Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

condado de haza -05 med en 400 grams entrecote, murklor, rödvinssky och potatis och palsternackspuré, riktigt jävla smörad. Mycket gott.

Sen infann sig sötsuget, vi gjorde afrikanska småkakor ;D. (aka chokladbollar)
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

David W skrev:
Lagade en Choucroute ikväll och till det blev det en 1993 Bernkasteler Doctor Riesling Spätlese från Wegeler Erben. Avnjuter resten av vinet till melodifestivalen. Hoppas stenhårt på Marlena.
Du erkänner öppet att du tittat på Melodifestivalen och dessutom är så pass insatt att du har en favorit?

;)
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Du erkänner öppet att du tittat på Melodifestivalen och dessutom är så pass insatt att du har en favorit?
Han stavade iallafall fel på hennes namn... ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Först Viña del Alba, Albariño -06 (snäppet bättre än Martin Codax faktiskt) följt av Domaine de la Solitude -03 och nu smuttar vi på en Passito Bianco del Veneto -03 (Monastero från Acienda Agricola Monte del Fra).
Solituden var riktigt häftig (men otypisk Ch9dP får man väl säga) med massor av torkad frukt och alkohol som en Amarone. Vinet höll nästan på att ha ihjäl en långsamt rökgrillad argentinsk entercôte.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Serego Alighieri, Vaio Amaron, 2000. 339 kr.

Underbart gott vin! Troligen det bästa rödvin jag druckit i år. Tyvärr enda och sista flaskan.
du dricker för mycket champagne SUPRA... ;)
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Haha, du sitter ännu djupare i skiten :D
Absolut inte. Jag äger inte ens en TV...
Däremot är jag full av beundran över Malena Ernmans röst och sångförmåga. Hon måste vara en av de mest versatila sångerskorna som funnits! Ni skulle bara höra henne sjunga jazz! Ojojojojoj...
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

I kväll blev det lite tapas och en Castillo Ygay 98 (riktigt sjysst rioja måste tilläggas). Funkade fint ihop med lite div småplock... :)
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Absolut inte. Jag äger inte ens en TV...
Däremot är jag full av beundran över Malena Ernmans röst och sångförmåga. Hon måste vara en av de mest versatila sångerskorna som funnits! Ni skulle bara höra henne sjunga jazz! Ojojojojoj...

Oavsett stavning så gick det ju vägen. Hon har inte bara bäst röst utan var dessutom klart sexigast i startfältet... Perfekt undehållning till min sköna tyska Riesling.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

David W skrev:
Oavsett stavning så gick det ju vägen. Hon har inte bara bäst röst utan var dessutom klart sexigast i startfältet... Perfekt undehållning till min sköna tyska Riesling.
Hon har förmodligen den bästa rösten av alla som någonsin deltagit. Jag har dock inte hört så mycket av låten men popopera brukar ju aldrig gå bra, varken i Sverige eller internationellt, så vad talar för henne i Mockba?
Synd att hon inte hade en jazzlåt. Då hade jag kanske våldgästat någon TV-innehavare.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det middag hemma hos brorsan med lite lamminnerfilé och rotfrukter.

Vi började med en Guy Charlemagne mesnillesime 96, fantastiskt bra men ett par år för ung.
Till maten en Pegau 00, bra men föredrar 01 om man ska vara lite kräsen...
Sedan avslutades kvällen med lite André Clouet rosé, helt ok, dock en lätt irriterande grapeton i eftersmaken.

Märker själv att jag senaste tiden nästan alltid hittar något litet fel i allt man dricker.
Tror att det provas mer än att bara slappna av och njuta :(
Borde nog dricka BiB i en månad för att uppskatta allt gott till fullo framöver.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

2003 by Bollinger tycker jag är helt ok, dock ej värd sitt överpris på SB.

Jag köpte 6 st. tror jag druckit 2 st. Resten kommer jag lagra även om många säger att det inte går.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

-"Champagne!" :eek: "Idag?" :-[ "Igen?" :mad:

Så jag fick dricka min Dom Perignon 1996 nästan helt ifred ;D

Den passar bra till Schlager. :D
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ikväll blev det middag hemma hos brorsan med lite lamminnerfilé och rotfrukter.

Vi började med en Guy Charlemagne mesnillesime 96, fantastiskt bra men ett par år för ung.
Till maten en Pegau 00, bra men föredrar 01 om man ska vara lite kräsen...
Sedan avslutades kvällen med lite André Clouet rosé, helt ok, dock en lätt irriterande grapeton i eftersmaken.

Märker själv att jag senaste tiden nästan alltid hittar något litet fel i allt man dricker.
Tror att det provas mer än att bara slappna av och njuta :(
Borde nog dricka BiB i en månad för att uppskatta allt gott till fullo framöver.


Hmm... tankevärt! Det är nog inte helt fel att dricka något enklare ibland...men att sjunka ner i BiB-träsket är väl kanske att ta i :eek: Ibland råkar man ju ändå ut för en del hemska saker när man är bortbjuden och det kanske man ska vara glad över ;) När man sedan kommer hem och tar fram en flaska ur källaren så njuter man sååå mycket mer :p
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
CH, hur var 2003 by Bollinger. Har hört spridda skurar om detta vin...

Det är helt ok. Som skogh sa så är det lite som en lagrad SC.
Stor på näsan men betydligt tunnare i smaken. Knappt någon syra alls.

Jag ser ingen potential för lagring och upplevelsen validerar inte det priset. VC -88 eller AC 1911 är ett klart bättre köp för mindre pengar.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Först Viña del Alba, Albariño -06 (snäppet bättre än Martin Codax faktiskt) följt av Domaine de la Solitude -03 och nu smuttar vi på en Passito Bianco del Veneto -03 (Monastero från Acienda Agricola Monte del Fra).
Solituden var riktigt häftig (men otypisk Ch9dP får man väl säga) med massor av torkad frukt och alkohol som en Amarone. Vinet höll nästan på att ha ihjäl en långsamt rökgrillad argentinsk entercôte.

Är inte säker på om jag druckit Vina del Alba, ska kolla det. Santiago Ruiz, Fillaboa och Terras Gauda är tre läckra Albarinos som jag dricker mest av skulle jag tro.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sambon ska laga söndagsmiddag, ska bli spännande. Hon korkade precis upp en Rotari Rosé och jag lite motvilligt (höll dock skenet uppe... Säkrast så!) tog emot ett glas.
Men jag måste erkänna att den e fan inte så illa. Måste anses riktigt prisvärt med tanke på att priset ligger under hundralappen.

Skulle säkert falla platt mot en riktigt skumpa rosé men på egen hand så går den ner...

Och faktum är att man måste ibland äta blodpudding för att uppskatta oxfilé eller som min bror på ångestfylld bakfyllan för länge sen sa "man måste ibland ligga med tjocka tjejer för att uppskatta...." ja ni hajjar.

schkååål!
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blev det en helt underbar fiskgratäng med skaldjur och till det en Dog Point Chardonnay 06. Vinet passade utmärkt till den här rätten, verkligen supergott! :p Härliga dofter av mogen blodgrape, tropisk frukt och rostade nötter. En väldigt balanserad smak med inslag av tropiskt frukt, citrus och en i mitt tycke lagom ekighet.
 
Toppen