Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Luis Pato, vitt portugisiskt till kallrökt lax och pasta.

Blev lite förvånad när jag såg vad den kostade, typ 140 kr, hade gissat på billigare.

Etiketten är lite skoj.

17289_m.jpg
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

J.S. skrev:
Nä..nu blir jag lite avis faktiskt, det låter ju helt tokgott!! Chateauneuf du pape är ditt favvovin eller...? Gissar bara ;)

Jo det är ju det! :p Men man blir tyvärr kräsnare och kräsnare.. Dessa var fantastiska och Machinan bland det ballaste jag druckit på riktigt länge men vettefan om jag inte är mer torsk på den lite mer burgundiska stilen...
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Jo det är ju det! :p Men man blir tyvärr kräsnare och kräsnare.. Dessa var fantastiska och Machinan bland det ballaste jag druckit på riktigt länge.

Har du provat deras Chateauneuf du Pape La Combe des Fous?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

En halva Palmer & Co.

Jäkla gott asså!

Har bunkrat upp med portvinsmarinerad anklever, marinerad lammytterfilé och hallonpaj med vaniljkräm från Östermalmshallen.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Luis Pato, vitt portugisiskt till kallrökt lax och pasta.

Blev lite förvånad när jag såg vad den kostade, typ 140 kr, hade gissat på billigare.

Etiketten är lite skoj.

17289_m.jpg
Kul med lite Portugisiskt här.
Har inte druckit hans vita men flera av hans röda viner är riktigt bra, bl.a Vinha Pan och Vinha Barrosa (alla från Beiras i norra Portugal).
Louis Pato är för mig en förnyare som påminner lite om Gaja utan att därför jämföra vinerna.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade gäster igår och började med att korka upp en Moët Chandon 1988, som min bror glömt bort och hittat i höstas (och sedan gett till mig). Jag undrar hur den legat för det var nog den mest defekta champagne jag smakat. Doften påminde om standard-Moët men smaken var helt död och eftersmaken var oxiderad på ett obehagligt sätt. Efter provsmakning av mig hamnade resten av innehållet i vasken så gästerna slapp i alla fall.

Jag fick i stället plocka fram en Taittinger Les Folies de La Marquetterie, som jag hade i kylen. Mycket ljus färg, fräsch doft, fruktig och fräsch smak med inslag av persika. Mycket syra och mycket torr, den kändes ung. Inte mycket till eftersmak. Trevlig champagne men kanske en aning anonym. Jag hade förväntat mig att den skulle "sticka ut" mer. Kan säkert vinna en del på lagring men jag kommer att prioritera annat i min källare.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Hade gäster igår och började med att korka upp en Moët Chandon 1988, som min bror glömt bort och hittat i höstas (och sedan gett till mig). Jag undrar hur den legat för det var nog den mest defekta champagne jag smakat. Doften påminde om standard-Moët men smaken var helt död och eftersmaken var oxiderad på ett obehagligt sätt. Efter provsmakning av mig hamnade resten av innehållet i vasken så gästerna slapp i alla fall.

Jag fick i stället plocka fram en Taittinger Les Folies de La Marquetterie, som jag hade i kylen. Mycket ljus färg, fräsch doft, fruktig och fräsch smak med inslag av persika. Mycket syra och mycket torr, den kändes ung. Inte mycket till eftersmak. Trevlig champagne men kanske en aning anonym. Jag hade förväntat mig att den skulle "sticka ut" mer. Kan säkert vinna en del på lagring men jag kommer att prioritera annat i min källare.

Nu har det varit 2 väldigt olika omdömen om M&C 88.

Andreas skrev:
2st Moët & Chandon Grand Vintage 1988

testade Moët & Chandon Grand Vintage, helt fantastisk!!!
bland det bästa jag druckit i år.
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Hade gäster igår och började med att korka upp en Moët Chandon 1988, som min bror glömt bort och hittat i höstas (och sedan gett till mig). Jag undrar hur den legat för det var nog den mest defekta champagne jag smakat. Doften påminde om standard-Moët men smaken var helt död och eftersmaken var oxiderad på ett obehagligt sätt. Efter provsmakning av mig hamnade resten av innehållet i vasken så gästerna slapp i alla fall.

Jag fick i stället plocka fram en Taittinger Les Folies de La Marquetterie, som jag hade i kylen. Mycket ljus färg, fräsch doft, fruktig och fräsch smak med inslag av persika. Mycket syra och mycket torr, den kändes ung. Inte mycket till eftersmak. Trevlig champagne men kanske en aning anonym. Jag hade förväntat mig att den skulle "sticka ut" mer. Kan säkert vinna en del på lagring men jag kommer att prioritera annat i min källare.

Drack en dito i sommras, den var åxo stendöd..
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kan oxå hissa varningsflagg för Moet -88, drack en som jag köpt via ebay i mellandagarna och den var oxå stendöd, smaken var nästan obehaglig.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

På tal om obehagliga upplevelser så drack tjejen en halva Asti igår till middagen och hon tycker det e sååå gott.
Jag tänkte va fan måste prova, hur illa kan det vara liksom. Jösses va fel jag hade, har haft svettningar och drömt mardrömmar om Asti i natt. Det var nog det värsta jag druckit i hela mitt liv.
Kan inte förstå hur nån faktiskt är villig att betala (nåväl den e ju nästan gratis) för ett sånt bubbel. Fy...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
På tal om obehagliga upplevelser så drack tjejen en halva Asti igår till middagen och hon tycker det e sååå gott.
Jag tänkte va fan måste prova, hur illa kan det vara liksom. Jösses va fel jag hade, har haft svettningar och drömt mardrömmar om Asti i natt. Det var nog det värsta jag druckit i hela mitt liv.
Kan inte förstå hur nån faktiskt är villig att betala (nåväl den e ju nästan gratis) för ett sånt bubbel. Fy...

Vad tycker "tjejen" om vintage champagne?
Har hon kanske potential att lära sig
?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
På tal om obehagliga upplevelser så drack tjejen en halva Asti igår till middagen och hon tycker det e sååå gott.
Jag tänkte va fan måste prova, hur illa kan det vara liksom. Jösses va fel jag hade, har haft svettningar och drömt mardrömmar om Asti i natt. Det var nog det värsta jag druckit i hela mitt liv.
Kan inte förstå hur nån faktiskt är villig att betala (nåväl den e ju nästan gratis) för ett sånt bubbel. Fy...

Fy fan, instämmer.
Det skrämmande är ju att man som champagneoholic hyfsat ofta (eller nja, men det händer) får kommentarer i stil med -"nej, jag gillar inte champagne, men Asti å sånt är jättegott."
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Som tur e så älskar tjejen riktigt skumpa oxå. Dompa är en stor favorit. Hon dricker gärna dyr flott skumpa, så länge hon slipper betala...!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag har en tjejkompis som fått för sig att prosecco är ungefär lika gott som champagne. ??? Blev bjuden på det när hon hade fest nyligen men som tur var hade hon blandat det med hallonsorbet och då kändes det OK. Jag hade blivit sur om han blandat champagne och hallonsorbet.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Komiskt! Min kompis som jag ska käka middag med idag ringde just och föreslog att vi före maten ska ha ett mousserat vin han gillar "Jag drack ett mousserat för ca 130 kr som var riktigt bra nyligen, jag tar med en sådan till middagen!"

Jag har nu försökt få honom att köpa en Cremant istället... för det vet jag att jag kan leva med som mousserat. Men jag känner redan att axlarna åkt upp och mina käkar är hårt sammanbitna... vad måtte det bli av denna fördrink???
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Jag har nu försökt få honom att köpa en Cremant istället... för det vet jag att jag kan leva med som mousserat. Men jag känner redan att axlarna åkt upp och mina käkar är hårt sammanbitna... vad måtte det bli av denna fördrink???
Jag skulle ha en vettig Champagne i beredskap...
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Jag har nu försökt få honom att köpa en Cremant istället... för det vet jag att jag kan leva med som mousserat. Men jag känner redan att axlarna åkt upp och mina käkar är hårt sammanbitna... vad måtte det bli av denna fördrink???

Köp en Louis Roeder på halvflaska och göm den. Så kan du ju gå och fylla på ditt eget glas när han inte ser. Så slipper du bli besviken och han bryr sig uppenbart inte ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Nu har det varit 2 väldigt olika omdömen om M&C 88.

Efter att ha konsulterat Juhlins champagneguide inser jag att Moët har två olika vintage, en vanlig och en Grand Vintage Collection. Jag antar att den senare är något slags motsvarighet till DP oenotheque. Om man jämför betygen ligger Moët Grand Vintage långt över vanliga vintage.

Den jag drack igår var en vanlig.
 
Toppen