Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Söndagsmiddag igår, korkade upp en Bollinger magnum som lagat o gottat sig sen 2005. Helt underbar som den sig bör...
Sabrerade flaskan och det är alltid uppskattat och lite spännande (inte så ofta man sabrerar magnum).

Kalix löjrom till förrätt och renytterfilé till huvudrätt. Bolly gick förvånans värt bra ihop med renen. Tror man kan dricka Bolly till allt...!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag druckit en 30 champagner, bl a Salon 97 som var ganska matt och trist. Dagens överraskning var Philiponnat "1522", sen så var Bollinger 99 och mkt annat gott, men det visste jag och var vad jag väntat mig. Slängde lite käft med JFC och sörplade i mig av hans rosé.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det borde ta mig f-n vara nackskott på feta kärringar med vaniljparfym och flintskalliga gubbar med greköppning ner till skrevet som häller på sig parfym så det stinker ner hela lokalen när man ska prova Champagne.

Ska lugna ner mig lite så återkommer jag med vad jag tyckte vad bra och inte på Champagnedagen i Göteborg.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Det borde ta mig f-n vara nackskott på feta kärringar med vaniljparfym och flintskalliga gubbar med greköppning ner till skrevet som häller på sig parfym så det stinker ner hela lokalen när man ska prova Champagne.

Ska lugna ner mig lite så återkommer jag med vad jag tyckte vad bra och inte på Champagnedagen i Göteborg.

Jaa... det eller fiskrens...?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Det borde ta mig f-n vara nackskott på feta kärringar med vaniljparfym och flintskalliga gubbar med greköppning ner till skrevet som häller på sig parfym så det stinker ner hela lokalen när man ska prova Champagne.

Ska lugna ner mig lite så återkommer jag med vad jag tyckte vad bra och inte på Champagnedagen i Göteborg.

Noterade dessvärre samma fenomen på C-dagen i Sthlm igår, ena gången en medelålders man andra gången en yngling på de 30. Jag bytte omgående position för att slippa odören av "parfym".

Ser fram emot att höra hur din dag blev!
 
SV: Idag dricker vi

H. Blin & Co 96 på magnum som var överraskande god! Mycket frisk, äpple/fläder + nötter och för runt 700:-/flasken måste det anses vara ett klipp!
Lynch-Bages 95 som var oväntat kraftfull och smakrik, vi hade den till nån köttgrytsvariant, men det är nästan så man borde haft den till nån riktigt kryddstark mat.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Det borde ta mig f-n vara nackskott på feta kärringar med vaniljparfym och flintskalliga gubbar med greköppning ner till skrevet som häller på sig parfym så det stinker ner hela lokalen när man ska prova Champagne.
Bubblaren skrev:
Noterade dessvärre samma fenomen på C-dagen i Sthlm igår, ena gången en medelålders man andra gången en yngling på de 30. Jag bytte omgående position för att slippa odören av "parfym".
Fy farao för sådant folk som sabbar den sköna doften av champagne med parfym. Så vulgärt att komma till en champagnetillställning kraftigt parfymerad.
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en Ca'Marcanda Magari 2000 här om dagen. Den var helt klart över förväntan, bästa vinet hittills i år.
 
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Fy farao för sådant folk som sabbar den sköna doften av champagne med parfym. Så vulgärt att komma till en champagnetillställning kraftigt parfymerad.
Håller med fullständigt, överhuvudtaget har jag mycket svårt för folk som överdoserar parfym, men speciellt på en dryckesprovning...
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Jaa... det eller fiskrens...?

:D

Har egentligen inte lugnat ner mig utan blivit lite onykter istället. Sprang iväg på en Whiskey provning strax efter jag kom hem från Champagnedagen och där provade vi:
- Hibiki 17 år
- Yamazaki 12 år
- Yamazaki 18 år
- Hakushu 10 år
- Hakusku 18 år
- Yamazaki Sherry Cask Edition

Dricker sällan whiskey numera och kan efter denna provningen konstatera att jag inte kommer byta till Japansk.

Lovar att återkomma imorgon med en sammanfattning från Champagnedagen. Bättre att göra sådant när man får betalt.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hann inte prova så mkt för utom alla våra Pol Roger på champagnedagen, men jag slank iväg en sväng.
Tyvärr var både VVF och RD slut
Däremot fick jag lite Grand Année Rosé samt Cristal 02. Den första var bra, min favvo rosé är dock fortfarande Gosset. Cristalen var ung men med stor potential.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kort sammanfattning av Champagnedagen i Göteborg 2009.


Det var väldigt mycket som fanns utställt och på de 3 timmarna som jag var där så hann jag besöka gissningsvis hälften. Vissa hoppade jag helt över (Frank Bonville, J Lassale, Gaston Chiquet, Jean Marie, Pommery, Moët & Chandon, Veuve Clicqout, Ayala, Castellane, Alexander Bonnet, Mumm) och vissa missade jag eller hann inte med (Billecart-Salmon, Launois, Diebolt-Vallois, Bruno Paillard, Jacques Picard, De Venoge, Henriot)

Det är ju tyvärr ganska svårt att utvärdera en champagne på de 2-3 cl man får i sitt glas, speciellt eftersom många var för varma och avslagna när man fick dem.
Trots detta så fanns det ju några som jag tyckte stod ut från mängden och som jag ska försöka köpa på mig en flaska av så man kan få testa dem ordentligt:
Philipponnat 1522
A Jacquart Blanc de Blancs Cuvée Speciale
Erik Rodez Blanc de Noirs Brut
Eric Rodez Cuvée des Grands Vintages
Egly Blanc de Noir Grand Cru 'Cuvee Vieilles Vignes'
Taittinger Les Folies de La Marquetterie
Pol Roger Pure Brut Nature
Amazone de Palmer Brut
Tarlant Cuvée Louis Brut


Sedan fans det ju lite som man provat tidigare som men som är värda att nämnas igen.
Perrier Jouët Grand Brut
A Jacquart Blanc de Blancs Grand Cru Brut 2002
Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru

En väldigt trevlig eftermiddag får man väll säga men jag skulle nog ha hängt på dörren när det öppnade istället för att komma mitt i och vara kvar till stängning. Mycket av alla prestiger var slut och det kändes som en stor förfest mot slutet.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Åt en spontanmiddag på Eriks bakficka igår. Fästmön och jag delade på en halvflaska Krug GC till förrätten (lax- och forellromstartar med örtsallad och färskost). Trevlig överraskning när de kom in med en halvflaska med gamla etiketten! Den passade mycket bra till förrätten, men jag önskade att både förrätten och Krugen varit större... ;)

Till huvudrätt blev det svenskt dilamm med rotselleripuré och rödbetschutney med valnötter. Eftersom de råkade ha vårt röda bröllopsvin, Couvent des Jacobins Bourgogne Rouge 2006, på glas passade vi på att prova det. Vinet var ok, inte mer, men passade bra till maten. Det kommer nog att passa till hälleflundran också.
 
SV: Idag dricker vi

Nu ska vi sluta bjäbba med varandra.
Syftet med det här stället är att det skall vara ett ROLIGT och SOCIALT forum där vi på ett hjärtligt och ibland ironiskt sätt delar med oss av våra mer eller mindre sjuka intressen av njutning.

Idag var det säsongspremiär för kall bira på uteservering förövrigt. Underbart gott.

Och äntligen har sparissen från Tyskland anlänt! Än så länge bara sydtysk spariss, om en vecka eller så börjar den riktiga nordtyska sparissen säljas och då är det vår på riktigt. Gudars vad smaskens!
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Åt en spontanmiddag på Eriks bakficka igår. Fästmön och jag delade på en halvflaska Krug GC till förrätten (lax- och forellromstartar med örtsallad och färskost). Trevlig överraskning när de kom in med en halvflaska med gamla etiketten! Den passade mycket bra till förrätten, men jag önskade att både förrätten och Krugen varit större... ;)

Till huvudrätt blev det svenskt dilamm med rotselleripuré och rödbetschutney med valnötter. Eftersom de råkade ha vårt röda bröllopsvin, Couvent des Jacobins Bourgogne Rouge 2006, på glas passade vi på att prova det. Vinet var ok, inte mer, men passade bra till maten. Det kommer nog att passa till hälleflundran också.

Dilamm, fan vad gott, måste ge mig på det inom en snar framtid, oslagbart!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

I kväll blir det en liten sortimentsprovning av Legras & Haas tillsammans med lite ost. Det som kommer provas är:
Blanc de Blanc 2004 magnum
Blanc de Blanc 2002
Blanc de Blanc NV
Tradition
Cuvee Prestige
Rose

Aldrig tidigare testat Legras & Haas så det ska bli spännande att se vad det är för något. Någon som har några erfarenheter från dem?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Och äntligen har sparrisen från Tyskland anlänt! Än så länge bara sydtysk sparris, om en vecka eller så börjar den riktiga nordtyska sparissen säljas och då är det vår på riktigt. Gudars vad smaskens!

Jaaaa, jag ser verkligen fram emot den vita sparrisen, fullkomligen vräkte i mig av den på påsklunchen på Grand Hotel härom helgen, så smaskigt och den var perfekt kokt. Har på gång att få hem nyskördad sparris från Tyskland framöver ;D

Kom gärna med förslag på vin (prisvärt såklart, sorry, kan bara inte låta bli... ska nog ändra mitt alias till "Prisvärd" *s* ) till vit sparris! Kanske ngn som har lusta på att gå ut och äta sparris på stan, såg att det i Krug´s lista härom dagen fanns en svensk länk där restauratörer med sparrismeny kommer att presentera sig.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Jaaaa, jag ser verkligen fram emot den vita sparrisen, fullkomligen vräkte i mig av den på påsklunchen på Grand Hotel härom helgen, så smaskigt och den var perfekt kokt. Har på gång att få hem nyskördad sparris från Tyskland framöver ;D

Kom gärna med förslag på vin (prisvärt såklart, sorry, kan bara inte låta bli... ska nog ändra mitt alias till "Prisvärd" *s* ) till vit sparris! Kanske ngn som har lusta på att gå ut och äta sparris på stan, såg att det i Krug´s lista härom dagen fanns en svensk länk där restauratörer med sparrismeny kommer att presentera sig.

Då kommer jag att ändra din status till "bannlyst". ;)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Suck....

3 timmar hemska timmar kvar på kontoret innan jag får korka upp. Så sjukt sugen på skumpa nu!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Suck....

3 timmar hemska timmar kvar på kontoret innan jag får korka upp. Så sjukt sugen på skumpa nu!
Ja skumpa sugen är man! vad blir det? själv tänkte jag öppna Pierre Peters Cuvee Speciale 1998&1999 ;D
 
Toppen