Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skön smygstart på påskhelgen igår på Grappe:

Claude Cazals "Clos Cazals" 1996
Pierre Peters Cuvée Spéciale 1996
Bollinger GA 1996
Bruno Paillard bdb 1995
André Clouet "Cuvée 1911"

Den sistnämnda drack vi förresten på Hotellet efter att Grappe stängt.

"Clos Cazals" görs på druvor från en muromgärdad vingård i Oger, och det görs bara 2000 flaskor per årgång. Det var ett mycket bra, ungt och spännande vin som jag gärna dricker igen om några år (ska försöka köpa fler nästa gång jag är i Champagne).

PP ändrade karaktär flera gånger under de timmar vi satt där. Från början var det väldigt mycket nötter och lite rostade toner, både i doft och smak. Efter ett tag dök det upp kola och en härlig komplexitet. En underbar champagne.

Bollinger GA 1996 provade jag blint. Jag var nästan helt säker på att det var ett 80-talsvin, 1989 var min första gissning, och jag kunde inte tro att det var sant när jag fick veta att det var en 1996:a. Det var första gången jag drack en 1996:a som kändes så mogen. Och vilken kraft. Krug88 som var med tyckte att det var märkligt stor skillnad mot tidigare GA 1996:eek:r som han druckit. Antagligen flaskvariation. Den här var i alla fall väldigt bra och det gav en skön föraning om hur de stora 1996:eek:rna kommer att vara om några år!

Paillard 1995 provade jag också blint och återigen var jag ute och cyklade. Det kändes klart yngre än de tre vi hade provat innan och jag gissade på 2000-tal. "Kan den vara yngre än 2002?" var min första tanke. "Den är äldre än allt vi druckit hittills" fick jag som ledtråd och då var det bara att ge upp. :)

Clouet "1911" drack vi som sagt på Hotellet och det var en skön avslutning på en trevlig champagnekväll. Inte för att kvällen slutade där men det blev i alla fall ingen mer champagne efter det. ;)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Bollinger GA 1996 provade jag blint. Jag var nästan helt säker på att det var ett 80-talsvin, 1989 var min första gissning, och jag kunde inte tro att det var sant när jag fick veta att det var en 1996:a. Det var första gången jag drack en 1996:a som kändes så mogen. Och vilken kraft. Krug88 som var med tyckte att det var märkligt stor skillnad mot tidigare GA 1996:eek:r som han druckit. Antagligen flaskvariation. Den här var i alla fall väldigt bra och det gav en skön föraning om hur de stora 1996:eek:rna kommer att vara om några år!

Jag kan bara hålla med dig om att den är grym. Jag är lika förvånad som du att den är så mogen nu som den är. Synd att det är så svårt att komma över fler flaskor av den. Ser nästan bara RD -96 överallt och den är ganska trist jämfört med GA -96.
Blev bra sugen på en nu men eftersom jag inte har någon GA -96 hemma så får jag nöja mig med GA -88 ikväll ;D
Har du kommit ner till västkusten i eftermiddag så får du gärna var med och smaka på den Elvis.

Krug88: Var denna mognare än den vi tog för ett tag sedan? Den tyckte jag var i kanonform men jag tolkade det som att ni tyckte denna var bättre?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Krug88: Var denna mognare än den vi tog för ett tag sedan? Den tyckte jag var i kanonform men jag tolkade det som att ni tyckte denna var bättre?
Ja, klart mycket mognare. Men inte på ett dåligt sätt, den kändes bara 5 år äldre än den egentligen är...
Riktigt bra mogen Bolly GA 96!
Konstigt nog kom den ifrån samma låda som den vi drack... ???
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Skön smygstart på påskhelgen igår på Grappe:

Claude Cazals "Clos Cazals" 1996
Pierre Peters Cuvée Spéciale 1996
Bollinger GA 1996
Bruno Paillard bdb 1995
André Clouet "Cuvée 1911"

Den sistnämnda drack vi förresten på Hotellet efter att Grappe stängt.

"Clos Cazals" görs på druvor från en muromgärdad vingård i Oger, och det görs bara 2000 flaskor per årgång. Det var ett mycket bra, ungt och spännande vin som jag gärna dricker igen om några år (ska försöka köpa fler nästa gång jag är i Champagne).

PP ändrade karaktär flera gånger under de timmar vi satt där. Från början var det väldigt mycket nötter och lite rostade toner, både i doft och smak. Efter ett tag dök det upp kola och en härlig komplexitet. En underbar champagne.

Bollinger GA 1996 provade jag blint. Jag var nästan helt säker på att det var ett 80-talsvin, 1989 var min första gissning, och jag kunde inte tro att det var sant när jag fick veta att det var en 1996:a. Det var första gången jag drack en 1996:a som kändes så mogen. Och vilken kraft. Krug88 som var med tyckte att det var märkligt stor skillnad mot tidigare GA 1996:eek:r som han druckit. Antagligen flaskvariation. Den här var i alla fall väldigt bra och det gav en skön föraning om hur de stora 1996:eek:rna kommer att vara om några år!

Paillard 1995 provade jag också blint och återigen var jag ute och cyklade. Det kändes klart yngre än de tre vi hade provat innan och jag gissade på 2000-tal. "Kan den vara yngre än 2002?" var min första tanke. "Den är äldre än allt vi druckit hittills" fick jag som ledtråd och då var det bara att ge upp. :)

Clouet "1911" drack vi som sagt på Hotellet och det var en skön avslutning på en trevlig champagnekväll. Inte för att kvällen slutade där men det blev i alla fall ingen mer champagne efter det. ;)


Tack som fan för Clos Cazals 96:an!! den var mycket spännande. Och god, men med mer tid antagligen fantastisk.
övriga viner har jag druckit förut och därför var det just denna som etsade sig fast i minnet från igår. GA'n var ju sjukt god om än något mogen...

A
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår dracks det....

Orpale 1996
Chablis Grand Cru Les Clos 2006 (Brocard)
Dogpoint Chard 2006
Pirie Estate Chardonnay 2006
Les Graviers Chardonnay 2005
Puligny- Montrachet 1 Cru 2006

Orpale var för mig ganska blek och saknade sting och identitet, men andra i sällskapet tyckte den var riktigt bra.
Chablis lär vara på väg tillbaka till SS, ratades av alla men ingen kunde säga vart defekten låg.
Dogpoint var fantastisk i doften när den häldes upp, kröp sedan iväg och gömde sig ngn halvtimme innan den blev en av kvällen höjdare.
Pirie var en glädje, alla sken upp och tyckte det var riktigt friskt och gott. Av ngn märklig anledning fick jag Rieslingtankar.
Graviers var.... annorlunda. Ett spännande vin som var enormt svårplacerat. Bästa av dem alla till ffa comtén som senare dukades upp.
Puligny... mitt minne sviker mig lite här. Balanserad, välgjord och stod sig bra är mitt minne :-o


Det jag gärna skulle ha ett par pavor av är Dogpoint!! Prie har jag ju av så det räcker ett tag.
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Imorgon kväll blir det entrecote från saluhallen, till det dricker vi en Ch Margaux 83... ;D

Återkom gärna med rapport. Har en sådan, inte entrecote alltså, källaren och undrar när den ska knäckas. Den borde vara ganska nära sin peak tycker jag.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Tack som fan för Clos Cazals 96:an!! den var mycket spännande. Och god, men med mer tid antagligen fantastisk. Övriga viner har jag druckit förut och därför var det just denna som etsade sig fast i minnet från igår. GA'n var ju sjukt god om än något mogen...

Tack själv för GA 1996:an - den var helt underbar.

I kväll blir det Krug GC från 80-talet tillsammans med svärföräldrarna. Ja, exakt den flaska som jag skulle ha tagit med på senaste vininfernot när en svensexa kom emellan. ;)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det lite smågodis.

Skagentast med löjrom från kalix & vänern tillsammans med Gosset -99, Krug -95 och Bollinger GA -88
Skitsnack akompanjerat av Chapoutier Le Pavillion -93 för att sedan avsluta kvällen med Donnafugata Ben Rye (minns inte årgång) till lite blandade konditorivaror.
 

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Igår dracks det....

Orpale 1996
Chablis Grand Cru Les Clos 2006 (Brocard)
Dogpoint Chard 2006
Pirie Estate Chardonnay 2006
Les Graviers Chardonnay 2005
Puligny- Montrachet 1 Cru 2006

Orpale var för mig ganska blek och saknade sting och identitet, men andra i sällskapet tyckte den var riktigt bra.
Chablis lär vara på väg tillbaka till SS, ratades av alla men ingen kunde säga vart defekten låg.
Dogpoint var fantastisk i doften när den häldes upp, kröp sedan iväg och gömde sig ngn halvtimme innan den blev en av kvällen höjdare.
Pirie var en glädje, alla sken upp och tyckte det var riktigt friskt och gott. Av ngn märklig anledning fick jag Rieslingtankar.
Graviers var.... annorlunda. Ett spännande vin som var enormt svårplacerat. Bästa av dem alla till ffa comtén som senare dukades upp.
Puligny... mitt minne sviker mig lite här. Balanserad, välgjord och stod sig bra är mitt minne :-o


Det jag gärna skulle ha ett par pavor av är Dogpoint!! Prie har jag ju av så det räcker ett tag.


Så det blev den trots att mitt tips sågades av nästan alla andra forumdeltagare. Vad tyckte övriga? Juraviner är lite hata- eller älskaviner.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

ae skrev:
Så det blev den trots att mitt tips sågades av nästan alla andra forumdeltagare. Vad tyckte övriga? Juraviner är lite hata- eller älskaviner.

Tror inte på den itusågande damen heller så vi tordes prova det sågade Juravinet. Kompext och annorlunda var det, knepigt vin och jag vet inte om jag älskar eller hatar det. Det var iaf väldigt bra till Comtén och ngr andra ostar.
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

En härlig torsdag blev det lite standardskumpa från Dellamotte, Dutton Goldfield Chardonnay till maten och sedan avrundning med en -86 Betani Amarone della Valpilicella Classico .
Nån som har erfarenhet av amaronen, grymt god. Har aldrig varit så imponerad av Amarone medn denna var fantastisk.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Igår blev det lite smågodis.

Skagentast med löjrom från kalix & vänern tillsammans med Gosset -99, Krug -95 och Bollinger GA -88
Skitsnack akompanjerat av Chapoutier Le Pavillion -93 för att sedan avsluta kvällen med Donnafugata Ben Rye (minns inte årgång) till lite blandade konditorivaror.

Lät som en trevlig kväll på Gbg vinkällare. Skall försöka att inte missa nästa event.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Det var iaf väldigt bra till Comtén och ngr andra ostar.
Det vore väl nästan skandal om den inte passade bra till traktens stolthet - Comté? Den typen av vin är ju såväl standardingrediens som standardtillbehör när det vankas Fondue Comtoise... :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tja, kvällen blev lite märklig...

Kom hem till en polare och hans lilla grabb runt 19.00.
Vi började med en förvånansvärt vital Krug 82 ;D
De senaste gångerna jag provat den har den inte varit något speciellt alls, lite fadd och trött...
Den här flaskan var inte perfekt men väldigt bra.
Markant ek på näsan, en hel del nötter och kaffe.
Bra syra och frukt, väldigt nöjd.
Till det åt vi lite Pata Negra från saluhallen.

Polaren nattade sin grabb och under tiden dekanterade jag en Ch Margaux 83.
När han kom tillbaka grillade vi på ett par grymma entrecoter från hallen.
Till det serverade han en potatissallad(också hallen) och bearnaise på påse ??? vad fan?

Plötsligt började min kompis må dåligt, gick och spydde och var tvungen att gå och lägga sig efter.
Jävligt trist...Mest för honom.
Så jag promenerade ett helt kvarter hem med en halv flaska Margaux 83 som jag sitter och sippar på just nu...
Den är yngre och tuffare än jag minns den för ett halvår sedan.
Efter runt 2 timmars luftning så kommer jag ihåg den!
Den silkiga elegansen, örter, svarta vinbär. Oerhörd koncentration av frukt.
Magisk, men jag väntar nog 3 år innan jag korkar den jag har kvar...
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Igår blev det lite smågodis.

Skagentast med löjrom från kalix & vänern tillsammans med Gosset -99, Krug -95 och Bollinger GA -88
Skitsnack akompanjerat av Chapoutier Le Pavillion -93 för att sedan avsluta kvällen med Donnafugata Ben Rye (minns inte årgång) till lite blandade konditorivaror.
Det var grymt. Och Krug -95 var än godare än jag upplevt den hittills. Grejerna El Burro Grande tog med (de två sistnämnda) var grymma, och det var riktigt spännande att få prova GA av årgången 1988, även om den kom i skymundan av Krugen.
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Tja, kvällen blev lite märklig...

Kom hem till en polare och hans lilla grabb runt 19.00.
Vi började med en förvånansvärt vital Krug 82 ;D
De senaste gångerna jag provat den har den inte varit något speciellt alls, lite fadd och trött...
Den här flaskan var inte perfekt men väldigt bra.
Markant ek på näsan, en hel del nötter och kaffe.
Bra syra och frukt, väldigt nöjd.
Till det åt vi lite Pata Negra från saluhallen.

Polaren nattade sin grabb och under tiden dekanterade jag en Ch Margaux 83.
När han kom tillbaka grillade vi på ett par grymma entrecoter från hallen.
Till det serverade han en potatissallad(också hallen) och bearnaise på påse ??? vad fan?

Plötsligt började min kompis må dåligt, gick och spydde och var tvungen att gå och lägga sig efter.
Jävligt trist...Mest för honom.
Så jag promenerade ett helt kvarter hem med en halv flaska Margaux 83 som jag sitter och sippar på just nu...
Den är yngre och tuffare än jag minns den för ett halvår sedan.
Efter runt 2 timmars luftning så kommer jag ihåg den!
Den silkiga elegansen, örter, svarta vinbär. Oerhörd koncentration av frukt.
Magisk, men jag väntar nog 3 år innan jag korkar den jag har kvar...
Krug och Ch. Margaux. Låter riktigt högklassigt. Däremot väldigt tråkigt för din kompis, med tanke på vad han gick miste om. Det förstör ju en hel del om man mår illa när man dricker sånt här.
 
Toppen