Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Egentligen borde jag korka upp. Fick med en bild på löpet och inne i tidningen på en större nyhetstidning, men näe, jag ska ut och klippa gräs tydligen.

En bild på solen/regnet??? Löpet har ju i 3 dagar bara handlat om Midsommarvädret :-\
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det en ny bekantskap på skumpafronten.
En odlare i Ay som gör på 100% grand cru Pinot.
Roland Fliniaux 79, moget och gott!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår gled jag in på nördhaket. Det var dags att kolla av 2006 Gimmeldinger Mandelgarten Riesling Grosses Gewächs (A Christmann), Pfalz (på halvflaska). Helt annorlunda jämfört med 07 som är otroligt aromatisk, tankarna går till en elegant Gewürztraminer. 06 är mer åt det fruktiga hållet med aprikos, plommon och äpple i näsan. I munnen dominerar en renrasig syra där frukten spelar i bakgrunden.
Därpå hittade jag en 2005 Cotes-du-Rhone (Guigal) på glas. På pappret domineras vinet av 55% Viognier men karaktären på vinet är definitivt inte typisk Viognier då de andra druvorna (en salig blandning) levererar den syra och friskhet som normalt sett inte finns i en Viognier.
Så korkade jag upp min medhavda panna, en 2001 Ch Pontet-Canet, Pauillac. Vilken fantastisk doft redan från början, urtypisk bra Bordeaux. Smaken är dock knuten som en gråsten. Efter en dryg timme i karaff börjar knuten släppa och en närmast skir smak uppenbarar sig. Ett idealiskt matvin. Efter dryga två timmar i glasburken börjar fina toner av mogna hallon dyka upp. Ett ytterst läckert vin som jag slantade EUR 50 för, har ingen aning om det är billigt eller dyrt men gott var det.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Ett ytterst läckert vin som jag slantade EUR 50 för, har ingen aning om det är billigt eller dyrt men gott var det.

Ett ytterst läckert vin med en fantastisk doft redan från början? En urtypisk Bordeaux? Ja det låter ju inte dyrt i alla fall... ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

På Rolfs kök, Diebolt Prestige, strålande bra Champagne med sköna mognadstoner en Lafite 1996 gled också ned, MAGIC en PERFEKT Bordeaux ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Ett ytterst läckert vin med en fantastisk doft redan från början? En urtypisk Bordeaux? Ja det låter ju inte dyrt i alla fall... ;)

Ha ha, du har rätt. Nu menade jag iofs mer i relativa termer. En snabb slagning på FRW ger vid handen att vid köp av låda hamnar priset på runt 400 pix flaskan plus frakt.

magnum skrev:
en Lafite 1996 gled också ned, MAGIC en PERFEKT Bordeaux ;D

Låter ju som ett snäpp upp. Kul var att när jag snackade med chefsnörden igår så nämnde han just 96:eek:rna till att vara strålande nu. Känns som magnum stämmer in i kören.
Jag är dock lite orolig för mina Cos då både Krug och Öhman har rapporterat nedslående om denna... :-\
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Ha ha, du har rätt. Nu menade jag iofs mer i relativa termer. En snabb slagning på FRW ger vid handen att vid köp av låda hamnar priset på runt 400 pix flaskan plus frakt.

Låter ju som ett snäpp upp. Kul var att när jag snackade med chefsnörden igår så nämnde han just 96:eek:rna till att vara strålande nu. Känns som magnum stämmer in i kören.
Jag är dock lite orolig för mina Cos då både Krug och Öhman har rapporterat nedslående om denna... :-\
Nyligen provade 96or. Cos mycket bra men för tillfället är Calon den bättre kanske den kommer utvecklas ytterligare, Las Cases ståtlig men behöver mera tid, Calon Segur denna tycker jag är riktigt läcker och kan drickas nu eller spara många år till, Poyferre behöver mera tid tveksam om den kommer bli bra??

Provade också i helgen Bollinger 1996 R.D (deg. 2006) och GA mot varandra GA var fullständigt chanslös mot R.D, allt satt perfekt på plats, kraftfull och elegant, lysande Champagne ;D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Provade också i helgen Bollinger 1996 R.D (deg. 2006) och GA mot varandra GA var fullständigt chanslös mot R.D, allt satt perfekt på plats, kraftfull och elegant, lysande Champagne ;D

Skrev du verkligen rätt nu?
Jag tycker GA har kört över RD varje gång.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Nyligen provade 96or. Cos mycket bra men för tillfället är Calon den bättre kanske den kommer utvecklas ytterligare, Las Cases ståtlig men behöver mera tid, Calon Segur denna tycker jag är riktigt läcker och kan drickas nu eller spara många år till, Poyferre behöver mera tid tveksam om den kommer bli bra??

Provade också i helgen Bollinger 1996 R.D (deg. 2006) och GA mot varandra GA var fullständigt chanslös mot R.D, allt satt perfekt på plats, kraftfull och elegant, lysande Champagne ;D
Håller med om Calon, den var förvånansvärt bra...

Är en stor fan av Cos, men blir alltid besviken på 96:an.
Är inte det minsta kul utan en röd köttbit för att dämpa den lite.
Visar sig lite klumpig och inte så elegant...

Du är nog den första jag hört som håller RD 96 före GA:n.
Kan inte hålla med dig mindre...
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Du är nog den första jag hört som håller RD 96 före GA:n.
Kan inte hålla med dig mindre...

Denna diskussion har vi haft tidigare i forumet. Personligen föredrar jag den lite brödigare RD varianten. De extra åren på jäst tycker jag ger Bollinger ett helt annat uttryck.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Håller med om Calon, den var förvånansvärt bra...

Är en stor fan av Cos, men blir alltid besviken på 96:an.
Är inte det minsta kul utan en röd köttbit för att dämpa den lite.
Visar sig lite klumpig och inte så elegant...

Du är nog den första jag hört som håller RD 96 före GA:n.
Kan inte hålla med dig mindre...
Haha, normalt gillar jag GA bättre än R.D men denna flaska var GRYM vi var 4 som provade alla höll R.D högst. Jag har några flaskor till med samma deg datum. Låt oss prova ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Denna diskussion har vi haft tidigare i forumet. Personligen föredrar jag den lite brödigare RD varianten. De extra åren på jäst tycker jag ger Bollinger ett helt annat uttryck.
Haha, du har fel ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Haha, normalt gillar jag GA bättre än R.D men denna flaska var GRYM vi var 4 som provade alla höll R.D högst.

Intressant. Måste nästan kila ner till Grappe och kolla vad jag har för deg. datum på min...

Själv tog jag ett glas André Clouet Silver till lunchen på Mäster Anders idag. Fick först ett glas helt utan bubblor och kyparen såg väldigt frågande ut när jag skickade ut det. Otroligt. Nästa glas blev första glaset ur en ny flaska och därmed rejält med bubblor.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Intressant. Måste nästan kila ner till Grappe och kolla vad jag har för deg. datum på min...

Själv tog jag ett glas André Clouet Silver till lunchen på Mäster Anders idag. Fick först ett glas helt utan bubblor och kyparen såg väldigt frågande ut när jag skickade ut det. Otroligt. Nästa glas blev första glaset ur en ny flaska och därmed rejält med bubblor.

Haha, jag kom precis därifrån :D Fick nöjamig med en hof dock.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Haha, jag kom precis därifrån :D Fick nöjamig med en hof dock.
Förmodligen ett bra val om man vill undvika flaskvariation men inte så spännande i övrigt. ;)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Nästa glas blev första glaset ur en ny flaska och därmed rejält med bubblor.

Såg du det eller var det kanske ditt första glas nu upptoppat med sodavatten? ;)
 
Toppen