Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en Hof på Hotellet följt av en Andre Clouet silver(?), sen lite vin på Bistro Noveau tillsammans med entrecote, pommes, rödvinsky och bea. Sen en Polle på Story. En inte helt genomtänkt afton då jag var uppe och jobbade till 02:30 natten innan, sov 5 timmar och att jag imorse åkte till Karlstad med tåg kl 6:30. Lite övertrött nu så ikväll blir det akut soffläge.

Måste säga att Clouet är en jävligt trevlig basskumpa, samma med Pol Roger :)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Ja skumpa sugen är man! vad blir det? själv tänkte jag öppna Pierre Peters Cuvee Speciale 1998&1999 ;D

Funderar på Gosset Rose eller om jag ska ge Leclerc Briant Divine -02 en ny chans.
Fast sedan Keen rabblade om Clouet Silver så kanske det blir en sådan istället.

Annars blir det ju sortimentsprovning av Legras & Haas senare ikväll och känner jag mig rätt så slutar det inte efter det.
Det blir helt enkelt en väldigt spontan afton i skumpans tecken.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Funderar på Gosset Rose eller om jag ska ge Leclerc Briant Divine -02 en ny chans.
Fast sedan Keen rabblade om Clouet Silver så kanske det blir en sådan istället.

Annars blir det ju sortimentsprovning av Legras & Haas senare ikväll och känner jag mig rätt så slutar det inte efter det.
Det blir helt enkelt en väldigt spontan afton i skumpans tecken.

Såg du min kommentar om Divine efter jag provat den igen. Inte alls lika positiv. Kul att höra din syn. Jag undrar om det inte är extremt mycket flaskvariationer på den
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Såg du min kommentar om Divine efter jag provat den igen. Inte alls lika positiv. Kul att höra din syn. Jag undrar om det inte är extremt mycket flaskvariationer på den

Jepp, jag såg den. Återstår att se vad som känns mest tilltalande när jag står i källaren om ca 30 min.
Det känns visserligen som man måste ge Divine en chans och precis som du säger så verkar det vara en stor flaskvariation mellan dem. Lite oroande när den fortfarande är så ung som den är.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Ja skumpa sugen är man! vad blir det? själv tänkte jag öppna Pierre Peters Cuvee Speciale 1998&1999 ;D

Funderar också på att ta en Cuvee Speciale 99 ikväll... Något blir det iaf.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Funderar också på att ta en Cuvee Speciale 99 ikväll... Något blir det iaf.

Det låter ju inte helt fel det heller. Tyvärr har jag bara en (som jag fick av dig) och den ligger ju tyvärr hemma.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Det låter ju inte helt fel det heller. Tyvärr har jag bara en (som jag fick av dig) och den ligger ju tyvärr hemma.

Drack den senast midsommar 08 så det börjar bli dags nu...
Känns som 99orna utvecklats rejält bara de senaste 6 månaderna.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Det låter ju inte helt fel det heller. Tyvärr har jag bara en (som jag fick av dig) och den ligger ju tyvärr hemma.

Fyfan, här sitter jag och häckar på tågstationen i Karlstad och ni pratar om att dricka skumpa. Livet är bra orättvist ibland :'(
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Jepp, jag såg den. Återstår att se vad som känns mest tilltalande när jag står i källaren om ca 30 min.
Det känns visserligen som man måste ge Divine en chans och precis som du säger så verkar det vara en stor flaskvariation mellan dem. Lite oroande när den fortfarande är så ung som den är.

tror jag skall komma lite tidigare till provningen... ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Det enda kalla som fanns var en Kilkenny och en Palmer Co. Brut på halvflaska. Ni kan gissa vad det blev, skönt väder på uteplatsen!
scool.gif


Imorgon poppar jag två stycken Palmer på Magnum. :p Med mera!

Och så nåt med bättre årgång som eftermiddagsdricka inför grabbmiddagen.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fixar o donar med smörgåstårtan, fy fan så mkt jobb! Hade glömt vilken pain in the ass det e att göra en sån rätt.
Jag gör gärna komplicerade rätter men smörgåstårta känns inte så stimulerande direkt.

Men jag hade en brilliant lösning... Öppnade en halva Krug GC inköpt -05. Ooooooo den e riktigt bra!!! Sanslöst mkt bättre en den som finns på SS just nu känns det som (har inte provat halvan bara helan).
Kanske beror det på att det är en halva eller några års lagring eller så är det bara för att solen skiner och våren är äntligen här på allvar. JIPPIIIII! Imorgon blir det åka sommarbil ;D
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Köpte Kalix löjrom till tårtan, satan va det gått upp i pris. Ica Maxi tog 1600 kr kg för den frysta. Blev 2 hg.

Sen hade dom fått in tysk sparris, MUMS!!!! Blir en bra förrätt.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det blev en After Work på Prime Winebar igår. De andra tog rosévin (några ville ha "dagens" och fick nobben), själv tog jag ett glas Billecart-Salmon Brut Rosé. En mycket bra roséchampagne. Sedan kunde jag inte motstå att ta ett glas Vilmart Coeur de Cuvée 1997. Jag har aldrig sett så mycket folk på Prime, men så var det också lönehelg, 20 grader och sol.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Igår blev det en Hof på Hotellet följt av en André Clouet Silver, sen lite vin på Bistro Noveau tillsammans med entrecote, pommes, rödvinsky och bea. Sen en Polle på Story. En inte helt genomtänkt afton då jag var uppe och jobbade till 02:30 natten innan, sov 5 timmar och att jag imorse åkte till Karlstad med tåg kl 6:30. Lite övertrött nu så ikväll blir det akut soffläge.

Måste säga att Clouet är en jävligt trevlig basskumpa, samma med Pol Roger :)

Jaaa, visst är den läcker. Fasiken, måste se till att skaffe lite av min (och magnums) huschampagne. Färgen är ju läcker den med, hoppas på att exet som är i Champagne nu är snäll och plockar hem en låda eller två till mig (risken dock stor att han fyller bilen för att tillgodose sina egna behov den slarvern).

Själv AW:ade jag i Wasaparken på billig rosé i solen inna kvällsbrisen kom och förde oss till stans bästa utsikts-AW - Wenner-Gren Center våning 24. Där blev det okänt vitt och 50-tals inredning och utsikt mot skärgården och för kvällen en diskare med rackarns bra musiksmak som spreds i den för kvällen partyaktiga representationsvåningen.

Väl hemma så gick det inte att stå emot längre - har jag träffat JFC i veckan så måste jag känna hans verk i gommen. Öppnade en Clouet 1998. Ungdomlig, äpplig ?? Ett glas blev det bara då jag var för trött.
Men jag är en knäppgök, för när jag såg den i kylen i morse så kunde jag inte låta bli att hälla upp 2 msk (hmm... kanske 4) för att testa vad natten gjort med den - mumsigt värre, wohoo! Har inte druckit champagne på morgonkvisten sedan magnum insisterade en morgon i Champagne, men lovar att göra det oftare, gommen känns ovanligt mottaglig på ngt vis så där på morgonen 8)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det lite Legras & Haas och efteråt föll även vi för lockelsen och öppnade en Andre Clouet Silver. Den förde jag visserligen inga anteckningar på men den var som vanligt väldigt bra.

Legras & Haas Tradition: Gröna äpplen, dammig krita, citrus smak, milt bitter, äppelmust, eftersmak av mogna äpplen
Legras & Haas Bland de Blanc: Krämig, vispad grädde, krispig, pigg men något rundare, bra längd, mineraler, krita, gamla fat, äppelkaka
Legras & Haas Blanc de Blanc -02: Stor tung lukt, butterscotch, mogna äpplen, rund men vass, krita, jäst/bröd, lite platt smak, låg syra, efter en stund nästan vattnig
Legras & Haas Blanc de Blanc -04 (magnum): Jäst, krämig, krusbär, lime, mineral, gröna äpplen, nötighet, kärvare, grape
Legras & Haas Cuvee Prestige: Fruktig, krämig, krita, röda äpplen, oljig, besk, torr, eftersmak av vitpeppar
Legras & Haas Rose: Körsbär, jordgubbar, hubbabubba, mogna äpplen, eftersmak av vitpeppar.

Bdb -04 och Prestige var de som folk gillade mest (AC ej medräknat). bdb -02 var störst i doften men levererade inte smakmässigt därefter. Deras Rose var förvånandsvärt bra och efter provningen så stod sig deras Tradition helt platt. För ett hus där flaskorna kostar mellan 250-385 så tyckte jag att det var överraskande bra.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Det blev en After Work på Prime Winebar igår. De andra tog rosévin (några ville ha "dagens" och fick nobben), själv tog jag ett glas Billecart-Salmon Brut Rosé. En mycket bra roséchampagne. Sedan kunde jag inte motstå att ta ett glas Vilmart Coeur de Cuvée 1997. Jag har aldrig sett så mycket folk på Prime, men så var det också lönehelg, 20 grader och sol.

Håller med om att Billecart-Salmon Rosé är riktigt god!

Igår tvingade jag alltså tjejen att göra smörgåstårta efter att ha blivit inspirerad av Lambos tråd. Tanken var ju först att det skulle bli skumpa till, men utbudet i vinbutiken var väldigt dåligt så jag bestämde mig för cava istället. Det blev alltså Tantum Ergo till att börja med, en ren chardonnay, inte dum men väl mycket syra, mycket citrus. Som nummer 2 blev det en flaska Colet Extra Brut, den var bättre, mycket smak av omogna äpplen och russin. Den sista var Recaredo Brut Nature, (nu började man bli småpackad, hade hällt i mig öl sen 14.30 - ca 21.00 på "after work" också) och den var riktigt bra, nu kommer jag inte ihåg mer än att jag gillade den tyvärr.

Hade fått hemleverans med blandade spanska och två sherrys som jag var nyfiken på, PX Tradicion 20 år och Amontillado Tradicion 30 år, drack PXen efter smörgåstårta och cavainferno tillsammans med vaniljglass, väldigt god PX, mumma. :)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Igår blev det lite Legras & Haas och efteråt föll även vi för lockelsen och öppnade en Andre Clouet Silver. Den förde jag visserligen inga anteckningar på men den var som vanligt väldigt bra.

Legras & Haas Tradition: Gröna äpplen, dammig krita, citrus smak, milt bitter, äppelmust, eftersmak av mogna äpplen
Legras & Haas Bland de Blanc: Krämig, vispad grädde, krispig, pigg men något rundare, bra längd, mineraler, krita, gamla fat, äppelkaka
Legras & Haas Blanc de Blanc -02: Stor tung lukt, butterscotch, mogna äpplen, rund men vass, krita, jäst/bröd, lite platt smak, låg syra, efter en stund nästan vattnig
Legras & Haas Blanc de Blanc -04 (magnum): Jäst, krämig, krusbär, lime, mineral, gröna äpplen, nötighet, kärvare, grape
Legras & Haas Cuvee Prestige: Fruktig, krämig, krita, röda äpplen, oljig, besk, torr, eftersmak av vitpeppar
Legras & Haas Rose: Körsbär, jordgubbar, hubbabubba, mogna äpplen, eftersmak av vitpeppar.

Bdb -04 och Prestige var de som folk gillade mest (AC ej medräknat). bdb -02 var störst i doften men levererade inte smakmässigt därefter. Deras Rose var förvånandsvärt bra och efter provningen så stod sig deras Tradition helt platt. För ett hus där flaskorna kostar mellan 250-385 så tyckte jag att det var överraskande bra.
Tack för en kul provning CH !

Intressant med krittonen i nästan alla vinerna (undantaget -02 och Rosén). Är det en husstil eller Chouilly-karaktär månne ? Själv gissar jag på sistnämnda.
Magnum verkar vara det som gäller.
Grand Cru BdB tyckte jag stod ut som det bästa vinet totalt sett.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Glömde totalt att kolla vilka flaskor det var till en riktigt bra middag med bl.a. en fantastisk kalventrecote men förutom en ok Alsace till förrätten och en bra Tokaij till efterrätten så blev jag positivt överraskad av Catena(kommer inte ihåg om det var Zapata eller Alta..) -03 som var riktigt, riktigt bra till kalven.
 
Toppen