Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ja själva Chateaneufhysterin måste ju ha någon förklaring.. Och ja, det kanske är Parker. Eller vadå, klart att en del har med Parker att göra förresten. Är ju omöjligt att det inte blir uppmärksammat när en av världens största vingurus gång på gång hyllar vinerna och tjatar om kvaliteten.

Och lite lustigt är det ju, - var ju knappt någon som drack Chateauneuf för 5 år sedan och nu dricks det och recenseras överallt. Det är ju till och med så att SS har märkt efterfrågan. För 5 år sedan fanns det typ 2 standard Chateauneuf och med lite tur La Nerthe och nån enstaka till i vinkällarbutikerna.. Utbuded är väl fortfarande inget att hurra över men det är ju mindre dåligt i alla fall..
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Det som jag tycker har ändrats mycket de senaste 10 åren i Ch9dP är att antalet cuvéer ökat markant (på gott och på ont) men helt klart så har alkoholhalten ökat inte bara i specialcuvéerna utan även "Tradition" har hoppat upp några tiondelar. Kan hålla med om att vin med 15-15,5% alkohol och rå ung Grenache frukt inte är så lättmatchat med mat men dom flesta domäner håller sig för det mesta med mindre "packade" alternativ som åtminstone jag gärna köper i stället.

Jo visst är det så och det är nog också Parkers förtjänst, - på gott och ont. När "nya" generationen vinmakare tog över i Chateauneuf ville de göra något "mer" vilket resulterade i att man prövade att använda bästa frukten från bästa läget för att med modernare approach och metoder ta fram en specialcuvee som efter fullträff i recensioner av Parker fick andra att apa efter. Detta skulle ju kunna medföra att Traditionen blir lite sämre men jag skulle ändå vilja tro att denna entusiasm och "nya" strävan efter högre kvalitet överlag har lett till bättre viner totalt.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blev det 2004 Launois Grand Cru http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7329&Butik=0&SokStrangar=.
Tänkte att en -04 kunde vara intressant att prova.
I näsan slogs jag av en nästan påträngande mineralitet parad med stor, frisk citruston.
Smaken extremt frisk, ung och stram med en väl inbäddad/dold fruktighet av mogen citrus. I eftersmaken kom en så påtaglig, kritig och dammig mineralton att jag häpnade. WOW! Så underbart härlig och karaktärsfull.
Detta blir ett återkommande vin här hemma i sommar!
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var i Visby förra veckan och ställde ut lite vin på grossistmässan.
På kvällen var jag hos mina goda vänner på Wallers och åt en gudomlig sparrisrätt; grön sparris, tryffelhollandaise, parmesan och löjrom. Till denna blev jag bjuden på en riktigt trevlig tysk riesling spätlese årgång 1986. GRYM match. mmmm smaken sitter kvar. Efter det blev det lite skön amerikansk pinot med en liten råbiff till. Synd att jag var onyckter och inte minns några producent namn. Men det kan man ju alltid ta reda på.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Louis Bernard CdP -06. Öppnade igår och både jag och sällskap tyckte den doftade fantastiskt, - till en början..... Fantastiska doften försvann och lämnade en högst medioker CdP som dock är helt ok även i dag.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gustibus skrev:
Idag blev det 2004 Launois Grand Cru http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7329&Butik=0&SokStrangar=.
Tänkte att en -04 kunde vara intressant att prova.
I näsan slogs jag av en nästan påträngande mineralitet parad med stor, frisk citruston.
Smaken extremt frisk, ung och stram med en väl inbäddad/dold fruktighet av mogen citrus. I eftersmaken kom en så påtaglig, kritig och dammig mineralton att jag häpnade. WOW! Så underbart härlig och karaktärsfull.
Detta blir ett återkommande vin här hemma i sommar!

Men det står det är 2002!! Launois Vintage Blanc de Blancs Brut 2002 (nr 7329)
Kanske ta försäkringspengarna och gå och handla. 1996 var ju fantastiskt god och otroligt PRISVÄRD enligt mig :)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Louis Bernard CdP -06. Öppnade igår och både jag och sällskap tyckte den doftade fantastiskt, - till en början..... Fantastiska doften försvann och lämnade en högst medioker CdP som dock är helt ok även i dag.
Är den i tunneln eller tror du att den bara inte är bättre ?
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Men det står det är 2002!! Launois Vintage Blanc de Blancs Brut 2002 (nr 7329)
Kanske ta försäkringspengarna och gå och handla. 1996 var ju fantastiskt god och otroligt PRISVÄRD enligt mig :)

Sen när är SB:s hemsida helt uppdaterad?
 
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Men jag vill ju hellre ha 2002 *muttrar å stampar med foten*

Märkligt nog tyckte jag att Launois årgång 2000 var betydligt trevligare än 2002:an; har provat flera flaskor av båda årgångarna och -02:an saknade både friskheten, frukten och mineralen som jag älskade i -00:an. Därför kommer jag att snabba mig att köpa några -04:eek:r i förhoppning att den liknar -00:an (verkar ju så, på tidigare beskrivning i denna tråd), medan jag är glad att jag bara har en flaska -02 liggandes!
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag en halva Palmer till helstekt rödspätta med brynt smör, champinjoner, riven pepparrot och svensk färskplugg. Go´ mat helt enkelt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

I helgen som gick blev det lite godis....

Grand Siecle 95/96/97, Härlig, fräsch, elegant, komplex med härlig syra. Behövde lite tid för att öppna sig.Ännu bättre dag 2

Selosse V.O deg. Okt 2007. Konstig, ej i balans. Smak av choklad?! Saknade syra

Selosse Rose, kopparaktig färg, lite blyg doft av gammeldags rosor, melon, kryddor fullkomligt underbar smak (svårbeskrivlig) Grymt bra.Detta är en Rose som dricks för sällan, skall försöka ändra på det!

Selosse Contraste, nästan som en rose. Speciell, läcker, vet ingen annan Champagne som smakar som denna. Sammetslen. Super

Enchanteleurs 1995 stor flask variation, detta var en svag flaska. Sluten, snål.

Enchanteleurs 1996 mera öppen än 95an komplex lång smak, lite obalanserad men väldigt nice! Tror denna kommer bli riktigt bra!

Krug 1996 komplex, generös, smakrik, ek, färska och torkade frukter. Enorm längd. MAGIC

Winston Churchill 1996 sluten, torr, för ung att dricka nu

Clouet Rose magnum, (1998 bas), kopparfärgad, underbar smak av röda bär, smultron?!
Skall drickas nu. Härlig

Clouet Silver magnum, citus, mineral, kraftfull. Grym standard skumpa.

Diebolt 1973 kaffe, torkad frukt, bra mousse och syra. Föll ihop efter 20 min för att 20 senare vara tillbaka. Perfekt med anklever

Fleur de Passion 2002 Stor doft av gula frukter och blommor. Fortfande ung men drickbar och njutbar. Fantastisk

Clouet 2002 samma som såldes pä SB 20% PN, 80% CH, den vanliga vintagen är 50/50 och gjord i en flaskform a` la PP Cuvee Speciale. Elegant, fruksöt en perfekt apertif

Clouet 1996 Helt mogen bra att dricka nu men håller många år till marginellt bättre än 95an relativt lika i stil

Clouet 1995 Här finns det variation i utveckling mellan flaskorna detta var en av de yngre variaterna. Stod upp bra mot 96an

Leoville Las Case 1983, underbar doft röda och svarta frukter samt lite örter, saknar lite kraft i smaken, bra längd och balans, nog dags att dricka nu
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
I helgen som gick blev det lite godis....

Underbart magnum!! Antar ni hade grymt trevligt :D Blev det ngn blindprovning?

Annars bara för mig att sitta och notera dina kommentarer om när mitt ska drickas, praktiskt! Just därför jag är med på FW!
Och jag och J.S håller med om Selosse rosén!!

Om nu Diebolt 1973 kom och gick, tror du den börjar dippa och det brådskar att korka upp den?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll och idag kväll - Domaine Santa Duc Gigondas 2006 (Lidbys har jag för mig, som vanligt som tagit hem gotter)

Självklart bättre ikväll då flaskan stått sen igår då den öppnades. Perfekt till fläskkarré (!!) som marinerats i olivolja, färsk röd chlii, färska örter och vitlök i ett dygn. Bönsallad m fetaost samt fantastisk sparris till (sjukt bra grön sparris jag råkade komma över för en tjuga hos min lokala mathandlare!)

Ostarna passade bra till sista glaset av Gigondan :)
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Fleur de Passion 2002 Stor doft av gula frukter och blommor. Fortfande ung men drickbar och njutbar. Fantastisk
Sitter i skrivande stund och smattrar på Fleur de Passion 2002 och jag kan väl i stort sett skriva under på beskrivningen, men vill ändå göra min egen.

Doft: Intensiv doft. Rik blandning av exotisk frukt.
Smak: Till en början en ganska typisk ung blanc de blancs, fast kanske inte riktigt så vass syra som det ibland blir. Efter en stund i glaset träder dock lite mer av den exotiska frukten från doften fram även här, och jag tycker mig ana vissa toner som påminner om ung Cristal, fast betydligt lättare och diskretare i smaken.

Sammanfattningsvis, som väntat en riktigt bra champagne som är god trots sin ungdom. Mer välbalanserad än Cristal 2000, men inte fullt lika god som Cristal 2002. De 95 potential som Juhlin ger den känns ganska rimligt. Kanske inte min absoluta favoritstil, men tveklöst av klass.

2002 känns för övrigt som ett riktigt lovande år, baserat på Cristallen och denna. Jag har i och för sig inte provat mer än så på prestigenivå, så jag vill reservera mig för det. Men att det är ett toppår, som tabellerna säger, känns inte helt fel.
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
I helgen som gick blev det lite godis....

Tack för en bra överblick. Har en del av de i källaren och det är alltid bra att få lite tips.

En stilla undran bara, var ni två eller tre som drack?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Inte idag, men häromdagen testades två hyfsat billiga amerikanska rödtjut; Concannon Syrah och Windsor Three wines.
Betyget = Billigt, lättdrucket, fruktigt, något syltigt, korta i smaken men ett BRA alternativ för wt-svensson att ha på altanen under sommarens grillaftnar istället för BiB.
 
Toppen