Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Det var väldigt tråkig och bedömdes nästan som död i början så vi ställde den åt sidan för att se om det hände något och det gjorde det efter ett bra tag.
Den vi tog i går var deggad dec 2006 men jag har för mig att jag har några som är från maj 2006 med.

Mina är från februari 2006. Intressant att den lyfte så mycket, som jag skrev så har jag blivit lite besviken två gånger i rad.



CH skrev:
Jag provade faktikst en flaska i fredags av den för att se om det bara var en dålig flaska sist eller om jag inte gillade champagnen.
Denna hade en helt annan mognad och var betydligt bättre än den första jag testade men jag tycker fortfarande inte att den är speciellt bra. Även om den inte kostar någon större summa så finns det ett bra gäng andra flaskor som jag hellre skulle köpa än ytterligare flaskor av denna.

Det som stör mig lite kring Divine är att det verkar vara en väldigt stor flaskvariation. Mellan de två senaste jag druckit har det varit väldigt stor skillnad.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Mina är från februari 2006. Intressant att den lyfte så mycket, som jag skrev så har jag blivit lite besviken två gånger i rad.

Jag blev väldigt förvånad jag med när den helt plötsligt vaknade till liv. Vi hade ju dömt ut den för länge sedan men den kom tillbaka med en sylvass syra och äppelpaj toner.


shorepower skrev:
Det som stör mig lite kring Divine är att det verkar vara en väldigt stor flaskvariation. Mellan de två senaste jag druckit har det varit väldigt stor skillnad.

Det kan jag skriva under på. Skiljer väldigt mycket mellan olika flaskor.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Jag ansåg länge att allt hopp va ute för Bruno men efter 4 timmar seglar den upp och blir riktigt bra.
Initialt hade den obefintlig näsa, ostron kom vi fram till va väldigt spot on. Mineraltonerna fanns kvar under hela kvällen men utvecklades stort och blev riktigt trevliga efter 4 timmar.
Känns som Bruno 96 kan lagras hur länge som hellst. Kvällens andra viner va betydligt mer tillgängliga.
Ska förövrigt låta bli att kommentera gårdagens WII bowling :D
Var och åt middag på Bistro Jarl igår.
Vi tog in en Bruno Paillard 96 till varmrätten som var lysande bra!
Glatt överraskad, det var ett par år sedan jag drack den senast.
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Var och åt middag på Bistro Jarl igår.
Vi tog in en Bruno Paillard 96 till varmrätten som var lysande bra!
Glatt överraskad, det var ett par år sedan jag drack den senast.

Verkligen olika syn på BP96. Vad kostade den på Bistro Jarl?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Xavier, C9dP. Underbar!

Nu ska kidsen i säng, sen går grillen igång för att äta oxfilé.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Xavier, C9dP. Underbar!

Nu ska kidsen i säng, sen går grillen igång för att äta oxfilé.

Provade den häromdagen och fattade ingenting. Mycket frukt, obefintlig struktur. "Publik och modern stil" som SB skulle uttrycka det.
Tyckte den var 100 spänn för dyr.

Gissar att den funkar perfekt vid grillen. Ha det najs! :)
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

Eftersom ingen kunde komma till vårt ostinferno så bestämde jag och bubblaren att vi skulle knäcka några sjyssta vinare själva, så i går drack vi en Selosse Rose som bubblaren hade med sig! Den var riktigt, riktigt smarrig till vår förrätt som bestod av marinerad kyckling och purjo på spett med teriyakisås :p Selossen hade en riktigt stor härlig och mjuk mousse, den doftade härligt blommigt, körsbär och en liten kanelton som jag först inte kunde definiera. Smaken gjorde heller ingen besviken vid bordet! Sedan blev det en Clos de Papes 06 till oxfilén. Den var i mitt tycke väldigt bra redan nu, något knuten dock, men den kommer säkert att bli mycket bättre med ett antal år till i källaren. Dom resterande flaskorna får allt vila lite till.
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gustibus skrev:
Provade den häromdagen och fattade ingenting. Mycket frukt, obefintlig struktur. "Publik och modern stil" som SB skulle uttrycka det.
Tyckte den var 100 spänn för dyr.

Gissar att den funkar perfekt vid grillen. Ha det najs! :)

Jag provade också den för några veckor sedan och kan verkligen hålla med dig! "fattade ingenting" ???
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selossen var fantastisk, vilken mousse när den hälldes upp! Dock tog det tid för min näsa att finna doften, men den kom efter ett tag och smaken var himmelsk. Jag mindes den litet från senast, för 5 år sedan, som "knöligare", nu var den balanserad och vacker, samtidigt robust.
Den växte sig äm bättre med teriyakismaken, tack för tipset m.

Clos de Papes 06 var nog lite ung som sagt, förvånad över hur den dog på slutet, så rakt emot den djupa fantastiska doften i början.
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Även jag prövade Xaviers Chateauneuf-du-Pape i helgen. Hos mig få den ett klart godkänt betyg, eftersom jag hittar en friskhet och en uppstramande slut som jag uppskattar bland bär (krossade hallon!?) och örter. Om det sedan är modern stil eller ej har jag för dålig koll på vinerna från området för att avgöra, men det var i alla fall gott...! Har för någon vecka sedan provat ett annat av "sommarens heta grillviner" i form av Seghesios Sonoma Zinfandel och blev måttligt imponerad. Den lätt kladdiga munkänslan som dröjer sig kvar är jag gärna utan, tack så mycket. Xavier får dock gärna göra grillen sällskap i sommar! :)
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag håller med Gustibus, inte bara angående Xavier men Chneuf generellt - vad är grejen? kokta syltiga viner, rustika, gröna och slappa på en gång, jag förstår inte vinstilen, dricker hellre en god Gigondas, Vacqueyras el bra Côtes-du-Rhône om jag måste dricka Grenache, det finns ett fåtal Chneuf som går ner såklart men det är en region jag kan leva utan. Vad kommer denna nya våg ifrån? Parker?
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Jag håller med Gustibus, inte bara angående Xavier men Chneuf generellt - vad är grejen? kokta syltiga viner, rustika, gröna och slappa på en gång, jag förstår inte vinstilen, dricker hellre en god Gigondas, Vacqueyras el bra Côtes-du-Rhône om jag måste dricka Grenache, det finns ett fåtal Chneuf som går ner såklart men det är en region jag kan leva utan. Vad kommer denna nya våg ifrån? Parker?

Tja, smaken är ju bekant som baken förstås ;) Håller absolut med dig om Gigondas, men jag måste nog ta cdp lite i försvar, för vem kan leva utan en Pegau Cuvée Laurence eller varför inte Cuvée de Mon Aïeul av Pierre Usseglio? :p
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Jag håller med Gustibus, inte bara angående Xavier men Chneuf generellt - vad är grejen? kokta syltiga viner, rustika, gröna och slappa på en gång, jag förstår inte vinstilen, dricker hellre en god Gigondas, Vacqueyras el bra Côtes-du-Rhône om jag måste dricka Grenache, det finns ett fåtal Chneuf som går ner såklart men det är en region jag kan leva utan. Vad kommer denna nya våg ifrån? Parker?

Parker kan nog delvis skyllas för den fruktpackade, syltiga och anonyma Cd9-stilen.
Den traditionella, lättare, örtiga och mjukare stilen föredrar jag själv. Gillar överhuvudtaget inte när frukt, alkohol och fat döljer ursprung.
 
SV: Idag dricker vi

Var finns Jos och försvarar Chateaunuef nu? ;)

Kan egentligen inte säga att jag druckit det mer än en gång, på vininfernot bland många andra viner, vilket förstås är på tok för lite för att ha en egen åsikt om distriktet i stort.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Jag håller med Gustibus, inte bara angående Xavier men Chneuf generellt - vad är grejen? kokta syltiga viner, rustika, gröna och slappa på en gång, jag förstår inte vinstilen, dricker hellre en god Gigondas, Vacqueyras el bra Côtes-du-Rhône om jag måste dricka Grenache, det finns ett fåtal Chneuf som går ner såklart men det är en region jag kan leva utan. Vad kommer denna nya våg ifrån? Parker?


Här är jag.
Jo, smaken är som baken. Själv tycker jag tvärtom att det finns ett fåtal Chateauneuf som inte är särskilgt roliga medan majoriteten av vinerna visar jämn och hög kvalitet. Särskilt när man jämför med Gigondas, - där jag ofta stöter på just rustika viner som saknar finess och ellegans.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jag har väl ingen större erfarenhet av Ch9, men det jag druckit har överlag varit bra. Pure 04 är fantastiskt gott, Clos de Papes 06 bra också. Vieux lazaret var länge "lyxalternativet" på systemet och var då väldigt gott. Nu har jag inte druckit det på länge, och har ju också hittat hit vilket medfört att smaken ändrats markant :D Bousqet de Pape är också väldigt trevligt. Pegau har varit gott de få gångerna jag druckit det, da capo var ju helt sjukt och vill gärna testa igen :D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Vieux lazaret var länge "lyxalternativet" på systemet och var då väldigt gott.

Drack den för någon vecka blint och prickade in området så den får anses vara typisk. ;) Gillade den.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Här är jag.
Jo, smaken är som baken. Själv tycker jag tvärtom att det finns ett fåtal Chateauneuf som inte är särskilgt roliga medan majoriteten av vinerna visar jämn och hög kvalitet. Särskilt när man jämför med Gigondas, - där jag ofta stöter på just rustika viner som saknar finess och ellegans.
Håller med dig fullt ut Jos.
Vad många ofta glömmer av är hur bra många C9dP utvecklas med 10-15 års lagring. Sylten som en del har i sin ungdom dämpas och ersätts av skön "Grenache-parfym" med lite lagring.
Sen finns det ju en poäng i det Andreas skriver om utvecklingen men det gäller ju ganska generellt för väldigt många distrikt och inte bara Ch9dP.

Det som jag tycker har ändrats mycket de senaste 10 åren i Ch9dP är att antalet cuvéer ökat markant (på gott och på ont) men helt klart så har alkoholhalten ökat inte bara i specialcuvéerna utan även "Tradition" har hoppat upp några tiondelar. Kan hålla med om att vin med 15-15,5% alkohol och rå ung Grenache frukt inte är så lättmatchat med mat men dom flesta domäner håller sig för det mesta med mindre "packade" alternativ som åtminstone jag gärna köper i stället.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

He he! Min gamla käpphäst får luftas igen! Jag är också mycket undrande över denna Chateauneufhysteri som drabbat världen. Jag kan tänka mej att Parkers poänginflation i detta området är den enskilt största orsaken till explosionen. Det verkar ändå som att priserna inte rusar med poängen - som att konsumenterna inte riktigt går på alla 95+.

Sen kan jag mycket väl njuta av en god Chateauneuf - men man skall inte ge det samma poäng som La Tâche. Enligt min årsikt...
 
Toppen