Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

weezer skrev:
Brassade en pizza med pancetta och oxfilé ikväll, man kan äta mkt mer när man gör dem själv..dubbelt så goda och hälften så feta. Grävde fram en Mas la plana 01 ur garderobens inre, funkade rätt bra.
Vadfan, kan du inte PM:a ditt recept?? Mina blir aldrig riktigt bra...

Själv poppade jag en Penfolds Shiraz till maten, följt av en korkad Grandarella 04, så nu nödöppnade jag en gammal favorit från förr, C D Valdemar Gran reserva -04. Men näe... Inte min dag idag.... :-\
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Tror en Krug GC, en Malleolus '03 samt en Haut Brion '94 får sätta livet till ikväll. Sen nån bassauternes, Chateau Grillon till cheesen. Några renstackare, ofödda fiskbarn och gåslever går också åt. Liten gottegriskväll således.

Fan vad gott det är med en lugn helg inte sant?


Keen skrev:
Tror en Krug GC, en Malleolus '03 samt en Haut Brion '94 får sätta livet till ikväll. Sen nån bassauternes, Chateau Grillon till cheesen. Några renstackare, ofödda fiskbarn och gåslever går också åt. Liten gottegriskväll således.
Krug88 skrev:
Fan, jag gillar dig... ;D

Och jag gillar din din ironi ;D
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Fan, jag gillar dig... ;D

Haha, ;D

Renkalvsinnerfilé från Hallen ;D
Måste säga att den renen var nåt av det bästa jag ätit. Var inte stor skillnad på potatispurén och köttet konsistensmässigt :D Jävlar vad mört det var.

Haut Brionen var, som förra gången, fantastiskt. Så jävla snyggt vin. Det spanska, Malleoulus '05, var inte dåligt, men det behövde maten för att visa sin rätta sida. HB:n bara levererade under hela kvälllen. :D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår en trevlig bekantskap med Bourgogne Les Sétilles, till det en fantastisk hel laxsida och ugnsrostade svartrötter, poäter, majrova m m som kryddats med timjan och salt samt sesamfrön.

Ostar samt underbara macarones fick runda av.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tillbaka hemma efter 5 dagars balkanturné och riktigt vinsugen som ni kanske förstår.
Det enda drickbara jag fick i mig var en Barrique-lagrad Shiraz i Makedonien.

Har ju blivit några 80-tals Bordeaux på sistone så jag fotsätter delvis på det temat ikväll men tänkte börja med en Chassagne-Montrachet 1:er Crû "Champ-Gains" -99 från Bernard Moreau och sedan blir det en Château l'Arrosée -88. Om man blir ensam sen under Mällodifästivalen så blir nog Sauternes-suget stort. En Doisy-Daëne -88 ligger riktigt illa till.
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Tillbaka hemma efter 5 dagars balkanturné och riktigt vinsugen som ni kanske förstår.
Det enda drickbara jag fick i mig var en Barrique-lagrad Shiraz i Makedonien.

Har ju blivit några 80-tals Bordeaux på sistone så jag fotsätter delvis på det temat ikväll men tänkte börja med en Chassagne-Montrachet 1:er Crû "Champ-Gains" -99 från Bernard Moreau och sedan blir det en Château l'Arrosée -88. Om man blir ensam sen under Mällodifästivalen så blir nog Sauternes-suget stort. En Doisy-Daëne -88 ligger riktigt illa till.

Nyfiken på hur Chassagnen levererar, på Parkers forum verkar det ju vara domdagsstämning när det gäller vita Bourgogner då de tydlgen ska oxidera i förtid.

Själv förtsätter jag på samma linje som igår. D.v.s andra halvan (jag jag vet jag och frugan delar en flaska vi och hälften blir kvar till dagen efter) av Planeta Burdese. Den första halvan var i alla fall över förväntan. Skulle nog placerat vinet i nya världen om jag fått det blint. Ganska mycket alkohol och mjuk härlig söt frukt, mjuka tanniner. En sommelier skulle väl hävdat att vinet var moget men inte i min värld. Det uppvisade inte några sekundäraromer utan var bara inte lika strävt som ett fatprov.

/D
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Vadfan, kan du inte PM:a ditt recept?? Mina blir aldrig riktigt bra...

Själv poppade jag en Penfolds Shiraz till maten, följt av en korkad Grandarella 04, så nu nödöppnade jag en gammal favorit från förr, C D Valdemar Gran reserva -04. Men näe... Inte min dag idag.... :-\

Vanlig vit deg, jag har inga proportioner men vatten, mjöl, jäst, olivolja å salt. kavla tunnt tunnt, åsso lägga på sina favvopålägg. Osten efter tomatsåsen, annars lägger den sig bara som ett lock över allt det goda. Gör pizzan på ett bakplåtspapper, som du sen glider över på den HETA plåten i ugnen, 280-300 grader. 5 minuter, sen färdig å smaska i sig..
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Igår provade vi igenom följande viner från Spanien:
Lealtanza Reserva 2001
Bodega del Abad Gotín del Risc 2005
Aalto 2005
Finca Sandoval 2006
Nougerals Abellars 2005

Intressanta viner allihop med Aalton på topp och Gotin del Risc som överraskning. Mina kvarvarande flaskor av Finca Sandoval ska få ligga till sig ett tag.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

David W skrev:
Nyfiken på hur Chassagnen levererar, på Parkers forum verkar det ju vara domdagsstämning när det gäller vita Bourgogner då de tydlgen ska oxidera i förtid.

Själv förtsätter jag på samma linje som igår. D.v.s andra halvan (jag jag vet jag och frugan delar en flaska vi och hälften blir kvar till dagen efter) av Planeta Burdese. Den första halvan var i alla fall över förväntan. Skulle nog placerat vinet i nya världen om jag fått det blint. Ganska mycket alkohol och mjuk härlig söt frukt, mjuka tanniner. En sommelier skulle väl hävdat att vinet var moget men inte i min värld. Det uppvisade inte några sekundäraromer utan var bara inte lika strävt som ett fatprov.

/D
Inga problem med den Chassagnen i alla fall. Den är en av mina sista 99:eek:r och 00:eek:r (alla 1:er Crû) från Bernard Morey, Bernard Moureau, Paul Pillot, Domaine Ramonet och Colin-Deleger. Alla vinerna inhandlade i början av 2002. En flaska (av ca 20) har varit oxiderad och defekt + 2 med korkdefekt. Toppenvinerna har varit Chassagne-Montrachet "Les Chaumes" -00 från Colin-Deleger och Chassagne-Montrachet "les Caillerets" -00 Paul Pillot. Den 99:a jag drack i går har varit den mest outvecklade av dom alla och därför har jag väntat tills nu.
Vinerna från -00 däremot har varit mogna ett tag och börjar nog sin utförslöpa nu.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Har flyttat den intressanta pizzatråden till en egen tråd i Mat & Dryck där den hör hemma.

//Krug
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Var bortbjuden till vänner på middag i lördags... Det bjöds på Champagne de Pompadour, SS billigaste skumpa, till förrätten. Jag har aldrig testat den innan så det var lite spännande. Tyvärr var jag lite oförberedd och tuggade Stimorol sekunden innan, så det första glaset var inte mycket att ha. När minten dock var ursköljd kom syrligt äpple och citrus. Eftersmaken var lite väl kort och vinet kändes överlag ungt och "ofärdigt". Summasummarum ett helt okej vin men personligen skulle jag lägga på några spänn och satsa på säkrare kort.
Till maten drack vi Fetzer Merlot som funkade bra till det som serverades. Fruktigt, bärigt och lite syltigt (20% zinfandel) men lite blaskigt och kort. "Grill-vin" skulle jag kalla det...
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Detta är torsdagens vinmenu från Era Ora i Köpenhamn http://www.era-ora.dk/

Valde deras "Wine Lovers" som är mellansteget. Samma mat och menu, men man kan välja olika nivåer på vinet.

* 2000 Brut Zero - Valentino Migliorini PiemonteEn touch av Champagne, nästam Krug-lik doft. Fin gyllene färg, torr, citrus.
Dock ännu ett bevis på att kopiorna inte kan slå det äkta.

* 1999 Barbaresco Rabaja Cortese Piemonte
Lukt: läder, cigarr, kanske lite enris? Rött, knappt genomskinligt. Strävt till en början, sedan lekande lätt.

* 1997 Grosso Sanese Il Palazzino Toscana. (till Primi platti)
Lättdrucket som bara den, men jag har svårt att definiera smaken. Mjukare än tidigare vin. Gott! Ett riktigt kvalitetsvin som går att sänka som ingenting.
Jag tror den italienske servitören, från Sicilien och vid namn Elvis :D , fyllde på mitt glas motsvarande 2.5 glas.

* 1997 La Bandina Valpolicella Tenuta Sant'Antonio Veneto. (till Secondo platti).
Spritig lukt. Sanslöst gott, riktigt perfekt. Vinerna blir bara bättre och bättre, vilket bekräftas av kyparen.

* 1998 Vinsanto Del Chianti, Podere il Palazzino, Toscana. (till dessert)
Cognacsbrun. Luktar lim(!), aprikos, plommon. Riktigt "brunt" vin. Torkat skal, rejäl baston som håller ett fast tag om gomen. En riktig basstärng.

Till kaffet en grappa som luktar melon, lång eftersmak av viol, parfym, lakrits.

Vi har ju tidigare diskuterat att när man som ensam restauranggäst med ett anteckningsblock i handen ibland kan uppleva
att man får väldigt god service, detta var inget undantag. Restaurangen har en stjärna så jag förmodar att servicen alltid
är på en hög nivå, däremot är jag väldigt säker på att min vinintag låg betydligt högre än bland andra gäster.
Efter en fjortonrätters går man ifrån restaurangen med minnesluckor! :D Och mina anteckningar blev väldigt poetiska mot slutet. Jösses vad de hällde upp.

Jag gjorde också ett besök i deras vinkällare som var omkring 30 kvm stor. "Vill ha!"
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Just ja, testade standardskumpa (rosé) i helgen. AR Lenoble, Brut Rose Vintage. Helt okej standardskumpa, men det kändes lite som
att skumpan och det röda liksom var på två nivåer.
Kostade omkring 250 SEK.

I reklamen stod det "Vurderet af Penge & privatøkonomi til 341,- DDK" - tycker det var roligare läsning än "fyndpris".
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Petatde i mig Mon Aieul 06 i förrgår som var supergod. Vettefan om det är någon vits att köpa för lagring som den smakar nu.

Sippar nu på Deus Ex Machina -06 och jisses... Vilket vin! Sjukt bra. Hällde tillbaka från karaffen och en klar och extremt tydlig doft av jordgubbssylt spred sig. Enbart positivt i det här fallet bör tilläggas...
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Petatde i mig Mon Aieul 06 i förrgår som var supergod. Vettefan om det är någon vits att köpa för lagring som den smakar nu.

Sippar nu på Deus Ex Machina -06 och jisses... Vilket vin! Sjukt bra. Hällde tillbaka från karaffen och en klar och extremt tydlig doft av jordgubbssylt spred sig. Enbart positivt i det här fallet bör tilläggas...

Nä..nu blir jag lite avis faktiskt, det låter ju helt tokgott!! Chateauneuf du pape är ditt favvovin eller...? Gissar bara ;)
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Var bortbjuden till vänner på middag i lördags... Det bjöds på Champagne de Pompadour, SS billigaste skumpa, till förrätten. Jag har aldrig testat den innan så det var lite spännande. Tyvärr var jag lite oförberedd och tuggade Stimorol sekunden innan, så det första glaset var inte mycket att ha. När minten dock var ursköljd kom syrligt äpple och citrus. Eftersmaken var lite väl kort och vinet kändes överlag ungt och "ofärdigt". Summasummarum ett helt okej vin men personligen skulle jag lägga på några spänn och satsa på säkrare kort.
Till maten drack vi Fetzer Merlot som funkade bra till det som serverades. Fruktigt, bärigt och lite syltigt (20% zinfandel) men lite blaskigt och kort. "Grill-vin" skulle jag kalla det...

Nähä! Baron fuente, Pannier och..nån mer tror jag.. är faktiskt billigare! ;D
 
Toppen