Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Castello di Fonterutoli 04, Beaune du Château Premier Cru 06, Zenato Amarone 04, Masi Amarone 05
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Krug Rosé, inköpt omkring augusti 2007.

Färg: Någon slags ljus rosa åt laxhållet till.
Doft: Exotisk, rund doft av mogen frukt. Stor men ändå lite elegant och diskret.
Smak: Den exotiska frukten ifrån doften finns även återspeglad i smaken. Har viss syrlighet med den typiska stilen för huset, även om jag nog inte kunnat svära på att det var en Krug i blindprovning. Väl sammansatt med bra struktur. Ovanligt lätt för att vara Krug.

Sammanfattningsvis var det den klart bästa roséchampagne jag druckit, vilket inte är en stor bedrift med tanke på att den endast får konkurrens av Moët och Lanson. Kul att få prova en rosé av klar prestigekvalitet, men dyr för vad den är. Jag dricker hellre årgångs-Krug för över 500 kr mindre. Det kändes ändå rätt och riktigt att prova rosén ifrån favorithuset.
Har också lite problem med deras roséer när de är unga...
Anser att den kräver mellan 5-7 år för att komma till sin rätt.
De gånger jag fått provat en som legat väl i drygt 10 år har de varit magiska!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det en lugn kväll hemma hos brorsan på middag.

Vi började med en Paul Bara Comtesse Marie de France 98.
Bra ung fruktig pinot, lättillgänglig, elegant och snäll...
Tror att 3-5 år tar fram lite komplexitet.

Ornellaias La Serre Noueve 04, skön när den serveras lite sval, när temperaturen går upp lite beter den sig väl klumpigt.

(Oklar producent, Castello di Cas-nåt...)Brunello 01, körsbärskärnor och bläck!
Skön Brunello, men inget jag skulle köpa mer än 3 flaskor av. Drick de närmsta 3 åren...

Avslutade med Limoncello och espresso...
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Har också lite problem med deras roséer när de är unga...
Anser att den kräver mellan 5-7 år för att komma till sin rätt.
De gånger jag fått provat en som legat väl i drygt 10 år har de varit magiska!
Jag tyckte ändå att snyggt gjord och slog Cristal 2000 (vilken jag kanske skulle sänka till 93-94), om än knappt, framförallt p.g.a. bättre balans. Men det är väl det att jag alltid har otroliga förväntningar på Krug. Det är egendomligt, jag läste någonstans att rosén var den enda Krugen som inte vann på lagring, men det verkar ju inte alls stämma. Kanske skall inhandla en till och glömma bort den i 7-10 år, men jag betvivlar att det blir av.
Jag antar att vissa skulle kunna gilla den väldigt mycket på grund av exotismen, men för mig var den (än så länge) en av de svagare av Krugs champagner.
 
SV: Idag dricker vi

Chateau d'Yquem 1999.

Färg: Gul
Doft: Söt, fruktig, komplex, koncentrerad och väl sammansatt, typisk Sauternesdoft.
Smak: Komplex, balanserad sötfruktig smak.

Jag har visserligen begränsad erfarenhet av vin i den här stilen, men det råder ingen tvekan om att det är mycket bra. Eftersom detta är en svag årgång av vinet och ändå så här bra, så torde möjligheterna för en stark årgång vara i det närmaste obegränsade. Jag kan förstå personer som Referee som kan tycka att bra årgångar Chateau d'Yquem stått för stora upplevelser.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade en Veuve Clicquot 1964 i går som var lite bättre än förväntat. Fortfarande lite mousse kvar, mogen förstås men med en del syra. Var inte alls fel till kyckling och sparris.
Avslutade med en Dönnhoff Brücke auselse -05 som var något av en besvikelse, inte alls dålig men jag hade väntat mig lite, tja mer av allt.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Ett besök på SS kan ta jäkligt lång tid ibland, helst när man inte riktigt vet vad man ska ha.
I torsdags hade jag dock jäkligt bråttom så jag bestämde mig redan på väg in att jag skulle ta den första flaskan Shiraz jag såg i prisklassen "dryg hundring".
Det blev en Só 2006, en portugis på nyhetshyllan för 119 pix. Smaken då, jovars.. fruktigt och lättdrucket men en aning för tanninfattigt och simpelt. Men helt okej..
Lite senare under valborgskvällen blev vi sugna på lite skumpa och jag hittade en pava Francois Matthieu 1996 (osäker på stavningen) som jag tror mig fått i nån låda från Spruce Up för nåt par år sedan.
Enligt google ska den ha hög andel Meunier och passa till mat, men jag tyckte den var helt kass faktiskt. Tunn, platt, doftlös och typ 5 år för gammal.... Näe, ingen hit. Har ni flaskor liggandes, häll i er skiten!

Lite senare under helgen blev det sparris-risotto med kalvfilé och till detta en Andre Clouet... Bra som alltid!
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade en av mina flaskor Discobitch den 1maj. Måste säga att den var riktigt trevlig.
Stor smak, bra syra, lång smak, ganska hög dosage känndes det som. Kan verkligen tänka mig att poppa den andra snart.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pacherenc du Vic-Bilh Saint-Albert -04. Öppnade den i lördags men tog bara ett glas då. Ikväll drack vi ur resten som var väsentligt bättre än för 2 dagar sedan.
Reades ut för några år sedan och var bra redan då men börjar visa lite goda mognadstoner nu.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skulle ner till vinkällaren igår för att plocka hem några flaskor och ramlade in på en liten afton där Winefinder bjöd på lite viner från sitt utbud så jag gjorde dem sällskap och fick prova följande:

Kurt Angerer Kies Grüner Veltliner 2007
Ganska fruktig och söt med en väldigt låg syra. Ganska trist

Petit Bourgeois Blanc 2007
Bra drag med massor av fläder, blommor och gräsäng.

Herdade do Esporão Reserva 2006
Lämnade inga intryck

Bacio Divino Pazzo 2005
Initiallt ganska vattnigt och tråkigt med mycket järn i smaken men senare blommade det upp med örter, läder och animaliska toner

Tenuta Rocca Ornati 2004
Lämnade inga intryck

MR De Compostella 2006
Väldigt sluten och gav inte speciellt mycket tyvärr.

Chateau Brane Cantenac 2004
Klart bäst under kvällen med mycket plommon och körsbär.

Tydligen är det något som de ska göra första måndagen varje månad och med tanke på att det inte kostar speciellt mycket (150-250) så lär jag nog vara med fler gånger trots att jag tidigare varit ganska kritiskt till Winefinder.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I helgen träffades vi i en grupp som hållit på i över tio år. Budgeten ligger på ca 100 spänn per skaft inkl. mat så det blir inte superduper-viner som provas. Senast var temat "bäst 2008", röstat hade 30 av Sveriges vinskribenter gjort och det hela var tydligen publicerat i Allt om Vin. Vi visste inte temat eller något annat när provningen började.

Första glaset var bästa vita boxen. Tydlig näsa av allt som är karaktäristiskt för Sauvignon Blanc. Smaken hade en kraftig syra med viss frukt. Eftersmaken lång som en utandning. Max.
2007 Moncaro Verdicchio Castelli di Jesi Classico. Så inte SB...

Nästa glas var årets vita vin. Näsan nästan obefintlig, en sniff gav Rieslingassociation men nästa gav Chardonnay. Smaken väldigt syrlig och ingen frukt. Syrlig eftersmak.
2007 Georg Breuer Riesling Sauvage. En riktig besvikelse. Jag har iofs aldrig varit särskilt impad av just Sauvage men att göra ett så pass ointressant och menlöst vin från en årgång som 2007 tycker jag inte är acceptabelt.

Därpå årets vita nykomling. Söta toner och vi kan inte befinna oss någon annanstans än i Mosel.
2007 Dr Loosen Bernkastler Kurfürstlay Riesling Spätlese. Den här var faktiskt klart trevlig. Den här serveras lämpligen till en hammock.

De tre motsvarande röda var opersonliga frukt- och garvsyrebomber. Två italienare och en portugis.

Nu ska jag äta rulltårta.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
...
Nästa glas var årets vita vin. Näsan nästan obefintlig, en sniff gav Rieslingassociation men nästa gav Chardonnay. Smaken väldigt syrlig och ingen frukt. Syrlig eftersmak.
2007 Georg Breuer Riesling Sauvage. En riktig besvikelse. Jag har iofs aldrig varit särskilt impad av just Sauvage men att göra ett så pass ointressant och menlöst vin från en årgång som 2007 tycker jag inte är acceptabelt.
...

Har aldrig förstått detta haussande av Sauvage. Ett fullständigt profillöst vin. Har dock ofta med den i provningar där jag behöver ett vin med hög syra och liten kropp.
För 109 spänn kan man hitta roligare vita viner.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pol Roger -99 Blek, bra doft med toast men jag hade glömt bort att jag käkade en glass för några timmar sen så då funkar inte smaklökarna för mig. Får vänta tills maten är färdig.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Drack min första Pierre Peters igår. Och min första 2001:a.

Pierre Peters Les Chètillons 2001 blev det.

Tror inte BdB är min favorit, på tog för mycket syra för min smak.
Hittar smak av äpple (snarare äppelkart), lite päron, mineral/jord och citrustoner i eftersmaken.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Drack min första Pierre Peters igår. Och min första 2001:a.

Pierre Peters Les Chètillons 2001 blev det.

Tror inte BdB är min favorit, på tog för mycket syra för min smak.
Hittar smak av äpple (snarare äppelkart), lite päron, mineral/jord och citrustoner i eftersmaken.

Kan det möjligen bero på att den är UNG fortfarande?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Drack min första Pierre Peters igår. Och min första 2001:a.

Pierre Peters Les Chètillons 2001 blev det.

Tror inte BdB är min favorit, på tog för mycket syra för min smak.
Hittar smak av äpple (snarare äppelkart), lite päron, mineral/jord och citrustoner i eftersmaken.

Jag kan ta hand om dina CdM då ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Kan det möjligen bero på att den är UNG fortfarande?

Det kan det absolut. En del gillar ju mycket syra, jag har för länge sedan kommit på att jag gillar lagrad skumpa bättre.

Tyvärr kan jag inte lagra allt jag sitter på, utan "måste" tulla lite på lagret då och då och i brist på mogna Krug får det bli annat ibland.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Ja, ungdomen förklarar syran.

Är det inte så att syra är konstant men upplevs olika beroende på vinets fas i uteveckling?

Darth Angelus skrev:
Och årgången 2001 att champagnen inte är så god.

Hur menar du då?
 
Toppen