Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sitter och smuttar på sista glaset ur en flaska Veuve Rare Vintage -88.
Initialt är den väldigt sluten ??? men öppnar snabbt upp sig och levererar en riktigt härlig, stor och mogen doft. Fin som fan på näsan. Dessvärre bär smaken inte upp doften utan att för den delen inte vara dåligt. Ett riktigt bra vin som är på väg utför? Eller fick jag en dålig flaska. Vid de tidigare tillfällen jag druckit detta vin (2 eller 3 gånger) har det varit större upplevelser.
Mitt råd är att dricka nu eller inom kort. Det va bättre för 1 år sedan.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Hermitage -98 från Cave de Tain.
Grym doft, - helt suverän. Smaken lever inte upp till doften men ändå ett habilt vin som är bra mycket bättre än jag minns det från sist.

Kul med en Cave de Tain som imponerar! De jag druckit från kooperativet (både Crozes-Hermitage och Hermitage men andra årgångar) har inte varit bra.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Sitter och smuttar på sista glaset ur en flaska Veuve Rare Vintage -88.
Initialt är den väldigt sluten ??? men öppnar snabbt upp sig och levererar en riktigt härlig, stor och mogen doft. Fin som fan på näsan. Dessvärre bär smaken inte upp doften utan att för den delen inte vara dåligt. Ett riktigt bra vin som är på väg utför? Eller fick jag en dålig flaska. Vid de tidigare tillfällen jag druckit detta vin (2 eller 3 gånger) har det varit större upplevelser.
Mitt råd är att dricka nu eller inom kort. Det va bättre för 1 år sedan.
En enda av de 9 flaskor jag provat av de nydegorgerade har levererat...
 
SV: Idag dricker vi

Amour de Deutz 1999
Har det inte framför, men mer än lovligt bra. Otypisk blanc de blancs där man kunde tro att det fanns pinot. Riktigt snygg förpackning.

Dom Pérignon 1988
Kul att för första gången få prova en äldre och lite mognare Dom Pérignon. Ändå måste jag säga att det fanns en hel del syra kvar. Uppnådde en hel del komplexitet och utvecklades i glaset. Totalt tyckte jag lika mycket om denna som Amouren, men jag tycker att Amouren kanske öppnade strået vassare, medan denna klarade sig bättre i glaset.
Med tanke på att årgång och ålder gav denna försprång får jag nog säga mig imponeras mer av Amouren ändå.

Någon röd chambertin, och en tysk riesling med en del sötma. Namnen fick jag inte, men chambertin, som tog med dem, kan nog hjälpa till där. Det röda föll mig i smaken, men rieslingen, även om den var god, var inte min stil av sött vin (no offence, chambertin). Portvin och Sauternes vinner över denna riesling i mina smaklökar.

När jag kommit hem, Krug 1995, igen efter någon månad sedan senast. Jag börjar nästan känna igen den på riktigt nu. Fortfarande riktigt gott om vassa syror, men kan man se igenom det så finns jättemycket att få. Kroppen var som alltid med Krug åt det fylligare hållet. Den hustypiska stilen fånns. Djup doft och fantastisk rikt vin i stort, men njutningsgraden hade nog vunnit om syrorna rundats av med mognad.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
En enda av de 9 flaskor jag provat av de nydegorgerade har levererat...

Det här är den 88a som jag druckit flest gånger och jag har varit mycket nöjd de allra flesta gånger (11 gånger - 1 flaska kvar!). Håller med v_skogh om doftupplevelsen men tycker doftens positiva egenskaper även går igen i smaken. Har alltid druckit till mat (smakrikare förätter, gärna med lite stekyta). Hmm... men som sagt den är kanske på väg utför. Dumt att vänta, champagne som legar extra länge på sin fällning kan ju utvecklas väldigt fort.


I går dracks det Comtess de Champagne 96. Jag lät den växa i glaset så att brödigheten och de rostade tonerna hittade fram ordentligt. Mycket komplex doft där de rostade tonerna var de som framträdde mest, annars var den en salig blandning av kompakt frukt där de riktigt gröna tonerna hade utvecklats mer åt gula äpplen och liknande som ger mogna associationer. Drog en del paralleller till Clos de Goisses men det skulle jag förmodligen inte göra om jag provade de bredvid varandra.

För min del skulle den gott kunna ligga längre, min kompis tyckte den var pefekt.

Ch Gazin 2001 till varmrätt och än en gång slår det mig att man inte kan dricka Pomerol för ofta. Kompakt mörk frukt i perfekt balans med ceder, fortfarande ung men gör sig perfekt till maten. Gott!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

I ren frustration av valet av bubblor igår bestämde jag mig slutligen för en Launois 96, den sista i lådan, tyvärr. Snacka om en champagne som levererat stadigt ända sedan 2004. Har druckit en per år, minst, och den har alltid varit härlig.


Men ikväll - Selosse!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Kul med en Cave de Tain som imponerar! De jag druckit från kooperativet (både Crozes-Hermitage och Hermitage men andra årgångar) har inte varit bra.

Ja det var en positiv överraskning. Dock var det ju mest doften som imponerade och har du någon liggandes så är det nog dags att korka upp innan den blir sämre.
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag en Mersault från Remi Jobard, Les chevalieres, -05. Till det en hemkokt bouillabaisse med pilmusslor, marulk, torsk, räkor å lite lax. Ingen gräddig skit utan tomatiserad såklart. Krutonger, rouille och riven parmegiano.

Innan slinker väl ett glas Scharzhof från Egon Muller ner.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

weezer skrev:
Idag en Mersault från Remi Jobard, Les chevalieres, -05. Till det en hemkokt bouillabaisse med pilmusslor, marulk, torsk, räkor å lite lax. Ingen gräddig skit utan tomatiserad såklart. Krutonger, rouille och riven parmegiano.

Innan slinker väl ett glas Scharzhof från Egon Muller ner.

Jävlar så fint det lät! Tror till och med att den simpla rosé (2008 Stork's Tower Tempranillo - Shiraz) som jag smuttar på hade passat.
(Fast jag hade hoppat laxen om jag stått vid grytan...men blir jag bjuden är jag inte så petig.)
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fiskdisken var inte så diger, jag är ingen laxfan heller men övriga gäster har en fabläs för den...så.. 8). En bojja ska ju ha 7 sorters fisk, det är knappt det finns det nu med all rödlistning..
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

weezer skrev:
Idag en Mersault från Remi Jobard, Les chevalieres, -05. Till det en hemkokt bouillabaisse med pilmusslor, marulk, torsk, räkor å lite lax. Ingen gräddig skit utan tomatiserad såklart. Krutonger, rouille och riven parmegiano.

Innan slinker väl ett glas Scharzhof från Egon Muller ner.

Grymt! Lägg upp recept!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag och v_skogh tog en liten 96 afton idag med Bruno Paillard, Henriot och Duval-Leroy Femme. Senare slängde vi in en Legras & Hass Cuvee Prestige och strax därefter kom det sämsta förslaget någonsin.
v_skogh skrev:
vi ska inte spela lite wii bowling?

Jag nappade för jag kände för att förnedra någon och den tallefjanten var det perfekta offret. Det var ingen hjärtig stämmning när 2 extremt dålga förlorare tävlar och eftersom jag är den större personen (på alla möjliga plan) så får jag väll erkänna att jag förlorade knappt men det finns naturligtvis en bra förklaraing på det hela. Han var nyktrare så då räknas det väll inte eller?

Jag ska återge våra anteckningar när jag kan läsa igen (förlagt aka tappat bort brillorna) men kortfattat så tog det 4 timmar innan Bruno öppnade sig och Henriot var bäst.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Jag och v_skogh tog en liten 96 afton idag med Bruno Paillard, Henriot och Duval-Leroy Femme.
Jag ska återge våra anteckningar när jag kan läsa igen (förlagt aka tappat bort brillorna) men kortfattat så tog det 4 timmar innan Bruno öppnade sig och Henriot var bäst.

shorepower skrev:
Bollinger RD 1996 (degorgerad Juni 2006)
Duval Leroy Femme de Champagne 1996 (ersättning för den Comtes som gick till de sälla jaktmarkerna efter oskickligt lastning av flaskor i bilen, vila i frid). Den blev inkastad direkt från systembolaget i provningen
Perrier Jouet 1996
Paillard 1996

Min flaska gav inte stöd till Davids syn att RD-96 ska drickas snart. Den kommer att mogna de 5-10 framåt i tiden och jag får lite samma känsla av den som min favorit-RD 1982 som jag hade min sista flaska av för 4 år sedan. 1982 var tidigt ett väldigt bra vin men växte till en avde bästa champagner jag druckit. Vi får se hur den här resan går. Alla höll RD som det klart bästa vinet i sällskapet. Fortfarande mycket äpple även om chokladtoner börjar komma

Duval var lätt och friskt. Enorm mousse som kandes i hela gommen. Ett vin att gå tillbaka till men hade svårt att hävda sig mot Bollinger. (kanske fick lite sämre ranking av mig då jag var lite gramse över min Comtes.)

Perrier Jouet, Köpt för 376 kronor på Heathrow. Nådde inte upp till Bollinger och Duval men klar trea. En av de som provade (Krug-fantast) sa spontant att den här doftar faktiskt lite Krug. Lite sämre mousse men fortfarande friskt med fina citrussmaker. Önskar jag köpt mer än bara tre flaskor.

Bruno Paillard. Dagens besvikelse eller har jag bara ändrat smak? De senaste Paillards jag druckit har inte alls fallit mig i smaken (och jag har då tyvärr en hel del i källaren). Kändes som jag skulla ha druckit denna för ett antal år sedan. Obefitnligt mousee, kort eftersmak, lite unken nästan. Får öppna en flaska till snart för att se om det var en flaskvariation. Generellt verkar enklare 96or att ha passerat toppen. Har haft samma erfarenheter med besvikelse av Divine och Jacquart. Dags att tömma källaren på dessa 96or?

Kul att få dina synpunkter. Vi brukar ju ha lite olika (iallafall kring Divine första gången)
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag ansåg länge att allt hopp va ute för Bruno men efter 4 timmar seglar den upp och blir riktigt bra.
Initialt hade den obefintlig näsa, ostron kom vi fram till va väldigt spot on. Mineraltonerna fanns kvar under hela kvällen men utvecklades stort och blev riktigt trevliga efter 4 timmar.
Känns som Bruno 96 kan lagras hur länge som hellst. Kvällens andra viner va betydligt mer tillgängliga.
Ska förövrigt låta bli att kommentera gårdagens WII bowling :D
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Darth Angelus skrev:
Amour de Deutz 1999
Har det inte framför, men mer än lovligt bra. Otypisk blanc de blancs där man kunde tro att det fanns pinot. Riktigt snygg förpackning.

Dom Pérignon 1988
Kul att för första gången få prova en äldre och lite mognare Dom Pérignon. Ändå måste jag säga att det fanns en hel del syra kvar. Uppnådde en hel del komplexitet och utvecklades i glaset. Totalt tyckte jag lika mycket om denna som Amouren, men jag tycker att Amouren kanske öppnade strået vassare, medan denna klarade sig bättre i glaset.
Med tanke på att årgång och ålder gav denna försprång får jag nog säga mig imponeras mer av Amouren ändå.

Någon röd chambertin, och en tysk riesling med en del sötma. Namnen fick jag inte, men chambertin, som tog med dem, kan nog hjälpa till där. Det röda föll mig i smaken, men rieslingen, även om den var god, var inte min stil av sött vin (no offence, chambertin). Portvin och Sauternes vinner över denna riesling i mina smaklökar.

När jag kommit hem, Krug 1995, igen efter någon månad sedan senast. Jag börjar nästan känna igen den på riktigt nu. Fortfarande riktigt gott om vassa syror, men kan man se igenom det så finns jättemycket att få. Kroppen var som alltid med Krug åt det fylligare hållet. Den hustypiska stilen fånns. Djup doft och fantastisk rikt vin i stort, men njutningsgraden hade nog vunnit om syrorna rundats av med mognad.
Stort tack CH och DA för de goda Champagnerna och trevligt sällskap !

Utöver DA:s beskrivning av de två som jag skriver under på helt så kan jag väl bara tillägga att DP-88:an lekte lite med oss om vad som komma skall men den ville inte riktigt släppa ifrån sig det nu. När man lämnade glaset orört i 5-10 min så kom sedan en ljuvlig rund sötma och kola-ton en liten stund men men den ville inte riktigt stanna kvar. Syran var som DA skrev riktigt ungdomlig och skvallrade om att det här vinet har en hel del framtid.
En av dom bättre DP jag smakat.

De två vinerna jag hade med var Gevrey-Chambertin "Clos Prieur" -93 från Joseph Roty samt Sharzhofberg Riesling Auslese -83 från von Hövel.
309019046_a6172576e4.jpg

Gevreyn som ju är från en långliggarårgång (inte -99 som på bilden utan -93 alltså) börjar nu komma runt ordentligt. Ganska mörk tät färg för en Pinot Noir men Roty brukar ha lite mer extraktion än många andra odlare eftersom han praktiserar en ganska lång "kalljäsning". Det här vinet visade upp klassisk Côte de Nuits-PN med en fruktkompott bestående av lingon och körsbär samt en rejäl dos animaliska toner och sedan avrundat med väl integrerad ekbehandling (Han rostar inte så hårt men lagrar ganska länge på fat vissa årgångar). Smaken var fortfarande ganska tanninrik men med mjuka syror vilket annars är lite ovanligt men det beror nog här mest på årgången. Helt klart ett vin att dricka nu och en odlare att leta efter om ni får tillfälle.

Sharzhofberger Auslues hade faktiskt gjort samma resa som CH:s DP-88 (som också var en butelj som exporterats till USA) och som tur var funnit sin väg tillbaka till Europa.
2715379166_4deb171600_m.jpg

Det här Saar-vinet hade en stor tydlig mogen Riesling-doft med lite petroleum men framför allt massor med mogna krusbär. Vinet visade inte upp ngn botrytiskaraktär vilket brukar vara det vanliga hos Auslese så här långt uppströms Mosel dom flesta år. Smaken var fortfarande livligt syrlig och med sin låga lkoholhalt och klädsamma restsötma så blir drickmotsåndet inte speciellt stort. Summa summarum så är sådana här viner för mig bland det elegantaste man kan tänka sig. Mat är överflödigt men måste man så går ngn av de färska och krämiga vitmögelostar som CH plockade fram utmärkt till sådan här viner.
 
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Jag ansåg länge att allt hopp va ute för Bruno men efter 4 timmar seglar den upp och blir riktigt bra.
Initialt hade den obefintlig näsa, ostron kom vi fram till va väldigt spot on. Mineraltonerna fanns kvar under hela kvällen men utvecklades stort och blev riktigt trevliga efter 4 timmar.
Känns som Bruno 96 kan lagras hur länge som hellst. Kvällens andra viner va betydligt mer tillgängliga.
Ska förövrigt låta bli att kommentera gårdagens WII bowling :D

Tack för både kommentaren kring BP och avsaknaden av kommentar kring bowling ;D

Skulle kanske låtit flaskan varit ett tag men i sällskapet föll den så platt så tålamodet saknades. Har två kvar i källaren som jag då låter ligga ett tag. Vet ni förresten när eran BP var degad?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Tack för både kommentaren kring BP och avsaknaden av kommentar kring bowling ;D

Skulle kanske låtit flaskan varit ett tag men i sällskapet föll den så platt så tålamodet saknades. Har två kvar i källaren som jag då låter ligga ett tag. Vet ni förresten när eran BP var degad?

Det var väldigt tråkig och bedömdes nästan som död i början så vi ställde den åt sidan för att se om det hände något och det gjorde det efter ett bra tag.
Den vi tog i går var deggad dec 2006 men jag har för mig att jag har några som är från maj 2006 med.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Kul att få dina synpunkter. Vi brukar ju ha lite olika (iallafall kring Divine första gången)

Jag provade faktikst en flaska i fredags av den för att se om det bara var en dålig flaska sist eller om jag inte gillade champagnen.
Denna hade en helt annan mognad och var betydligt bättre än den första jag testade men jag tycker fortfarande inte att den är speciellt bra. Även om den inte kostar någon större summa så finns det ett bra gäng andra flaskor som jag hellre skulle köpa än ytterligare flaskor av denna.
 
Toppen