krug GC, en Malleolus '03 samt en Haut Brion '94 får sätta livet till ikväll. Sen nån bassauternes, Chateau Grillon till cheesen. Några renstackare, ofödda fiskbarn och gåslever går också åt. Liten gottegriskväll således.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Tror en Krug GC, en Malleolus '03 samt en Haut Brion '94 får sätta livet till ikväll. Sen nån bassauternes, Chateau Grillon till cheesen. Några renstackare, ofödda fiskbarn och gåslever går också åt. Liten gottegriskväll således.

Inte så lite brackigt.

(surt sa räven)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Tror en Krug GC, en Malleolus '03 samt en Haut Brion '94 får sätta livet till ikväll. Sen nån bassauternes, Chateau Grillon till cheesen. Några renstackare, ofödda fiskbarn och gåslever går också åt. Liten gottegriskväll således.

Vad heter hon? ;)
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Frankofilen skrev:
2005 L'Hospitalitas i karaffen... Fattigmans-Krankl ;)
Man kanske skulle köpa fler än de två flaskor jag köpte idag? ;) Man bli ju fattig av alla tillfälliga lanseringar...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Tror en Krug GC, en Malleolus '03 samt en Haut Brion '94 får sätta livet till ikväll. Sen nån bassauternes, Chateau Grillon till cheesen. Några renstackare, ofödda fiskbarn och gåslever går också åt. Liten gottegriskväll således.
Fan, jag gillar dig... ;D
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bonnairen slank ner så jag tänkte det va dags för en flaska champagne till som dessvärre va korkskadad. Öppnade därför en Riesling från Von Buhl. Storblommigt med viss beska. Riktigt gott. Årsmodell 2007.
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Brassade en pizza med pancetta och oxfilé ikväll, man kan äta mkt mer när man gör dem själv..dubbelt så goda och hälften så feta. Grävde fram en Mas la plana 01 ur garderobens inre, funkade rätt bra.
 
Toppen