Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Absolut, då kan jag som nu pusha för ett vin runt 100-ringen en gång vart tredje år och få betalt för det!
Övrigt stannar det på skumpa och riktigt bra Bordeaux, Bourgogne och Rhone.
Jag skulle nog inte få stanna kvar så länge...

Du kan pusha för ett 100-lappsvin varje halvår och låta mutpengarna finansiera lite primörköp...

Krug88 om ett halvår skrev:
Ni kommer inte att tro det, men jag blev bjuden på ett glas blint av en polare, gissade Chablis Grand Cru Vaudésir från Domaine Billaud-Simon men det var El Emperador Chardonnay för 54 kr! Jag beställde 12 lådor direkt!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Du kan pusha för ett 100-lappsvin varje halvår och låta mutpengarna finansiera lite primörköp...
Ledsen att göra dig besviken, men jag skulle absolut inte sälja mig så billigt.
Jag må vara en hora, men en ruskigt dyr sådan...

Citat från: Krug88 om ett halvår
Ni kommer inte att tro det, men jag blev bjuden på ett glas blint av en polare, gissade Chablis Grand Cru Vaudésir från Domaine Billaud-Simon men det var El Emperador Chardonnay för 54 kr! Jag beställde 12 lådor direkt!


Hahaha, och där kom den första riktigt bra sågningen!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ledsen att göra dig besviken, men jag skulle absolut inte sälja mig så billigt.
Jag må vara en hora, men en ruskigt dyr sådan...

Stort av dig att erkänna det.

Krug88 skrev:
Citat från: Krug88 om ett halvår
Ni kommer inte att tro det, men jag blev bjuden på ett glas blint av en polare, gissade Chablis Grand Cru Vaudésir från Domaine Billaud-Simon men det var El Emperador Chardonnay för 54 kr! Jag beställde 12 lådor direkt!


Hahaha, och där kom den första riktigt bra sågningen!

;D hahaha, den var riktigt bra!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har jag lite tur idag så kommer det att knäckas en Leclerc Briant 81 på magnum.
Det skulle kunna vara hur gott som helst...
 
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Har jag lite tur idag så kommer det att knäckas en Leclerc Briant 81 på magnum.
Det skulle kunna vara hur gott som helst...
Du vill bara få oss andra att må dåligt ;D Får du tag i en 81 av någon skumpa med bra kvalité så är jag förresten väldigt intresserad.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Du vill bara få oss andra att må dåligt ;D Får du tag i en 81 av någon skumpa med bra kvalité så är jag förresten väldigt intresserad.
Vet att en polare har en magnum Krug 81 han inte behöver.
PM:ar dig.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Krug 1989

Syrlig men inte vass, ej lika mogen som den lagrade GC jag drack för några veckor sedan.
Vattningare smak, ej lika koncentrerad, känns spontant som att man öppnat den 10 år för tidigt.
Växer med tiden, men når inte så högt som jag hade hoppats. Omisskänlig Krug-smak, men svagare i både smak och eftersmak än vanligt.
Känns ung, åldern märks mer som en oljighet än knäck och kola.
Håller inte med RJ i hans noteringar.

Krug GC, halvflaska.

89:an tog slut precis innan maten var klar, och det saknades bra alternativ.
Så fram med en ny GC på halvflaska. Den kändes av förklarliga skäl betydligt piggare
och bubbligare. Mycket god, godare än vanligt vilket förvånade mig speciellt med tanke på vad flaskan innan innehöll.
Svårt att välja en favorit

Mat: Grillad tonfisk med ris och wasabi / soja.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev ett litet besök på Grappe igår:

Leclerc Briant 81 på magnum - rostat bröd, massor av brioche och honung. Vital och packad med frukt, jäkligt gott!
Ska det nämnas något negativt alls så var det att eftersmaken inte var så lång som vi hoppades.

Cornas, Clape 98 - lite toner av rått kött kvar, vitpeppar, bra balans.
Börjar tunnas ut lite, så det var nog dags att dricka.

Diebolt Vallois Cuis 76 - visst är det kul att dricka äldre bubbel, men nu har jag nog provat den här 10 gånger och inte varit ett uns impad av de senaste 6 flaskorna.
Borde ha avslutats för 5 år sedan. Lite för mycket oxidation och torkad frukt.

Cos d´Estournel 95 - Fan, jag gillar Cos!
Stall, blyerts, bläck, kraft och en oerhörd elegans det här året. Tror det hjälpte att det var mer merlot än vanligt i 95:an.

Selosse Initial deg 98 - tyvärr den första av dessa som har varit lite trött...
Gott och moget, men med en markant whiskyton som besvärar.

Pol Roger 96 - Gott och drickklart. Dock förvånad...
Den var inte alls som en 96:a. Flera av oss var inne på att det måste var en 95 eller 98:a. 96 har inte den gräddigheten och nötigheten som den här flaskan visade upp. Märklig flaska. Men bra ändå.

Krug 90 - också lite knepig. Jag var helt inne på att det var en La Grade Dame 90.
Kände inget av eken eller djupet som Krugen brukar visa. Den var en prestige från 90 såklart, men förvånad över att det var Krug.
Väldigt gott ändå såklart...

Sen blev det ett par flaskor Billecart rosé på Noppes, ett par drinkar på Bistro och en Roederer på Utecompagniet...
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Sen blev det ett par flaskor Billecart rosé på Noppes, ett par drinkar på Bistro och en Roederer på Utecompagniet...

Hur var det nu, du brukar inte vara ute så ofta eller vad var det du sa?
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Det var inte mitt fel!
Djupt inom mig så ville jag bara åka hem...

Jag förstår dig, det lät som ni hade det skittråkigt så självklart ville du åka hem ::)
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det en Diebolt-Vallois Blanc de Blanc och sedan en Priorat (Clos Fonta 2004 från Mas d'en Gil).
Diebolten hade utvecklats förvånansvärt mycket sedan jag köpte den i Augusti förra året då jag tyckte att den var lite kantig och spretig.
Prioraten började (efter 1 tim dekantering) med riktigt rå ung mörk frukt och den där järn/rost/kakao-karaktären som jag gillar mycket i Priorat-vinerna.
Ett först ganska fatigt vin i doften men i smaken kändes inte eken alls och efter 1 tim så var allt det borta och ersatt av mer runda och varma toner som drog åt russinhållet.
Smaken var hela tiden ganska rund och harmonisk men utan den där riktiga kicken och längden som jag hade hoppats på. Trots allt ett välgjort vin om än kanske ngt överextraherat. 3-4 års lagring till hade inte varit fel.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

2 Lanson Black Label(?), Mon Aieul 2001, Fontanafredda Barolo 2004 (ej serralunga) och sen ett par flaskor Pol Roger NV i baren vilket inte var helt smart...
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dom senaste dagarna har jag supit ner mig på i ordning Diebolt-Vallois Prestige, Henriot Souverain Brut och sen nån helt värdelös på Sturecompagniet som jag förträngt. Diebolten ägde Henrioten, tvärtom mot vad jag trodde. Jag brukar älska årgångs Henriot men den vanliga är jätteblek tycker jag.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Näe, jag ligger lågt i den här tråden... Jag har nämligen lite av en vit månad/månader. Inte för att komma ifrån alkoholen så mycket (även fast det kanske inte skadar) utan som ett experiment för att se hur mycket alkoholen påverkar min vikt.
Men, i lördags sög det i rödvinskinderna och jag öppnade en kär gammal vän. Ett rätt simpelt vin i det här sällskapet kanske, men för mig var det just den här (och ytterligare någon, bla Ravenswood) som var en bidragande orsak till att jag fick ett vinintresse för ett antal år sedan. Conde de Valdemar Gran Reserva 2001.

(För övrigt kan jag tillägga att jag är så sjuuuuuuuuukt sugen på en bra champagne. Jag har inte druckit EN DROPPE skumpa sedan i juli, vilket är nytt personligt rekord i avhållsamhet.)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Näe, jag ligger lågt i den här tråden... Jag har nämligen lite av en vit månad/månader. Inte för att komma ifrån alkoholen så mycket (även fast det kanske inte skadar) utan som ett experiment för att se hur mycket alkoholen påverkar min vikt.
Men, i lördags sög det i rödvinskinderna och jag öppnade en kär gammal vän. Ett rätt simpelt vin i det här sällskapet kanske, men för mig var det just den här (och ytterligare någon, bla Ravenswood) som var en bidragande orsak till att jag fick ett vinintresse för ett antal år sedan. Conde de Valdemar Gran Reserva 2001.

(För övrigt kan jag tillägga att jag är så sjuuuuuuuuukt sugen på en bra champagne. Jag har inte druckit EN DROPPE skumpa sedan i juli, vilket är nytt personligt rekord i avhållsamhet.)
Om du nu kommer fram till att alkoholen gör din vikt högre, lägger du av då? ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
(För övrigt kan jag tillägga att jag är så sjuuuuuuuuukt sugen på en bra champagne. Jag har inte druckit EN DROPPE skumpa sedan i juli, vilket är nytt personligt rekord i avhållsamhet.)

Bara å säga till om du vill ha hjälp till förändring på just den här punkten :D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade nyss en Henriot 1996 - doftar jordkällare, mkt jordkällare och unket. Ska få lufta sig lite, men jag tar ett glas till anklevermoussen på rostat bröd, toppat med grönt syrligt äpple.

Allt som tröst för en helg med halvkass mat och dryck på kursgård i dagarna tre i helgen som just var. Sådant måste kompenseras ;)
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Lördagens viner är lättast att ha koll på eftersom de serverrades med etiketter och var utskrivna i menyn:

- Château Tour-Pibran 2007
- Château Pibran 2000
- Château Pichon-Longueville 1998

Vinerna var utvalda av två sommelierer och funkade fint till respektive maträtt men det var förstås rätt tydliga steg på kvalitetsstegen. Tour-Pibran var ung och kändes rätt enkel, speciellt i slutet när de ställde fram flaskor på bordet så att man kunde jämföra den och Pibran. Den största skillnade torde dock ligga i årgång och mognad.
Hursomhelst så sparkade Pichon-Longueville 1998 rumpa med de andra! Lång, fina tanniner och utmärkt balans. Satt som en smäck till Gnocchin med ost och Sauce bleu d'Auvergne.
 
Toppen