Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Halv Pol Roger -99 kvar från igår. Nästan lika mycket bubblor kvar och känns lika fräsch men fortfarande lite ung och otillgänglig. Lite trist och snipig är den allt. Sällskapet tyckte dock att den var jättegod.
Vanlig årgång eller blanc de blancs?
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skulle förbi lokala puben för att klämma en pint och kolla på matchen.
Det var ju bara att glömma...
Det var så packat att det inte ens gick att komma in genom dörren!

Så då fick vi släpa oss 2 kvarter nerför gatan till Grappe istället.
Drack en Cos d´Estournel 95 och snackade lite skit istället.
Massor av krutrök och grafit på näsan,
I munnen var den förvånansvärt nog lite sluten, har provat den massor av gånger men ingen har varit speciellt sluten förut... :-\
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Skulle förbi lokala puben för att klämma en pint och kolla på matchen.
Det var ju bara att glömma...
Det var så packat att det inte ens gick att komma in genom dörren!

Så då fick vi släpa oss 2 kvarter nerför gatan till Grappe istället.
Drack en Cos d´Estournel 95 och snackade lite skit istället.
Massor av krutrök och grafit på näsan,
I munnen var den förvånansvärt nog lite sluten, har provat den massor av gånger men ingen har varit speciellt sluten förut... :-\

För mig blev det Sam Adams och Guiness på Hard Rock. Skitmatch i 90 minuter, men slutet gjorde att det fan var värt det ;D
Sjukt usel insats av domaren dock :-/ Vem fan sätter en norrman att döma avgörande semin i CL? ??? Tur att han var genomgående usel och inte bara åt ett "håll"
 
SV: Idag dricker vi

Köpte ett dussin PP 2000 när dom släpptes och 2 magnum, har druckit några halvmagnum :> och dom är riktigt bra :)
Är lätt bland det bästa jag druckit från 2000 och senare och det är antagligen det bästa du kan få för pengarna. Däremot är äldre prestige skumpor givetvis bättre, men då snackar vi en helt annan prisklass och årtal...
 
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Halv Pol Roger -99 kvar från igår. Nästan lika mycket bubblor kvar och känns lika fräsch men fortfarande lite ung och otillgänglig. Lite trist och snipig är den allt. Sällskapet tyckte dock att den var jättegod.
Var en besvikelse för mig :(
BdB 99 var dock bättre, men fortfarande absolut inget speciellt... :/
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

hofsingar och fotboll idag! Helvete vad rättvist reslutat sett över 2 matcher. Säga vad man vill, fantasifull, rolig och underbar fotboll måste premieras, annars kommer den att dö. Jag menar, vem vill se spaggefotboll? ;D(1-0, sen 11 man i eget straffområde).
Hoppas bara Barca piskar skiten ur Turnited i finalen(och att Reds tar ligan!).
 
SV: Idag dricker vi

Skumpatorsk skrev:
Var en besvikelse för mig :(
BdB 99 var dock bättre, men fortfarande absolut inget speciellt... :/
Har inte druckit vanliga årgången, men rörande blanc de blancs 1999 så var den väl rätt bra, och vad man får för 500 kr, men jag håller med dig om att den inte var så speciell, utan snarare en ganska typisk blanc de blancs smak.
Men 500 kr skulle jag vara beredd att lägga på den igen, om lämplig tillfälle kom, fast jag har å andra sidan annat att dricka.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Vanlig årgång eller blanc de blancs?
Vanlig. Inte alls svårt att hitta roligare skumpa i en vanlig Bollinger eller Roederer mfl.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provning på SS igår.

Laguppställning:
Fleur de Passion 02
Deutz rosé 96
Diebolt 76
Jacquesson 88
Krug 95
Selosse Millesime 98

Lite anteckningar:

Fleur
Doft: Sur äppelkart, knuten
Smak: Hööööög syra, medelfyllig och fint balanserad, äppelkart
Hög potential men jag kommer absolut inte att röra mina som ligger på minst 10 år. God att dricka nu för den som uppskattar ung chardonnay. Barnarov enligt mig!

Deutz rosé
Doft: Fräsch årgångsdoft, sötpotatis, körbär
Smak: Fin syra, kraftfullt vin, hallon vinbär, rödgrape, mkt elegant
En toppen rosé som jag gärna hade haft några flarror av. Fantastiskt bra! Måste nog testa mer av Deutz huset.
Perfekt att dricka nu men kan nog bli ännu bättre med lite mognad.

Diebolt
Doft: Vinägerchips, blommor, smör och liten ton av svamp men bara väldigt liten
Smak: Fin behaglig syra, lång smörig fet smak, lite nötig
Kvällens bästa "dricka just nu" vin, perfekt! Har tidigare testat Diebolt -73 76 79 och ingen har varit lika pigg eller bra som denna.
Den flaskan vi fick hade utan problem kunnat lagras ett gäng år till. Ett toppvin! Tror dock att jag ska dricka upp mina -76or under sommaren.
Lite orolig över flaskvariation bara...

Jacquesson
Doft: Sprit...
Smak: Kraftig sur smak, trä, tjära
Gissade på att detta skulle vara en outvecklad 96:a med kraftig syra men jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att detta var en 88:a.
Fy faaaaaan va dålig denna va. Hur kan man misslyckas så fatalt med en så bra årgång.
Kanske blir den bättre med åren men jag tror inte det eller så hade vi en dålig flaska.
Kvällens absolut sämsta vin!

Krug
Doft: Gummi, grön banan, dov doft
Smak: Stor kraftfull elegant balanserad men ändå anonym
Än en gång så levererar inte Krug -95. Måste säga att -95:an är den sämsta Krug jag någonsin druckit. Har testat 95:an vid flera tillfällen och den har aldrig levt upp till förväntningarna.
Är nöjd att jag inte köpte på mig några 95:eek:r. Bör dock växa med tiden men har svårt att se att den kommer att bli en monumental Krug årgång.
Nä hellre dricker jag GC än denna årgång.

Selosse
Doft: Arrogant, elegant doft av körsbär, kola och lite ost
Smak: Fin syra, extremt bra balans, kraftfull eftersmak. Oj så elegant vin!
Kvällen stora gigant! Jävlar så bra Selosse är. 98:an är fortfarande ung men en enorm njutning att dricka!!!
Måste skaffa mig mer Selosse. Utklassade Krug totalt.
Ge den 10 år och vi kommer att sjunga lovsånger om detta enorma vin.
Selosse är på väg att gasa om Krug. Spännande! Im hooooked.

En trevlig kväll som avslutades på Grill med en rejäl bit blodig oxfilé och en stoooor öl.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

quote author=Lambo link=topic=34.msg20848#msg20848 date=1241686401]
Provning på SS igår.

Laguppställning:
Fleur de Passion 02
Deutz rosé 96
Diebolt 76
Jacquesson 88
Krug 95
Selosse Millesime 98
[/quote]


Väldigt spännande provning. Håller i vissa fall med dig och i andra inte.

Fleur -02 är makalöst bra men bör som du säger ligga ett bra tag till och det verkar som majoriteten på forumet tycker det samma.
Jacquesson -88 tycker jag precis som du att den är precis kass. Jag lämnade tillbaka de flaskor jag hade av den eftersom jag tyckte den var så dålig.
Krug -95 testade jag nyss och tyckte den var klart bättre än på vertikalen. Jag ångrar mot bakgrund av den senaste flaskan att jag inte köpte några. Att testa en hel flaska mot ett glas gjorde en STOR skillnad.

De övriga har jag inte fått äran att testa ännu.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
quote author=Lambo link=topic=34.msg20848#msg20848 date=1241686401]
Jacquesson -88 tycker jag precis som du att den är precis kass. Jag lämnade tillbaka de flaskor jag hade av den eftersom jag tyckte den var så dålig.
Krug -95 testade jag nyss och tyckte den var klart bättre än på vertikalen. Jag ångrar mot bakgrund av den senaste flaskan att jag inte köpte några. Att testa en hel flaska mot ett glas gjorde en STOR skillnad.

Han bara testat Krug 95 den på glas, aldrig hel flaska. Får ge den en chans på flaska vid tillfälle.

Jacquesson e bara att beklaga, du gjorde rätt att lämna tillbaka flaskorna.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Han bara testat Krug 95 den på glas, aldrig hel flaska. Får ge den en chans på flaska vid tillfälle.

Jacquesson e bara att beklaga, du gjorde rätt att lämna tillbaka flaskorna.

Gör det. Krugen gjorde sig väldigt bra med lite luft och vettiga glas.

Jacquesson var det inget snack om att de flaskorna skulle tillbaka. VC-88 & AC 1911 som dracks samtidigt var överlägsna och Bolly SC & Egly Ouriet brut som vi startade kvällen med var även de marginellt bättre.
 
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Han bara testat Krug 95 den på glas, aldrig hel flaska. Får ge den en chans på flaska vid tillfälle.
Jag köpte på mig några Krug -95 och har druckit den några gånger under ett par års tid. Den har levererat olika mycket olika gånger. Troligtvis har det varit mest min sinnesstämning, men det kan också ha varit att den mognat lite och ändrats med lagringen även över denna relativt korta tid.
Senaste gången (vilket nog var det tillfälle CH talade om) var den absolut förträfflig, det tyckte alla närvarande. Men visst, vissa andra årgångar kommer med all säkerhet att nå högre höjder (eller redan ha nått). Ändå önskar jag att jag hade fler.

Jag har dock svårt att tänka mig att denna gör sig rätt på glas.
 
SV: Idag dricker vi

Ikväll hade jag tänkt att skriva min första post på detta forum om ett alldeles underbart vin. Så jag tog ut en flaska Brunello di montalcino Vigna Fontelontano 2001 från Collematoni (denna hade fått tre glas i gambero rosso).

Doften var bra, startade som mörka frukter, djup röda plommon och biggaråer, some gick över till nybakat bröd (nästan bränt) samt eukalyptus.
Smaken var djup och samma mörka frukter fast det var ganska mycke hetta i slutet (14.5% var nog lite väl mycket) samt fortfarande unga tanniner. Men det som gjorde att jag inte fick den upplevelse som jag trodde var den nästa total avsaknaden av syra (jag gillar tannin rika syrliga viner) men om ni gellar sådana viner kandetta vara nåt för er.

Detta kunde ha varit ett mycket bra vin men.

hade,
Jörgen
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lustigt... ??? Jacquesson Signature -88 var riktigt, riktigt bra för sex år sedan. En flaska inköpt i Paris för ca 600 kr om jag minns rätt dracks sommaren 2003 med noteringar som "tät, brödig doft, tydliga jästtoner men ändå friskhet i smaken..." och "kanske kvällens bästa vin?". Detta i konkurrens med bl a Talbot -95 och -96...
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
Lustigt... ??? Jacquesson Signature -88 var riktigt, riktigt bra för sex år sedan. En flaska inköpt i Paris för ca 600 kr om jag minns rätt dracks sommaren 2003 med noteringar som "tät, brödig doft, tydliga jästtoner men ändå friskhet i smaken..." och "kanske kvällens bästa vin?". Detta i konkurrens med bl a Talbot -95 och -96...

Jag var nog lite otydlig. Det var inte signature jag provade utan denna. Jag antog att det var samma som Lambo provade.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Jag var nog lite otydlig. Det var inte signature jag provade utan denna. Jag antog att det var samma som Lambo provade.
Vad var de för flaskform? standard eller a la Pierre Peters Cuvee Speciale? dom har väl bytt namn på Jacquesson Signature 1988 till Jacquesson 1988!? ???
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Jacquesson 1988
Jacquesson Grand Vin Signature 1988

Vad som inte framgår på SS sida är att den översta är en RD. Det står ganska tydligt på flaskan och det var den jag provade.
Känns som ett väldigt mycket bättre byte att lämna in de jag hade kvar och plocka ut Henriot Cuvée des Enchanteleurs RD 1988 istället.
1400??för en std vintage?? ::) 1400 för Enchanteleurs 88 känns mera humant. Grymt bra champagne!.
Köpte för ett tag sen några magnum nere i Champagne för 159 Euro ;D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
1400??för en std vintage?? ::) 1400 för Enchanteleurs 88 känns mera humant. Grymt bra champagne!.
Köpte för ett tag sen några magnum nere i Champagne för 159 Euro ;D

Kan inte gör annat än hålla med dig.
Magnum flaskorna du kom över, var de RD eller orginal deggade? Oavsett så var det ett väldigt bra pris.
 
Toppen