Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gled in på nördhaket för lite uppvärmning inför lillelördagen. Ett glas skumpa och två glas Sauvignon Blanc (Kalifornien resp Sancerre) samt en tallrik gurk-melon-soppa med laxtartar ramlade snällt ner.

Det som dock var värt att rapportera var ett glas Brunello från 93 (har i skrivande stund glömt producenten). Bakgrunden var att en gäst hade beställt in flaskan och sedan tyckt att vinet var för syrligt (italienska viner syrliga...? bra koll där...). Nördarna hade då tagit in flaskan och låtit gästen beställa något annat. Man gör så för man räknar med att kunna sälja av flaskan glasvis till hugade spekulanter. Ska jag dock vara ärlig så undrar jag om inte personalen själva provar merparten av flaskan, det såg så ut... :D

Vinet var en god representant för området med bitterheten från Sangiovese väl inlindad i övriga komponenter. Och för syrligt?? Icke då. Måste varit en känslig jävel. Glömde titta vad jag slantade i slutändan för just glaset men jag kom undan billigt, 300 spänn för rubbet, och då kostar bara glaset skumpa drygt hundringen.

Jag fick även prova ett glas Roc de Combes 99 som hade tagit en märklig smak. Vinet doftade finfint, precis som man förväntar sig. Tar man det dock i munnen var det som om vinet fungerade som en tapet så kinderna blev väl stimulerade men mitt i rummet var det tomt. Jag kan inte påminna mig att jag har smakat ett så ihåligt vin på år och dag.

Efter det här gjorde vi upp planer på en liten improviserad vinprovning ikväll. Startlistan ser ut till att innehålla 2000 och 2006 Ch d'Armailhac samt en förhoppningsvis frisk 1999 Roc de Combes.
Det är tur att det här dök upp för det ser ut som att klenisarna ämnar dumpa mig ensam i Göteborgsnatten i morgon för att de ska orka upp och spela golf innan Comtes-vertikalen. Det är inte underligt att befolkningsunderlaget minskar när "männen" prioriterar att harva runt på en åker framför sprit och brudar. ;D ;)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Det är tur att det här dök upp för det ser ut som att klenisarna ämnar dumpa mig ensam i Göteborgsnatten i morgon för att de ska orka upp och spela golf innan Comtes-vertikalen. Det är inte underligt att befolkningsunderlaget minskar när "männen" prioriterar att harva runt på en åker framför sprit och brudar. ;D ;)

Det beror ju helt på när Bill och Bull kommer ner från fjollträsk. Dyker de upp ungefär samtidigt som dig så är det självklart att sprit och brudar står på agendan.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Det beror ju helt på när Bill och Bull kommer ner från fjollträsk. Dyker de upp ungefär samtidigt som dig så är det självklart att sprit och brudar står på agendan.


Beror på när jag får loss bilen. Elvis kommer väl inte i vilket fall? :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Det som dock var värt att rapportera var ett glas Brunello från 93 (har i skrivande stund glömt producenten). Bakgrunden var att en gäst hade beställt in flaskan och sedan tyckt att vinet var för syrligt (italienska viner syrliga...? bra koll där...). Nördarna hade då tagit in flaskan och låtit gästen beställa något annat.
Förstår precis vad de menar, vissa Brunello med lite ålder har förmågan att tappa all frukt och då finns bara syran kvar...
Man betalar 1000kr för en flaska som smakar som 70, inte så ovanligt bland varken Piemonte eller Brunello.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

På middag hos snubben som aldrig vet vad det är han har i vinkylen, men ofta är det spännande och gott. Vet ngn av er vad det här är:

Girolamo 2003 Castello di Bossi, Merlot

Paul Cluver 2003 Weisser Riesling, Noble late harvest

Den senare påminde lite om eiswein, den första var ngt ung ännu men attans så god om än ngt alkoholstark (13,5%)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Beror på när jag får loss bilen. Elvis kommer väl inte i vilket fall? :)

Nej.

Måste ju ha skärpta sinnen både på golfbanan och Comtes-vertikalen. ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack ett glas Palmer & Co Brut på Prinsen igår. Såg dessutom att de hade Amazone de Palmer på vinlistan och frågade vad det var för något. Kyparen gick iväg för att kolla och kom sedan tillbaka och svarade "det är deras årgångs-blanc de blancs". "Jaha, men vilken årgång då?" frågade jag eftersom det inte stod någon årgång i listan. Då såg han väldigt besvärad ut men gick och hämtade en flaska så jag fick titta själv. Det var varken en årgångschampagne eller en bdb... Är det någon som provat den? Jag tyckte att 1400 kr var lite dyrt för en för mig okänd champagne och efter att ha upptäckt att den kostar 384 kr på SS tycker jag fortfarande det. Det var dock en väldigt snygg flaska - kanske en bra presentchampagne? Men som sagt, har någon här smakat den?

(För övrigt måste kyparen på Prinsen haft en dålig dag, kanske pga värmen? Maten var i alla fall lika bra som vanligt!)
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Amazone lagras minst tio år sur latte innan den släpps.
Mycket trevlig, smakrik champagne. 384 kr är ett fynd! Hade ingen aning om att den var så billig! :eek:
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Amazone de Palmer

Vad jag vet så är den ungefär samma som Andre Clouet 1911 och jag har för mig att de på champagnedagen sa att det var 95/96 bas på det som går att beställa nu.

Smakmässigt gillade jag den och hade skrivit: Bränd ton, gräddig, bra syra och balans. köp!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
På middag hos snubben som aldrig vet vad det är han har i vinkylen, men ofta är det spännande och gott. Vet ngn av er vad det här är:

Girolamo 2003 Castello di Bossi, Merlot

Paul Cluver 2003 Weisser Riesling, Noble late harvest

Den senare påminde lite om eiswein, den första var ngt ung ännu men attans så god om än ngt alkoholstark (13,5%)

HA! Ni började surra om Palmer så jag googlade och hittade Castello di Bossi och deras Girolamo http://www.castellodibossi.it/vini_engl.html"Rich ruby red, lightly flecked with purple. Superb nose, with lovely ripe fruit in full evidence, rich raspberry preserve to the fore. Excellent progression on the palate, with flavours that seem to grow exponentially; exceptionally well-textured, with a silky denseness. The fruit-laced finish nicely mirrors its nose."
Polaren sa ngt om att det bara kommit ett par lådor till Sverige och att ngn sagt det var att springa efter, så polaren fångade upp 6 pavor.

Hittade även Paul Cluver Noble Late Harvest 2003 https://www.cluver.com/purchasing/wine/weisser-riesling-noble-late-harvest

Kostar tydligen R 170 - ingen aning om vad Rand står i.
Den var iaf riktigt läcker och passade bra till brien vi hade till.

Någon här som druckit andra årgångar av nämnda viner?
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Förstår precis vad de menar, vissa Brunello med lite ålder har förmågan att tappa all frukt och då finns bara syran kvar...
Man betalar 1000kr för en flaska som smakar som 70, inte så ovanligt bland varken Piemonte eller Brunello.

Jag menade just att italienska rödviner ofta har en markerad syra och att då beställa en flaska av den här kalibern, listpriset var EUR 135 om jag minns rätt, utan att ha koll är lite - om vi ska uttrycka oss PK - smådumt. I vanliga fall torskar man ju på att betala för flaskan.
I det här fallet var det heller inga problem av den typen som du nämner.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Som planerat gled jag ner till nördhaket för lite vinprovning. Däremot var det inte planerat att det hela gled över i ett födelsedagskalas för en i personalen. Kom hem strax efter 3. Känner mig lite trött idag...

Hur som helst, 2006 Ch d'Armailhac, Pauillac var klassisk Bordeaux med eleganta smaker. Ett vin som jag helst tar till mat. Däremot 2000 Ch d'Armailhac, Pauillac var kraftigare i smaken, i stil med 2005, och stod sig bra att dricka solo. Den passade också förnämligt till lammet med en kraftig sås som fanns på tallriken framför mig. Sedan kom jag på att Pol Roger är gott...
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
HA! Ni började surra om Palmer så jag googlade och hittade Castello di Bossi och deras Girolamo http://www.castellodibossi.it/vini_engl.html"Rich ruby red, lightly flecked with purple. Superb nose, with lovely ripe fruit in full evidence, rich raspberry preserve to the fore. Excellent progression on the palate, with flavours that seem to grow exponentially; exceptionally well-textured, with a silky denseness. The fruit-laced finish nicely mirrors its nose."
Polaren sa ngt om att det bara kommit ett par lådor till Sverige och att ngn sagt det var att springa efter, så polaren fångade upp 6 pavor.

Hittade även Paul Cluver Noble Late Harvest 2003 https://www.cluver.com/purchasing/wine/weisser-riesling-noble-late-harvest

Kostar tydligen R 170 - ingen aning om vad Rand står i.
Den var iaf riktigt läcker och passade bra till brien vi hade till.

Någon här som druckit andra årgångar av nämnda viner?

Nej, bara provat Paul Cluvers pinot noir. Den hade den för Sydafrika klassiska rökiga karraktären, vilken körde över eventeull trevlig pinot noirakaraktär.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Launois 2004. Saknade djup, upplever att den har mindre potential än 2002.
Ganska lite frukt men mycket mineraltoner. Nästan lite besk.

Provade den vid Kristi Himmelsfärd. Blev besviken. Ungefär samma
omdöme som ditt.
Trodde då att det berodde på att vi druckit en flaska Clos Cazal 1996
omdelbart innan.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Provade den vid Kristi Himmelsfärd. Blev besviken. Ungefär samma
omdöme som ditt.
Trodde då att det berodde på att vi druckit en flaska Clos Cazal 1996
omdelbart innan.

Deras NV är idag ett bättre köp i min mening. De två jag har kvar får ligga så får vi se om jag blir postivt överraskad någon gång i framtiden. Tror idag inte det men jag har haft fel förut (om än väldigt sällan).
 
Toppen