Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Fick rekommendationen att ta Gigondas Montirius Ter Âines 2005 på Regeringsgatan. Naturligtvis köpte jag ::) men jag pallade inte experimentera.
De sa att den smakade mycket frukt och --- nej tack... Vill ha strävhet, krydda och tyngd.

Om du vill ha strävhet, krydda och tyngd kommer du nog att falla för Monturius som jag upplevde hade allt ovanstående. Den är ju dessutom biodynamisk, vilket har avhandlats på forumet. Alltid kul med viner från Gigondas och Vacqueyras!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Stort tack för instant feedback, precis sånt som forum ska användas för.

Flarran står ju oöppnad och fler biffar lär det bli. Blev lite rädd för SS reppens utläggning om fruktighet tillsammans med grillsmak efter ett misslyckande förra året.
Antalet kvällar med värme och barnfrihet är tyvärr starkt begränsade så antalet felkällor måste reduceras så mycket det går.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag tänkte att "oj, om vi ska dricka Salon 88 på förlovningsdagen, vad ska vi då korka upp när vi ska fira vår bröllopsdag?..." ::)

Nejdå, jag ville att hon skulle välja något speciellt. Det är bra för då kan jag fortsätta att "skylla" på att alla mina champagneköp är till oss. ;)
Hur var den? ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Hur var den? ;D

Salon 1988 var en upplevelse! Gyllengul färg, mogen fin doft, komplex smak med nötter, rostat bröd, mandariner, följd av en närmast oändlig eftersmak. Den var en aning sluten i smaken från början men blev bättre och bättre med luft och efter en timme var skillnaden påtaglig. Nu har jag ingen mer Salon 1988 men det finns säkert en hel del utveckling kvar.

Jag bjöd min totalt vinointresserade svåger på en skvätt. Han brukar påstå att han inte har något luktsinne men han blev helt fascinerad av doften och satt med hela näsan nedstucken i glaset länge och bara njöt.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Bollinger SC till en rejäl bit lätt grillad tonfisk. Till det lite ris, wasabi-creme-fraiche och soja / wasabi. Salladen fick stå oäten för att inte störa.

Tog en liten stund innan skumpan öppnade upp, men det är verkligen en bra gastronomisk skumpa som inte kostar astronomiska summor.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

De senaste dagarna har bjudit på lite blandad kompott:
1) Clos du Mont Olivet, "La Cuvée du Papet" -03. Strålande CNDP som inte har ngt av de lite brända toner en del 03:eek:r har. Doften domineras av ljusa bär med mycket hallon och körsbär men den stora behållningen var smaken som var fantastiskt lång och komplex och förvånansvärt mogen.
2) Guigal, Côte-Rôtie "Château d'Ampuis" -96. Höga förväntningar från min sida på den här eftersom den nu bör vara på topp och jag medvetet väntat några år sedan senast jag drack den. Ljuvligt vin i stort men doften vill liksom inte riktigt lämna glaset ngn gång under den 1,5h vi dricker det (dekanterade ca 1,5h innan). Smaken är underbart mjuk och mogen med runda tanniner, lagom med alkohol och fina fruktsyror men det där "wow vilket vin" finns inte där. Vill inte använda P-ordet men visst undrar man varför viner i den här prisklassen inte kan prestera bättre än så här. Har bättre och intensivare minnen från flera 80-tals årgångar av Brune&Blonde än det här. Tilläggas skall att jag nu druckit 6 av 8 flaskor av det här vinet och mitt intryck har inte ändrats särskilt mycket mer än att den verkar på "topp" nu (om man nu kan säga så om ett vin man är lite besviken på).
3) Château LaTour Blanche -97. Bärnstensfärgad och med massiv botrytisdoft och massor med torkad frukt (aprikos, pomerans m.m). Mkt söt och mägnig och mogen men kommer att leva "nektar-liv" i 2 decennier till utan vidare.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
3) Château LaTour Blanche -97. Bärnstensfärgad och med massiv botrytisdoft och massor med torkad frukt (aprikos, pomerans m.m). Mkt söt och mägnig och mogen men kommer att leva "nektar-liv" i 2 decennier till utan vidare.

Drack 98:an för några veckor sedan och beskrivningen passar bra även här. Det man slås av hela tiden när man dricker slotten som svävar strax under kungen d'Yquem är just att den här syran som behövs för att balansera upp sötman inte når riktigt hela vägen. Det blir en anings aning för sött. Jag vill påstå att det är där som d'Yquems storhet ligger, den balanserande syran. Mumma!
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ang. Chateau d'Ampuis hade vi en ganska dålig upplevelse av 1997:an nyligen. Det var mycket bländverk av nyrostad ek, men om man tittade på vinet under all kosmetika var det ganska tunt och mediokert. Jag börjar undra om jag inte gillar Guigal överhuvudtaget - även om det i Rhônekretsar är som att påstå att man inte gillar DRC.

Mina senaste "Guigaler".

Chateau d'Ampuis 1997: överekad, burgundisk, fin skogbärston (88 p)
La Doriane 2006: sönderekad vaniljglass.Ekskadad nya-världen chardonnay? (blint, 80 p)
Ex Voto 2003: odrickbart, löjligt överekad (blint, inga poäng).
Lieu-Dit St Joseph 2004: stum doft, mycket ek - syrahtunnel? (blint inga poäng)
Côtes-du-Rhône 2003: bränt, stickigt, serverat lite för varmt (70 p)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Ang. Chateau d'Ampuis hade vi en ganska dålig upplevelse av 1997:an nyligen. Det var mycket bländverk av nyrostad ek, men om man tittade på vinet under all kosmetika var det ganska tunt och mediokert. Jag börjar undra om jag inte gillar Guigal överhuvudtaget - även om det i Rhônekretsar är som att påstå att man inte gillar DRC.
Själv är jag en rejäl torsk på hans Lallor, oftast helt magiska!
Provade dock d´Ampuis 99 för ett par månader sedan, där vi alla gillade doften från karaffen vid dekantering.
Men under de timmarna vi drack det hände inget alls.
Bra kraft och koncentration, men ingen frukt...
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Forutom en flaska Heineken for 26 Euro i Tropez sa har det blivit en hel del bra. I Chateauneuf var Da Capo -07 bast.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug> Jag har aldrig provat LaLaLa. men det vore ju fanken om man måste upp i 1500 kr nivåer för att vinerna skall prestera. Var tvungen att ta upp en ny flaska Guigal Lieu-Dit St Joseph 2004 ur källaren - och det imponerar inte alls. Imponerade gjorde däremot den föregående flaskan, Graillot Crozes-Hermitage 2007. Vilken enorm kvalitetsskillnad mot eksylten i Guigalflaskan. Nu börjar jag bli hatisk hör jag, men jag gillar inte alls denna stilen (och det är av samma orsak som att jag höll på att ge upp på Brunello - ek ek ek ek ek ek ek ek ek ek ek ek).
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Själv är jag en rejäl torsk på hans Lallor, oftast helt magiska!
Provade dock d´Ampuis 99 för ett par månader sedan, där vi alla gillade doften från karaffen vid dekantering.
Men under de timmarna vi drack det hände inget alls.
Bra kraft och koncentration, men ingen frukt...
Håller med dig aboslut vad gäller Lala's. Kan t.o.m tycka att det är prisv (oops) med runt 2500:- för -05:eek:rna.
Ett annat Guigal-bottennapp som jag stötte på förra sommaren i Frankrike var Crozes-Hermitage -04. Köpte tyvärr 4 flaskor blint men skulle givetvis stuvat annat i bilen i stället.
Har inte upplevt så mycket ek som Mmm skriver bland dom viner jag är besviken på. Känns mer som att dom är tunnare numera och att produktionen kanske är för stor eller helt enkelt bara för dyrt pga namnet
Får väl göra det enda man kan göra som konsument: Sluta köp Guigal och gå över till andra producenter om man skall ha Septentrional.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Håller med dig aboslut vad gäller Lala's. Kan t.o.m tycka att det är prisv (oops) med runt 2500:- för -05:eek:rna.
2500kr? Vart finns det 05:eek:r för det priset?
Låter hemskt, men det var ett väldigt bra pris...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Krug> Jag har aldrig provat LaLaLa. men det vore ju fanken om man måste upp i 1500 kr nivåer för att vinerna skall prestera. Var tvungen att ta upp en ny flaska Guigal Lieu-Dit St Joseph 2004 ur källaren - och det imponerar inte alls. Imponerade gjorde däremot den föregående flaskan, Graillot Crozes-Hermitage 2007. Vilken enorm kvalitetsskillnad mot eksylten i Guigalflaskan. Nu börjar jag bli hatisk hör jag, men jag gillar inte alls denna stilen (och det är av samma orsak som att jag höll på att ge upp på Brunello - ek ek ek ek ek ek ek ek ek ek ek ek).
Håller med dig om Alain Grillots Crozes, ett fullkomligt lysande vardagsvin!

Den Ex Voto 03 du provade, var den vit eller röd?
Var den vit förstår jag verkligen att det inte gick att dricka, jag har några 01:eek:r kvar som jag inte planerar att prova förrän 2015 tidigast...
Har aldrig provat deras röda, bara läst om den...
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88> Det var det vita Ex Voto - så det var ungt fortfarande (och från en lite besvärlig årgång). Det var på en vit Hermitageprovning, och alla viner som var äldre än 5-6 år var sönderoxiderade. Jag blev inte helt övertygad om storheten av lagrad vit Hermitage kan jag säga...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mmm skrev:
Krug88> Det var det vita Ex Voto - så det var ungt fortfarande (och från en lite besvärlig årgång). Det var på en vit Hermitageprovning, och alla viner som var äldre än 5-6 år var sönderoxiderade. Jag blev inte helt övertygad om storheten av lagrad vit Hermitage kan jag säga...
Ja, vit Hermitage beter sig mycket märkligt...
De få jag har testat som verkligen har gett något har varit mellan 15 och 20 år gamla.
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Testade några spanjorer i går; Mas la Plana -04 och Finca Sandoval -06. Mas la Plana hade en väldigt trevlig doft av svartvinbär, fat och lite örter, smaken var också bra men kommer nog bli ännu bättre med lagring. Sandoval gick det knappt att känna någon doft ifrån trots 7 timmars luftning, kraftfull och mycket god smak av plommon, björnbär och lite hallon. Kommer vänta med övriga flaskor av Finca Sandoval med tanke på den väldigt knutna doften.

Båda var trevliga viner men bör lagras vidare
 
Toppen