Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Duette... Chilensk Pinot noir. Nja... känns mjäkig på nåt sätt och som den aldrig riktigt vill "komma loss". Enligt etiketten är den "elegant and clean" med "massor av bla bla frukt och blommor och violer och fan vet vad". Sanningen tycker jag snarare är "clean med hint av blommor, om man anstränger sig".
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har precis druckit ett fatprov av 2008 svensk solaris. 12,5-13% alkohol och 35 g restsötma. Mycket välbalanserat, frisk syra, fin mineralkaraktär. Hälften av vinet fatjäst och vilat 6 månader på ny ek. Icke ett spår av fatkaraktär!!!
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Hermitage Farconnet 2001, alltså samma vin som 1 augusti kom som nyhet men fyra år äldre.
Fyra? Såvitt jag kan se så var det 2006:an som släpptes. Är det fel på SS sidor?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Meandro 2003. Ett rött Douro-vin i ganska kraftig och mörkfruktig stil. Återkommer med beskrivning senare.
Sen blir det nog en kantarellmacka också :)
28997103.jpg
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pierre Peters 1998 - det slår en doft emot mig direkt när jag öppnar buteljen, det doftar som när man kliver in i ett bageri - nybakat bröd! Tror aldrig jag kännt det så tydligt och så mycket, helt fantastiskt.

Hällde upp två glas av champagnen, ett att stå och "dra sig", ett för att sippa på under matlagning av entrecote med ugnsrostade rotfrukter, färsk vit sparris med smält smör och lite limesaft samt spenat i creme fraiche. Före maten 3 ostron (inköpta för 5:- st vid öppnandet igår av nya "lilla" köphuset Lindhagen)!
Helt klart var det nyupphällda glaset bäst, så det tredje kommer att hällas upp och drickas direkt! Glaset som stått en stund var snudd på surt, alltså väldigt hög syra, så där så det känns i halsen en bra stund efter en sipp, trist.

Den här veckan ägnas åt att äta och drickagott rakt igenom, så till den milda grad att jag var tvungen att ta det vitt igår, var allt för bakis från tisdagens bortamiddag.
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fresnet-Juillet Spécial Club Premier Cru 1996 En riktigt bra skumpa för en rimlig peng. Härliga syror och mogen smak. Helstekt marulksfilé, puré på mandelpotatis, nässlor, brynt lök. Brynt smör och lite vaxbönor som fått dyka ner i nämnda smör med lite citroncest.

Fingerlicking!
 
SV: Idag dricker vi

weezer skrev:
Helstekt marulksfilé, puré på mandelpotatis, nässlor, brynt lök. Brynt smör och lite vaxbönor som fått dyka ner i nämnda smör med lite citroncest.

Fingerlicking!

Maten eller en helskön beskrivning av vinet?
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dompa -96 till löjrom och som mellanrätt bufalo di Mozzarella

Huvudrätt grillad Oxfile och Gigondas -05

Bra kväll
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Comtes de Champagne 1996,ahh så bra, perfekt. Ännu bättre om 5 år

Pierre Peters Cuvee Speciale 2000, ung men tillgänglig, om nån Champagne ska kallas prisvärd så måste det vara denna ;D

Henriot Enchanteleurs 1996. enorm komplexitet, perfekt mogen.Härlig att dricka nu

Pol Roger P.R 1988. behövde tid för att öppna upp sig, helt sagolik Champagne kaffe,citrus. MAGIC

DRC Grands Echezeaux 2002, klar besvikelse saknade precis allt som ett stort vin skall ha

Haut Brion 1986 magnum, frukt, kraft, intensitet, fantastiskt bra, stor upplevelse att dricka, moget men håller länge till.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Dompa -96 till löjrom och som mellanrätt bufalo di Mozzarella
Nu måste jag nog ställa en kontrollfråga för att undanröja alla tveksamheter. Käkade ni buffel eller buffelmozzarella (mozzarella di bufala)? Om ni käkade buffel så blir jag verkligen nyfiken... :)
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Comtes de Champagne 1996,ahh så bra, perfekt. Ännu bättre om 5 år

Pierre Peters Cuvee Speciale 2000, ung men tillgänglig, om nån Champagne ska kallas prisvärd så måste det vara denna ;D

Henriot Enchanteleurs 1996. enorm komplexitet, perfekt mogen.Härlig att dricka nu

Pol Roger P.R 1988. behövde tid för att öppna upp sig, helt sagolik Champagne kaffe,citrus. MAGIC

DRC Grands Echezeaux 2002, klar besvikelse saknade precis allt som ett stort vin skall ha

Haut Brion 1986 magnum, frukt, kraft, intensitet, fantastiskt bra, stor upplevelse att dricka, moget men håller länge till.



Typ vad jag egentligen ville dricka igår...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Har semester!
Tillbringar fredagskvällen med att läsa en god bok
och delar på en flaska Ayala med min fru.
Smakar bättre och bättre allteftersom kvällen lider.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Comtes de Champagne 1996,ahh så bra, perfekt. Ännu bättre om 5 år
Pierre Peters Cuvee Speciale 2000, ung men tillgänglig, om nån Champagne ska kallas prisvärd så måste det vara denna ;D
Henriot Enchanteleurs 1996. enorm komplexitet, perfekt mogen.Härlig att dricka nu
Pol Roger P.R 1988. behövde tid för att öppna upp sig, helt sagolik Champagne kaffe,citrus. MAGIC
DRC Grands Echezeaux 2002, klar besvikelse saknade precis allt som ett stort vin skall ha
Haut Brion 1986 magnum, frukt, kraft, intensitet, fantastiskt bra, stor upplevelse att dricka, moget men håller länge till.
Haha, det lät som en skön kväll...
Du skulle väl komma till stan den närmsta månaden har jag för mig, vi får väl köra nåt liknande då!

För mig blev det betydligt enklare med Henriot 96, Alfred Rothschild 79 och Bruno Paillard 96.
79:an var förvånande vital och höll i runt 40 minuter innan frukten började tunnas ut.
Packad med rostade toner, honung och blommor.
Naturligtvis avslutades kvällen med ett gäng Jack o cola på Bistro!

Ikväll blir det en Gosset 99 på magnum till att börja med, sen får vi se...
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Har semester!
Tillbringar fredagskvällen med att läsa en god bok
och delar på en flaska Ayala med min fru.
Smakar bättre och bättre allteftersom kvällen lider.

Vilken Ayala? Spelar inte så stor roll egentligen. De är bra allihop fast deras rosé utan dosage är vassast!
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fick nyss hem en flaska Las Cases 1975. Hög nivå och bra skick i övrigt - men limmet har trängt igenom etiketten. Är detta något att bry sej om - kan det tyda på någon form av misshandel? Den köptes på Vinforum.dk - och jag nog låta köpet gå tillbaka (vinet kostade 700 DKK)
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det skall bli! (fast den får nog vila en månad först efter transporten). Ikväll dricker jag (helt ensam - vad säger hälsonämnden om det) - en Jean Louis Chave S:t Joseph 2003 (den riktiga). Vad skall man säga, kärlek på flaska. Min beundran för JL Chave är helt orubblig.
 
Toppen