Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bosquet des Papes, Chante Le Merle Vieille Vignes -00.
822.jpg

Var verkligen nyfiken på det här vinet som jag aldrig druckit förut men det överträffade mina förväntningar även om det inte fått så höga score.
Färgen var djupt röd med drag av mognad. Doften började väldigt stort, parfymerat och med ganska ungdomlig Grenache-ton och inlindat i massor med garrigue.
Efter en timma kom det mer russintoner och mörka biggaråer och det påminde på slutet inte så lite om Pedro Ximenez men utan sötman.
Smaken var sagolikt tät och med mycket fin koncentration och längd. Matvin in i sista beståndsdel. Inga probelm med tillräckliga fruktsyror heller.Trots sina modesta (för området) 13,5% så kändes det ganska eldigt i smaken. Har mer att ge men toppar nog nu och 5-7 år framåt lite beroende på vad man gillar för mognad.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

baum skrev:
Hur var den?
Jag har också 05 hemma, men tänkte att den behövde ett par år till på hyllan.

Star doft av rostade fat och mörk frukt. Fyllig, fruktig och smakrik med många, mjuka tanniner, stor mogen frukt men inte överdriven koncentration. Mycket bra idag, kan sparas men jag tror inte den vinner särskilt mycket på det.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Jag funderade inte så mycket över smaker och lukter, men det var ett mycket gott vin utan några defekter.

Som någon skrev hade den fungerat perfekt till grillat nötkött. Nu blev det en sen middag med revbensspjäll och glaze.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Jag funderade inte så mycket över smaker och lukter, men det var ett mycket gott vin utan några defekter.

Som någon skrev hade den fungerat perfekt till grillat nötkött. Nu blev det en sen middag med revbensspjäll och glaze.

Var lite retsam i min fråga då det var lite av name dropping av dig ;D
Det fanns kanske mer å säga än Gigondas och årgång? Jag menar mer exakt vilken av Gigonderna det var du drack.

Alltid kul att se exakt vilket vin som druckits och om det smakade bra. Är själv dålig på att beskriva viner så jag är inte den som förväntar mig exakta målande beskrivningar av allas vinerfarenheter. Jag kollar ofta in tipsen som skrivs här, googlar eller ser om de finns på bolaget, ibland ser jag till att skaffa vinet för det har låtit som ett intressant vin. På så vis har jag funnit nya favoriter.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Var lite retsam i min fråga då det var lite av name dropping av dig ;D
Det fanns kanske mer å säga än Gigondas och årgång? Jag menar mer exakt vilken av Gigonderna det var du drack.
Jag är också nyfiken på vilken Gigondas det var.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Selosse Substance deg 4 Dec. 2008 Mörk guldröd färg, stor generös doft. Smak av bakverk, saffran, ek och exotiska frukter. Lång sammetslen, djup smak, GREAT

Selosse Rose deg. 20 Mars 2007 Fantastisk flaska, kom dock lite i skymundan mot Substance. Härlig doft av gammeldags rosor, mogen smak av milda röda bär. Underbar Rose ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade Drappier Carte d'Or Brut idag och det var ingen höjdare. Tydligt Pinot-dominerad (runt 90 %) men det kändes som rätt dålig kvalitet på druvorna.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Jag är också nyfiken på vilken Gigondas det var.

Jag korkade en flaska Gigondas -05 (88514) i fre. Helt klart ett bra vin för strax över 200 kr. Fylligt, robust, ett vin som går att drickas med bravur idag.
Har nån flaska kvar som jag ska spara på lite, får se om det ger nått resultat.

Sippar nu på en Bollinger rosé, alltid lika len och fiiiiin!
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Jag korkade en flaska Gigondas -05 (88514) i fre. Helt klart ett bra vin för strax över 200 kr. Fylligt, robust, ett vin som går att drickas med bravur idag.
Har nån flaska kvar som jag ska spara på lite, får se om det ger nått resultat.
OK. Jag hoppades att du hade hunnit testa den Montirius som kom i augistisläppet.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Aha, då är jag med.

Lambo, kayaker hade ju druckit "samma" (trodde jag iaf) nån dag innan så jag reflekterade inte över att det finns fler sorter.
Det är också samma flarra som jag drack som var med i senaste LGP. (87 LGP).

Det är en Montirius, Gigondas, 2005, Terre des Aînés. 99313-01, http://www.franskakvalitetsviner.se/
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
OK. Jag hoppades att du hade hunnit testa den Montirius som kom i augistisläppet.

Det var DEN jag drack. :D

Fick den rekommenderad på Regeringsgatan till kravet: "nötkött och bea, drickas nu". Nu blev det varken nötkött eller drickas den dagen då jag gick på en Mt Ch Redon istället, vilket jag även drack igår till en mycket goda lövbiffsrullader med svamp och risotto.

Jag skulle klassa Montirius som ett något bättre vin.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Aha, då är jag med.

Lambo, kayaker hade ju druckit "samma" (trodde jag iaf) nån dag innan så jag reflekterade inte över att det finns fler sorter.
Det är också samma flarra som jag drack som var med i senaste LGP. (87 LGP).

Det är en Montirius, Gigondas, 2005, Terre des Aînés. 99313-01, http://www.franskakvalitetsviner.se/

Ahh toppen, nu vet jag vilket vin du drack.

Gigondas är ett område http://www.terroir-france.com/region/rhone_gigondas.htm
 
Toppen