Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Glömde totalt att kolla vilka flaskor det var till en riktigt bra middag med bl.a. en fantastisk kalventrecote men förutom en ok Alsace till förrätten och en bra Tokaij till efterrätten så blev jag positivt överraskad av Catena(kommer inte ihåg om det var Zapata eller Alta..) -03 som var riktigt, riktigt bra till kalven.
Är helt torsk på kalventrecote...
Och till dig som är C9P torsk kan jag rekommendera att du provar Domaine Charvin.
Har ännu bara provat 01:an, men den är fantastiskt elegant och ren.
Mer gamla stilen än nya, inte fläskig utan fokuserad. Köp!
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Istället för att vara smart och mogen och gå hem och lägga sig när jag kom hem till stockholm igår, blev det ett besök på Mäster Anders med en polare. Hmm, lite samma fenomen som i torsdags, borde gått hem men slutade på Story kl 24 istället :D

Nåväl, då vi inte bokat bord fick vi stå i baren en timme. Där blev det en liten hof till att börja med, sen dry martini på junipero gin. God, men tyckte nog att en liten spritighet lös igenom. Sen en Old Fashioned, som mycket väl kan vara världens bästa drinm, plus att dom gör den riktigt bra där.

Maten blev gårdskycklingbröst med mandelpotatispuré (fan, de hade tagit bort parmesanpotatispurén!!), grillad vårlök samt chili- och ingefärssås. Till det dracks det en Xavier Cote du Rhone, som var habil men kanske inte så mycket mer. Bra smak och fyllighet, och det lirade bra med maten trots att såsen kan vara lite knepig. Dock lite väl kort i smaken.
Sen blev det Creme Brulee, husets sauternes, som jag inte orkar kolla upp namnet på. Sjukt gott iallafall ;D Plus lite kaffe på det.
Kvällen avslutades på Amaranten med ett par Sierra Nevada IPA :) Gott gott!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det 2 st. Palmer Brut 1996 Magnum och f.n. okänt röd- och dessetvin, sen troligen ut på stan.

Men börjar med en Dom Perignon 1996. :p
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Först o främst är det ju roséväder i dag så ngn champagne rosé lär det bli.
Upp ur källaren åker också en Greco di Tufo -06 och en röd italienare (Sossó Rosso Riserva -03 från Livio Felluga (Distrikt:Colli Orientali del Friuli, skall tydligen vara gjort på Merlot+Refosco)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Glömde totalt att kolla vilka flaskor det var till en riktigt bra middag med bl.a. en fantastisk kalventrecote men förutom en ok Alsace till förrätten och en bra Tokaij till efterrätten så blev jag positivt överraskad av Catena(kommer inte ihåg om det var Zapata eller Alta..) -03 som var riktigt, riktigt bra till kalven.
Provade en hög med Malbec för några månder sedan och Catenas viner var riktigt bra. Skulle vara kul att testa toppcuvéerna ngn gång.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vi knäckte en Legras & Haas Rose idag igen. För sitt pris är den väldigt bra. Ingen Gosset Rose men den funkar utan problem. Lär nog inte bli något mera vin att tala om idag men nog en del rom.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Igår; Kenwood Cabernet till Gotländsk hängmörad Biff från Sandströms i Nacka. Efter det, de tre svenska ostarna Blenda, Vit Caprin och Påverås Blå. Till ostarna; 2007 Henri Bourgeois Sancerre Les Baronnes och Taylors QdV 1995. Mumma!!!!! (läs mer i tråden Svenska Ostar)

Idag; Lammstek med paprikasås (receptet i senaste Livets Goda) och 2005 Château Ducluzeau.

Nu; Ben & Jerrys nya macadamiachoklad!!!
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skulle eg vart i Moska idag men det blev inställt, kör dock inte så mkt när vädret är såååå grymt!
Plockat ut grillen idag och grillat burgare och druckit Bud. Ända gången som Bud e ok e till en riktigt trevlig hemgjord burgare.

Ska nu ut på altanen och köra Cuba libre och Carlos Torano. Trevlig kväll!
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det blev en Ridge Santa Cruz Mountains från 2002. Det är väl inte det coolaste man kan dricka från CA just nu men det är faktiskt väldigt bra och Ridge är en säker och pålitlig producent som i stort sett alltid levererar.

David
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blev det ett besök i förorten hemma hos brorsan(Bromma)...

På eftermiddagen en helt ok räkmacka med Hof.

Till middag en grillad gös med rostade morötter och potatis
Till det Carillon Puligny Montrachet Les Referts 05
Raveneau Montee de Tonnerre(stavas det så?) 04

På senkvällen Clouet rosé och Pol Roger 96

Inte helt fel :)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ett glas PX, nu Schloss Gobelsburg, vet inget om det här vinet, påminner om chenin blanc i Sydafrika, mycket grön paprika.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ch Plince 1998 - mogen, perfekt balans mellan ceder och frukt, ytterligare ett vin från högra stranden som ger skäl för uttrycket "silkeslena tanniner". Underbar! Påminner om anledningen till att jag valde Pomerol som namn... Upptäckte att årgången dessutom finns i beställningssortimentet för ungefär samma pris som jag köpte det för.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Ch Plince 1998 - mogen, perfekt balans mellan ceder och frukt, ytterligare ett vin från högra stranden som ger skäl för uttrycket "silkeslena tanniner". Underbar! Påminner om anledningen till att jag valde Pomerol som namn... Upptäckte att årgången dessutom finns i beställningssortimentet för ungefär samma pris som jag köpte det för.

Hmm, lät gott! Det är ju knas SS inte skriver ngt alls om de viner de har i BS, vet det är för att de inte kan prova alla viner men det är iaf irriterande emellanåt.
 
SV: Idag dricker vi

Var på Berns Bistro. Började med en Andre Clouet.

Maten var lite rolig, Rostad diget med linssallad och aoli. Fungerade verkligen bra och geten var oehört god, Första gången för mig men man får gå ner till den lokala köttbutiken och beställa. Till maten drack vi en Ermitage Les Dionnières 2005. Inte min bästa hermitage men alkoholhalten och lädret fungerade bra till maten.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Ch Plince 1998 - mogen, perfekt balans mellan ceder och frukt, ytterligare ett vin från högra stranden som ger skäl för uttrycket "silkeslena tanniner". Underbar! Påminner om anledningen till att jag valde Pomerol som namn... Upptäckte att årgången dessutom finns i beställningssortimentet för ungefär samma pris som jag köpte det för.

Den ska jag definitivt prova, tack för tipset. Hade ingen oning om att SS hade mogen Bx i bäställningssort, eller i alla fall inte i den prisklassen! Måste kolla igenom lite noggrannare! Några andra bra Bxtips på lager?
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Den ska jag definitivt prova, tack för tipset. Hade ingen oning om att SS hade mogen Bx i bäställningssort, eller i alla fall inte i den prisklassen! Måste kolla igenom lite noggrannare! Några andra bra Bxtips på lager?

Varför inte Plince 2005 på magnum? Enkelflaska kostar 518 kr, magnumen 799 kr. Så om du köper magnumen har du tjänat 237 kr som du kan köpa annat för, för att följa kvinnlig handväskelogik. Och för den summan kan du köpa Château Siaurac 2005, en trevlig, Lalande de Pomerol för 199 kr. Nu blev det bara unga tips, men du behöver ju ha något i framtiden också...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Varför inte Plince 2005 på magnum? Enkelflaska kostar 518 kr, magnumen 799 kr. Så om du köper magnumen har du tjänat 237 kr som du kan köpa annat för, för att följa kvinnlig handväskelogik. Och för den summan kan du köpa Château Siaurac 2005, en trevlig, Lalande de Pomerol för 199 kr. Nu blev det bara unga tips, men du behöver ju ha något i framtiden också...

Ja, kan du fatta att ingen kvinna fått Nobelpriset i ekonomi sedan 1951!?!?
 
Toppen