Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Billecart Salmon NF 1990 till kvällens sushi. Skön syra och begynnande mognad, men ändå saknas någonting i helheten som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Tror att den helt enkelt skulle behöva ligga ett antal år till för att mogna ut helt. Men det är säkert en smaksak. Tyvärr har jag dock inga fler flaskor... :(
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

La Source de Vignelaure Rosé -07 till hemlagad pizza (med massor av färsk basilika och oregano) och sedan en Atteca -07 (Calatayud, Spanien) i soffan.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

I en helt annan prisklass men ändå - vi hällde i oss en kvarts Le Volte 2007 ikväll. Mer gick inte - det var bland det värsta jag har druckit på länge. 2006:an var rätt OK, något måste gått väldigt snett 2007. Varning således...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
I en helt annan prisklass men ändå - vi hällde i oss en kvarts Le Volte 2007 ikväll. Mer gick inte - det var bland det värsta jag har druckit på länge. 2006:an var rätt OK, något måste gått väldigt snett 2007. Varning således...

Är inte det Ornellaias?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
I en helt annan prisklass men ändå - vi hällde i oss en kvarts Le Volte 2007 ikväll. Mer gick inte - det var bland det värsta jag har druckit på länge. 2006:an var rätt OK, något måste gått väldigt snett 2007. Varning således...

Jag provade 2006 & 2007 jämte varandra i fredags och tyckte inte det skiljde så mycket mellan dem. Nu var visserligen förhållanden som jag provade dem under allt annat än optimala så det kan ju förklara en del (cigarr innan och utomhus med en grill som gav en rökdimma värre än Lützen brevid)

Jos skrev:
Är inte det Ornellaias?

Jo det är det.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det var säkert ett år mellan mina tester, så jämförelsen i grilldimman var säkert bättre. Det vilade någon syntetiskt över både doft och smak - all den tunga vaniljsötman kan knappast komma från gamla Ornellaiafat?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Var hemma hos en polare igår och grillade hamburgare i solen. Började med Dom Perignon 88. Bra bubblor i början, som dock försvann rätt snabbt, samma mognadstoner som när jag drack den sist....men lite korkad. Som tur var kändes det som det mesta av korken försvann med lite luft så de sist,a glasen var väldigt angenäma. Dock inte lika bra som på infernot sist.

Sen blev det en Lillian Syrah 05, som var precis lika bra som sist jag drack den. Lite alkoholhetta i början, men det försvann efter en 30 min i karaff. Låång eftersmak.
Polarens farsa som bor intill slängde upp en CH9 Vieux Telegraph 99 La Chau(tror jag det var) som också var bra, men den hade nog mått bra av lite tid i karaff.

Sen framåt småtimmarna korkades en Ch Myrat 05 upp som jag lite osmart plockat med mig. Då var jag inte riktigt i form att bedöma vinet så mycket, annat än att säga att det var gott. Som plåster på såren fick jag istället hem en Château Suduiraut '72 ??? Ska tydligen vara "over the hill" men kan vara kul att testa iallafall.

Sen fick jag dregla lite när polarens farsa visade upp bl.a. 2 lådor Margaux '83, nån låda Cheval Blanc '83, lådor av hermitage La chapoutier, Palmer '00 osv. :eek:
 
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Var hemma hos en polare igår och grillade hamburgare i solen. Började med Dom Perignon 88. Bra bubblor i början, som dock försvann rätt snabbt, samma mognadstoner som när jag drack den sist....men lite korkad. Som tur var kändes det som det mesta av korken försvann med lite luft så de sist,a glasen var väldigt angenäma. Dock inte lika bra som på infernot sist.
Dricker du sånt här till hamburgare? Är inte det en lite konstig kombination? ;) ;D

Nej, ärligt talat. Principer om hur man kombinerar mat och dryck kan fara! Huvudsaken är att man själv gillar kombinationen. Hamburgare och champagne är inte direkt en kombination jag skulle välja, fast då gillar jag å andra sidan inte direkt hamburgare lika mycket som vissa.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Dricker du sånt här till hamburgare? Är inte det en lite konstig kombination? ;) ;D

Nej, ärligt talat. Principer om hur man kombinerar mat och dryck kan fara! Huvudsaken är att man själv gillar kombinationen. Hamburgare och champagne är inte direkt en kombination jag skulle välja, fast då gillar jag å andra sidan inte direkt hamburgare lika mycket som vissa.

Haha, vi drack inte dompan till maten ;D Den togs i solen innan vi drog i igång grillen :D

Däremot var det inget fel på kombinationen Lillian och hamburgare ;)
 
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Haha, vi drack inte dompan till maten ;D Den togs i solen innan vi drog i igång grillen :D

Däremot var det inget fel på kombinationen Lillian och hamburgare ;)
Jag funderade på om det kunde vara så (ditt inlägg var lite tvetydigt), och det var väl tur att det också visade sig vara så.
Att Lillian passade till hamburgare kan jag tänka mig.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Polarens farsa som bor intill slängde upp en CH9 Vieux Telegraph 99 La Chau(tror jag det var) som också var bra, men den hade nog mått bra av lite tid i karaff.
Det bör vara "La Crau".
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Schönborn Erbacher Marcobrunn Auslese -76, det är gott med mogen riesling. Doftar fantastiskt av mint och apelsincurd, fortfarande bra med frukt och lite syra kvar för att hålla allt i balans.
Innan dess en Ruinart -96 som är riktigt god nu, börjar få lite mognadstoner men samtidigt väldigt fräsch.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Finanskris :eek:

Tröst;

3290_79017066204_680616204_2169921_700433_n.jpg


3290_79017071204_680616204_2169922_1459864_n.jpg
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Condado de haza 06 till grillat, samt en vit recioto från Tamellini (till en rabarberpaj). Sistnämnda var en riktig höjdare.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dejzan skrev:
Schönborn Erbacher Marcobrunn Auslese -76, det är gott med mogen riesling. Doftar fantastiskt av mint och apelsincurd, fortfarande bra med frukt och lite syra kvar för att hålla allt i balans.
Innan dess en Ruinart -96 som är riktigt god nu, börjar få lite mognadstoner men samtidigt väldigt fräsch.
Låter härligt med Rieslingen. Har själv bara en flaska kvar nu (Rauenthaler Gehrn Auslese -76 från Staatsweingut) men har presis som du njutit mycket av den här underbara årgången.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sippar på dom sista dropparna av flytande crème brûlé, dvs en Tokajer 6 Puttonyos från -83 (Borkombinat). Dom här vinerna måsta fanimej vara odödliga. Inte så elegenta och komplexa men med syra och struktur för att klara +50 år på flaska.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Hur var 97an av Salon (ser ut om 97 i allafall)

Citat: "kvällens besvikelse"
- Grymt sluten, tvål, äppelcider, lime, grapebeska, va fan e de här?
/CH
 
Toppen