Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Imorgon blir det en flaska Krug 88!
Har gått och tänkt på den i 2 månader nu men nu jävlar ska den sänkas!
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Imorgon blir det en flaska Krug 88!
Har gått och tänkt på den i 2 månader nu men nu jävlar ska den sänkas!

Har du gått och tänkt på någon särskild flaska i din samling av Krug 88 av olika storlekar? ;)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Castello di Fonterutoli -98, helt ok men på väg utför.

Måste även nämna Pegau Laurence 05 som är riktigt, riktigt bra. Den längre lagringen har bara gjort gott i jämförelse med Reservee -05.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Va fan, var det en jeroboam!?!

Tror det var en 33cl men kan faktiskt ha varit en 25:a. Ta med stora plånkan om du tänker glida in på La Cave...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Har du gått och tänkt på någon särskild flaska i din samling av Krug 88 av olika storlekar? ;)
Självklart rör jag inga av lådorna eller mag.
För nöja mig med en av ströflaskorna som ligger och skräpar på Grappe.
Satan vad laddad jag är, det var säkert 4 månader sedan sist...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Självklart rör jag inga av lådorna eller mag.
För nöja mig med en av ströflaskorna som ligger och skräpar på Grappe.
Satan vad laddad jag är, det var säkert 4 månader sedan sist...
Vad spännande. Det kan ju ha hänt hur mycket som helst med utvecklingen på flaskorna under den tiden.
Att du har kunnat hålla dig, starkt gjort! ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Vad spännande. Det kan ju ha hänt hur mycket som helst med utvecklingen på flaskorna under den tiden.
Att du har kunnat hålla dig, starkt gjort! ;D
Ja verkligen, men var just förbi Grappe och då påminnde Emil mig om att vi drack en tillsammans för 6 veckor sedan!
Där ser man...

Du var väl inte ironisk där va? ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Måste även nämna Pegau Laurence 05 som är riktigt, riktigt bra. Den längre lagringen har bara gjort gott i jämförelse med Reservee -05.
Var det Pegau från källaren eller har du varit förbi där ?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Barolo Vigna San Pietro -03 från Tenuta Rocca. Premiär för mig på den producenten men det var riktigt bra.
Årgången är ju lite udda för Piemonte men om man inte är extremt känslig så går det att ha överseende med det.
Dekanterade 1tim innan men med facit i hand så kunde jag gjort det 3-4tim innan.
Doften började spritigt, volatilt och väldigt bränt/torkat/tjära och med en hel del fat (gamla).
Det volatila och spritiga försvann ganska fort och frukten började visa sig efter ett tag (bär, torkad frukt och kryddighet).
Smaken var väldigt sträv genom hela kvällen som sig bör men inte störande på ngt sätt. Lite gammaldags är vinet i smakprofilen dock med gamla fat, ganska hög syra (även om årgången bjuder på lägre syra än vanligt) och allt blir bättre efter 5-6 timmar.
 
SV: Idag dricker vi

Philipponnat Grand Blanc 2002 på Utö Värdshus. Frisk med lite utvecklade smör och honungssmaker, tydlig mineral. Fin mousse. Gick fint ihop med aborre och gös som serverades med en dill- och fänkålsbrulé.

Skulle enligt meny varit en 1999 men den var slut så då fick jag tillfälle att prova 2002.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll blev det en enkel Pierre Peters CS 99, helt ok men syran är fortfarande lite för tuff.
3 år kvar innan den lägger sig och frukten framträder lite bättre är min gissning...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår kväll blev det en enkel Pierre Peters CS 99, helt ok men syran är fortfarande lite för tuff.
3 år kvar innan den lägger sig och frukten framträder lite bättre är min gissning...
Enkel ??? andra beskriver den som en prestige champagne från 65 åriga stockar med lågt uttag från ett ypperligt grand cru läge ;D :D
Hursomhelst. mina flaskor är mogna och klara att dricka!?!, Hos PP för några veckor sen tyckte han samma sak, han håller dessutom 00an som klart bättre!(02 kommer bli riktigt bra)
Hoppas du får trevligt ikväll med Krug 88an, utgår från att även nåt mer kommer att öppnas ;)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Enkel ??? andra beskriver dem som en prestige champagne från 65 åriga stockar med lågt uttag från ett ypperligt grand cru läge ;D :D
Hursomhelst. mina flaskor är mogna och klara att dricka!?!, Hos PP för några veckor sen tyckte han samma sak, han håller dessutom 00an som klart bättre!(02 kommer bli riktigt bra)
Hoppas du får trevligt ikväll med Krug 88an, utgår från att även nåt mer kommer att öppnas ;)
Jo, men nu har ju hans stockar varit 65 år gamla de senaste 10 åren... ;)
Jag föredrar 98:an, mycket rundare och fruktigare.
99:an är nästan lite snipig i jämförelse.

Nåt mer blir det nog...
Har inte provat nåt bra rött på en månad nu, och har inte så mycket hemma heller.
Vieux Chateau Certan 04, d´Ampuis 05 och Felton Road 07... :-[ Mer spännande än så blir det inte
Felton för enkelt, Cote Rotien för ung(förmodar jag). Får väl bli VCC 04 då.

Och en halva La Tour Blanche 01 som avslut kanske.
Har för mig att den var helt ok.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Var det Pegau från källaren eller har du varit förbi där ?

Den provade vi tillsammans med Laurence(personen) nere i källaren direkt efter ett rejält fatprov Da Capo 07 så det togs väl iofs lite hänsyn till det men ändå ett bra vin.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Den provade vi tillsammans med Laurence(personen) nere i källaren direkt efter ett rejält fatprov Da Capo 07 så det togs väl iofs lite hänsyn till det men ändå ett bra vin.
Låter som en trevlig dag. Några andra bra domäner du hann med ?
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

I eftermiddags åt vi lite kräfter och västerbottenomelett till det drack vi en corton charlemagne 1994 av Michel Juillot.
Det var i grevens tid att vi drack den.
Jag tycker att den var väldigt bra, härlig arom och färgen var som ett mellanmörkt-gult urinprov. :eek:
Jag såg att winespectator tyckte att den var way over passed time, men jag tycker nog att den har klarat sig bra.

Ja just det, förra lördagen blev det 2 flaskor Taylors vintage port 1945 delat på 10 personer.
Vad kan jag säga, helt jävla fantastisk!!!!
Jag blir alltid lika lyrisk när man får äran att dricka historia. Vissa av sällskapet ansåg att de lätt kunde ligga i 50 år till men jag
tror inte att den skulle bli bättre.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis The King Cabernet Sauvignon. En sötaktigt spred sig direkt efter öppnandet. Vinet är lite sliskigt samtidigt som en beskhet finns i smaken. Funderar på om det kan vara defekt men det finns inga tydliga tecken på korkskada eller oxidation. Kanske bara ett dåligt vin helt enkelt.

Men livet går vidare ;D
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
2500kr? Vart finns det 05:eek:r för det priset?
Låter hemskt, men det var ett väldigt bra pris...

Den 15 augusti släpps alla tre La-la-viner från Guigal på Systembolaget för 1495 kr. Ampuis 2005 kommer kosta 995 kr - även den aktuell detta datum.
 
Toppen