Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Rapport från igår (ett soligt och underbart Berlin):

Käkade på den michelinbelönta krogen Fischer Fritz på Regent Hotel. Och blev med råge imponerad. Arkitektur, design, service och inte minst maten var av världsklass.
Det jag nästan gillar mest med krogar utanför Sverige är den fantastiska servicen men får, svårt att få samma enorma service i Sverige. Skulle vara på Grands Matsalen då...
Vinlistan var oxå mkt trevlig men rejält kryddad... Blev Gosset rakt igenom

Som aptit retare åt vi en liten sparrisrätt, mkt smakfull och elegant!
Till förrätt blev det carpaccio på stör med bäckrödingsrom. Stören var magiskt bra! Stor lång smak, jag ville ha MER!!!! Grym förrätt.
Huvudrätt helstekt John Dory, bästa John Dory jag nångonsin har ätit. En fisk jag måste äta oftare. Inte bara ofantligt god utan är riktigt snygg på tallriken!

Desserten tog vi på Café Einstein, apfelstrudel så klart och en glas riesling.

Kort sagt en grym dag
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Jag vill inte vara den som är den, men nog är det mycket från Bourgogne som inte är Volnay som kan vara precis sådär och till och med bättre. Det känns som att det är har blivit något av en Volnay hype bland så kallade kännare vilket bara är fånigt. Bra bourgogne är bra bourgogne, sedan om det står Volnay, Chambertin eller något annat gör det samma. Kör vi en blindprovning är det få som kommer pricka rätt på område.
Kanske vore något för en framtida provning?

Håller med om att bra Bourgogne är bra Bourgogne oavsett kommun men visst finns det en markant skillnad mellan kommunerna i stort även om enstaka odlare/årgångar inte visar upp det alltid. Blandar man odlare och årgångar i en blindprovning så kan man mycket väl gå bet på att pricka Côtes-de-Nuits vinerna mot Côte-de-Beaune
Det som är riktigt ovanligt är ju bra Bourgogne till den prislappen (200:).
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Håller med om att bra Bourgogne är bra Bourgogne oavsett kommun men visst finns det en markant skillnad mellan kommunerna i stort även om enstaka odlare/årgångar inte visar upp det alltid. Blandar man odlare och årgångar i en blindprovning så kan man mycket väl gå bet på att pricka Côtes-de-Nuits vinerna mot Côte-de-Beaune
Det som är riktigt ovanligt är ju bra Bourgogne till den prislappen (200:).

Tack! Ett inlägg jag inte orkade skriva själv.
 
SV: Idag dricker vi

Gustibus skrev:
Du menar att om vinet är av bra kvalitet så känner man ingen skillnad på en Volnay och en Chambertin?
Nu övertolkar du. Andemeningen var att provar du ett gäng viner av hyfsad kvalitet från diverse områden i Bourgogne blint så kommer du förmodligen ha fel på flera av dina gissningar. Man tror att man har Volnay i munnen för att man har en inre bild framför sig hur man tror att en Volnay skall vara. Du skriver len och sillkig som bara en Volnay kan vara. Jag hävdar att det finns mängder av bourgogne som inte kommer från Volnay som har i stort sett exakt samma karaktär. Och jag tycker mig se (en trendspaning kanske) att det är väldigt inne med Volnay bland bourgogneälskare just nu.
Huruvida man inte känner någon skillnad på Volnay eller Chambertin kan jag bara svara att jag vet inte. Det kan mycket väl hända att så sker. Samtidigt som man säkerligen kan få rätt åtskilliga gånger i en blindprovning mellan diverse områden. På det stora hela spelar det ingen roll egentligen. Det viktiga är att man älskar innehållet oavsett var det kommer ifrån :)
 
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Käkade på den michelinbelönta krogen Fischer Fritz på Regent Hotel. Och blev med råge imponerad. Arkitektur, design, service och inte minst maten var av världsklass.
Det jag nästan gillar mest med krogar utanför Sverige är den fantastiska servicen men får, svårt att få samma enorma service i Sverige. Skulle vara på Grands Matsalen då...
Vinlistan var oxå mkt trevlig men rejält kryddad... Blev Gosset rakt igenom
Är i Berlin nån gång per år, så farbror Fritz kanske man borde prova då :)
Håller helt med när det gäller service, ett undantag förutom Grand tycker jag är Esperanto. Grym service, maten väldigt bra (speciellt om man gillar ganska rejält skruvade/speciella rätter), dock var dryckesmenyn so-so/underkänd...
 
SV: Idag dricker vi

Jacquesson Rosé 1996 nummer två denna vecka. Skulle följa upp med flickvännen och tog upp en Jaquesson till. Hällde upp och hällde ur. Ren sherry, brundaskig och dålig doft, kraftigt oxiderad. Tråkigt.

Så vi fick trösta oss med en Bruno Paillard degad 05. Den vinner verkligen på att ligga ett par år. Fina mognadstoner med lite sötma. Grädde på toppen. Rekommenderas. Ska köpa ett gäng och lägga i källaren då det här var den sista som gick.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skumpatorsk skrev:
Är i Berlin nån gång per år, så farbror Fritz kanske man borde prova då :)

Inget snack om saken, Fritz är ett måste om du besöker Berlin! Bästa fiskrestaurangen jag ätit på sen Le Bernardin i NY.
Tycker själv att Fritz slår mina tidigare Berlin favorit Vau och även Vox.
Sen älskar jag hotellet Regent som restaurangen ligger i.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fritz är oxå den första och ända restaurangen i Berlin att tilldelas 2 Michelin stjärnor. ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Nu övertolkar du. Andemeningen var att provar du ett gäng viner av hyfsad kvalitet från diverse områden i Bourgogne blint så kommer du förmodligen ha fel på flera av dina gissningar. Man tror att man har Volnay i munnen för att man har en inre bild framför sig hur man tror att en Volnay skall vara. Du skriver len och sillkig som bara en Volnay kan vara. Jag hävdar att det finns mängder av bourgogne som inte kommer från Volnay som har i stort sett exakt samma karaktär. Och jag tycker mig se (en trendspaning kanske) att det är väldigt inne med Volnay bland bourgogneälskare just nu.
Huruvida man inte känner någon skillnad på Volnay eller Chambertin kan jag bara svara att jag vet inte. Det kan mycket väl hända att så sker. Samtidigt som man säkerligen kan få rätt åtskilliga gånger i en blindprovning mellan diverse områden. På det stora hela spelar det ingen roll egentligen. Det viktiga är att man älskar innehållet oavsett var det kommer ifrån :)
Du har givetvis en poäng i det du säger om att man förmodligen missar många viners ursprung när man provar blint, men den troligaste anledningen är ju att det finns en uppsjö av odlare, clos/crûn, årgångsvariationer, vinifieringsteknik, kloner m.m och dom flesta Bourgogneproducenter verkar ganska lokalt så det är svårt att jämföra kommunerna under samma förutsättningar.

Var en gång på en enstjärning restaurang i Beaune och sommeliern rekommenderade en för mig helt okänd Beaune "Aux Cras" från Domaine Voiret. Hade aldrig hört talas om producenten och var väl då sällan imponerad av de röda Beaune-vinerna men vi provade i alla fall och fick en fantastisk upplevelse av en 15-årig ung PN med underbara animaliska toner kombinerat med djup mörk hallon- och lingon frukt och en mycket ovanlig ganska mörk färg. När jag frågade sommeliern om färgen så sa han att stockarna hos Voiret var mellan 80-120 år och viniferingen väldigt gammaldags. Dagen efter blev det givetvis till att besöka denne Mr Voiret i Beaunes utkanter och jag har sällan sett en så primitiv och enkelt "chai" men vilka viner. Han hade förutom "Aux Cras" även mark i "Grèves" och "Clos des Avaux". Hans "Clos des Avaux" -87 låg efter 10 år fortfarande på fat och smakade som en gammaldags Rioja och var väl inte hans bästa vin men dom andra två var riktiga särlingar som jag varken förr eller senare smakat ngt som liknar. Idag har Mr Voiret gått i pension och sålt sin mark tyvärr. Grèves gick till Bouchard för ingås i deras "Vigne l'Enfant Jesus" som ju är Beaune "Grèves". Dom behävde väl lite djup och bredd i sitt vin (är inte speciellt imponerad av många av dom stora husen i Bourgogne skall väl tilläggas). När jag började prova vin så var Geisweiller det närmaste ett skällsord man kunde komma ("13% och ingen frukt, det måste vara Geisweiller" var en vanlig kommentar). Sedan dess har jag i Bourgogne stött på många bra mindre domäner men bara ett fåtal stora.

(oj nu svävade jag visst ut lite grann, tillbaka till saken)

Vad gäller Volnays trendighet så tror jag att det allltid (eller åtminstone väldigt ofta) varit så att Volnay varit inkörsporten till Bourgogne. När man väl kommit på kroken så kan man inte låta bli att botansiera i detta distrikts ljuvliga utbud av viner och Volnays hype lägger sig lite. Kärleken till Bourgogne och bra Pinot Noir stärks dock bara. Att man sedan kan träffa människorna bakom dessa fantastiska viner och prova vinerna på fat hos Armand Rousseau, Bachelet-Ramonet, Joseph Roty (för att ta några exempel) gör ju inte intrycken och kärleken till vinerna sämre. Jämför med Bordeaux där man numera blir guidad runt av ngn okunning/oengagerad student som lärt sig ett litet föredrag utantil och förmodligen får man sedan inte smaka på förstavinet om man inte har bra kontakter.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår middag hos goa vännerna, ngn hade med sig två olika roséviner, ärligt talat skittrsiat viner till den fantastiska mat vi åt *suck*

Lagom till osten går en av vännerna och hämtar en Pomerol i sin handväska!! Ljuva underbara vän som är fransyska hade tagit med en pava hon fått av sin franska mamma! Äntligen ngt gott och drickbart - en Ch Moines Lalande de Pomerol, Earl Tarendeau 2007. Ljuvlig om än att den tvärdog i glaset efter ca 30 minuter, men då var det inte mye kvar i glaset heller.
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går blev det bland en del annat:

Pierre Peters NV (mg) lagrad 2,5 år hemma - mycket bra!
Trimbach CFE 2002 - blyg doft, men bra längd i smaken
Domän Wachau 1997 - stor doft, petroleum och honung, kortare smak
Ch Batailley 2001 - klassisk Pauillac, bra grejer
Ch Talbot 2001 - bästa röda, fortfarande något ung, sammetstanniner
Ch Durfort-Vivens 2001 - kändes lite murrigt och svårförståeligt bredvid sina kamrater
Warre's 1977 - en bra port från ett stort år som kan bli ännu bättre

Dessutom tre bra sauterner och två mycket goda "kockviner" - en på det hela taget bra dag!

...och beträffande konjaksfrågan för ett par dagar sedan så testade vi A E Dor nr 8 mot Delamain RdlF för några år sedan. Enkelt uttryckt är båda grymt bra; Delamain mer åt det eleganta och AE Dor åt det kraftfulla.
 
SV: Idag dricker vi

Min tredje eller fjärde Cristal 2000.

Doft: Mogen blandad frukt och en mycket svag ton av alkohol.
Smak: Rund, komplex, ganska koncentrerad smak av mogen frukt.

Mycket snyggt gjord champagne på ett relativt svagt år. Att den är något kort i eftersmaken är enda svagheten. Jag skulle ge den ungefär 95 p. 2002:an var något större, men denna är ändå riktigt god.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Du har givetvis en poäng i det du säger om att man förmodligen missar många viners ursprung när man provar blint, men den troligaste anledningen är ju att det finns en uppsjö av odlare, clos/crûn, årgångsvariationer, vinifieringsteknik, kloner m.m och dom flesta Bourgogneproducenter verkar ganska lokalt så det är svårt att jämföra kommunerna under samma förutsättningar.

Var en gång på en enstjärning restaurang i Beaune och sommeliern rekommenderade en för mig helt okänd Beaune "Aux Cras" från Domaine Voiret. Hade aldrig hört talas om producenten och var väl då sällan imponerad av de röda Beaune-vinerna men vi provade i alla fall och fick en fantastisk upplevelse av en 15-årig ung PN med underbara animaliska toner kombinerat med djup mörk hallon- och lingon frukt och en mycket ovanlig ganska mörk färg. När jag frågade sommeliern om färgen så sa han att stockarna hos Voiret var mellan 80-120 år och viniferingen väldigt gammaldags. Dagen efter blev det givetvis till att besöka denne Mr Voiret i Beaunes utkanter och jag har sällan sett en så primitiv och enkelt "chai" men vilka viner. Han hade förutom "Aux Cras" även mark i "Grèves" och "Clos des Avaux". Hans "Clos des Avaux" -87 låg efter 10 år fortfarande på fat och smakade som en gammaldags Rioja och var väl inte hans bästa vin men dom andra två var riktiga särlingar som jag varken förr eller senare smakat ngt som liknar. Idag har Mr Voiret gått i pension och sålt sin mark tyvärr. Grèves gick till Bouchard för ingås i deras "Vigne l'Enfant Jesus" som ju är Beaune "Grèves". Dom behävde väl lite djup och bredd i sitt vin (är inte speciellt imponerad av många av dom stora husen i Bourgogne skall väl tilläggas). När jag började prova vin så var Geisweiller det närmaste ett skällsord man kunde komma ("13% och ingen frukt, det måste vara Geisweiller" var en vanlig kommentar). Sedan dess har jag i Bourgogne stött på många bra mindre domäner men bara ett fåtal stora.

(oj nu svävade jag visst ut lite grann, tillbaka till saken)

Vad gäller Volnays trendighet så tror jag att det allltid (eller åtminstone väldigt ofta) varit så att Volnay varit inkörsporten till Bourgogne. När man väl kommit på kroken så kan man inte låta bli att botansiera i detta distrikts ljuvliga utbud av viner och Volnays hype lägger sig lite. Kärleken till Bourgogne och bra Pinot Noir stärks dock bara. Att man sedan kan träffa människorna bakom dessa fantastiska viner och prova vinerna på fat hos Armand Rousseau, Bachelet-Ramonet, Joseph Roty (för att ta några exempel) gör ju inte intrycken och kärleken till vinerna sämre. Jämför med Bordeaux där man numera blir guidad runt av ngn okunning/oengagerad student som lärt sig ett litet föredrag utantil och förmodligen får man sedan inte smaka på förstavinet om man inte har bra kontakter.
Spot on Chambertin.
Bra och intressant inlägg.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
I går blev det bland en del annat:

Pierre Peters NV (mg) lagrad 2,5 år hemma - mycket bra!
Trimbach CFE 2002 - blyg doft, men bra längd i smaken
Domän Wachau 1997 - stor doft, petroleum och honung, kortare smak
Ch Batailley 2001 - klassisk Pauillac, bra grejer
Ch Talbot 2001 - bästa röda, fortfarande något ung, sammetstanniner
Ch Durfort-Vivens 2001 - kändes lite murrigt och svårförståeligt bredvid sina kamrater
Warre's 1977 - en bra port från ett stort år som kan bli ännu bättre

Dessutom tre bra sauterner och två mycket goda "kockviner" - en på det hela taget bra dag!

...och beträffande konjaksfrågan för ett par dagar sedan så testade vi A E Dor nr 8 mot Delamain RdlF för några år sedan. Enkelt uttryckt är båda grymt bra; Delamain mer åt det eleganta och AE Dor åt det kraftfulla.
Kul provning/middag !
Vad var det för Sauternes ni provade ?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hittade en flaska Gruaud Larose -89 som hade lite låg nivå så den åker nog upp ikväll. Säkrar upp med Grand-Puy-Ducasse -95 om den första skulle vara dålig.
Av dom -89 Bordeaux jag druckit har flera varit riktiga besvikelser. Ducru Beaucaillou är t.ex riktigt tunn och intetsägande liksom flera andra årgångar av samma vin från 80-talet som borde varit bra (-83 och -86). Margaux imponerade inte stort heller även om det var ett bra vin.
De bästa jag smakat har varit Pichon-Lalande och Mouton.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Var på Divines provning förra veckan. I princip bara för att få testa SQN Raven Syrah, men det var en del annat gott också.

Först fick man ett glas Karl Erbes Ürziger Würzgarten Auslese 95. Väldigt trevligt faktiskt, riktigt bra sötma men också en bra syra som gjorde att sötman inte fick överhanden.

Sen kom en flight med 3 Pinot Noir:er, 2 från Oregon och ett från Napa
Ken Wright Shea 2007
Beaux Freres Williamette Valley 2006
Couloir Monument Tree 2007

Ingen av dom imponerade särskilt mycket, men Ken Wright var nog den bästa av dom tre och den med mest potential. Liten pepprighet, choklad och jag hade gärna haft kvar den i glaset nån timme för att se vad som hände. Couloir hade en jävligt häftig flaska, men vid första sniffen ryggade jag nästan tillbaks. Luktade ganska kraftig av svett. Den doften kom tillbaks under tiden den var i glaset, men inte lika starkt. Sen visade det sig att de trampar vindruvorna på gammalt sätt, kanske hade det nåt att göra med saken. Men mitt första intryck kom innan jag fick reda på det. :-\


Andra flighten bestod av:
Felton Road Block 3 PN 2007
La Curio Reserve Bush Vine 2007 på 100% Grenache från Australien
Ojai Red Non Vintage...Blend av Syrah, Pinot Noir, Grenache och Mourvedre.

Felton var överlägset den bästa Pinot under kvällen och bästa vinet i denna flight, väldigt snygg.
La Curion var också den väldigt trevlig, om än olik andra 100% grenacher jag druckit. Hittade nåt som stack ut extremt i doften, men lyckades aldrig sätta fingret på vad. Gott luktade det ialllafall och det närmaste jag kom var örtigt.
Ojain var mest skum, aldrig råkat ut för den blenden förut?

Flight 3 bestod av:
Torbreck Woodcutter Shiraz
Red Heads Barrel Monkey shiraz
Red Heads Esulé Cab sauv. & cab franc

Här börjar minnet bli lite suddigt, men Barrel Monkey var iallafall bäst här. Faktiskt riktigt spännande vin vill jag minnas. Skön etikett med texten See no Evil, hear no evil, drink no evil ;D Cabben var riktigt fin också, medans Torbrecken hamnade lite i skymundan.

Sen kom då sista flighten med anledningen till att jag kom
Copain Thompson Syrah 2006
Ojai Thompson Syrah 2004
Sine Qua Non The Raven syrah 2006

Copain var faktiskt riktigt bra, om fortfarande lite tuff och sluten. Bra doft och trevlig smak. Hamnade dock lite i skymundan av nr 3 :D
Ojain gjorde inga större intryck, kommer knappt ihåg nåt av vinet och skrev inte heller ner nåt.
Lite förväntansfull var man när man skulle lukta. Blev lite konfunderad i början, då jag lite småblarig tar upp glas nr 2 för att testa. Fokuserar på det i ett par minuter och när jag ska ställa ner glaset har min bordsgranne, utan att jag egentligen sett det, flyttat på mitt glas 3 och ställt det på plats 2 för att han skulle ställa ner en vattenkaraff. Vafan liksom! Var tvungen att sniffa ett par gånger och låna mina andra grannars glas för att säkerställa att jag hade rätt glas på rätt plats.
Nåväl, när ordningen var återställd så kunde jag iallafall koncentrera mig lite :D Doften från SQN:en var enormt koncentrerad även fast den var lite sluten i början. Men man kände trots allt djupet i den, och doften växte nåt oerhört med lite tid. Dock var man alltför törstig för att orka vänta en längre tid samt att glaset lämnade en del att önska. Smaken bjöd också på ett enormt djup och koncentration, med en eftersmak som satt i en bra bit över minuten. Sjukt jävla gott helt enkelt, kommer bli svårt att hålla sig från att knäcka en flaska den närmsta tiden :D Är jävligt sugen på att se hur den kommer att bete sig i ett bra glas och efter dekantering.

Gunnar berättade även att under en vertikal av La Moulaine på Pontus (som min bordsgranne rättade till att vara La Landonne) med 23 årgångar, så hade Raven, från magnumflaska... hur fan man nu fått tag på den, lagts in som en ringer. Och framröstats som bästa vin! ;D
Allt som allt är jag väldigt nöjd att en flaska Raven ligger hemma nu :)

Har läst lite på ebob och vissa har dekanterat den i allt från 4-12 timmar. Så lite tid i karaff hade nog inte skadat.
 
SV: Idag dricker vi

Krug Rosé, inköpt omkring augusti 2007.

Färg: Någon slags ljus rosa åt laxhållet till.
Doft: Exotisk, rund doft av mogen frukt. Stor men ändå lite elegant och diskret.
Smak: Den exotiska frukten ifrån doften finns även återspeglad i smaken. Har viss syrlighet med den typiska stilen för huset, även om jag nog inte kunnat svära på att det var en Krug i blindprovning. Väl sammansatt med bra struktur. Ovanligt lätt för att vara Krug.

Sammanfattningsvis var det den klart bästa roséchampagne jag druckit, vilket inte är en stor bedrift med tanke på att den endast får konkurrens av Moët och Lanson. Kul att få prova en rosé av klar prestigekvalitet, men dyr för vad den är. Jag dricker hellre årgångs-Krug för över 500 kr mindre. Det kändes ändå rätt och riktigt att prova rosén ifrån favorithuset.
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sauterneserna var 1998 Chateau de Malle, 2001 Chateau d'Arche-Lafaurie cuvée Madame och 2003 Chateau Coutet. I mitt tycke var 2001 Chateau d'Arche-Lafaurie kvällens elegant, men 1998 Chateau de Malle vann på kraft, mognad och intensitet.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Domaine La Bououtinière 2005
Ett habilt vin men jag har blivit mer kräsen sedan jag drack den senast. Jag saknar en del frukt och örter från de andra Châteauneuf-du-Papevinerna jag druckit på sistone.
 
Toppen