Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Det var grymt. Och Krug -95 var än godare än jag upplevt den hittills. Grejerna El Burro Grande tog med (de två sistnämnda) var grymma, och det var riktigt spännande att få prova GA av årgången 1988, även om den kom i skymundan av Krugen.
Supertrevlig kväll. Krugen var sjukt bra. Under ett stadie i glaset var den oerhört bourgognelik. Som en montrachet med bubblor.
Lite mer info om det söta vinet hittar ni här: http://www.donnafugata.it/showPage.php?template=vini&masterPage=e-vini-presentazione-home.html&id=124#
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Krug och Ch. Margaux. Låter riktigt högklassigt. Däremot väldigt tråkigt för din kompis, med tanke på vad han gick miste om. Det förstör ju en hel del om man mår illa när man dricker sånt här.
Jo såklart.
Däremot har vi en kväll om en månad unefär då vi höjer insatsen lite.
Än så länge vet jag bara att Mouton Rothschild 82 och Petrus 83 är inblandat. ;D
Vi är 3 pers, så vi får se vad som tillkommer...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug GC från 80-talet. Svärföräldrarna är mycket förtjusta i vin men det var Krug-premiär för dem.

Det började med att jag lyckades vrida av korken och en centimeter kork satt kvar längst ner i halsen på flasken. Det var första gången jag råkade ut för det... Ingen bra start. Fram med en korkskruv för att få loss sista biten. Jag hann bli lite orolig och var tvungen att snabbt provsmaka själv. Det var absolut ingen fara med champagnen. Puh.

Färgen var som bärnsten, doften var lite svag med Krug-mått, men smak och den oändliga eftersmaken var helt underbara. Vilken mognad.

Den Krug GC från 90-talet som vi drack på Krugvertikalen tycker jag var bättre, den var lite mer pigg och fräsch, men den här var ändå ett bra exempel hur en mogen champagne av toppklass kan vara. Svärföräldrarna och fästmön var lyriska!
 

Hycken

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
För en som aldrig provat, lever Priorat upp till sitt rykte?

Det var första gången jag provade Priorat och kan inte säga mer än att jag blev positivt överaskad!!

//Hycken
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Soalheiro Alvarinho Metodo Classico Bruto (Vinho Verde/Monçâo). "Hysh-pysh-årgång" 2005, degorgerad slutet av 2008.
Rökig näsa, gula frukter. Fyllig, krämig med frisk syra, karaktär av lime, mycket mineral i lång eftersmak.
Inte champagne men vad begär man för 7€?
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det blev en 2002 1:er Cru Mont de Milieu från La Chablisienne (ååååh så fruktig, fet och mogen) till nässelsoppan och torskryggen + en Vin Santo från Castello di Brolio till creme brulen.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det middag hemma hos brorsan...
Inspirerad av de tidigare förslagen så tog jag med en Diebolt Fleur de Passion 98.
Brorsan kontrade med en Fleur 96:a ;D
96 sopade mattan!!
I början av sin mognad var den packad av rostad kokos, mandarin och söt citrus. Helt fantastisk!!!
Elegant och koncentrerad höll den sig i över en timme, lika länge som det fanns kvar i glasen...

Till grillad oxfilé blev det en Robert Arnoux Echezeaux 04.
Den var nära på lika bra.
2 timmars dekantering, packad pinot, massor av peppar och en sjuk koncentration.

Grymt bra vinkväll!

Vi avslutade med en Rieussec 03 på halva till en hemlagad rabarberpaj, inte helt fel det heller...
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
...
Till grillad oxfilé blev det en Robert Arnoux Echezeaux 04.
Den var nära på lika bra.
2 timmars dekantering, packad pinot, massor av peppar och en sjuk koncentration.
...

Har jag bara provat från fat, men då var den å andra sidan som sirap nästan. Väldigt mycket nya världen i stilen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår, Enchanteleurs 1996, fantastisk, komplex doft och smak.Klar att dricka nu men hålller många år till. Därefter Salon 1996 yngre, härlig citrus och mineral. En klass bättre än Henriot. GRYM!
Verget, Tillets 2005, torr, bränd rökig karraktär, besvikelse. Plantiers Haut Brion 2005, går inte att jämföra med sin storebror, men en grymt bra vit Bordeaux, lite för ung. Troplong Mondot 1990 oxiderad :mad: (3e kassa flaskan från samma låda) Cos Estournel 1996 aah, perfekt mogen Bordeeaux, allt på rätt plats. ;D avslutningsvis en skvätt Climens 2002 från en flaska som öppnades kvällen innan, klart bättre dag 2. Fet, fyllig lång smak. klart bättre än förväntat
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Därefter Salon 1996 yngre, härlig citrus och mineral. En klass bättre än Henriot. GRYM!

Intressant att den är så bra redan nu! Jag har inte vågat korka upp någon av mina än.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Igår började vi med en av mina spontanköpta Henriot Millésimé Brut 1996. En riktigt trevlig bekantskap med fräscha äpplen i smaken. Till lammet så blev det Virginie de Valandraud 2004 och Domaine La Barroche Cuvée Pure 2006. Kanske inte så snällt mot den förstnämnda... :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gustibus skrev:
Finns det förresten någon importör av Arnoux?
Har ingen aning...
Hittade en flaska i Beaune förra sommaren jag köpte på prov.
Tyckte om den så pass att jag beställde ett 6-pack till från London.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Igår började vi med en av mina spontanköpta Henriot Millésimé Brut 1996. En riktigt trevlig bekantskap med fräscha äpplen i smaken. Till lammet så blev det Virginie de Valandraud 2004 och Domaine La Barroche Cuvée Pure 2006. Kanske inte så snällt mot den förstnämnda... :)
Drickfönster på Henriot?
 
Toppen